Nieren werken niet meer goed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

hallo iedereen,

Vandaag heb ik mijn oudste poes bij de dierenarts voor een nachtje achter moeten laten. Ze had een te hoge waarde. Normaal mag het 160 zijn, maar bij Jobey was het 320.
mijn vraag is dus hoe hoog deze waarde nu eigenlijk is en hoe zo n kans Jobey heeft dat de waarde morgen ochtend gedaald is.....

ik hoop dat iemand mij snel kan helpen, zodat ik misschien wat geruster kan zijn.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

hoi Saskia, je hebt een kat met mogelijk chronisch nierfalen. hoe oud is Jobey?
kdenk dat je het met 160 hebt over de creatinine waarde, er hoort ook een ureum-waarde bij. en fosfor is ook belangrijk om te meten.
k begrijp dat ze gespoeld wordt en een etmaal aan een infuus ligt. dat geeft heel snel een verbetering in de waardes en dan is het de vraag hoe slecht Jobey er echt aan toe is.
misschien handig om alle waardes van het bloedonderzoek en de referentiewaardes even bij de assistente op te vragen.
eet ze wel of met lange tanden? ze is misselijk van die hoge waardes en dan gaan ze slecht eten.
onderdeel van de behandeling: medicijnen (bv fortekor, ipakitine en renalzin) en nierdieetvoer.
er zijn een aantal topics over nierfalen, hier op het Kattenforum en kijk ook even bij barfplaats.nl, die hebben heel veel nierfaalinfo.

k weet niet wat je precies bedoelt met 'geruster kan zijn'..
Jobey is behoorlijk ziek en het best wat jullie kunnen bereiken is dat je de situatie stabiliseert, zodat ze niet verder achteruit gaat. katten genezen helaas niet van chronisch nierfalen.
er is ook acuut nierfalen, heeft je da daar iets over gezegd?
we duimen voor jullie dat ze morgen wat is opgeknapt van het infuus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

over acuut heb ik niets gehoord. Ik heb de waardes gisteren wel gezien, en ik weet dat er nog 1 te hoog was maar die scheen minder van belang te zijn. Jobey is ongeveer 8 jaar oud, dat weet ik niet precies omdat ze uit een asiel komt. Deze ochtend moet ik meer horen van de dierenarts, dus ik ben heel nieuwsgierig hoe het met jo is.

Heb ik straks misschien wel 2 katten aan 2 verschillende soorten voer :???:
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

nierdieetvoer vinden katten doorgaans niet zo lekker, het grootste probleem is dat Jobey het voer van Stimpy steelt.
ik heb ook twee van die tiepjes en blijf er altijd even bij.
bovendien krijgt mijn 'gezonde' kater voer dat wat minder schadelijk is voor mijn 'zieke' kater, als-ie dat jat en ik zorg altijd dat MoMo, de nierfaalkat altijd eerst eet en zijn buikje vol heeft.
dan is de kans dat-ie gaat schooien wat minder groot.
en Enzo eet heel gretig van hap/slik/weg.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

kleine update:

jobey is sinds een paar uur weer thuis. Ze licht weer lekker op haar happy home lounge kussen (echt een aanrader!!)
Nu moet ik zien uit te vogelen hoe ik het ga doen met het eten....
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
angeleye107
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2010 03:48

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door angeleye107 »

Mijn eerste en hopelijk ook laatste ervaring met nierfalen zal ik nooit meer vergeten..
In oktober 2009 was in het weekend mijn kleine spierwitte, dove, geweldige prinsesje Luna aardig aan het overgeven, ze was wel heel actief, maar wilde bijna niet eten en weinig drinken.. die maandag na het weekend de dierenarts gebeld en die wilde dat ik langskwam.. toen ik van mijn werk naar huis ging om haar op te halen naar de dierenarts was ze heel erg blij om me te zien en lekker druk zoals altijd.. dus ik dacht dat het allemaal wel mee zou vallen.. ookal had mijn vriend ook die maandagochtend gezien dat ze had overgegeven.. uiteindelijk bij die dierenarts.. en die voelde aan haar buik dat 1 van haar nieren ontzettend groot was.. reden voor een bloedtest.. haar waarde lag dus op 1100 waar ook de dierenarts en zijn assistente van schrok.. ze werd gelijk opgenomen bij de dierenarts om haar verder te onderzoeken.. diezelfde dag wilde ze haar een infuus aanleggen.. wat door de stres niet lukte.. de volgende dag had hij een zeer kleine hoeveelheid valium gegeven om haar iets rustiger te maken en het infuus aan te leggen.. hij deed een onderzoek met een echo en kleurvloeistof om te kijken of er ergens van binnen iets niet goed ging.. daar kon hij niks op vinden.. dus hij wilde als ze bijgekomen was van de valium haar naar een andere kliniek sturen voor nader onderzoek.. maar goed.. mijn kleine prinsesje leek na 2 dagen nog steeds helemaal onder invloed van dat kleine beetje valium.. na 1 dag dacht de dierenarts.. is vreemd, maar ok verschild per kat.. maar na dag 2 begon hij al een beetje te twijfelen.. was wel erg vreemd van dat kleine beetje.. is niet normaal.. ah fijn.. vreselijke dagen en nachten gehad dat ze daar was.. aan het infuus en iedere dag steeds meer wegzakte.. mijn dierenarts heeft in het begin steeds gezegd.. vind het zo vreemd.. want ze gedraagd zich niet als een echte nierpatient.. die hangen met hun kop en willen niet meer.. maar ondanks de valium at ze redelijk en lag niet in der eigen plas.. maargoed.. op woensdag had mijn dierenarts erg de twijfel of ze uberhaupt nog wel zou aansterken en bijkomen.. hoe vreemd hij het ook vond.. dus we besloten om die donderdag nog een bloedtest te doen om te kijken of haar nierwaarden in ieder geval van het infuus gedaald waren.. als het gedaald zou zijn, dan zouden we nog een paar dagen aankijken.. maar indien het verhoogd zou zijn.. zag hij niet echt een oplossing dat ze nog beter zou worden..
die dinsdag haar bloed getest.. was verhoogd naar 1300.. dus nja je begrijpt de diagnose.. met heel veel pijn en moeite heb ik die dag van mijn allermooiste en liefste prinsesje luna afscheid genomen.. samen met mijn vriend.. en haar broer Charming.. ik zal die hele week nooit vergeten.. want uiteindelijk.. toen ik haar meenam naar de dierenarts, was ze ondanks de misselijkheid wel heel energiek en vrolijk aan het rennen en vechten met haar broertje.. wat voel ik me schuldig.. dat ik haar meenam met de gedachte dat ze na een uurtje weer terug zou komen.. en ze per dag zo achteruit heb zien gaan..
Luna en haar broertje Charming (die gelukkig nog bij me is en nu elk half jaar voor de zekerheid een bloedtest moet ondergaan) zijn echt me kinderen en een deel van mijn gezin.. en ik hoop dat niemand zoiets hoeft te overkomen !!

* Het broertje van Luna en Charming was in aug. 2009 (welke bij een andere eigenaar woonde) plotseling overleden, waarschijnlijk ook iets met zijn blaas/nieren, maar ze hebben dat nooit onderzocht.. bij Luna heeft de dieren arts uiteindelijk toen ze overleden was en haar van binnen heeft onderzocht nog steeds geen duidelijke oorzaak hiervoor gevonden.. daarom moet ik Charming nu extra in de gaten houden.. moet er echt niet aan denken als ik hem ook moet verliezen !!

Sterkte en ik hoop echt dat alles goed komt !!
Gebruikersavatar
angeleye107
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2010 03:48

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door angeleye107 »

jobey schreef:Heb ik straks misschien wel 2 katten aan 2 verschillende soorten voer :???:
Nadat je mijn verhaal misschien hebt gelezen.. op dinsdagnacht heb ik hele tijd wakker gelegen met de gedachte dat ik haar liever thuis zou hebben in een bench met een infuus.. mijn kleine meisje was omdat ze doof was heel erg bang en gestrest en ik dacht toen echt.. misschien is het beter voor haar om haar thuis te hebben.. wat jij nu zegt met voer.. als Luna een kans had gehad en ze moest aan speciaal niervoer.. ik had alles voor haar over gehad.. dan maar 2 verschillende soorten voer.. zolang ze maar bij me was.. mja.. Heb ik straks misschien wel 2 katten aan 2 verschillende soorten voer..ik had alles voor haar over gehad.. maar uiteindelijk had waarschijnlijk (tenminste wat de dierenarts me heeft gezegd) niks uitgemaakt.. het blijft in mijn hoofd rondspoken of het niet beter voor haar was geweest om haar mee naar huis te nemen.. enige gedachte en feit wat me een beetje laat accepteren dat de keuze euthanasie goed is geweest.. is dat, dat hij na haar overlijden haar heeft onderzocht en ondanks dat hij geen duidelijke oorzaak en reden voor de hoge nierfalen had gevonden.. hij me vertelde dat als ik het die donderdag niet had gedaan, ze zelf gestikt was, omdat er vocht in haar longen aan het lopen was..
pffff wat een vreselijke tijd!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

er gaan veel katten dood aan sluipmoordenaar nierfalen.
de enige manier om er op een duidelijke manier achter te komen hoe het met de nierfunctie is gesteld is bloedonderzoek.

:icon_shifty: nierfalen is vaak al heel lang aan de gang zonder dat je veel aan een dier merkt, ze zullen missch iets meer gaan drinken maar dat gaat geleidelijk.
:-( nierfalen is onomkeerbaar, het is niet te genezen, hoogstens te stabiliseren met eiwitbeperkt voer (en alleen dierlijk eiwit), medicijnen van de dierenarts en er is een plantaardig middel dat (bewezen hier) vaak goed werkt.
het enige dat je er zelf aan kunt doen is zo snel mogelijk bloedonderzoek en radicale verandering van voer en wat medicijnen.

:enaughty: vaak krijg ik de reactie op het voorstel bloedonderzoek: kost veel geld, moeilijk want stresskat, dierenarts niet enthousiast.
met de kosten van 2 consulten ben je bijna net zo veel kwijt als met n bloedonderzoek en shop even rond, tarieven verschillen nogal!
als je dierenarts er niet handig in is of niet met je wens wil meegaan: andere dierenarts. desnoods een verwijzing, of eigen initiatief om het door een wat grotere praktijk in de buurt te laten uitvoeren, en vraag een overzicht van de gegevens en referentiewaardes op papier!

als een dier eenmaal ziek toont (aan nierfalen), dat is het vaak te laat.
de kosten van infuus, doorspoelen en de 'laatste behandelingen' zijn vrij hoog.
:???: als je een deel van dat geld eerder had besteed aan een bloedonderzoek en bijbehorend behandelplan, was het waarschijnlijk nog lange tijd goed gegaan... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

gelukkig moest Jobey maar 1 nacht blijven. En die bloedonderzoeken, hoe meer hoe beter, ik wil weten wat er aan de hand is en wat we er verder aan kunnen doen. Ik heb nu 2 bakken eten staan en ik heb er nogal wat moeite mee om Jobey en Stimpy uit elkaar te houden met eten. Jobey eet amper, en als ze eet dan soms wat van het verkeerde (Stimpy heeft namelijk blaasgruisvoer)
Jobey eet nu dus slecht en ik heb vanmorgen wat blikjes van clinic opgehaald, ook afgestemd op katten met nierproblemen. Nu eet ze een beetje, dus we zullen zien hoe lang dit gaat duren. Als het me niet lekker zit, dan ben ik maandag weer terug bij de DA.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

google zelf even op puur nier van NML health (geloof ik) en/of MacSamuels niertonicum. dat is plantaardig en een combi van solidago en lespedeza.
van hoge urea/creatinine gehaltes worden katten misselijk en eten dan steeds slechter.
hier hebben we de hele riedel van fortekor en ipakitine etc achter de rug met bijbehorend regelmatig bloedonderzoek. en alle soorten nat nierdieetvoer
en zijn waardes werden pas beter met MacSam. en Mo ging ook al vanaf de eerste week beter eten.
onze tweede nierfaler, poes Mies zit nog maar helemaal in het begin van nierfalen en heeft afgelopen maand ook MacSam gekregen, maandag tweede bloedonderzoek en dan moet blijken of het ook bij haar goed werkt.
ze is intussen al veel levendiger en eet ook beter en ik verwacht heel stilletjes dat haar urea/crea-waardes intussen ook beter zijn en bij haar dan weer binnen de referentie. dat zal Mo nooit halen maar ik ben al heel blij dat hij intussen is verbeterd ipv gestaag verder achteruit gegaan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

@adriana heb jij ook ervaring met techni-cal?? ben vandaag bij dobey geweest en daar vertelde ze me dat ik op den duur misschien wel over kan op dat voer. ik zit hier namelijk met een blaasgruis en een nierpatientje, en dat voer was speciaal voor verbetering van de blaaswerking.

Eten ze bij jouw dat voer wat je nu geeft van macsam ook met veel lust op dan. Jobey ruikt hier aan het voer van Royal Canin en trekt haar neus er voor op en eet het niet. Het nat voer wat ik vandaag gekocht heb van Clinic eet ze wel op...
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

k heb hangoren gekregen van nat da-nierdieetvoer en van de dierenspeciaalzaak: clinic, beaphar, integra. soms bodem uit schoteltje en dan weer werd het niet aangeraakt.
toen heb ik geprobeerd uit te zoeken waarom nierdieetvoer nierdieetvoer is en waarin het verschilt van ander nat katzenvoer. sommige fabrikanten kunnen mij inmiddels wel schieten. ben gestopt na allergieproblemen veroorzaakt waarschijnlijk door chitosan in nierdieetvoer. uiteindelijk heb ik alleen van beaphar een beetje redelijk antwoord gekregen. ben overgegaan op nat kh-arm voer met laag eiwitgehalte en alleen dierlijk eiwit. Kitekat scoort ongeveer 7 en AH gele dozen met foliezakjes rond 8%.

ik heb hier nog een ander probleem, Mo is ook nog ex-diabetes, die mag dus geen of zo min mogelijk koolhydraten, anders kan ik weer insuline gaan spuiten.
Zo is van de blaasgruisclub maar eet vrijwel uitsluitend droge brokjes en drinkt niet. hij krijgt wat meer lamsvlees. Voor Zo heb ik Urinary van Sanabelle, dat heeft laag eiwit (< 25%) en prima samenstelling, is niet duur (Zooplus) en hij eet het graag. daarnaast krijgt hij nog wat Orijen bruin en Euroshopper tinnetjes van 17 eurocent, er zijn er twee kh-arm. (= zonder suikers/granen)

Mo krijgt op dit moment rauw lamsvlees en foliezakjes AH of Kitekat in combi met McSam en zolang hij met smaak blijft eten, redelijk actief is en Enzo onder de duim houdt, zit het waarschijnlijk wel goed met urea/crea. zijn fosfor is prima (dank zij Renalzin) dus daarover geen zorgen. Mo is 16 en Zo 6.

over een maand mag Mo weer eens mee naar zijn favo da voor standaard bloedonderzoek. zijn bloedsuiker meet ik zelf iedere week een keer en dat blijft rustig (tussen 5 - 9).
-
wat betreft je vraag over technical:
"Urinewegproblemen zijn veel voorkomende problemen bij katten, zoals struvietvorming. Vooral binnenkatten, gesteriliseerde en gecastreerde katten hebben een verhoogd risico op urinewegproblemen. Techni-Cal Urinary Health is een speciaal ontwikkeld voer, wat er voor zorgt dat de urineweg van de volwassen kat gezond blijft. Dit voer haalt bijvoorbeeld de zuurgraad (pH-waarde) naar beneden, wat onder andere de kans op struvietvorming voorkomt.

Ingrediënten: gemalen maïs, kippenmeel, maïsglutenmeel, gemalen tarwe, natuurlijke smaakstoffen, kippenvet, calciumcarbonaat, fosforzuur, cultuurgist, zout, gedroogde gist, kaliumchloride, calciumcarbonaat, cholinechloride, 15 vitamines en 10 mineralen, taurine, DL-methionine, extract van Yucca schidigera. Natuurlijk geconserveerd met rozemarijn en vitamine E en C.

Analyse: Ruw eiwit 31%, Ruw vet 10%, Ruwe celstof 2,5%, Ruwe as 5,4%, Vocht 8,0%, Calcium 0,9%, Fosfor 0,7%, Magnesium 0,09%. Vitamine A 19.500 IE/kg, Vitamine D3 2.000 IE/kg, Vitamine E 240 mg/kg, Koper (als Kopersulfaat & Koperproteinaat) 15 mg/kg, Taurine 3.000 mg/kg.
----------
redelijk wat fosfor en ook eiwit , bovendien nogal wat plantaardig eiwit en katzels verteren dierlijk eiwit veel makkelijker. zijn ze ook op gebouwd.
Sanabelle urinary brokjes ( http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lle/100612) heeft vind ik een betere samenstelling, zelfs als je het aan een nierklantje geeft (waar ik overigens niet voor kies maar er wordt hier ook nog wel eens wat gejat....) http://www.techni-cal.nl/index.php?opti ... &Itemid=65
... of je techni-cal in combi met McSam aan een nierfaler kunt geven weet je alleen als je dat een maandje voert gevolgd door bloedonderzoek, ik zou het zo zonder meer niet durven gezien eiwit- en fosforgehaltes... en zou sowieso een nierfaler niet alleen op harde brokjes durven te zetten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

:shock: jij maakt er wel een studie van zeg.
:grin: ik dan ook maar even aan de studie
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

:pdtfly: k moet wel, anders had MoMo al lang niet meer geleefd.. :kissykissy:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door jobey »

@adriana,

wat voor waardes zijn ongeveer toegestaan dan voor een nierfaler (van eiwit en fosfor e.d.)?? Ik heb hier nog whiskas staan wat ze wel lekker vind. Jobey eet vandaag ook weer weinig, dus ik maak me al weer een beetje zorgen.....
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Plaats reactie