Hoe kun je kattenkwaad afleren?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Helaas gaat het vaak niet vanzelf over. Je kan proberen het af te leren met een plantenspuit (let op, laat niet zien dat jij de plantenspuit bestuurd, dan hebben ze je door en doen het als je er niet bent). Daarnaast kan je ook proberen kattengras neer te zetten. Zijn 'eigen' plantje zeg maar. Bij ons werkt dat laatste erg goed.

gr BlackPanther999
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Christel

Bericht door Christel »

Beide helpen niet (plantenspuit vindt hij zelfs leuk), heb ik al geprobeerd! Misschien nog andere opties?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Speelt hij met al je planten of met bepaalde planten?
Als het met bepaalde planten is kan je die misschien op een andere plek zetten.

Wat ik doe als ik zie dat mijn kat toch bij mijn planten zit roep ik met een boze stem haar naam, vrij hard. Ze weet dan heel goed dat dit niet mag. Hier heeft dat wel geholpen.

Ook afleiden met andere spelletjes kan helpen misschien.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Christel

Bericht door Christel »

Hij speelt met bepaalde planten, en hij weet donders goed dat hij het niet mag, want hij rent gelijk weg als ik opsta of naar hem toe loopt of mijn stem verhef. Ik hoop dan maar dat als ik hem vaak genoeg waarschuw dat hij dan eindelijk ermee stopt :grin: .
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Helaas zijn sommige planten heel erg aantrekkelijk voor katten. :???: Vooral planten met lange sprieterige bladeren.
Als ik nu nieuwe planten koop, houd ik daar altijd rekening mee. ;-)

Wat je ook nog kunt proberen is veel lawaai maken met een bepaald voorwerp (bijvoorbeeld een blikje met knikkers) zodra je kat aan de plant zitten. Katten houden niet van lawaai en als je kat op den duur de planten gaat associeren met het lawaai, zal hij er hopelijk vanaf blijven.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Muizzz
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2006 12:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door Muizzz »

Er is ook poeder op de markt wat je op de aarde kan strooien. De geur vinden de meeste katten een verschrikking (en ik ook trouwens, maar je ruikt het alleen als je de verpakking open doet en het op de aarde strooit) Je kunt het gewoon bij een dierenwinkel kopen, weet helaas niet meer hoe het heet, maar zij weten ongetwijfeld wat ik bedoel.
Bij mij zaten ze vooral in de aarde, en daar leg ik nu kiezels op, en ze kijken er niet eens meer naar. Kattengras werkt hier ook goed.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Ik heb in het begin gaas om de potten heen gespannen, zodat ze niet de hele tijd alle aarde uit de pot schepten. Nu zitten ze nooit meer in de potten, alleen de sprietenplanten blijven interesant :roll: Hierbij werkt de plantenspuit heel goed. En ik koop ook geen sprietenplanten meer.....
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Sandra W

planten

Bericht door Sandra W »

Misschien is het handig er achter te komen waarom de kat dit doet.

Als hij namelijk aan sprietplanten knaagt dan doet hij dit voor een reden (en niet voor de lol): de sprietplant helpt heel goed om haarballen mee over te geven. Ze doen dit in de natuur met gras, het is een soort braakopwekmiddeltje. Katten moeten tenslotte al dat haar kwijt dat ze de hele dag oplikken met de verzorging van hun huid.

Het is dus verstandig dit gedrag niet af te straffen, maar er speciaal kattengras voor te kopen (of ze gras uit de tuin te laten eten als ze buiten mogen komen).

Hopelijk vinden ze dit gras lekkerder dan je plant en zo niet dan gewoon hun gang laten gaan en de volgende keer een ander soort plant kopen :-)

groetjes,
Sandra
LanaenCleo

Bericht door LanaenCleo »

Hoi,
Wij hadden dit ook met onze poes, bij de dierenwinkel hebben ze van die stokjes met een soort vilt, dat vilt stinkt voor ze, als je die bij de planten steekt blijven ze ervan af. Werkt echt!!
En daarnaast kattengras natuurlijk.

SUCCES, Nancy
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Mijn katten zaten in het begin vooral veel in de aarde te wroeten en toen werd mij geadviseerd daar aluminiumfolie op te leggen. Of dit het echte wondermiddel is, weet ik niet. Wel kan ik zeggen dat het bij mijn katten heeft geholpen.

Gr Mara
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ja het werkt wel maar ik vind het persoonlijk geen zicht :???: .

Hier is het 'm meer te doen om het zand (lekker om in te poepen :???: ) en de kleibolletjes (leuk om mee te spelen :roll: ). Ik ga ook maar eens op zoek naar iets dat ze vies vinden ruiken of zo.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

wij hebben groene kippendraad (met gaatjes van 0.5 op 0.5 cm) over onze potten gespannen; Het helpt perfect, ziet er netjes uit en het voorkoomt ook nog eens als je de planten in de zomer buiten zwiert dat de vogels er in gaan zitten krieuwelen.

Marr kleibolletjes vormen natuurlijk een imense uitdaging ;-) die vindt ik zelfs leuk om te laten rollen :lol:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
sweetremco
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:03

goed in vernielen

Bericht door sweetremco »

sorry als deze topic al ergens anders staat, maar ik heb een probleem waar ik een beetje gek van word.

ik heb 2 katers en 1 van de katers of allebei heb ze nooit op heterdaad kunnen betrappen namelijk. Ze haalden eerst de bordspelletjes uit de kast en haalde de deksel eraf en de inhoud lag dan door de hele kamer. Deze spellen heb ik nu opgeborgen achter deurtjes (deze kunnen ze gelukkig "nog" niet openen). Maar nu pakken ze boeken uit de kast en zetten hun tanden erin en verscheuren ze gedeeltes eraf. Je zou denken dit doen ze uit verveling, maar heb het huis vol liggen met verschillende speeltjes en dan kan je ook nog denken misschien doen ze dat omdat ze last hebben van hun tanden, maar ben vorige week naar de dierenarts geweest en die heeft de tanden onder handen genomen. Wat kan ik hier het beste tegen doen, voordat ik de gehele kast leeg moet ruimen en alles achter deuren moet plaatsen???

alvast bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wat je er tegen kan doen weet ik eigenlijk niet.
Ik vind het wel herkenbaar. Mijn kat vind het heerlijk om papier te verscheuren. Ze doet dit normaal met folders enzo, maar soms grijpt ze een boek als ik aan het lezen ben.

Het is erg lastig dat je ze nooit betrapt :(
Je zou kunnen proberen om samen met hen met folders te spelen en die te laten verscheuren. Misschien is dan de drang er minder als je er niet bent.
(maar dit zou ook averechts kunnen werken en dan hebben ze er nog meer lol in :()
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
planten

Bericht door planten »

mijn katertje van een jaar is gek op planten geen plant is meer veilig hij speelt hij ermee en sommige planten eet hij op is dit wel normaal?
en mijn katje kan soms heel ge doen dan raced hij de trappen op en af in ons huis en springt overal op en af en rent als een gek door het huis en knalt overal met zijn kop tegen aan.is er iets mis met hem hij is heel erg speels mischien kan het daardoor komen.herken je dit gedrag laat het even weten :grin:
Gesloten