# Kat op kot

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Anonymous

# Kat op kot

Bericht door Anonymous »

Hallo

Eerst en vooral, ik ben Tom en heb een vraagje ivm de aanschaf van een kat.

Ik zit op kot in Leuven met twee andere studenten en een ouder paar mensen van in de 60 die het kot 'runnen'. Heel lieve mensen en ze hebben zelf 2 katten. Daardoor ontdekten wij, de studenten, onze gezamelijke 'liefde' voor katten. We hebben de meeste problemen ivm met kattenbak en voedingsbeurtrol enzo al opgelost, maar we zaten met de vraag: wat doe je 's nachts met je kat??? Ons kot bestaat uit de benedenverdieping waar het oudere paar woont en de bovenverdiepingen waar wij wonen. De kat 's nachts op iemands kamer houden gaat bijna niet, dus zal ze/hij de nacht op de gang moeten doorbrengen. Dat leek ons een beetje inhumaan. Maar wat moeten we anders doen? We zouden liever niet hebben dat onze kat 's nachts bij het oudere paar in de living en keuken gaat. De mogelijkheid was dat we de deur naar onze kotkeuken open zouden laten, zodat de kat in het hele trappenhuis kon spelen (daar zou ook de krabpaal komen) en dat we in de keuken een grote mand met deken zouden zetten. De kattenbak staat ook in het trappenhuis.

Heeft er iemand tips en dingen die we zeker niet mogen vergeten? We zijn drie redelijk verantwoordelijke mensen en ook nogal begaan met het lot van een eventueel huisdier.

groetjes

tom
Emma Boom

Bericht door Emma Boom »

Hallo Tom,
Allereerst welkom hier ;-) Ik denk dat het er erg van afhangt of je een kitten of een volwassen kat een thuis wilt bieden. Volwassen dieren kunnen prima op een slaapkamer, tenminste als je het leuk vindt om met een kat op bed te slapen :smile:
De kat op de overloop kan natuurlijk ook, al zal dat met een kitten lastiger worden. Kittens slapen niet de hele nacht en willen spelen.
Bovendien zou het de katten van jullie benedenburen onrustig kunnen maken als ze telkens een katje heen en weer horen rennen in het trappenhuis.

Hebben jullie een speciale reden waarom de kat 's nachts niet op jullie kamer zou kunnen?
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Maak een kattenluikje in je kamerdeur, dat je bijv. overdag op slot kunt doen. Zo hoeven de beestjes niet op de gang te blijven en kunnen ze zelf naar binnen als ze bij je willen tukken, maar zo kunnen ze ook niet bij het echtpaar gaan klieren (en heb jij nog wat privacy ;-)).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Anonymous

Bericht door Anonymous »

hoi allemaal

bedankt voor de ideetjes !

thomas en ik zouden het niet erg vinden een kat uit een asiel te nemen of al een 'volwassenere' kat, maar Veronique wil natuurlijk het stadium van het leuke kleine katje (jullie kennen dat wel he :lol: ) ook meemaken. Dus ik denk dat het een kitten wordt.
En het idee dat de kat niet op de kamer kan 's nachts kwam van thomas die vertelde dat de kat van zijn broer altijd 's nachts de voorkeur had om op zijn gezicht te gaan liggen :lol: , maar als dat een apart geval is geweest, dan is er natuurlijk helemaal geen probleem.

Een ander probleem is wel: in het weekend gaan we meestal alledrie naar 'huis'. Is het dan het beste om de kat mee op en af te nemen naar huis (lang op de trein) of kunnen we ze/hem gerust twee daagjes alleen laten (ik vertrek vrijdagavond laat, en kom zondagmiddag terug)?

Wat een hoop vragen van me zeg !

groetjes

tom
Emma Boom

Bericht door Emma Boom »

Een kitten zou ik geen twee dagen alleen laten, een volwassen kat wel, met voldoende water en voer. Dat is geen probleem.

En ik breek weer eens even een lans voor een volwassen kat hoor ;-) Kittens zijn geweldig, maar ze breken wel je huis af, krabben aan je behang, graven plantjes uit en zo ken ik er nog wel een paar :lol: Dit in het kader van het ontmoedigingsbeleid ;-)

Weinig katten slapen echt op je gezicht. Ik heb wel katten die bij mijn oor liggen, of boven ons hoofd (dan krijgt je haar een gratis was- en kambeurt 8-) ), maar ze passen wel goed op om niet onder je terecht te komen, dus ze schuiven wel op als je in je slaap beweegt :smile:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik zou zelf kiezen voor een al wat oudere kat (eigenlijk heb ik toen der tijd ook precies die keuze gemaakt) ook omdat jullie vast geregeld weg zijn van huis en ook in het weekend er niet zijn.

Ik heb zelf toen gekozen voor een meisje van bijna 3 en ze is geweldig leuk. ze slaapt trouwens nooit op mijn gezicht, altijd aan het voeteneinde.

misschien is het handig om voor het weekend zo een automatische voederbak aan te schaffen, dan weet je tenminste zeker dat ze op de 2e dag nog voer krijgt i.p.v dat ze zelf alles al op dag 1 heeft opgegeten.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dag iedereen

Na rijp beraad met kotgenoten en kotbaas zijn we tot het volgende besluit gekomen.

We nemen een kat uit een asiel uit de buurt, en we hebben er eentje op het oog: een roswit katertje van ietsje meer als een jaar oud. Aangezien we in het weekend er niet zijn, beloofde de kotbaas ons om in het weekend naar de kat om te kijken, met name controleren of er genoeg water is, of voedsel en of ze niet aan het behang is geweest :lol: .

De verkiezingen om de kat een mooie naam te geven zijn al begonnen !

groetjes

tom

EDIT 1 mei:

hej hallo

Avontuur avontuur ! Vorige maandag vertrokken we dus richting het asiel in tienen. Voor ons een hele uitstap, want als student ben je niet altijd zo mobiel en aangewezen op anderen die een auto hebben ofzo. Nu we waren er geraakt en na nog een fikse zoektocht komen we ergens op een uiterst afgelegen stukje grond met een in mijn ogen obscuur gebouwtje. Op zich werden we nog wel 'vriendelijk' ontvangen, maar om eerlijk te zijn, ik vond het een beetje heel erg vreemd allemaal. Dan bleek ons begeerde ros katertje al weg te zijn en gingen we op zoek naar een andere. En daar zat ie dan, onze Fonzie ! een mooi beestje, lief, en volgens de asielbeheerders een rustige kater. Nu dat was dan dik in orde ! Dachten we... Om alle kosten te dekken, zouden we in totaal >65< euro moeten betalen. Slik ! We hadden ons nog verwacht aan dertig euro of misschien nog wel veertig, maar 65 euro was wel heel veel. Bovendien, zelfs als we al ons geld bij elkaar legden konden we het niet betalen. Een student is nu eenmaal niet echt een rijke mens. Daar komt dan nog eens bij dat we tot nu toe ontvangen waren door toch nog redelijk vriendelijke vrijwilligers, maar toen we in contact kwamen met de asielhoudster, werd het net iets tè. Ik vond haar totaal niet vriendelijk en toen dan bleek dat we niet genoeg geld zouden hebben werd ze totaal brutaal vond ik.
Moraal van het verhaal: we hebben ongeveer drie kwartier in de auto gezeten om naar het asiel te gaan, daar ongeveer een half uur geweest, opnieuw drie kwartier terug gereden en achtergebleven met een gevoel van 'verdorie!'.
We hebben ons dan voorgenomen om onze zoektocht verder te zetten naar een al iets oudere kater, en in het geval dat we nog naar een asiel zouden gaan, ons eerst beter te informeren !

tot gauw

tom
Emma Boom

Bericht door Emma Boom »

65 euro voor een gecastreerde kater is eigenlijk niet veel, als je bedenkt dat de entingen het asiel 12,50 per stuk kosten (dus x2) en de castratie zo'n 20 euro. Ikzelf vroeg 75 voor geholpen dieren en 50 voor kittens met 1 enting.
In sommige asiels hier in Nederland betaal je meer dan 80 euro. Neem je een kitten dat je zelf wil laten enten, ga dan uit van 2 entingen a 35 euro en 1 castratie a 40 euro...

Het klinkt natuurlijk raar dat er geld gevraagd wordt voor een kat, maar de subsidies zijn lang niet toereikend en het dier is geholpen, zodat het niet nog mee ongewenste dieren op de wereld zet.
Al vind ik het sneu voor jullie ;-)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

hej iedereen

Inderdaad we nemen best een vowassen kat. Maar we gaan nu wachten tot na de examens die al gauw gaan beginnen !!! Ik vind toch dat de kat een beetje liefde moet kunnen krijgen, en tijdens de examens heb ik mijn handen vol met cursussen. Ik zou het jammer vinden als ik dan net een katje had dat ik helemaal zou moeten verwaarlozen. Zo denken we er trouwens allemaal over op kot. Dus na de examens gaat de zoektocht verder !

Tom
Gesloten