Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Zelf heb ik al meermaals positieve reactie's gehoord over nierkatten wat overgaan op versvoeding.
Heb getracht ze hier er ook op te zetten, maar helaas, niet gelukt.
Rusty at helemaal niet. En voor een nierpatient is het toch belangrijk dat ze wel wel eten.
Maar Rusty maakt het nu voorlopig goed met zijn nierdieet en medicijnen.
Een waterfontein heb ik ook, 2zelfs. Maar geloof het of niet hier wil geen 1 van de 3 uit drinken. Tenzij die uit staat.

Fenja, als Floortje nog honger heeft zou ik haar zeker nog wat eten bijgeven hoor! Nierkatten kunnen hun eetlust nogal snel verliezen. Dus zolang ze wil eten, zit het goed.
Gebruikersavatar
Fenja
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2007 13:17
Locatie: Den Haag

Bericht door Fenja »

Ik geef haar ook wel meer dan ze volgens de tabel zou mogen hebben...ik eet zelf ook niet volgens een maattabel ;-)

Ik snap nu helemaal niets meer van mijn dierenarts. Ik wilde hem wat vragen stellen over het feit van haar nierfalen en wat mij heel erg tegen stond was dat hij eigenlijk geen tijd leek te hebben voor vragen. Ik heb eigenlijk alleen de kans gehad om te vragen of het om chronisch nierfalen ging. Het enige antwoord wat ik kreeg was dat het nog niet zeker was en dat het misschien wel door de bacterie in haar urine kon komen, en dus misschien wel weer over zou gaan. Verder kreeg ik niet eens de kans om iets te vragen. Nu weet ik nog niet waar Floor en ik aan toe zijn :???:

Ik heb ook verteld dat ze dus zwaar aan de diarree is en heb nu weer andere brokjes gekregen die niet speciaal voor nierkatten zijn maar voor katten met voedselintolerantie. Ik moet nu elke week bellen om te kijken of haar ontlasting weer normaal wordt en hoef waarschijnlijk over 6 weken pas terug te komen.

Het raadsel wordt voor mij en Floor nu alleen nog maar groter en is dus helaas nog steeds afwachten :-(

Groetjes
Fenja
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een boer zeg die dierenarts! Hier hoef je echt geen genoegen mee te nemen hoor.

Persoonlijk zou ik naar een andere dierenarts gaan die wel de tijd en aandacht heeft om naar jouw vragen te luisteren. Het gaat tenslotte om de gezondheid van een levend wezen en het is volstrekt normaal om je zorgen om haar te maken.

Ik denk dat hij Sensitivity brokjes of iets dergelijk heeft meegegeven en die kunnen inderdaad goed werken tegen diarree, maar ik geloof zelf niet zo in nierfalen dat spontaan komt en spontaan weer verdwijnt. Meestal wordt het in de loop der tijd steeds een beetje erger, maar is het met goed nierdieetvoer (of vers vlees) een hele tijd goed onder controle te houden. Het gedeelte van de nier dat niet meer goed werkt zal er niet beter van worden, maar verdere achteruitgang is zo goed te remmen.

Ik zou dan zeker ook, na overleg met een andere dierenarts, weer terugkeren op het nierdieetvoer (en eventueel medicijnen) als de diarree weg is. Ik begrijp dat je nu in grote onzekerheid verkeerd, dus ik hoop dat wij je een beetje kunnen helpen. Sterkte!

groeten,
Sandra
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Hallo allemaal,

Nadat ik zojuist de dierenarts aan de telefoon heb gehad, die mij meedeelde dat mijn lieve Skai hele slechte nieren heeft, ben ik gaan zoeken op internet naar info en kwam ik hier terecht.

Skai is een chocolat point siamees van 10 en ik bracht hem gisteren naar de dierenarts om tandsteen weg te laten halen. De dierenarts vond dat hij een beetje uitgedroogd leek en heeft hem vannacht aan het infuus gehouden. Vanmorgen bleek uit het bloedonderzoek dat de ureumwaarde 39,4 was en crea-nog-wat was ook veel te hoog.

Hij blijft nu het hele weekend daar aan het infuus, in de hoop dat de waardes beter worden zodat hij maandag toch de narcose aankan, want zijn tanden moeten schoongemaakt worden. Nu onder narcose was volgens de dierenarts geen optie.
Hij krijgt ook per direct een speciaal nierdieet, maar dat wordt me maandag verder uitgelegd.

Ik was totaal niet voorbereid op dit bericht en als ik dan nu de verhalen hier lees, begin ik het somber in te zien. Ik haal me gelijk in m'n hoofd dat de waardes van Skai wel extreem zullen zijn en dat ik binnenkort afscheid moet nemen van mijn lieve vriendje.

Kan iemand mij vertellen of ureum 39,4 extreem hoog is voor een kat met nierproblemen of dat dat nog wel meevalt?
En heeft iemand niet ook een positief bericht over een nierkat die het al jaren goed doet op dieet?

Allemaal onzekerheid aan deze kant, dus ik ben nu al blij met dit forum!

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Inge
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Inge,

Wat een naar bericht over je Skai, ik weet precies hoe het voelt (voel het nu weer). Ik moet eerlijk zeggen dat 39,4 erg hoog is, een groot gedeelte van de nierfunctie is dan al uitgevallen (maar misschien worden deze waarden wel lager doordat hij nu vocht krijgt). Kijk sowieso hier even voor meer info en tips over de nieren.

De creatinine zal inderdaad ook te hoog zijn geweest. Beide stoffen geven de nierfunctie aan: hoe lager de functie, des te meer stoffen er in het bloed zitten. Dit zijn gifstoffen, waardoor je kat zich misselijk gaat voelen. Pijn heeft hij als het goed is niet. Als een kat misselijk is geeft hij over, maar hij kan ook gaan 'smakken', of bijvoorbeeld in plastic bijten.

Nu hangt het er bij Skai vanaf of hij chronisch of acuut nierfalen heeft. Bij acuut nierfalen is er de grootste kans dat de nieren zich herstellen. Bij chronisch nierfalen is die kans veel kleiner helaas. Maar, goede medicijnen als Fortekor, en een speciaal niervoer kunnen de kwaliteit van leven nog lang behouden. Je hoeft dus niet gelijk het ergste te verwachten. Ook kunnen katten die goede medicijnen, voer, etc. krijgen nog wel een tijdje leven.

Wat belangrijk is, weet ik achteraf, is om te bepalen waar voor jou de grens ligt. Bij onze Linus hebben we bijvoorbeeld ook gedwangvoerd, om hem in leven te houden (we hadden steeds hoop dat hij dan langer zou leven). Het hangt misschien ook van je kat af of je dit wil doen, voor de ene kat is dit verschrikkelijk, de andere kat vindt het wel makkelijk om eten in zijn bekje gespoten te krijgen (en komen er zelfs om vragen!).

Voor ons lag de grens bij Linus op wanneer hij zich niet meer lekker zou voelen, en wanneer de waardes nog meer gestegen zouden zijn (die waren nog hoger dan bij jouw Skai).

Als je nog vragen hebt kan je me ook altijd pb-en.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Oja, kijk ook even hier.

Dit is een Amerikaanse site, en hier staan ook ergens verhalen van katten die nog een tijd hebben geleefd met hoge nierwaarden!
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Hoi Wendy,

Dank je wel voor je reactie, ik ga zeker even kijken op de link die je aangaf.

Skai heeft zijn hele leven al last van misselijkheid en overgeven, ik grap altijd dat ik een anorexia- kat heb, daarom is er eerder onderzoek gedaan naar zijn nieren, maar daar bleek niks ongewoons uit, dus de afgelopen jaren heb ik het niet laten controleren.

Smakken deed hij de afgelopen week ineens heel erg en ook kwijlen, maar ik dacht dat dat kwam omdat ie zo'n last had van tandsteen.
Omdat hij stopte met eten van droge brokken, heb ik hem de afgelopen week steeds zakjes zacht voer gegeten, met zijn eetlust is niks mis; drie zakjes vond meneer niet genoeg.
Ook drinken gaat prima, zelfde hoeveelheid per dag als normaal, gelukkig ook niet meer.

De dierenarts snapte dus heel goed dat ik niks doorhad en niet eerder ben gekomen.

Ik moet nu het weekend maar even afwachten en dan hoor ik maandag wel wat de stand van zaken is.
Het zal saai zijn in huis zonder Skai, m'n andere kant was na vannacht al helemaal van slag, laat staan als ie zijn maatje het hele weekend mist!
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

De nieren hebben ook een hele grote overcapaciteit he, dus voordat je íets merkt ben je meestal al te laat, dus je hoeft je inderdaad niet schuldig te voelen.

Het is echt super dat Skai nog zoveel honger heeft! Als een kat uitgedroogd is, zijn de waarden ook altijd hoger, dus als het even meezit komen ze straks lager uit.

Ja, echt naar als je kat moet overnachten bij de dierenarts, Linus hoefde maar 1 nachtje daar te slapen, maar ik vond dat al erg moeilijk.

Weet je trouwens of Skai nu ook Fortekor krijgt? Ik kan me voorstellen dat de dierenarts hier even mee wacht, omdat de waarden door Fortekor de eerste vijf dagen nog kunnen stijgen, maar het is een goed medicijn. Nier- en tandproblemen gaan inderdaad vaak hand in hand, daarom is tandsteen weg laten halen enzo ook erg belangrijk. Ik let daar bij Lynx en Ruby nu ook erg op.

Groetjes,
Wendy
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Even een update, Skai is het weekend heel goed doorgekomen. Er wordt nu een nieuw bloedonderzoek gedaan, maar hij was een heel stuk vrolijker en aanhankelijker zei de dierenarts, dus ze had goede hoop dat het infuus geholpen had en dat de waardes gedaald zouden zijn.

Hij heeft het hele weekend dieetvoer gekregen en medicijnen, ben vergeten te vragen welke en dat voer schijnt ie echt geweldig te vinden, terwijl meneer het normaal echt niet zo heeft op ander voer!

Ik ben zo blij dat de berichten nu iets beter waren, al voel ik me nu beroerd omdat ik de kosten doorkreeg... :???:
Maar ja, het is geen optie om het niet te laten doen.

Vanmiddag weet ik hopelijk meer, als de waardes goed zijn, worden vanmiddag z'n tanden gedaan en mag ik hem vanavond ophalen! Wil m'n mannetje echt zo graag weer thuis hebben!
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

En nog een kleine update; resultaten van het bloedonderzoek zijn binnen, ureum en creat zijn allebei gedaald naar resp. 25,6 en 258.
Hij krijgt al het hele weekend Fortekor en Metacan en doet het daar helemaal goed op.

Morgen onder narcose voor z'n tandjes en morgenavond lekker weer bij het vrouwtje en zijn langharige vriendje Tip op de bank!

Ik ben echt zo blij!
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

goed nieuws en veel sterkte morgen!
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat heerlijk voor jou en je kat! Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar morgen genieten :grin:!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Wat goed dat het gedaald is! Echt super hoor! Hopelijk daalt het nog verder, maar met deze waarden klinkt het in ieder geval weer een stukje positiever!
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Skai is weer thuis!
Tip moet nog een beetje aan hem wennen omdat ie natuurlijk een raar luchtje om zich heen heeft, maar je merkt aan alles dat ie blij is om weer in z'n eigen huis te zijn.

Uiteindelijk bleken gisteren dat zijn gebit zo slecht was, dat er 9 (!) tanden en kiezen getrokken zijn, maar verder valt het heel erg mee hoe hij zich gedraagt.

Hij sprong gelijk op het aanrecht om te kijken of er nog wat te snaaien viel, dus ik heb goeie hoop dat mijn mannetje nog wel even meegaat.

En hij vindt die zakjes voer van Hills lekker! Sleepte er al eentje mee onder het bed... Haha, hij zal ook nooit veranderen.

Ik zal jullie op de hoogte houden als er noemenswaardige dingen zijn, maar tot die tijd heeeeeel erg bedankt voor alle info en zeker ook voor de lieve opbeurende woorden hier op het forum!

Groetjes,
Inge
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Wat een goed nieuws Inge! Hopelijk hoef je hier héél lang niet meer te komen ;-). Geniet lekker van de komende tijd (hopelijk nog járen) met Skai!

Liefs,
wendy
Plaats reactie