Wanneer kat naar buiten laten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

hallo
ik heb een vraagje
wij hebben zinds gister een poesje van ongever 8 mnd oud
we hebben al een kat van 7 jaar en die loopt in de achter tuin los
maar hoelang moet ik het poesje binnen houden voor dat ik ze naar buiten kan doen.en zij ook lekker buiten kan spelen
Laatst gewijzigd door Admin op 27 mar 2011 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: hoelang moet een kat in huis gehouden voor dat je hem lo

Bericht door Caitlin »

Welkom! En gefeliciteerd met jullie poesje :)

Dat is heel erg verschillend. De meeste mensen geven toch wel 6 weken aan, omdat je er dan zeker van kunt zijn dat ze weten wat hun huis is en de weg terug kunnen vinden.

Is de tuin goed afgesloten of is het makkelijk voor de poes om via de tuin de wijk in te gaan? Als het redelijk goed is afgesloten, is het misschien ook een idee om met het lekkere weer samen in de tuin te gaan met jullie poes? Maar daar zou ik ook nog wel een paar weken mee wachten, zodat de poes ook aan jullie (stem) is gewend.
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door pearlsofpassion »

Minstens een paar weken wachten, tot ze het hele huis goed kent en er helemaal thuis is.
En is ze al geholpen? Want je mag haar zeker nooit buiten laten voor ze geholpen is. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

me man wil wel 1x kleintjes van haar
ze is een kruising siamees met lapjeskat
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door pearlsofpassion »

Lees je dan maar eens goed in over nestjes, de kosten, de gevaren, de te treffen voorbereidingen, hoe je de eerste jaren haar krolsheid gaat aanpakken,... ( het dierenleed van alle ongewenste en gedumpte katten...)
En dan is deze hele vraag over loslaten lopen dus niet aan de orde. Binnenhouden dan maar.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Anne »

demi2003 schreef:me man wil wel 1x kleintjes van haar
ze is een kruising siamees met lapjeskat
Ga je dan eerst de dekkater volledig laten chekken bij de dierenarts en haar ook?
Er zijn namelijk al genoeg kittens die weer volop worden aangeboden op marktplaats en andere sites :-x Ook de asiels stromen weer vol :cry:
Laat haar toch lekker helpen en vang een pleegnestje kittens op uit het asiel, als jullie dat echt mee willen maken..

Op de vraag wannneer naar buiten te laten....tja als ze krols is zou je haar beter binnen kunnen houden. Je weet namelijk niet of de ongeholpen katers die buiten rond lopen wel goed gezond zijn en geen overdraagbare ziektes onder de leden hebben zoals fiv en kattenaids bijv.
Valerie weet daar heel veel over.
Als je kat eenmaal is geholpen en ze is al meer als 6 weken bij jullie zou je haar naar buiten kunnen laten, mits dat veilig is..
Zijn er autowegen in de buurt? kattenhaters? Dat zijn allemaal dingen waar je dan rekening mee moet houden.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

dekater is onze eigen kater
de dierenarts zei van dat ze de eerste keer maar 2 kittens kan krijgen en ik heb al 3 mensen die echt een kleintje willen van ons.maar ga eerst meer info er over zoeken
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door BillyJean »

Hoi Miranda
wat leuk, een kitten erbij, hoe vind de kater dat??
Heb je al die jaren een ongecastreerde kater in huis gehad?? Sproeien die dan niet??
Een nestje is natuurlijk altijd schattig, maar als er iets mis gaat, kan het ook heel duur worden...ik hoop het niet, maar hou daar wel rekening mee

Waarom krijgt een poes bij haar eerste worp maar 2 kittens?? Dat lijkt me heel apart en nogal vreemd...meende je dierenarts dat echt??

weet je al wanneer je ze naar buiten doet? Lijkt me altijd spannend , de eerste keer, succes!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Sannie_xx »

Dat laatste is helaas echt onzin. De poes van mijn vriend had een oepsnestje, dat was haar eerste worp en dat waren er vier. Dus tsja.... vier kittens uit het asiel die geen plekje hebben gekregen.

Die drie mensen die een kitten van jullie poes willen, vinden wel een kitten in een asiel als jullie poes geen nestje krijgt. Daar zijn ze meer mee geholpen....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door pearlsofpassion »

2 kittens, dat is inderdaad onzin.
Ik zou dus maar niets meer van de DA geloven. Een dierenarts die een nestje goedkeurt of zelfs aanraad, is trouwens maar weinig met dierenwelzijn begaan. Ze hebben juist een voorbeeldfunctie om zoveel mogelijk mensen ervan te overtuigen hun katten te laten helpen. Dat is gewoonweg het beste voor de kat, hoe je het ook bekijkt.
Een nestje is leuk, maar heeft altijd nadelen voor de kat, zowel de mannetjes als de vrouwtjes.
Dus ik zou een andere DA zoeken. Deze heeft gewoon de rekensom gemaakt dat hij aan dat nestje ook nog veel kan gaan verdienen.

Welk ras is jouw kater dan? Is hij getest op alle aandoeningen?
Hoe ga je dat dan doen met haar krolsheid? Je kater opsluiten? Je kan haar echt niet op 9 maand zwanger laten worden! Dan is ze zelf nog niet volgroeid, krijgt ze daar last van in haar ontwikkeling en het getuigd niet van veel respect voor haar. Bovendien is er veel kans dat ze het niet uitdraagt (voortijdig afstoot) of ze niet lang genoeg zoogt. Nogal logisch op die leeftijd...
En van de pil krijgt ze een heel verhoogde kans op kanker en ontstekingen (en daarin spreek ik uit ervaring!). De pil is echt rommel en een enorme aanslag op de gezondheid van je poesje. Niet alleen nu, maar de rest van haar leven.

Zoals hierboven al gezegd zijn er elk jaar weer hopen gedumpte nestje die een opvangthuis zoeken. Als je je gaat aanbieden in een asiel om een nestje op te vangen, zullen ze je met open armen ontvangen! En dan help je dierenleed verminderen ipv vermeerderen.
Maar dan moet je wel eerst je 2 katten laten helpen, anders gaan ze dat niet aanvaarden.

Je moet wel snel gaan weten wat je gaat doen als je poesje krols gaat worden. Want de kans zit er dik in dat dat een van de volgende weken het geval is!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Sannie_xx »

Het is overigens goed bedoeld allemaal, hoor. Maar de meeste mensen op dit forum zijn nogal fel tegen nestjes, en dat is voor een reden. Zeker als het niet om volledige raskatten gaat.
Maak over een maand of twee eens een tripje naar het asiel en kijk daar eens hoe overvol het zit met kittens die gedumpt zijn.

Asiels springen overigens om opvangadressen. Zo kun je gedumpte kittens opvangen maar ook tijdelijk moederpoezen die zwanger zijn zodat je ook de geboorte meemaakt. Dan sla je twee vliegen in een klap; je helpt er de ongewenste katten mee én je maakt het gehele nestje mee. Want ja, dat is inderdaad wel heel erg leuk :)
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

BillyJean schreef:Hoi Miranda
wat leuk, een kitten erbij, hoe vind de kater dat??
Heb je al die jaren een ongecastreerde kater in huis gehad?? Sproeien die dan niet??
Een nestje is natuurlijk altijd schattig, maar als er iets mis gaat, kan het ook heel duur worden...ik hoop het niet, maar hou daar wel rekening mee

Waarom krijgt een poes bij haar eerste worp maar 2 kittens?? Dat lijkt me heel apart en nogal vreemd...meende je dierenarts dat echt??

weet je al wanneer je ze naar buiten doet? Lijkt me altijd spannend , de eerste keer, succes!
simba vind het geweldig
nee hij sproeide niet
ik hou haar nog 2 wl binnen
simba is een heilgebirmaan
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Anne »

Dus als ik het nu goed begrijp heb je ook nog een kater die niet geholpen is en die laat je ook gewoon naar buiten gaan? Dan zal hij ondertussen wel meerdere katten hebben bevrucht en ben je medeverantwoordelijk voor vele kittens :-(
Laat je dieren toch helpen, dat is veel beter!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door demi2003 »

die komt nooit buiten.en wil het ook ge eens.
dus kan ook geen andere kittens verwerkt hebben
maar die andere wil dol graag naar buiten toe
ze is nu ook buiten
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wanneer kat naar buiten laten?

Bericht door Ilone »

Maar waarom laat je je ongeholpen poes buiten?
Is je tuin zodanig afgesloten dat er geen andere katers in kunnen dan?
Of kan ze zo overal naar toe?
Ik ben het verder niet eens met het nestje, dat wil ik wel even kwijt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie