Vanaf welke leeftijd ontvlooien?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gesloten
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Vanaf welke leeftijd ontvlooien?

Bericht door Muis »

Hallo allemaal!!
Ik heb overal al gezocht, maar ik kan nergens het antwoord vinden op mijn vraag. Ik hoop dat een van jullie het weet!!
Binnenkort krijgen wij dus ons kleine katje. Ze zal zeer waarschijnlijk onder de vlooien zitten omdat de moeder ook buiten komt. Vanaf welke leeftijd kun je een vlooienmiddel veilig op je kitten gebruiken? In de gebruiksaanwijzing van mijn vlooienmiddel staat hier niets over, en bij de dierenwinkel wisten ze het ook niet. De andere kat ben ik nu al preventief aan het ontvlooien, want ik wil niet dat zij er last van gaat krijgen.

Groetjes, Muis
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

hoi Muis,
Het ligt er maar net aan welk middel je gaat gebruiken! Toen ik Boris kreeg (ook met 6 weken dus, ander topic) heb ik hem de eerste weken heel vaak gekamd met een vlooienkam, kon hij daar mooi aan wennen en ik ving iedere keer wel een paar vlooien. Met 12 weken ben ik Frontline spray gaan gebruiken, dat sprayde ik op een washandje en daar wreef ik Boris mee in. Dan zorgde ik dat z'n vacht goed was opgedroogd voordat hij zich schoon begon te likken en de werking van dit middel is ongeveer 1 maand! Het werkt heel goed! Er zijn ook tabletjes in de handel, maar die mag je niet aan en (te) jong kitten geven. Vraag het anders even na bij je dierenarts!
Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat straks met je poezenbaby!

Succes en groetjes,
Carol
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Toen ik Quinto kreeg was hij zeven weken oud en zat ook onder de vlooien, Ik heb toen bij de dierenwinkel een middel gevraagd dat geschikt was voor jonge beestjes en heb toen Exil (wash away) meegekregen. Dit is een shampoo die je zelf kan doseren en die je dus ook voor kleinere dieren kan gebruiken, Ik heb Quinto hier toen meteen mee behandeld en dat ging prima. Zou ik dus ook zeker doen! Ik heb gewacht tot de volgende ochtend en kon toen ook meteen het hele huis doen, beter is het dus om je kitten meteen onder de douche te zetten, hoe zielig dat ook is. Dit raden ze toen ook in de dierenzaak aan en ik vond het zielig, maar had achteraf spijt dat ik niet geluisterd had.

Groetjes Sharon :zwaaien:
Gast

Bericht door Gast »

hallo

toen Musti een paar weken oud was zat ze ook onder de vlooien en ben dan naar de apotheker geweest om iets te gaan halen. Ik heb toen een shampoo meegekregen omdat de meeste andere producten te agressief zijn voor zo'n klein beestje. Die shampoo werkte perfect wel regelmatig herhalen.

Ze hadden ook ampules die je moet openbreken en dit moet je dan in de nek gieten, dit dringt dan door in de huid en de bloedbaan zodat het verspreid wordt in het lichaam. Hier heeft de kat dan geen last van bij het schoonmaken van haar huid.
Maarre voor de meeste van deze producten moeten de katjes minstens 6 maand zijn.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Nou dat was dan wel heel erg bij jouw kat. Mijn Boris had er maar een paar en die bleven gelukkig ook op hem zitten! Wat doe je in hemelsnaam als je je hele huis moet ontvlooien?
Gelukkig zijn er dus wel middelen voor hele jonge katjes.

Nu Boris sinds ruim 2 weken naar buiten mag, gebruik ik de frontline spray weer en dat bevalt goed, alleen mag het de 1e dag na gebruik niet regenen of te wel als het regent mag Boris niet naar buiten en dat vindt Boris dus helemaal niet leuk, want van de regen trekt hij zich helemaal niets aan, hij wil gewoon naar buiten. Weer of geen weer.
Lotte

Bericht door Lotte »

Hoi Muis,
Met 2 dagen oud kan je frontline spray al gebruiken (let op: sommige vlooien zijn al resistent tegen dit en andere middelen :( ).
Goede merken die bestrijdingsmiddelen tegen vlooien in het algemeen maken zijn: frontline en advantage (en stronghold als je bijv ook oormijt wilt bestrijden). Mijn ervaring is dat de andere middelen die je bij de dierenwinkel kan kopen, vaak niet afdoende hun werk doen. Kortom, breng een bezoekje aan je dierenarts, die hebben vast wel een goed middel op voorraad.

PS. Vergeet niet te ontwormen :wink:

Groetjes, Lotte
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Carol, je weet nooit of de vlooien op het beest blijven zitten en of er geen beesten in je kleed gaan zitten en daar eitjes leggen. En aangezien de hond van mijn ouders ook regelmatig bij mij komt had ik geen zin in besmetting over en weer. Plus dat het in de zomer hier heel erg is geweest, er was echt een plaag. Wil je er dan zeker van zijn dat je eraf bent moet je alles van stof inspuiten met spul. Dat heb ik dus gedaan. Het verwondert me dat jij daar zo verbaasd over bent, want eigenlijk moet je dat altijd doen als je vlooien vind en je bijvoorbeeld vloerbedekking hebt, anders kom je er nooit helemaal vanaf. Zeker niet met meerdere dieren.

Groetjes Sharon :zwaaien:
Gesloten