Kittenprobleem

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Sambal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:42
Locatie: Limburg
Contacteer:

Kittenprobleem

Bericht door Sambal »

Nu is het probleem niet bij een van de kittens die hier woont maar een vriendin van me heeft 2 weken geleden een rode kater afgehaald bij iemand thuis die een nestje had. De vrouw die ze verkocht vertelde dat de kater 9 weken oud was. Nu kwam mijn vriendin toestraks hier binnen en zag dus de kittens van de 2 nestjes die ik heb opgevangen. En vroeg wanneer ik die in godsnaam deed herplaatsen want die waren al groter dan haar kat... maar mijn kittens zijn pas dit weekend 7 a 8 weken oud! Dus ik pakte de kleinste rode kater op van mij (en dat is een achterblijvertje) en gaf die aan haar. Ze schrok want deze was zelfs zwaarder. Kortom veel jonger dan die 9 weken naar mijn mening. Maar nu komt het probleem. Het beestje heeft het dus de hele tijd koud en ze moeten hem echt toedekken met lakens anders trilt hij. Tevens kan hij geen brokjes eten, dus alles wordt ingeweekt in water en dan gegeven, dat eet hij met moeite. Ook hebben ze kittenmelk gehaald en ook dit wilt hij echt niet drinken. Ze hebben alles al nagekeken en meneer heeft verder normaal tandjes en ook gewoon gesloten gehemelte. Verder wel spelen en lopen en zo. Maar ja ze is nogal geschrokken van mijn kittens dat ze zo groot waren en wel alles zelf konden....

Is mijn vermoeden waar dat dit beestje gewoon veel te jong is weggegaan en eigenlijk nog moet leren eten en zo? Of zal ik ze aanraden naar de dierenarts te gaan? Heeft dit ooit al eens iemand meegemaakt?
Groetjes Chantal
Bami, Nassi, Sambal Bij, Tjap Tjoy, Loempia en Typan
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: kitten probleem

Bericht door sandy »

Zou haar zeker aanraden om naar de diererarts te gaan want dit gaat anders niet goedkomen, zou zelf zelfs naar de spoed gaan gezien het er niet zo lekker uitziet.
Een kitten droogt enorm snel uit en dat trillen kan kou zijn maar ook stress of een combinatie hiervan. Ze kan overigens zelf controleren of het kitten erg jong is, pas vanaf 5 weken gaan de ogen verkleuren, ervoor zijn ze blauw.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sambal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:42
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: kitten probleem

Bericht door Sambal »

Okee ik zal het haar even doorgeven Dank je!
Groetjes Chantal
Bami, Nassi, Sambal Bij, Tjap Tjoy, Loempia en Typan
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kitten probleem

Bericht door Roos en Minousch »

is het niet een idee om het bij je nestje aan te leggen??
zolang als nodig is?
Maar eerst even naar de da.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten probleem

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het ook even na laten kijken, als het rilt lijkt me niet gezond.
Heeft ze wel hetzelfde voer in huis gehaald wat het kitten gewend was te eten?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Kittenprobleem

Bericht door Kimms »

De tip van Roos en Minousch is misschien wel een goede. inderdaad eerst een bezoekje brengen aan de DA.
Laat maar even horen hoe het is afgelopen met het kleine mannetje.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kittenprobleem

Bericht door ayla »

al nieuws?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittenprobleem

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, hoe erg! Ik snap echt niet dat er mensen zijn, die een jong bij de moeder weghalen voor het zelfstandig kan eten!! Dat kan er bij mij echt niet in. En ook, ik denk dat er met mij dat vele gaan beamen, omdat kittens vanaf 8 weken weg zouden kunnen en dat dat het jongste is dat ze goed zouden overleven, is dat zeker niet beste en toch willen de meeste mensen met een nestje er blijkbaar zo snel mogelijk vanaf. Als je weet dat ze tot 4 maand drinken bij de moeder als je ze laat doen, stel ik mij toch ook vragen bij 8 weken ze. Ik snap mensen gewoon niet. Je stuurt een kleuter toch ook niet op internaat?
Ale bon, even frustratie kwijt, terug naar het onderwerp.

Ik zou inderdaad het katje naar de dierenarts brengen. Het moet wss nog aangepaste voeding krijgen, en onder een warmtelamp liggen. Maar nog beter zou mss zijn om te proberen of jouw moeder kat het niet wil adopteren. Naar het schijnt is een zogende kat nogal tollerant. Het katje zou dan ook nog waardevolle zaken leren over het kat zijn en sociaal zijn. Het zou warmte, liefde, broertjes en zusjes om me te spelen en de juiste voeding hebben. Ik zou het zeker eens proberen, en daarnaast ook naar de dierenarts om zeker te zijn dat er niets anders scheelt. Het kan dan nog iets langer dan de rest bij de moeder blijven zodat haar melk niet meteen moet stoppen maar kan afbouwen (positief voor iedereen :-))

groetjes valerie, hopelijk komt alles nog goed, ik duim mee.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
fionadegier
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2010 13:38

Re: Kittenprobleem

Bericht door fionadegier »

Ik denk ook dat een te jonge kitten meegenomen heb.
Zijn ogen zijn nog niet verkleurt hij is nog een beetje wankel kan nog geen brokjes goed doorbijten.
Hij is erg klein waar ik hem vandaan heb gehaald zegt dat ie 21april geboren is maar hoe weet ik dit zeker?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kittenprobleem

Bericht door Ilone »

Als de kitten van 21 april is, dan zou het nu 7 weken moeten zijn, wat al te vroeg is om bij de moeder weg te halen. Wanneer heb je het meegekregen?
Is het al wel ontwormd?
http://www.[verwijderd].nl/ontwormen.html

Verder, zoals hierboven al meerdere malen staat, als je het niet vertrouwd, dan naar de dierenarts. Als het beestje écht van 21 april is, dan gaat het waarschijnlijk niet zo goed met hem/haar. Dus zowiezo zou ik wel naar de DA gaan, al is het maar voor de zekerheid.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kittenprobleem

Bericht door ]-marjolein-[ »

Zeker weten doe je het nooit...mensen kunnen zoveel zeggen en papieren worden zelfs wel eens vervalst. Dus het enige wat betrouwbaar is is het laten schatten door een dierenarts, en als je dan nog twijfelt ga dan gerust naar een 2e dierenarts en laat hem of haar ook de leeftijd schatten.
Als ik het verhaal zo lees is het kitten echt geen 7 weken en al zou hij dat wel zijn is er iets niet goed en dat is bovendien nog veel te jong om bij de moeder weg te halen. Kinderen gaan toch ook niet op hun 10e al het huis uit?
Een kitten wat nog niet zelf kan eten heeft heel veel zorg nodig, van een warmtelamp tot met de hand voeden.
Zoals gezegd zou het het mooiste zou zijn als je het kitten aan kunt leggen bij moederpoes! Meestal gaat het wel goed als je er een 'vreemd' kitten bij legt en het kitten heeft echt een moeder en broertjes en zusjes nodig!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
fionadegier
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2010 13:38

Re: Kittenprobleem

Bericht door fionadegier »

ik heb niet een moederpoes in de buurt helaas.
Hij eet wel gewoon en drinkt ook er is verder niks met hem aan de hand hij is gewoon actief trilt niet etc hij slaapt goed dus daar ligt het niet aan ik moet tog naar de dierenarts om hem in te laten enten volgende week dus dat komt wel goed (als ie echt 7wk is)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kittenprobleem

Bericht door Ilone »

Enten hoeft nog niet met 8 weken ;) Alleen ontwormen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
fionadegier
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2010 13:38

Re: Kittenprobleem

Bericht door fionadegier »

ontwormen ken ik zelf heb ik al gedaan bij 8-9 weken moet je hem tog enten of begrijp ik het gewoon niet helemaal
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kittenprobleem

Bericht door Claudia007 »

8 en 12 weken teminste volgens de papieren van Sting en Gallardo
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Plaats reactie