Demente kat?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
katemma
Kitten

Demente kat?

Bericht door katemma »

We vragen ons de afgelopen tijd geregeld af of onze poes Emma van 13 en half jaar oud dement aan het worden is.
Haar gedrag is angstig, ze komt nauwelijks meer binnen in huis, we hebben haar voerbakje nu bij het kattenluikje staan maar het is niet duidelijk of ze daar veel van eet: soms blijft het dagen staan en wordt het echt smerig, soms liggen er ook brokjes verspreid rond de bak, dan weer is de bak helemaal leeg. Ze miauwt ook soms heel klagelijk, op een andere manier dan eerst, bij de deur maar komt dan toch niet binnen. Wel vinden we soms heel veel witte haren op de bank, dus als wij er niet zijn of in bed liggen komt ze blijkbaar wel af en toe binnen, maar haar eigen mandje gebruikt ze niet meer.
Als je naar haar toe loopt schiet ze er vandoor, snel onder de schutting door.
In de zomer was dat allemaal niet zo erg misschien maar nu het slechter en kouder weer wordt lijkt het ons niet zo gezond.

Voorafgaand aan dit gedrag, tot een maand of wat geleden, viel het ons juist op dat Emma het afgelopen jaar leek te zijn vergeten wanneer ze eten had gehad. Als ze net voer had gehad en je zette maar één stap richting de keuken rende zr al mauwend mee om weer eten te krijgen. En daarna weer, ze had bij wijze van spreken 10 keer per dag kunnen eten zonder dat ze zich dat herinnerde.

Daarnaast heeft ze de laatste tijd een rare miauw en een rare blik in de ogen.

Vandaar onze vraag: kan een kat dement zijn en zou Emma dat nu ook worden?

Nog even ter aanvulling: waarschijnlijk heeft dit er niks mee te maken maar een tijd geleden, misschien een jaar of iets minder het was in elk geval in een kouder jaargetijde, was Emma een paar dagen onvindbaar. Toen ze terug kwam was ze erg angstig, durfde eerst ook niet binnen te komen, alleen in de tuin. Later wel, toen bleek te gewond aan haar rug te zijn, het was al ontstoken. De dierenarts zei toen dat ze waarschijnlijk door een marter was aangevallen (we wonen in Gelderland waar die veel voorkomen). Maar dat is eigenlijk weer prima genezen en ze was daarna ook niet meer bang ofzo, maar goed
Adriana

Re: Demente kat?

Bericht door Adriana »

dag kat en ma en welkom ;-) op het Forum!
we hebben demente katten onder onze leden, even rechtsboven zoeken.
uit mijn hoofd Sophie van jojo is dementerend en je vindt in die topics al veel tips en nuttige info..
je zou cholodin van NML health kunnen proberen om te zien of dat wat licht in het brein kan brengen, ook even zoeken naar ervaringen van forumleden.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Verder zou ik proberen haar binnen te houden. Zo'n kat kan niet meer veilig naar buiten. Vandaag of morgen raakt ze volledig de weg kwijt (letterlijk en figuurlijk) en zal dan buiten een akelige dood sterven.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Misschien toch langs de dierenarts om iets anders uit te sluiten?
Waarschijnlijk heeft ze toch geestelijk een klap gehad na die paar dagen onvindbaarheid en kan dat nog meespelen.
OOk zou ik haar binnenhouden, zo krijg je beter zich op haar gedrag
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
katemma
Kitten

Bericht door katemma »

bedankt allemaal voor jullie antwoord. hoe we emma zouden kunnen binnenhouden de hele tijd zonder dat ze gek wordt en tegen de muren omhoog loopt vraag ik me wel af eerlijk gezegd, ze durft nu niet in eens meer in huis te blijven als een van ons ziet
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Als personeeltje van een demente kat wil ik je aanraden om eerst met Emma langs de DA te gaan. Dementie komt voor bij katten, maar er kunnen legio andere (medische) redenen zijn waarom zij zo van gedrag is veranderd. Schildklierproblemen o.a. geven ook gedragsveranderingen waar je 'dement' bij denkt, maar ook de lever kan iets dergelijks veroorzaken. Misschien in dit kader een 'gewone' seniorencheck met bijbehorend bloedonderzoek?

Als er medisch gezien niets wordt gevonden dan kun je je gaan richten op hoe je het voor Emma, en voor jezelf, zo aangenaam en verantwoord mogelijk kunt maken. Een demente kat kan nog een prima leven hebben maar dat vergt wel enige aanpassing, te beginnen bij een binnenleven omdat ze zoals Cari ook al aangeeft op een moment echt de weg kwijt zijn en dan ergens zal gaan wegkwijnen. Dat dat niet eenvoudig is met een Emma die buiten gewend is dat snap ik, maar iets is pas onmogelijk als je hebt geprobeerd en het lukt niet.

Eerst maar eens die seniorencheck lijkt me, dan weet je wat er wel of niet aan de hand is. Van daaruit kunnen we weer verder met je meedenken met je 'plan van aanpak'.
Plaats reactie