Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Heel veel sterkte met Patiani en inderdaad het kan morgen weer anders zijn. Lekker naar buiten laten in het zonnetje daar wordt Noa gelijk weer veel vrolijker (niet dat ze somber is) van dus misschien werkt het ook bij Patiaan. Noa blijft gelukkig stabiel.
Over drie weken laten we voor de zekerheid toch weer bloed prikken om te zien of het ureum gezakt is nu ze geen Periactin meer krijgt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

bij eiwitten bij nierkatzels gaat het volgens mij om de afvalstoffen en ik weet bijna wel zeker dat katten plantaardig eiwit kunnen opnemen, anders zou er niet zo veel van in de diverse nierdieetvoeren zitten. plantaardige eiwitten geven heel veel minder afvalstoffen dus als je alleen gevogelte-eiwit (licht verteerbaar) en een deel plantaardig eiwit in je nierdieetvoer doet, dan scheelt dat denk ik aanzienlijk in je ureum afvalstoffen.
als je dan ook nog een deel van de energie, die een kat uit eiwit haalt, aanbiedt als vet (doorgaans rond 20%), dan heb je een nog lichtere belasting van het systeem, want vet gaat niet langs de nieren.

je ziet dat de samenstellingen van een aantal niervoeders deze kant op schuift, ik heb nog zakken van 3 jaar terug en als je daarvan de analyses en ingrediëntenlijsten vergelijkt met de huidige, dan zie je een duidelijk ontwikkeling.
afgelopen dagen heb ik toen ik met een overzichtje van niervoederfabrikanten bezig was, weer eens een aantal uitgangspunten voor nierdieetvoer over mijn netvlies gehad en voorzover ze die geheimen willen prijsgeven, gaan de beter ontwikkelde niervoeders die kant op. alleen de uitleg is vaak nodeloos ingewikkeld.
ook bij de behandelingsadviezen bij PKD kom ik info van dezelfde strekking tegen. èn het enzym protease, dat schijnt het systeem te kunnen helpen om eiwit af te breken.. zoeken wij nog verder uit....

voorzover ik weet neemt de spiermassa af door gekannibaliseer van het systeem, ik geloof bij hoge creatinine-gehaltes. maar ik ben benieuwd wat jouw producenten ervan zeggen, hihi.. heb je het ook aan RC gevraagd? die zijn vrij goed in de materie.. en willen ook best nog wel uitleggen en toelichten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Nee RC had ik nog niet gehad. Heb Specific (waarvan ik een mail terug kreeg met de vraag wat PCR is), Kattovit (in het engels dus hoop dat ze dat begrijpen), Sanimed en Clinic een mail gestuurd.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Misty lijkt het goed te doen nu. Ze eet uit zichzelf ongeveer een half blikje KD. Ik doe daar een halve pil Benakor door. Ze wil weer uit de bench. Morgen ga ik dit doen. Ik wil niet dat ze de hele nacht in de kou in de ren zit.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wat een goed nieuws Bella! :eclap:
En nu maar blijven duimen dat het iedere dag een ietsje beter zal gaan. Inmiddels zul je je neem ik aan wel ingelezen hebben en hoop ik dat je wat hebt aan de tips die in de topic heen en weer vliegen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Annet, ik dank jou en anderen die mij hebben aangemoedigd verder te gaan, hoewel Misty har snuitje mij ook al genoeg vertelde.
Verder heb ik haar aan de KD blik en aan de Benakor, verder doe ik niets, ik laat haar aangeven wat ze wil.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Hey wat fijn Bella :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Marjan, heb jij je Uremyl al binnen?
staat er op de verpakking welke bestanddelen daar in zitten?
de mijne wacht bij Medpets totdat de fabrikant de speelrails heeft geleverd en Medpets doet kennelijk niet aan nazendingen, je zult maar haast hebben...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Nee, ik heb het nog niet binnen.
Ik wil het bij de volgende zending laten komen, over een week ongeveer samen met de J/D.
Ik ga het Moos geven, maar ik laat voorlopig geen bloed onderzoek doen.
Daarmee wacht ik tot september. Waarom? Omdat het bloedprikken en de rit ernaar toe niet alleen voor mij maar ook voor Moos stress met zich mee brengt.
En ik kan de stress goed verwerken, maar ik ben zo bang dat bij elke stress situatie Moos z'n hartje een kolk beweging maakt en dat er een stolsel gecreëerd wordt, dan wel los raakt.
En dan ben ik zo bezig Moos z'n nieren te ontzien en te monitoren, verlies ik hem aan z'n hart probleem...
Dus zolang m'n ouwe sok zich goed voelt (sleept nu weer met een muisje, met hele bang makende geluiden :lol:) of tot wanneer de senioren check in september is kan ik je helaas niet vertellen hoe de uremyl voor Moos werkt.

Moet ik natuurlijk wel vermelden dat de Uremyl de ureum gehalte aanpakt.
Ureum maakt misselijk, en Moos is niet misselijk.
Wil ik zo houden trouwens, vandaar dat ik de Uremyl wil aanschaffen ;)
En omdat ik nu voor een maand weer overstap op de J/D waarin toch iets meer eiwit inzit (weinig, maar toch) wil ik hem Uremyl geven (50% van de aanbevolen hoeveelheid).
Zodra die weer op is gaat Moos weer over op de K/D (zonder Uremyl, met Fortiflex voor z'n rug).

Dus sorry, ik kan het wel gaan gebruiken. Maar het is puur voorzorg voor Moos.
Ik kan het niet gaan staven met bloedonderzoeken.
Dus voor dit topic weinig toegevoegde waarde, helaas.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kam me alles bij je overwegingen voorstellen en ik begreep dat opa Moos zich zo goed voelt dat hij Teun kras over zijn neus geeft, foei Moos! :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

@ Nemo: misschien ben ik wat ongeduldig, maar zag via PB dat je wel op de site bent (geweest) en daarom herhaal ik mijn vraag in dit topic ook nog maar een keertje. :eeh:

Ik weet nu niet goed of ik mijn vraag hier neer moet zetten of bij Pluisje???

Doe het maar hier: Nemo, ik zag op jouw overzicht dat er in het begin heel vaak gecontroleerd is en dat de waardes zakten. Werd er op dat moment soms gespoeld? En wat heb je gedaan tussen 8 en 21 januari 2010 want toen zakte het ook? En daarna stijgt het helaas weer; kun je daar een oorzaak aan verbinden? En je geeft geen Fortekor?
Ik vraag dit zodat ik weet wat ik kan doen (àls ik wat kan doen) om dit bij Noa te voorkomen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, ik was net zo benieuwd als Annet over de mogelijke oorzaak van die crea stijging..
en verder was ik er nog niet aan toegekomen alle Nemo berichten door te pluizen, t ging een hele tijd erg goed en dan ineens..
bij Amerikaanse pkd-behandelingsadviezen kom ik fortekor tegen als aanbevolen middel. weet je zijn bloeddruk? als die al erg laag is dan kunnen ze er erg sloom van worden en ik weet niet of dat dan de bloeddoorstroming van de nieren juist niet erg negatief beinvloedt...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Heb net geantwoord in het andere topic. Ik kijk vaak via mijn telefoon voor nieuwe berichtjes. dit was het antwoord:

Hij werd toen gespoeld inderdaad bij de dierenarts. We hebben hem met oud en nieuw thuis gehaald, omdat hij anders ergens anders in een opvang moest gaan zitten en dat wilden wij niet. Tussen 8 en 21 maart hebben we hem thuis gehad en natvoer met extra water gegeven. ook krijgt hij 1x daags een half tabletje Fortekor en Fortiflex (voor zijn heupdysplasie, maar de dierenarts zei ook iets over dat het geen kwaad kan met nierfalen) maar dat was ik er vergeten bij te zetten en ik kan het nu niet meer veranderen
Wij kunnen er geen pijl op trekken wanneer hij nou omlaag en omhoog gaat, want in die tijd deden we continue hetzelfde voer/medicijnen geven etc. Dat is dan wel weer jammer! Het is bij hem wel vaak aan stress te verbinden hebben we het idee.
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Stand van zaken bij mijn lieve Zuri;

Tot vorige week woensdag (bloedprikdag):
+/- 2/3e blikje Hills K/D
her en der wat losse brokjes Royal Canin Indoor (van mijn andere katten)

Daarna ben ik overgegaan naar strikte scheiding van voedsel, en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt! Als ik thuis ben staan alle bakjes er en zorg ik ervoor dat ze alleen eten uit de bakjes die voor hun zijn. En gelukkig luisteren ze redelijk goed (al heeft Noah nogal eens banaantjes in zijn oren en zit hij stiekem van Zuri's voer te eten, maar dat is minder erg dan andersom).
Het Royal Canin Renal voer dat ik bij de andere dierenarts heb gehaald vindt hij niet zo lekker. De brokjes vind hij zo, zo (net als Hills eigenlijk, dus niet echt een verbetering). Op het blikvoer (althans brokjes in saus) valt hij onmiddelijk aan (joepie!), maar zodra de saus eraf is gelikt vind hij het niets meer aan (hmmm). Geen succes met het Royal Canin voer dus.

Zuri eet nu:
- bijna het hele blik Hills K/D
- her en der wat losse brokjes Hills K/D
Het lijkt dus dat hij door het gescheiden eten en/of het nóg viezere RC voer, meer gaat eten van Hills. Oke, ik moet er nog steeds veel moeite voor doen; hem af en toe terugzetten als hij te snel wegloopt, het later opnieuw aanbieden van het half-leeggegeten bakje, het bakje voor hem vasthouden en hem gezelschap houden bij het eten, etc. Maar hij eet wel beter!

In de tussentijd heb ik ook via Zooplus een aantal andere merken besteld;
* Beaphar nieren-dieet, smaakjes kippenborst en koolvis
* Integra protect nieren, smaken kip en kalkoen
* Kattovit Low Protein, smaken vis en lam
Dat is vandaag allemaal bezorgt op mijn werk, dus dat gaat vanavond mee. Ik ben benieuwd wat hij daar van vindt.

Nog wat vragen;
- Zuri is eigenlijk altijd wel een moeilijke eter geweest, kan het zijn dat hij gewoon niet meer kan / wil eten, ongeacht zijn ziekte? Ik begreep bijvoorbeeld al dat misselijkheid bij nierpatienten wordt veroorzaakt door een hoog ureum gehalte in het bloed, maar dat is bij Zuri gewoon binnen de normaalwaarden. Het lijkt me dus niet dat hij misselijk is???
- Ergens terug in dit forum las ik iets over eetlustverbeteraars, wat wordt daarmee bedoeld? En zou ik dat voor Zuri ook kunnen gaan gebruiken? Misschien krijgt hij daar wat meer trek van en bouwt hij dan een beetje vetreserve op.
-Bij Zuri is alleen bloedonderzoek gedaan en geen meting van de bloeddruk. Zou ik dat ook moeten laten doen? Of kan ik dat nog even laten rusten omdat zijn waarden nog niet zo vreselijk hoog zijn? Hij krijgt overigens wel Fortekor tabletjes en die zijn volgens mij bedoeld voor het verlagen van de bloeddruk in de nieren. Volgens mijn dierenarts hebben namelijk veel katten met nierproblemen een hoge bloeddruk en helpt Fortekor dat te beheersen. Kan het kwaad om Fortekor te gebruiken wanneer hij misschien juist de uitzondering op de regel is en geen hoge bloeddruk heeft?
Verder las ik ook dat voor een bloeddrukmeting een kat 's morgens al naar de dierenarts gebracht moet worden om dan 's middags als de kat rustig is de bloeddruk te meten. Nu ken ik die druif van mij langer dan vandaag, en dan schat ik zo in dat hij dan gelijk weer in de stress schiet. En volgens mij heeft dan zo'n bloeddrukmeting totaal geen nut. Hoe gaat dat bij jullie?

Nou dat was weer veel info en veel vragen.

Alvast bedankt voor de tips :-)

nb; fijn om op deze manier meer info te verkrijgen over nierkatzeltjes; reacties op mijn vragen, maar ook gewoon het lezen van ervaringen van anderen. Heel waardevol :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@ Zuri: ik moest meteen s'morgens komen voor de bloeddruk meting, en miujn kat mocht dan een tijdje in de praktijkruimte rondlopen en snuffelen met mij erbij. Zodra ie een beetje geacclimatiseeerd was werd de bloeddruk gemeten. Wel wordt er bij een meting altijd rekening gehouden met de mate van stress waarin de kat verkeert, dus dat wordt bij de eindconclusie wel meegenomen.

Mijn Patiaan heeft me vanmorgen de stuipen op het lijf gejaagd: eerst zelf gegeten, niet heel happig maar wel genoeg, daarna in zijn mandje gaan leggen met een blik in zijn ogen die ik niet vertrouwde.
Temp opgenomen: ondertemperatuur: 36.8! Schrok er behoorlijk van. Moest echt werken vandaag, dus gegaan en hiervandaan met DA gebeld. Ze zei dat het kan zijn dat er nog wat ontlasting zit waardoor de meting lager uitpakt. Vroeg of hij wel allert is en eet/drinkt naar de bak gaat. Dat dus wel, maar weet niet zeker van het poepen.. Advies: even aankijken, zoonlief die thuis is (vakantie) houdt hem in de gaten, en vanavond weer even temp. opnemen. Als het zo blijft contact opnemen.
Ben niet eerder dan 19..0 tuis, zit m hier best te knijpen nu...
DA denkt niet dat de nieren opeens verslechteren, dan zou ie heel slecht moeten eten, en regelmatig overgeven...
Zit me toch niet lekker.. Iemand hier ervaring met ondertemperatuur??
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie