Uitleg Feliway en Felifriend

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Uitleg Feliway en Felifriend

Bericht door Babiche »

Hoi allemaal!

Dit vond ik op internet. Een duidelijke omschrijving wat Feliway en Felifriend (alleen te krijgen bij DA) nou eigenlijk voor bedoelt zijn. Ik dacht dat dit wel handige informatie zou zijn om hier toe te voegen, aangezien er vaak veel vragen over zijn.

Groetjes Babiche

Volgens de fabrikant zijn er 3 soorten:

- er is FELIWAY om sproeigedrag van katten tegen te gaan: spuit het op de plaatsen waar een kat gesproeid heeft. Feliway is een chemische vorm van de feromonen die een kat afgeeft als hij kopjes geeft bijvoorbeeld. Hij associeert de plek dan met iets aangenaams en zal daar - als het goed is - niet gaan sproeien om zijn terrein te markeren.

- er is FELIWAY TRANSPORT om een reistas/kooi in te spuiten zodat de kat tijdens de reis en het verblijf daarin niet zo angstig is (bijv. naar de dierenarts)

- er is FELIFRIEND dat ooit ontwikkeld is voor dierenartsen die daar hun handen mee kunnen inspuiten voordat ze een angstige kat onderzoeken. Er zitten andere feromonen in dan in Feliway. Dit middel is ook te gebruiken als er een nieuwe kat in huis komt die niet geaccepteerd wordt, of als de kat een dag naar de dierenarts is geweest voor een ingreep. Als hij terugkomt, heeft hij een dierenartsluchtje waar de andere katten agressief op kunnen reageren. Met Felifriend is dit op te lossen.

Advies van de fabrikant: NOOIT rechtstreeks op de kat spuiten. Niet omdat het middel schadelijk is als de kat het op zou likken, maar omdat de kat schrikken kan van het sprayen. Dus op je handen sprayen, en daar de kat mee inwrijven. De andere katten vinden hem dan lekker ruiken. Eventueel, als de problemen blijven, alle aanwezige katten ermee inwrijven.

Ik ben net bij mijn dierenarts geweest met de vraag wat ik kon gebruiken. En zij hadden alleen Feliway. Ze legden daar uit dat feliway is om je kat minder angstig te maken en dus te kalmeren en daarnaast was het tegen sproeien.

Dus mij werd Feliway aangeraden. (maar goed, felifriend kenden ze dus niet?!) En er werd bij gezegd dat ze er goede resultaten over gehoord hadden. Nou ben ik niet zo kritisch geweest om te vragen welke resultaten...

Ik krijg woensdag de verdamper (spray was echt voor sproeien) en ben benieuwd of het werkt!
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Hoe zijn de ervaringen? Ik wil ook de verdamper aanschaffen, maar wel zeker weten dat ik geen 30 euro zomaar weggooi.

Dap is vrij onrustig bij bezoek en als hij andere katten ziet, en die lopen nogal vaak langs, dus wil kijken of hij hier rustiger van wordt.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Katsu
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2006 19:48

Bericht door Katsu »

Het lijkt mij inderdaad ook interresant om een keer te proberen. Onze katten zijn altijd zo angstig als er iemand in huis is die er niet woont. Ze rennen dan als een haas naar boven en durven de rest van de dag niet meer van de overloop af te komen. Misschien als we een beetje van die verdamper gebruik maken, dat ze dan wat kalmeren?
Drink teh Fanta, stay Bamboocha~!
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

Ik heb een Feliway verdamper mee genomen van de DA toen ik Elian mee nam naar mijn appartement.

Ik had hem het eerste halfuur nog niet in het stopcontact zitten en het was geblaas en gegrom hier van Heidi en ze heeft ook een paar keer gekotst van de stress van de nieuwkomer.

Na een half uurtje heb ik hem toch in het stopcontact gestoken en kon met de paar minuten het verschil merken. Heidi werd een stuk rustiger en kwam weer naar mij toe om te kroelen en blaast nu alleen nog naar Elain als hij te kort in de buurt komt.

Ik heb bij Elian geen verschil gezien in gedrag maar weet ook niet hoe zijn gedrag normaal is omdat ie hier nieuw is.

Maar voor Heidi heeft het zeker geholpen.
Fouten zie je dik als de liefde dun is (Phil Bosmans)
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Heb een verdamper van Sire, Cattitude aangeschaft via de Pet's Place.
Kost ongeveer hetzelfde. Ben erg benieuwd of het gaat werken!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ik heb nu sinds 2 dagen een feliway stekker, maar merk nog niks en kat plast nog steeds op de mat, is dit normaal? of moet die stekker direct zijn werk doen, of duurt een een tijdje? erg benieuwd naar reactie,s
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Er wordt gezegd dat de Feliway pas na een week of twee zijn werk optimaal gaat doen, maar plassen op de mat is meestal erg hardnekkig en de geur zit erin, dus ik zou beginnen met het weggooien van de mat en er voorlopig niets neer te leggen totdat dit aangeleerde gedrag een tijdje weg is.

groeten,
Sandra
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Wij hebben nu drie weken een Feliway stekker om onze wildplasser in te dammen (huhhuh, spelen met taal...). Pas sinds eergisteren wordt er (hopelijk) niet meer wildgeplast (gewildplast? :-P ). Daarnaast hebben we ook de eet- en drinkbakjes verplaatst naar de plek waar het meest wildgeplast werd.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
KattenDingen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2008 17:40

Re: Uitleg Feliway en Felifriend

Bericht door KattenDingen »

Via google kwam ik op dit forum terecht. Even een late reactie van deze kant.
Op ... kun je de Felifriend spray bestellen. Omdat felifriend nogal lastig verkrijgbaar is in Nederland, laat ik het hier even weten.
Laatst gewijzigd door Admin op 03 apr 2008 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: URL verwijderd. Geen reclame, ajb.
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Uitleg Feliway en Felifriend

Bericht door Hilda »

Hier sinds maandag een verdamper van Feliway in het stopcontact en ik spray sinds maandag 2 x perdag met de Feliway spray op plaatsen waar veel gesproeid wordt en ik heb het idee dat mn kater minder sproeid.
Normaal doet hij al zn plasjes tegen de muur of meubels en nu heb ik er vanaf maandag nog maar 1 nieuwe gevonden :edance: .(ik merk ze natuurlijk niet allemaal op maar toch...)
De hele week prijs ik hem al de hemel in als ik zie dat hij geurvlaggen zet met zijn bekje en kin!
Gebruikersavatar
vvlindavv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2008 10:48

Re: Uitleg Feliway en Felifriend

Bericht door vvlindavv »

Hallo!

Ik heb Feliway gekocht omdat mijn Pim plaste in huis. Eén keer per dag, en het was steeds ergens anders. Heel vreemd, want het lag niet aan het feit dat ik de kattenbak niet goed schoon hield. Zijn overige plasjes deed hij nl. wel gewoon daarin.

Even op internet gezocht van hoe en wat, en ik heb het dus gekocht. Voor Pim was het vooral om zich thuis te laten voelen in z'n nieuwe huisje (heb hem pas 2,5 week, hij komt uit 't asiel) en het werkt prima: geen plasje meer gezien!
Neem je dromen eens mee de dag in....
mcmorel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2009 19:03

Re: Uitleg Feliway en Felifriend

Bericht door mcmorel »

Wij hebben ook sinds 5 weken een poes van 8 jaar. Zij is gesteriliseerd, maar markeert toch haar gebied met stinkende urine, steeds op dezelfde plek. Het is een andere actie dan plassen, want ze zakt amper door haar achterpoten en sproeit horizontaal achteruit. Ik heb sinds 2 dagen een Feliway stekker, maar begrijp dat die zijn tijd nodig heeft? Ze plast nl. nog steeds. En het is verder zo''n lieverd, ik wil echt al het mogelijke doen om haar te houden! Ik maak de plekken schoon met schoonmaakazijn en soda, maar de geur is hardnekkig en het tapijt verkleurt er van. Ook leg ik zilverpapier op de besproeide plekken. Heeft iemand nog tips? M.n. om de geur te neutraliseren?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Uitleg Feliway en Felifriend

Bericht door rieneke »

eerst biotex groen goed laten inwerken, dan spoelen en met schoonmaakazijn bewerken.
haal ook wat wattenschijfjes langs haar wangen, en plak die op de plek waar ze sproeit.
lichaamseigen feliway :smile:
Gebruikersavatar
Retrofasciata
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2009 01:44

Re: Uitleg Feliway en Felifriend

Bericht door Retrofasciata »

Babiche schreef:Een duidelijke omschrijving wat Feliway en Felifriend (alleen te krijgen bij DA)
Nou dat is een heel gezoek, de DA heeft het ook niet. Maar na veel gezoek toch nog iets gevonden, het is wel gewoon in de winkel te koop en alleen bijna nergens/niet te vinden! KattenDingen.nl :idea:
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Uitleg Feliway en Felifriend

Bericht door Umimeis »

rieneke schreef:eerst biotex groen goed laten inwerken, dan spoelen en met schoonmaakazijn bewerken.
haal ook wat wattenschijfjes langs haar wangen, en plak die op de plek waar ze sproeit.
lichaamseigen feliway :smile:
Klinkt ook goed en is goedkoper....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie