Dwangmatig poetsgedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Ruud64
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2007 18:06

Dwangmatig poetsgedrag

Bericht door Ruud64 »

Ik word er gek van, onze poes poetst zich om de haverklap. En ze heeft geen vlooien, krijgt goed te eten. Haar buikje is kaal en haar achterpoten ook wat kaal. Is dat stress???
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat kan bijvoorbeeld stress zijn of een voedselallergie of een vlooienallergie (dat kan al bij 1 vlo als ze er gevoelig voor zijn) of toch iets totaal anders.

Ik raad je dan ook sterk aan om zo spoedig mogelijk naar de dierenarts te gaan voor een onderzoek en een behandeling (zoals bijvoorbeeld jeukremmende injecties, hypoallergeen voedsel, een zalfje, een kap enz).

Jeuk is echt verschrikkelijk voor een dier (soms zelfs erger dan pijn) en ze worden er helemaal gek van. Het kan zelfs een dwangneurose worden als je het niet op tijd verhelpt.

groeten,
Sandra
Ruud64
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2007 18:06

neurotisch

Bericht door Ruud64 »

Ik denk dat ze neurotisch is, want ik ben momenteel zwaar overspannen. En er is dus veel spanning in het huis. Financieel is het niet aantrekkelijk nu om met haar naar de dierenarts te gaan. Nu is het rustig, ik denk dus dat het stress is. Maar het kan dus inderdaad een dwangneurose geworden zijn. Lekker dan.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1761
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het kan financieel niet aantrekkelijk zijn maar je heb wel de plicht om je kat de zorg te geven die ze nodig heeft. :???:
Er zijn dierenartsen die best bereid zijn een betalingsregeling te treffen als je je situatie uitlegt.
Het voornaamst is dat je kat nagekeken word of er inderdaad sprake is van een allergie.
En dit is niet makkelijk praten want ik heb het zelf in het verleden ook meegemaakt dat het financieel eigenlijk niet kon.
Het was niet makkelijk hoor, vond het zelfs vernederend want je heb het gevoel dat je door het stof moet.
Maar je moet, je kan een dier niet zo laten rondlopen :???:
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Daarnaast is het ook voor je eigen rust beter als je kat lekker in z'n vel zit. Dat scheelt alvast weer een stressfactor. (Goede) Dierenartsen hebben het belang van het dier op de eerste plaats staan en zijn niet te beroerd om een regeling met je te treffen.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk vind ik dat het je plicht is om ook naar de dierenarts te gaan als je krap bij kas zit, want dat is helaas nu eenmaal de prijs die je betaalt voor het hebben van huisdieren.

Dierenarts willen best met je overleggen wat ze voor je kunnen doen, bijvoorbeeld een betalingsregeling of alleen de allernoodzakelijkse zorg.

Echt geloof me je poes is echt gek van de jeuk aan het worden en als ze al een kale buik heeft vrees ik dat ze daar al een flinke tijd last heeft. Al zou je nu bijvoorbeeld alleen maar een jeukremmende injectie laten geven, wat zalf en een kap, dan zou dat al enorm schelen.

Ik veroordeel je echt niet hoor, want volgens mij zit je nu in een heel lastig pakket, maar ik hoop dat je onze raad toch opvolgt.

groeten,
Sandra
Ruud64
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2007 18:06

Bericht door Ruud64 »

Ik raak al in paniek als ik die poes kwijt ben, ze heet Leeloo uit de film The Fifth Element, en ik heb een kater die Uffie heet. Nu is ze trouwens rustig met het overmatig poetsen. Het zal wel stress zijn.

Mijn katten luisteren, als ik zeg naar bed gaan ze meestal naar boven. En ze gaan liggen of zitten. En wij hebben een vlinderstruik die uiteraard ook vlinders aantrekt en nachtvlinders, en die vangt ze dan en dan hoor je gemiauw!! Dan moet ik natuurlijk even kijken wat mevrouw gevangen heeft. :-P
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ruud64 schreef:Ik raak al in paniek als ik die poes kwijt ben, ze heet Leeloo uit de film The Fifth Element, en ik heb een kater die Uffie heet. Nu is ze trouwens rustig met het overmatig poetsen. Het zal wel stress zijn.
Ik vrees dat je het overmatig poetsen van je poes te luchtig opvat. Ook al "is het maar stress" dan wil dat niet zeggen dat het vanzelf weer overgaat. Stress bij katten is heel serieus en kan tot meerdere problemen lijden zowel psychisch als lichamelijk, dus ik blijf erbij dat je naar de dierenarts moet gaan aangezien haar buikje en pootjes nu al kaal zijn!

groeten,
Sandra
Ruud64
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2007 18:06

Bericht door Ruud64 »

Je hebt gelijk, dat hadden we toen ook gedaan en toen kregen we een stekker met een geurflesje wat moederlucht verspreidt en dat hielp.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Betekent dat Ruud, dat je na de goede raad hier op het forum naar de dierenarts bent gegaan of was je daar al eerder?
Ik vind dat je met een 'stekker met moedergeur' erin wel heel makkelijk naar huis bent gestuurd....het klinkt mij ernstiger in de oren, als je kat een kaal buikje en achterpoten heeft!
Mauw
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

De stekker die je bedoelt is waarschijnlijk Feliway. Wij hebben er ook eentje om het angstplassen van ons kleine poezenmeisje wat in te dammen en dat werkt redelijk. Zie verder dit topic.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Ruud64
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2007 18:06

Bericht door Ruud64 »

Ja, het hielp die stekker. Ze werd er rustiger van. Nu momenteel is ze weer rustig, dus het zal wel stress zijn.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Da's mooi. Mocht de vacht niet spoedig herstellen dan is een bezoekje aan de dierenarts wel aan te raden. Kijk ook eens bij de dierenwinkel naar edelgistsnoepjes. Dat spul is ook goed voor de vacht.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

AH heeft die snoepjes ook en anders kan je bij de natuurwinkel losse edelgist krijgen.
Doe je ontzettend lang mee en het werkt echt!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten