Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Nee geen consult meer omdat we niet wisten waar de zacht ontlasting vandaan kwam kreeg ik van de DA Sanypet Renal mee die heb ik besteld en natvoer RC Renal sinds 2 weken.
Tzt wil ik ook gaan overstappen als hij mooie sigaartjes blijft maken op RC Renal brokken omdat ook voor zijn oxalaatbluisgruis is en sanypet niet.
Maar even stap voor stap de problemen oplossen en ik wil eerst zien na de medicatie of hij de sigaartje blijft behouden voordat ik overstap anders weet ik niet waar het aan ligt mocht hij weer aan de diaree gaan.
Tja nieuwe koosnaampje eerst was het Beertje Bout omdat hij aardig stonk maar dat is nu niet meer en sinds kort komt hij heel vaak kroelen toen hij ziek was had ik het natuurlijk gedaan maar nu krijgt ik heel veel trappel momentjes op mijn buik lekker hoor!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heel verstandig stap voor stap en jullie komen er wel!
RC renal is prima nierdieetvoer, zowel nat als droog.
en lekker stampen op je buik, die zit heus wel goed in zijn velletje!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Fijn om te horen dat het zo goed gaat met Beer!! Dat trappelen doen ze vooral al;s ze zich heeel fijn voelen-goed teken!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

konijntje: Zet hem op Beertje :grin:
Starr: Heb je zelf het pootafdrukje van Nina gemaakt ? Ik vind het heel mooi dat je dat gedaan hebt.


En hier nog een Softie!! Het is bijna "eng" hoeveel wij van onze katten houden :roll:
Nu Casper zoveel verzorging nodig heeft , ga ik niet op vakantie, mijn man baalt daar echt van! En hij baalt niet eenmalig, nee , echt wel 8X per jaar :cry:

Dikke knuffel voor al jullie katten!
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door saar17 »

Hallo iedereen. Ik ben nieuw op dit forum. Zelf heb ik een lieve kitten thuis (ik woon voor de eerste keer alleen), waar -gelukkig- medisch niets mis mee is. Maar bij m'n mama thuis zitten we met onze lieve Vasco die nu de diagnose nierfalen gekregen heeft :(
Adriana raadde me aan om hier mee te schrijven, dus ik zal hier haar waarden even posten en het verloop van haar ziekte blijven beschrijven.

Haar waarden waren 10 dagen geleden (bij de diagnose):

- gewicht: 2,9 kg
- temp: 38,1
- ureau: 252 mg/dl
- creat.: 4,07 mg/dl
- GTP: 72,3u l/HB


Ik weet dat de ureum- en creatinine-waarden te hoog zijn, maar is dit erg verhoogd of valt dit nog mee? Die laatste waarde ken ik niet van naam, weten jullie wat dit is? Die waarde zou dan weer te laag zijn. Ik heb al veel opgezocht over de ziekte, maar vind het echt moeilijk om te weten hoe erg het er momenteel bij haar aan toe is.

Van de da moet ze op een speciaal dieet en kreeg ze een infuus (200 ml NaCl) en 7 dagen lang antibiotica (VeraFlox 15mg).

Ik zit er echt mee in, want ze is eigenlijk nog heel jong (net 8 jaar). Ik ben echt nog niet klaar om afscheid te nemen :(...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

saar17 schreef:Mja, de dierenarts thuis vertrouw ik zelf ook niet goed. M'n mama heeft meer dan 150€ hiervoor moeten betalen, wat we erg veel vonden. Hij heeft ons ook amper informatie gegeven, enkel een blad op met de waarden die ik jullie gegeven heb. Ik heb ze even omgerekend met behulp van het internet naar de waarden die jullie gebruiken en dit geeft:

urea: 252mg/dl = 14 mmol/l
crea: 4,07 mg/dl = 358,16 µmol/l

Hij was trouwens ook weinig behulpzaam met informatie verstrekken over de voeding. Hij zei dat we enkel bij hem de juiste voeding konden vinden en heeft ons €23 gevraagd voor 8 doosjes van 100gr Royal Canin Renal. Volgens mij is het echt een geldwolf.
je kunt via Medpets link zie onder heel veel soorten waaronder Royal Canin en Hills nierdieet kopen en ook via Zooplus kun je Hills k/d en nog andere soorten aanschaffen via internet.

en waarsch veel goedkoper dan via jullie dierenarts.
euro 150.- is veel geld en alleen voor bloedonderzoek is heel heel erg prijzig!
je hebt hier beschikking over zo ongeveer alle informatie mbt nierfalen, dus veel lezen en vragen, dan zetten wij je wel op het goede spoor.
en overweeg over te stappen naar een andere dierenarts want het kan zo veel beter en waarsch ook goedkoper!

en antibiotica bij nierfalen ben ik nog niet eerder tegengekomen en lijkt me eerder een belasting dan dat het zou kunnen helpen..!

over de waardes durf ik nog altijd niet zoveel te schrijven, of de komma's staan niet op de juiste plek en dan nog.. zonder de referentiewaardes kun je eigenlijk niets erover zeggen..
---
p.s. k heb je bericht even naar 'Pluis' gesleept ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door saar17 »

Ik zag het net, want had alweer daar geantwoord. Zal vanaf nu gewoon hier verder vertellen :)

Dit papier (link naar scan) is wat hij ons gegeven heeft. Ik weet niet goed wat je bedoelt met referentiewaardes? De omrekening heb ik in ieder geval wel juist gedaan. Ik heb de formules opgezocht en zo omgezet. Om van mg/dl naar mmol/l te gaan moet je delen door 18 en om van mg/dl naar umol/l te gaan moet je maal 88 doen.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hallo Saar, ook namens mij welkom in Pluis. Helaas, kan ik wel zeggen.
Ureum is dus 14 (referentiewaarde kan zijn: 3.6-10.7) en Creatinine is 358 (referentiewaarde kan zijn: 27-186; bron: http://www.dierenkliniek-heemskerk.nl/B ... rzoek.html). Ik schrijf "kan" omdat we niet weten met welke apparatuur er gemeten is. De referentiewaarde is de minimale-maximale waarde. Wanneer je dus boven de maximale waarde komt, dan is de kat ziek. En er onder waarschijnlijk ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.
En hoe hoger, hoe zieker, dus het is heel belangrijk om de referentiewaarde te weten omdat je daar de behandeling op aanpast. De dierenartsassistente kan je dit vertellen want het moet (als het goed is) in de computer staan.
Ik begrijp dat Vasco alleen een keer onderhuids infuus heeft gehad en dat je moeder nierdieet heeft meegekregen (een smaak die ze meestal niet erg lekker vinden). That's all?

GPT is de leverwaarde:
GPT (ALAT of ALT)
Doel: GPT is een maat voor levercelbeschadiging
Uitleg: GPT komt vrij in het bloed bij beschadiging van levercellen. Dat kan een geringe beschadiging zijn die snel herstelt, maar ook bij zeer ernstig levercelverval. Een verhoging van GPT zegt alleen iets, als die verhoging minimaal 2 keer de maximale normaalwaarde is en moet altijd in samenhang met andere metingen beoordeeld worden; bij vermoeden van leverlijden altijd de galzuren meten. Het is een waardevolle bepaling bij zowel hond als kat.
Normaalwaarden:
Hond : < 118 U/l
Kat : < 100 U/l
* Lage waarden: geen betekenis*
Hoge waarden:
Acute en chronische (actieve) leverontsteking
Koorts, geringe belasting met giftige stoffen of medicijnen,
darmontsteking: geringe verhoging.
Ernstige vergiftiging
Leverbeschadiging door ongeval
Levertumoren (bij uitzaaiingen vaak niet verhoogd!)
Galwegontsteking
Leververvetting bij de kat
Shock


Wanneer we uitgaan van de bovengenoemde referentiewaarde dan is vooral zijn crea erg hoog en die kan alleen maar zakken door consequent nierdieet te geven en dat hoeft echt niet alleen maar het merk te zijn van deze dierenarts. Hills heeft KD (zacht voer en brokjes), Specific heeft nierdieet en Trovet heeft zelfs verschillende smaakjes in kleine blikjes wat ik zelf heel handig vind want dan staat het niet zo lang open en kun je wat meer variëren.
Dan verkoopt Zooplus Beaphar nierdieet (mmm, lekker zegt Cochi), Kattovit nierdieet en Integra nierdieet. En dan heb je nog Clinic (dierenspeciaalzaak).

Verder kan overwogen worden om 2,5 mg Fortekortabletten te geven (even overleggen met de dierenarts).
En dan heb je nog Urémyl (druppeltjes om het ureum te verlagen) en Ipakitine (poeder tegen fosforgehalte in gewoon voer) wanneer de kat geen nierdieet wil en MacSamuel niertonicum, ook voor verlaging van het ureum. Alles te koop bij MedPets.nl.

Nierkatten hebben vaak last van verstopping omdat er veel vocht aan het lichaam onttrokken wordt en daarom geef ik mijn beide nierpatiëntjes (Cochi en Noa) dagelijks 2x1,5 ml lactulose in een spuitje (achterop de tong spuiten). Lactulose is verkrijgbaar bij de apotheek (is voor mensen bestemd).

Ik hoop dat je hier voorlopig wat aan hebt. En schroom niet te vragen want 8 jaar is nog veel te jong. Onze Noa (5) heeft op dit moment een crea van 306, vorig jaar was 317 en het jaar daarvoor 495, dus het kan heel lang goed blijven gaan. Niet de moed verliezen!
lmd schreef:......... ga ik niet op vakantie, mijn man baalt daar echt van! En hij baalt niet eenmalig, nee , echt wel 8X per jaar :cry: !
Gingen jullie 8x per jaar op vakantie? Maar ik weet de ultieme oplossing: jouw man en mijn man gaan gewoon samen op vakantie want hij baalt net zo hard, al houdt hij het keurig voor zich.
Maar er is misschien, heel misschien een mogelijkheid dat we volgend jaar weer een weekje weg kunnen. Onze vaste oppas heeft met Noa geoefend en het spuitjevoeren ging prima (Noa is zo'n gedwëe kat) en nu wil ze wel een weekje vrij nemen zodat ze alle tijd heeft voor de dieren. Het hangt er dus een beetje vanaf hoe het volgend jaar voorjaar met Noa (én met Cochi) gaat, maar anders............ :edance:
En misschien kunnen we via het forum wel een soort oppasregeling treffen? Gewoon een weekje in andermans huis en zorgen voor de nierpatiënt (moet er thuis natuurlijk wel iemand zijn die op jouw nierpatiënt past). Hoorn en omgeving, best wel mooie vakantieomgeving.
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Welkom Saar. Inderdaad geen goed teken dat je op dit forum zit.

Enne, Annet ik heb het niet helemaal duidelijk opgeschreven :???: Mijn man heeft dit jaar al zeker 8x gezeurd omdat we al een paar jaar niet op vakantie gaan vanwege de katten. Ik ben volgens hem niet avontuurlijk genoeg :roll:
Haha, goed idee om onze mannen samen op pad te sturen, was het maar zo makkelijk hè?
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Ik heb vanmiddag het urntje opgehaald. De pootafdruk moest nog vast geplakt worden in het lijstje, dus morgen komt die man hem brengen hier. :) Dan maak ik een foto en plaats hem hier. Ik heb het afdrukje al gezien en het ziet er heel mooi en lief uit.

lmd, ik snap wat je bedoelt. Wij wilden ook echt niet op vakantie vanwege Nina. Ik vond het al moeilijk als ik eens een nachtje bij iemand anders sliep!! het liefst zat ik constant bij nina.
maar niks geen softie hoor, ik heb daar alleen maar respect voor :-D!
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

@ Luciënne: oh, wat is jouw man zielig :lol:

@ Anne: fijn dat je er zo'n mooi afscheid van hebt kunnen maken. Onze laatste kat die overleden is ook gecremeerd omdat het grafje op de dierenbegraafplaats waar de andere katten liggen, vol was. Ik wilde dat ik dat met de anderen ook had gedaan. Nu liggen ze daar ver weg op de begraafplaats terwijl ik het urntje van Tabitha de hele dag bij me heb.
15 Augustus is het alweer 5 jaar geleden dat Tabbetje stierf, bijna 19 was ze en Cochi is inmiddels ook alweer 17,5. Is hij de volgende? Ik hoop het, niet Noa, nee niet Noa die is nog lang niet aan de beurt!
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Afbeelding

Hierbij een stukje van het plankje van Nina. Haar urntje staat erop (niet op foto zichtbaar), het gedicht hierboven ingelijst, twee kaarsjes met vlindertjes en hartjes, haar roze halsbandje, en de foto met daarnaast haar pootafdrukje.

Afbeelding

ik ben heel blij dat ik het pootafdrukje heb laten maken!
En het hele plankje is heel mooi geworden. 's Avonds doe ik een kaarsje aan, die zit in een bakje met een hartje, en dan zie je het hartje op de muur schijnen. Is heel mooi!

Hoe is het met de andere poezels allemaal??
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Prachtig meis echt waar en je hebt echt verschikkelijk je best gedaan.
Dat Nina lekker boven mag spelen, eten en natuurlijk lekker slapen wat ze graag doen.

Beer gaat het heel erg goed binnenkort bloed af nemen ben erg benieuwd wat de waardes van Beer zijn.
Maar ik kijk liever hoe hij is en dat is Top!!!!
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Heel mooi gedaan! Ik knip altijd wat haartjes af en plak dat naast hun in memoriam in mijn kattendagboek. Wat haartjes steken er boven en onder uit en soms aai ik ze. Even nog wat tastbaars.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

En hoe gaat het nu met Vasco?
Plaats reactie