Wanneer kat naar buiten laten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

zei kan de tuin niet uit
en heb nog nooit een andere kat in me tuin gezien.
de dierenarts in mijn woonplaats helpt haar pas als ze 1 jaar is
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Ilone »

Oke. Maar, een ongeluk zit in een klein hoekje he. Een (ongeholpen) kater kan een open poes van ver waarnemen!
Ik krijg trouwens een beetje mijn twijfels bij jouw dierenarts...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door pearlsofpassion »

Een beetje? :eeh:

Op een jaar zijn 80-90% van de poezen krols geweest en dus meer dan de helft zwanger. Reken maar eens uit hoeveel nieuwe kittens daarvan (en van de kittens zelf) voorkomen.
Die DA trekt zich duidelijk maar weinig van het welzijn van de dieren aan.

Als je je poesje krols laat worden, ga je er Simba echt niet vanaf kunnen houden (of het zou moeten zijn dat hij van zichzelf geen hormonen produceert en geboren steriel is). En de kans is groot dat dat de relatie tussen hen beide gaat verzieken. Zeker weet je dat nooit, maar de kans zit erin.
En dan is je poesje veel te vroeg zwanger. Ik heb ooit eens een poes van 9 maand gezien die een nestje van 5 kittens aborteerd heeft (zelf afgestoten). Nogal logisch, ze was er nog veel te jong voor. Ze heeft er ontzettend veel bloed van verloren en was 1 hoopje ellende. Vreselijk!
Als je het beste wil voor je katten laat je ze helpen, zo simpel is dat. Dan leven ze het langst en onbezorgst en hebben ze het minste kans op hormonen- of seksgerelateerde ziekten.
Als je er dan persé een nestje van wil, zorg dan tenminste dat ze eerst zelf volgroeid is (anderhalf jaar tot twee jaar). Maar als je ze op tijd laat helpen, gaat ze mooier en voller uitgroeien dan als je ze krols laat worden. Zowel krolsheid als zwangerschap vergen namelijk ontzettend veel energie en beknotten haar in haar groei...
Ik snap trouwens ook niet helemaal hoe je dat ziet om te verhinderen dat Simba haar niet de eerste keer al zwanger maakt. Ga je 1 van beide opsluiten of zo?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

ik heb vandaag weer contackt gezocht met de dierenarts en hij weigerd voor 100% haar nu tehelpen hij wil het wel doen als ze 1,5 jaar is want dat is de beste leeftijd zegt hij
en andere dierenarts gebeld 10 km van mij vandaan en die zegt ze moet 9 mnd zijn,en begon me vragen testellen of ze al krols was en hoe oud ze was en of ze in huis pieste.
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Ilone »

Anderhalf???
Tegen die tijd kunnen ze al 2 a 3 nesten gehad hebben...
Wat is dat voor dierenarts??
Ze kunnen al met 6 maanden geholpen worden! Ze hoeven helemaal niet krols geweest te zijn.
En waarom de vraag of ze al in huis gepiest heeft?? Als ze dat gaat doen is het ook al te laat ja/
Jeetje wat een boeren joh, die dierenartsen.

Is geen aanval naar jouw trouwens hoor, maar ik word pislink van zulke dierenartsen...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door BillyJean »

Hoi Miranda
ik vind dat jouw dierenarts er rare maatstaven op na houdt.
Misschien kan je eens kijken naar een andere dr in jouw buurt? Iemand die met je meedenkt ipv onzin verhalen te vertellen...
Dat van die 2 kittens vind ik nog steeds zo maf, gelooft die Da ook dat je van de "eerste keer" niet zwanger kan worden??
succes met je keuzes
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door pearlsofpassion »

9 maanden is iets wat wel vaker aangehouden wordt, maar is eigenlijk ook al achterhaald.
De dierenartsen die het meest met hun tijd mee zijn en de nieuwste ontwikkelingen goed volgen, gaan voor 6 maanden.
Dit omdat ze dan rijp zijn om vruchtbaar te worden. Als het dan de juiste tijd van het jaar is (bij poezen, bij katers loopt dat ietsje anders) gaan de hormonen gaan opspelen en worden ze krols. Voor de gezondheid van de poes, kan je dat beter voor zijn. Daar leven ze langer van, en hebben minder kans op hormoongerelateerde ziekten.
Vroeger werd de eerste krolsheid afgewacht, nu weet men dat dat niet goed is.
Los van het feit dat ze met krolsheid zwanger kunnen worden, en ze daar dan nog veel te jong voor zijn.

Het zijn zelfs geen uitzonderingen meer die op een paar maanden leeftijd geholpen worden, maar daar is geen consensus en voldoende onderzoek naar gedaan om zeker te zijn dat het geen gevolgen heeft. Daar is men dus nog op aan het werken, en het is zeker nog niet algemeen aanvaard. Maar over 6 maanden is men het wel eens dat het de beste leeftijd is.

De leeftijd waarop een poesje krols wordt, varieert natuurlijk naargelang aanleg en ook de moment van het jaar waarop ze geboren is.
Jan-maart worden de meeste poezen van het jaar ervoor krols als ze ouder dan 6 maanden zijn. Af en toe zijn er zelfs poesjes tot 4 maand jong die al krols worden, maar meestal ben je het op 6 maanden wel voor.

Katers worden rond 6 maanden vruchtbaar. Dan begin je eerste tekenen van hormonen waar te nemen. Deze hormonen zijn echter van een veeel lager niveau dan de hormonen van een krolse poes. Het is dus voor een kater veel mindere ramp als hij wordt gecastreerd wanneer hij al vruchtbaar is. Dat hij niet zou uitgroeien als hij vroeger gecastreerd word, is echter wel een fabeltje, er zijn katers genoeg te vinden die dat tegenspreken (het lijkt zelfs dat die extra groot worden als ze rond 5 maand geholpen worden).
Het enige wat je kan hebben als je te lang wacht met een kater is dat hij in huis gaat sproeien en het nooit meer afgeleerd krijgt (ook niet na castratie). En dan heb je een probleem...
Maar sommige katers gaan nooit sproeien, dat valt niet te voorspellen. De meesten echter beginnen ermee rond hun tweede levensjaar, ook de periode dat ze er echt op uit gaan trekken om op de vrouwtjes te jagen. Dit kan (net als het sproeien) echter ook al eerder optreden, afhankelijk van de kat. Een jonge kater die een krolse poes hoort, zal er wel achteraan gaan (als hij gezond is), maar zal misschien nog niet er weken op uit trekken zonder een krolse poes te horen of te ruiken. Dat is het verschil. De kans dat hij verder dan een straat achter een poes aangaat, zit er echter wel degelijk in, en als hij dan aan de bak zou komen, zijn de kans op ziekten natuurlijk hetzelfde. Ook niet uitgesloten dat er een volwassen kater in zijn nek springt en hij onder de abcessen thuiskomt (ooit eens zo'n opengereten jonge kater in mijn tuin gevonden).
De kans dat een kater rond die periode ook aggressief wordt, is ook niet onbestaande, waarschijnlijk niet in het minst door de ervaringen met andere katers in de strijd om de vrouwtjes.
Ale bon, alle redenen om katers ook gewoon op 6 maand te laten helpen.

Beiden, katers en poezen kiezen trouwens niet voor om krols te worden. Geloof maar goed dat ze liever rustig bij hun mensen op schoot of voor de kachel liggen ipv wekenlang rond te zwerven en tussen te gevechten met vreemde katten te komen zitten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Anne »

Anderhalf jaar moet ze zijn voordat jouw da haar wil laten helpen? Wat een rare dierenarts zeg,
sorry hoor maar hier worden ze allemaal geholpen op een leeftijd van 6 maanden, dat is zelfs wat het asiel ook aanraad.
Ik zou naar een andere da gaan en gewoon gelijk een afspraak maken voor een sterilisatie,
er zijn al zoveel kittens/katten die in het asiel zitten te wachten op een mandje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

heb gebeld met een andere da
en die zei van kom maar langs dan kijk ik wel ff
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door pearlsofpassion »

:thup:

;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

terug van de dierenarts,het is maar goed dat ik ben gegaan want nu is er veel boven water gekomen,
wij dachten ze is 8 mnd oud(had de vorige eigenaar gezegt)wat blijkt nu ze is nog maar 4 mnd en ze heeft oormijt en wormen en heeft blijkbaar nog nooit een dierenarts gezien en ze is nog nooit ingeent
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ow, dat verklaart waarom ze nog zo klein is.
Wat goed dat je geweest bent!
Is ze nu ingeënt of niet?
Hopelijk is ze snel van haar oormijt af. Dat moet vreselijk voor haar zijn. :-(


Wat zei deze DA over de leeftijd van castratie?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

6 mnd dan mag ze geholpen worden
en ze is ingeeent nu en voor wormen en vlooien ook.
dus ze is daarom nog ze afhangkelijk en ik moet haar bij voeden want ze is volgens de da ook tervroeg bij de mama weg gegaan,en vandaar ze alles nog buiten de kattenbak doet
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, wat erg allemaal :-( Arm klein katje...
Gelukkig kan ze nu een nieuw leven beginnen. ;-)

Mag ik nog vragen hoeveel bakken je staan hebt? Want voor 2 katten, kan je best 3 bakken zetten zodat je al geen problemen krijgt ivm te weinig bakken. Als ze later goed kan, dan kan je eventueel het aantal bakken minderen, maar het haar eerst al niet te moeilijk maken, is wel aan te raden. ;-)
Verder heb ik nooit onzindelijke katten gehad, maar ik heb bij Cuzco wel de eerste weken hier een mobiele kattenbak gehad. Hij was toen 8 weken en kon nog niet van de bank af of het hele huis doorlopen om op de bak te gaan. Dus had ik een klein bakje dat ik steeds bij hem in de buurt zette. Even erin zetten zodat hij wist waar het was, en dan ging alles goed. Maar hij wist natuurlijk wel wat de bedoeling was...
Ze was bij haar vorige eigenaren dan ook onzindelijk? Weet je dat? En welke kattebakvulling ze daar gebruikten? Want het kan ook zijn dat ze de kattebak gewoon niet herkent, maar het eigenlijk wel weet.
Normaal kijken ze het af van de moeder, maar ze kan het dus ook van je volwassen kater afkijken. Als hij daar geen probleem mee heeft natuurlijk... Misschien eens twee bakken naast elkaar plaatsen en haar in de bak naast de zijne plaatsen als hij bezig is? Weer, als hij dat niet erg vind natuurlijk (sommige katten zijn ook preuts...;-))
Verder kan je ook er in graven als ze erop staat te kijken, zodat ze het zelf ook doet. En dan zou het instinct moeten bovenkomen.
Als dat allemaal nog niet helpt, kan je kattebaktraining gaan doen. Dat wil zeggen, in een ruimte steken waar enkel een slaapplaats, eetplaats en kattebak in past. Dan kan ze niet anders dan in de bak gaan omdat ze anders de rest vervuilt. Dan zou ze het vrij snel moeten leren. Maar dat is natuurlijk wel een paar dagen erg zielig... Hopelijk leert ze het gewoon uit zichzelf! ;-)
Wel niet te lang meer afwachten, want hoe langer ze het naast de bak doet, hoe moeilijker het wordt om af te leren.

Veel succes! Ik duim mee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Anne »

Wat goed dat je naar een andere da bent gegaan!! Kan me voorstellen dat je schrikt van al dat nieuws!!
Voor de zekerheid je andere kat ook ontwormen en de kattenbakken goed schoonmaken, plus nieuwe vulling ivm eventuele achtergelaten wormeitjes in de oude vulling.
Beterschap, ik hoop dat je haar gauw zindelijk hebt.
Ga je haar laten helpen als ze 6 maanden is?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie