Nieren werken niet meer goed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

saskia: bedoel je referentiewaardes bij bloedonderzoek?
dat hangt af van het merk apparaat waarmee je da werkt en die referentiewaardes staan doorgaans in de uitdraai achter de gemeten cijfers. van de spotchem kan ik je ze zo geven.
kijk ook even hier
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... es#p403570..
of hier maar dat is een uitgebreid overzicht met uitleg per waarde en missch een beetje heel veel info,
maar kijk even bij creatinine, ureum en fosfor:
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=71

of bedoel je gehaltes in voer? ik geef Mo voornamelijk natvoer en zorg dat de eiwitgehaltes < 10 liggen en dan uitsluitend dierlijk eiwit en voor fosfor houd ik < 0,5 aan. maar de stofwisseling van ieder dier gaat daar anders mee om en de bloedonderzoekwaardes (urea en crea) zijn hier de belangrijkste graadmeter.

Jobey is waarsch misselijk van zijn hoge crea-waarde en die moet eerst naar beneden,
heb je medicijnen meegekregen van je da?
zal ik je een paar McSams opsturen om te proberen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

ik heb nog niets meegekregen van de DA. Ik ga vanmiddag weer heen. In het weekend heeft te vermoedelijk een kleine TIA gehad. Ze had ineens een hoge hartslag (gekeken naar het ademen van de poes) en de begon ineens te slepen met haar rechter achterpoot. Het is afwachten wat de dierenarts vind, maar nu met die TIA vermoed ik dat ze die vaker heeft gehad.

Vorige week had ze ook zo iets raars, lag ze krom en was ze niet meer op de poten te krijgen, ook reageerde zo totaal niet meer. Ik vermoed dat ook dit een soort TIA is geweest. Als dit zo geweest is was dit de 2de in 1 week en ben ik bang dat ik haar misschien in moet laten slapen :cry: .
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

dat klinkt niet goed en je bezorgdheid lijkt me heel erg terecht, gatver...
we duimen voor jullie en wens je wijsheid....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Anne82 »

He getver wat een naar bericht!! Ik wens je heel veel sterkte!!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

weer terug van de DA. de waardes waren wel weer hoger 15,6 (ik weet niet meer hoe die heet) en 260 creatine waarde. Weer hoger maar niet zo hoog als de eerste keer.
We hebben nu Viyo meegekregen wat er voor moet zorgen dat ze meer gaat eten. Als dit niet lukt dan wordt dit het einde voor Jobey.

Waarschijnlijk heeft ze de laatste tijd ook wat last van epileptische aanvallen. Wanneer het Jobey te spannend wordt dan gaat ze raar doen. Bijvoorbeeld we waren terug van de DA en kort daarna ademde ze weer snel, liep ze langzaam en sloop ze richting een muur voor steun waarschijnlijk.

Ik wacht nog af maar ik verwacht het ergste.....
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

k begrijp hier helemaal niks van!
darmen en het verbeteren van de darmfunctie is iets heel anders dan dat 70% van de nierfunctie weg is..

over Viyo: http://www.viyo.com/nl/cats/what_does_viyo.php
Door het bevorderen van een gezonde darmwerking en het stimuleren van een gezonde darmflora (dankzij het prebiotisch effect van inuline en FOS)
----------
als Jobey je lief is dan zou ik onmiddellijk naar een andere da gaan voor second opinion, dit slaat helemaal nergens op! (en sorry wanneer ik misschien een beetje direct en uitgesproken ben, t is goed bedoeld en ik kan hier heel verdrietig over worden...)
ze eet slecht omdat ze hoge ureum en creatinine-waardes heeft, daar worden katten misselijk van.
vandaag bleek bij onze Mies dat na een maand MaSamuels de ureum van 14 naar 10 is gezakt, dus weer prima binnen de referentie. crea is nog te hoog maar ook niet meer zo ernstig. bij Mo werkte het ook prima en al vrij snel. dus nu al opgeven hoeft echt niet....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

het moet er voor zorgen dat jobey weer eetlust krijgt, want dat is op dit moment het grootste probleem, ze eet totaal niet.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

weet je hoe je moet dwangvoeren? spuitje zonder naald met lauwwarm papje fijngeprakt voer, handdoek om voorpootjes en proberen kleine beetjes in te spuiten.
ze moet ook vocht binnenkrijgen.
de gebruikelijke middelen/medicijnen om misselijkheid te dempen en eetlust te bevorderen zijn bv primperid en periactin
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

we zijn nu eerst bezig met dwang voeren (heel erg bedankt voor de tip). We zullen zien hoe dit verloopt. Steeds kleine beetjes ze heeft nu ongeveer 10 ml eten op. straks voor het slapen gaan proberen we er nog meer in te krijgen totdat ze heel chagrijnig wordt
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

ze wordt misselijk van haar hoge waardes en die krijg je alleen naar beneden met medicijnen en een andere da..

standaard behandeling is fortekor en ipakitine en een fosfor ip-bepaling, want dat kan ook nog wel eens erg fout zitten. dan ook nog renalzin. en er zijn trucs om een kat te 'leren' nierdieetvoer te eten.
de ureum en creatinine waardes zijn goed beschouwd nog niet eens zo dramatisch hoog, we hebben op het forum ook veel hogere waardes gehad.
dwangvoeren is een lapmiddel om op korte termijn zeker ook vocht binnen te krijgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

ik heb de knoop doorgehakt. Ze kreeg vanochtend een aanval, waarin al haar spieren aanspannen en dat ze even niet meer weet waar ze is, ook niets ze sinds eergister. Ik ga haar niet langer kwellen en vanmiddag laat ik haar thuis inslapen door de DA.

Adriana bedankt voor alle steun en alle advies, je bent heel goed voor me geweest!
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

Saskia, veel sterkte vanmiddag en ik denk aan je.
en doe een voorzichtige knuffel over haar bolletje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door tacuma »

Wat een moeilijke maar moedige beslissing! Ook ik wens je heel veel sterkte vanmiddag en in de
komende tijd. Ik las hier wel mee, maar omdat ik niets zinvols kon melden, deed ik dat ook niet.
Ontzettend jammer dat het niet gelukt is, maar je bespaart Jobey er wel een lijdensweg mee.
Knuffel haar nog maar zolang het kan...

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

@tacuma

ik ben al zo bang dat ze al een lijdensweg begaat op het moment. Maar na vanmiddag is het klaar.... :cry:
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Nyncke »

Wat een dappere beslissing, veel sterkte!!!
Plaats reactie