Vechtende moeder en dochter

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
RobbyH
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2005 23:48

Vechtende moeder en dochter

Bericht door RobbyH »

Hoi,

Onze tienjarige poes beval van een dochter in april. Tot vorige week kwamen deze twee katten vrij goed overeen met elkaar. Het jong speelde met de moeder en af entoe ging het nogal eens wild aan toe, maar nooit een gemeend kwade uitval. Ook tot die periode zoogde het jong nog af en toe aan de moeder, ook al at het kattenvoer. Ze sliepen in een zelfde mand en aten in uit hetzelfde voederbakje, zonder dat ze daartoe verplicth waren.

Nu is de moeder furieus op haar jong en begint te blazen en te krabben van zodra het in haar buurt komt. Voor het overige ontwijkt de moeder het jong zoveel mogelijk, ook al zoekt het jong toenadering.

Is dit gedrag normaal? en zo niet, wat kan er best gebeuren om elkaar aan elkaar te laten wennen, zonder dat er echt ruzie van komt of dat de ene niet meer in de buurt van het huis komt als de andere er in zit?

Bedankt op voorbaat voor de reacties...
http://www.pixagogo.com/RobbyH (foto's Londen, Kroatië, Polen en Vietnam)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het gebeurt vaker dat de moeder de kittens afstoot zodra ze oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen.
Soms blijven ze goed met elkaar omgaan maar dit kan dus ook gebeuren :???: Het is dus wel normaal gedrag.
Helaas zou ik niet weten of er een oplossing voor is. Het kan zijn dat moeders na een tijdje wel weer bijdraait maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet wel dat het kan schelen als je de moeder sterriliseert, daar wordt ze, geloof ik, rustiger van.
En misschien kun je ze allebei een tijdje apart zetten en ze dan weer aan elkaar voorstellen :smile: .
De moeder ziet het dan niet meer als haar kind maar gewoon als een nieuw huisgenootje.
Succes ermee !
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Die oplossing die Doryn noemt heb ik ook weleens gehoord. Ik geloof dat het bij die mensen ging om moeder en zoon. Ze hebben het katertje een krappe week naar een pension gebracht en daarna opnieuw geïntroduceerd bij de moeder. Natuurlijk wel even blazen etc, maar het ging in ieder geval veel beter dan daarvoor!
Gesloten