Waterbakje omgooien

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
marie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2005 19:21

Waterbakje omgooien

Bericht door marie »

Onze zotte lola heeft de slechte gewoonte om haar waterbakje zodanig weg te duwen tot al het water eruit ligt, met het gevolg dat ik de keuken 3 keer per dag moet schoonmaken. Eerst dacht ik dat ze dat deed omdat ze zo gefascineerd is door water. Maar nu doet ze het echt systematisch en obsessief. Alsof ze ons iets wil duidelijk maken. Wat ze wil duidelijk maken is me een mysterie. Heeft iemand een idee? Is het water te proper of zo?
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

He, Spencer hier doet precies hetzelfde! Het begon met een porseleinen schaaltje die makkelijk om te duwen was. Ik dacht dat hij het geluidje leuk vond. Maar inmiddels een jaar en drie bakjes (o.a. antislip) verder doet hij het nog steeds. Ik heb nu twee bakjes in 1 en dat gaat redelijk. Misschien een tip voor jou?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik denk dat het spel is. Minerva deed dit ook door heel hard tegen de bak te duwen en aan de randen te krabben, net zolang tot het omging. Het zag er inderdaad ook obsessief uit. We hebben toen een hele zware bak gekocht en toen was het over. Inmiddels hebben we een speciale waterfontein en daar doet ze het ook niet bij. (al moet je het niet wagen om bijvoorbeeld een handdoekje onder de fontein te leggen :-P )
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb een porseleinen ovenschaal die precies onder een kast past, zodat hij met de handvatten tegen de kast klem staat. Sindsdien is het probleem verholpen :grin: En als aanvulling heb ik de waterfontein, maar die wordt niet door elke kat gebruikt (de kleintjes zijn er bang voor :lol: )
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Heb ik ook een tijdje aan de hand gehad. Ik heb toen een aantal dingen gedaan.
1. Water en eten ver uit elkaar, had ik eerst langs elkaar staan, was nog een groentje op kattengebied, maar katten willen hun eten en water blijkbaar niet naast elkaar hebben, en dat is soms een reden waarom ze met hun water gooien.
2. Stevige stenen potjes gekocht, zijn zwaarder.
3. Er een handdoek onder gelegd, het water wordt dan direct geabsorbeerd, en toen was er voor mijn poezen geen lol meer aan, want het is het pletsen in het water wat ze leuk vinden, met handdoek was er geen water meer, dus...
4. Bij mij kunnen ze vrij de badkamer in en uit, en nu laat ik speciaal voor hen elke dag een ietsiepietsie water op de bodem van de douchebak staan ( echt niet veel ), daar gaan ze nu hun waterplezier halen. Rond de douche heb ik douchematten gelegd, zodat ze daarover moeten lopen en hun pootjes weer droog zijn als ze uit de badkamer komen.

Zoals je kan zien moet je als katteneigenaar inventief zijn en je inleven in die rare hersenen van die soms toch rare beesten :lol:

veel liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
marie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2005 19:21

Bericht door marie »

Dank je wel allemaal voor de goede tips, heb nu het bakje in een grotere bak gezet, die zwaarder is, en ga ook het eten en drinken wat verder uit elkaar zetten. Ze is sinds gisteren weer opmerkelijk braaf en lief.

Ach poezen, tis zoals vrouwen he, we zullen er nooit iets van snappen :)

Marie
Gebruikersavatar
Sophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:09
Locatie: België

Bericht door Sophie »

Tja, mijn katje verschuift ook altijd haar waterbakje een heel eind, met als gevolg natuurlijk dat de helft op de grond belandt. En ik vind het ook een redelijk vreemd gedoe. In ieder geval, ik ga direct ook eens proberen haar twee bakjes (eten en water) wat verder uit elkaar te plaatsen. We zien dan wel hoe het gaat. :)
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Wij hebben sinds kort een waterfontein waar de katten uit drinken. Dat is een bol waar continu water langs loopt. Ik dacht dat ze dan niet meer zo´n waterballet zouden maken in de keuken. Nou dat klopt maar nu gooien ze er brokjes in..... :???: Maar goed geen waterballet meer in ieder geval..
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
patries1987
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2008 18:39

Raar gedrag met waterbak...!

Bericht door patries1987 »

Hallo allemaal,

ik heb even een vraag en misschien een domme vraag maargoed,
mijn poes van 1 jaar heeft een rare neiging
ze gooid zodra de waterbak net vol is of als er nog wat water inzit,
heel het bakje om
{zet d`r poot aan de zijkant {bovenop} en hup daar gaat die} :eeh:

Heeft iemand ook zo`n kat met dat gedrag
of weet iemand hier iets aan te doen
dan graag reacties..!
want ik kan elke dag wel 2 tot 3x mn vloer droogmaken
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Waterbakje omgooien

Bericht door Leonie89 »

nou ehhh, lees hierboven.. :P ;-)

ik wist niet dat katten hun eten en drinken uit elkaar wilden hebben staan.. waarom bestaan dan die dubbele bakjes voor water en voer??
wij hebben water en voer vlak naast elkaar staan op een kleedje.. gaat bij ons prima.. als ze morst komt het op het kleedje dat eens in de week ofzo wordt gewassen.. voer en water elke dag vers..
ik vind het wel handig, heeft ze haar eigen hoekje..
ik weet wel dat katten hun kattenbak niet naast hun eten/drinken willen hebben.. maar voer en drinken heb ik nog nooit van gehoord...
Gebruikersavatar
Noa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:28

Re: Waterbakje omgooien

Bericht door Noa »

Dit is het meest recente topic wat ik kon vinden over dit onderwerp, hoop dat ik er na 4 mnd nog een vraag in mag stellen.

Ik heb 4 katjes (3 broertjes en hun nichtje, allemaal 6 maanden oud). Het vrouwtje en twee van de mannetjes spelen ook met hun water en gooien ook regelmatig hun bakje om. Ik heb alles geprobeerd, maar niets helpt en ik ben een beetje ten einde raad. In het begin hadden ze zwarte aardewerk bakjes. Steeds voordat ze gingen drinken maaiden ze met hun pootjes door het water heen (nagels uit). Ik dacht dat ze misschien niet konden zien of er nog water in zat, dus had ik chromen bakjes gekocht. Deze kieperden ze steeds om en omdat ik overdag niet thuis ben om het bakje bijtevullen zatten ze steeds zonder water. Geen succes dus. Ik ben toen overgestapt naar grotere chromen waterbakjes met een rubberen rand (eigenlijk voor honden). Deze konden ze niet omgooien, maar het "spelen" begon weer van voor af aan. Zelfs zodanig dat de bakjes helemaal leeg waren als ik thuis kwam en mijn katjes ontzettende dorst hadden. Als de bakjes leeg zijn gaan ze er ook heel wild in lopen graven met hun pootjes :eeh: Ik heb er toen nog een aantal bakjes bijgekocht, en nu hebben ze nog wel water over als ik thuis kom. Maar... het is echt een vreselijk waterballet de hele dag door. Er valt gewoon niet tegenop de dweilen. Ik heb laminaat liggen, en het staat al helemaal bol, echt zo zonde :-( Een handdoek hoef ik er niet onder te leggen, deze vallen ze dan aan en dan valt alsnog het bakje helemaal om. Ik heb toen alle waterbakjes in de badkamer gezet, maar dit durf ik nu niet meer aan. Het toilet is nl. ook in de badkamer, en mijn katten zijn daar super nieuwsgierig naar. Zij kunnen de bril omhoog wippen en kruipen er dan in. Ik ben als de dood dat er eentje in valt en er niet meer uit kan komen of zelfs verdrinkt.
Ik heb toen geprobeerd dienbladen onder de waterbakjes te zetten, maar sinds ik dat doe, plast het enige katje dat niet met het water speelde steeds op het dienblad of zelfs in het waterbakje! :shock: Waardoor de rest weer niet wil drinken.

Het water staat niet in de buurt van het voer. Ik geef mijn katten eten dmv de pipolino (http://www.pipolino.be/nl/indexnl.html" onclick="window.open(this.href);return false;) en dit geef ik ze altijd in de hal of de keuken, en het waterbakje staat in hun eigen "poezenkamer".

Ik hou echt heel erg veel van mijn katjes en vind heel veel goed, maar hier word ik toch wel een beetje moedeloos van. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is of tips wat ik hier aan kan doen?
Laatst gewijzigd door Noa op 30 okt 2008 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Waterbakje omgooien

Bericht door Lotte »

Kan het zijn dat jouw katten zich vervelen?
Zo fanatiek als zij met water, maar ook met de toiletbril spelen, klinkt mij in de oren als het zoeken naar een uitdaging. Al zou dat eigenlijk niet meer moeten kunnen als je ze met die pipolino voert (wat een geniaal ding trouwens!!)

Zijn jouw katten strikte binnenkatten of komen ze ook wel buiten?
Wellicht als ze een tijdje per dag buiten zijn (eventueel aan een tuigje, op een balkon of in een ren als je ze niet los buiten wilt hebben) dat ze dan hun energie wel kwijt kunnen?
Ik merk tenminste aan die van mij dat wanneer ze minimaal een half uur buiten zijn geweest er veel minder gezeurd en geklierd wordt.

Ik zat in eerste instantie te denken aan een cat-it fontein (zijn hier ook wel topics over), maar ik denk dat ze daar ook weer in gaan zitten hengelen. Deze krijgen ze alleen niet om (lijkt mij toch)
Het enige alternatief voor hun drinkbakjes is misschien een systeem wat voor honden is. Hun voer en waterbak zitten dan in een in hoogte verstelbare houder. Misschien als de bakjes wat hoger staan (en je katten dus wat lager), ze meer moeite moeten doen om de bakjes leeg te krijgen. Hopelijk is dan sneller de grap er af voor ze en hengelen ze in ieder geval minder.

Hopelijk heb je hier iets aan, ik snap je frustratie in ieder geval wel.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Catherine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2008 13:06

Re: Waterbakje omgooien

Bericht door Catherine »

Die van ons rammelt met zijn pootje in het water en schudt er dan mee in het rond, zodat ik ook alles een paar keer per dag kan opvegen, ik denk dat het een spel is. En de oudste pim die gooit er zijn korreltjes in maar eet ze niet op, raar toch hé. :lol:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Waterbakje omgooien

Bericht door sandy »

Hier deden ze dat ook steeds, de beste oplossing voor mij was de glazen schaal die oorspronkelijk bedoeld was voor drijfkaarsjes het gebruiken als waterbak.
Doorsnee 30 cm naar boven toelopend versmald naar 20 cm, die ik vul tot een derde ongeveer, werkt perfect.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Noa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:28

Re: Waterbakje omgooien

Bericht door Noa »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik weet niet of ze zich vervelen. Ik weet natuurlijk niet wat ze overdag doen als ik er niet ben, maar ze hebben twee krabpalen en en heleboel speeltjes en natuurlijk elkaar. Als ik thuiskom speel ik altijd met ze, meestal met zo'n laserlichtje zodat ze even lekker kunnen rennen en hun energie kwijtkunnen.
Het zijn wel binnenkatten, ik woon op een flat en durf ze eigenlijk niet zo maar naar buiten te doen. Ik heb wel twee tuigjes gekocht (onlangs) en omgedaan, maar daar waren ze tot nu toe niet zo gecharmeerd van. Misschien een kwestie van wennen voor ze, zo'n tuigje. Dan zou ik het inderdaad wel leuk vinden om een stukje met ze te gaan lopen :grin:

Ik zou eens zo'n verhoogd bakje kunnen proberen of zo'n schaal voor drijfkaarsjes.

Ik had ook nog het idee dat het misschien iets met territorium drang te maken zou kunnen hebben? Aangezien naast of in het waterbakje plassen toch wel vreemd gedrag is, en katten ook met hun pootjes hun geur afzetten en die van mij zich helemaal suf peddelen in het water.
Wat denken jullie?
Plaats reactie