Hoe kan ik mijn katten aan elkaar laten wennen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Hoe kan ik mijn katten aan elkaar laten wennen?

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Gemma op woensdag 3 augustus 2005

Ik heb een groot probleem. Ik heb een kat die de hele dag binnen zit voor het raam. Ze wil wel naar buiten maar ze durft niet. Ik loop soms met haar buiten, maar ze meent overal wat te zien. Een paar keer in de maand loopt ze weg voor hooguit 4 dagen. Ze gaat dan naar een hut aan het eind van de straat, daar wonen meerdere zwerfkatten en katten van 2 oude vrouwen die ze schoteltjes eten voorzetten waar ze dan met zijn allen van eten. Ze zitten onder de teken en vlooien en hebben soms hun oogjes dichtzitten, moeten vaak niesen en hebben slijm uit hun bekje lopen. Dit lijkt erg op de plek waar onze Rosa vandaan komt.

Onze andere kat Sasja is een gecastreerd mannetje. Hij en Rosa hebben voortdurend ruzie, Rosa daagt hem uit en vervolgens gaat hij achter haar aan rennen en begint zij te blazen en te grommen en duikt ze in elkaar. Hoe kan ik mijn katten aan elkaar laten wennen? Dit gaat al bijna een jaar zo. Sasja kon wel goed opschieten met zijn broertje totdat hij dood ging en wij Rosa kregen. En hoe kan ik Rosa een eigen plek geven als er zoveel buurkatten zijn?

Help me alstublieft, mijn moeder wil Rosa al weer terug brengen naar zijn vorige eigenaar omdat ze denkt dat dit niet goed meer komt.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Gemma,
ik zou gaan beginnen met ze uit elkaar te halen in huis. Zorg dat beide katten een ruimte hebben waar ze niet bij elkaar kunnen en ga ze dan heeeeeel erg langzaam aan elkaar laten wennen.
Op deze manier kan het weken cq maanden duren maar lukt het waarschijnlijk wel.

Is het mogelijk om je katten voorlopig binnen te houden? Dan hoef je alleen even met het probleem van hun te handelen en niet ook nog het probleem buurkatten.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik snap het niet helemaal. Je zegt dat je poes niet zo erg naar buiten durft waarop je vervolgens zegt dat ze een paar keer in de maand voor 4 dagen weg blijft, dat zijn dan toch aardig wat dagen in de maand. De plek waar ze naar toe gaat vind ik persoonlijk niet echt heel veilig klinken.

Ik zou Rosa binnen houden. Of aangelijnd in de achtertuin maar niet meer naar die plek laten gaan.

Door het binnen houden van beide katten zijn ze ook meer op elkaar aangewezen en zullen elkaar uiteindelijk in huis tolereren. Niet dat ze direct vriendjes zullen worden, maar zullen elkaars aanwezigheid in huis misschien accepteren. Zorg wel dat beide poezen een vluchtweg hebben en een eigen plek waar ze zich terug kunnen trekken.
Dit duurt nu een jaar zei je? Ik weet niet of het nog goed zal komen, maar geef het zeker een kans!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
nerogun

Bange poezen

Bericht door nerogun »

Hoi,
Ik heb soortgelijk probleem. Tot vorige week had ik 3 katten (2 poezen, 1 kater). En dan kwam er weer een zwerfkat langs. Paniek bij de drie andere katten. De jonge kater verbleef tot nu toe enkel in de leefruimte. De andere katten mogen het huis volledig gebruiken zoals gewoonlijk. De nieuwkomer lijkt mij zeer dominant over te komen op vooral de poezen. Voor de kater heeft hij meer respect. Ik laat ze nu langzaam aan mekaar wennen. Maar soms valt hij mijn poezen echt aan en zijn ze doodsbang. Als het te erg wordt kom ik toch tussen (ik kan het niet aanzien dat hij kwaad boven op hen hangt en zij doodsbang zijn). Het is nu nog maar een week dus waarschijnlijk zal het wel nog beter gaan (hoop ik!). Heeft iemand soms raad? (hij is vorige week trouwens ook gecastreerd)
Nog een klein vraagje aan jullie: hoelang moet ik hem binnen houden (hij is niet afkomstig uit de regio) zodat hij mijn huis als het zijne zal zien en terugkomen.
stimpie

samenwonen

Bericht door stimpie »

Ik ga binnenkort met mijn vriend samenwonen. Dit betekend een hoop gezelligheid voor ons, maar misschien voor onze huisdieren een stuk minder.
Hij is de trotse eigenaar van 1 poes en 1 gecasteerde kater en ik ben de trotse eigenaar van mijn poes. Deze drie moeten dus met elkaar leren leven.
Wie heeft er tips om deze beproeving voor hun makkelijker te maken?

groetjes esther
Baerke

Bericht door Baerke »

hallo,
In juli 05 is de oudste (15) van de groep van vier katers overleden. In oktober 05 hebben wij een kater uit het asiel gehaald. Deze is inmiddels door 2 van de 3 katers volledig geaccepteerd, met hier en daar wat uitschieters....Behalve nr.3 (8 jaar) is nog steeds niet eens met deze situatie. Hij woont 24 uur per dag in de huiskamer (op de vensterbank) komt niet meer van zijn plek af en blijft de nieuwkomer bedreigend aankijken, waarop de nieuwkomer zo nu en dan reageert om hem aan te vallen (schijnaanval). Deze wordt dan op zijn beurt door ons afgestraft en inmiddels merken wij dat hij probeert de andere kater te negeren.
De oude kater komt alleen wat eten en sluipt dan heel bang terug naar de plek waar hij vandaan komt. De andere katers slapen bij ons op de slaapkamer zodat hij 's nachts ruimte heeft om te lopen, eten en naar de kattenbak te gaan. Om het poep-en plasprobleem op te lossen hebben wij 1 kattenbak beneden in de huiskamer geplaatst, zodat we niet steeds alles hoeven op te ruimen. Naar ons toe is hij heel aanhankelijk, terwijl hij voorheen zich wat meer op de achtergrond hield. Wie heeft een soortgelijke situatie meegemaakt en kan ons hiermee helpen?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Baerke,

op het forum hebben we een groot topic dat alleen maar over deze vraag gaat

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6495

lees deze eens door, hier staan veel tips in. Waarschijnlijk ook wel een mogelijke oplossing voor jou probleem.

Succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
baerke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2006 23:23

"hoe kan ik mijn katten aan elkaar laten wennen"

Bericht door baerke »

Lotte schreef:Hoi Baerke,

op het forum hebben we een groot topic dat alleen maar over deze vraag gaat

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6495

lees deze eens door, hier staan veel tips in. Waarschijnlijk ook wel een mogelijke oplossing voor jou probleem.

Succes!
Hai Lotte!!
Heb het onderwerp eens doorgenomen. Bedankt voor de tip in ieder geval.

gegroet en welterusten kattenmensen!!
Gast

katten bij elkaar door samenwonen

Bericht door Gast »

Ik ga samenwonen met mijn vriend en wij hebben allebei 2 katten (mannetje en vrouwtje). In totaal krijgen we dus 4 katten bij elkaar.
Hoe kunnen we deze katten het beste aan elkaar en aan het nieuwe huis laten wennen. We zijn bang dat ze elkaar in de haren gaan vliegen of dat ze juist bang voor de nieuwe situatie zijn.

Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Gezien het feit dat ze en in een nieuw huis en geconfronteerd worden met andere katten zal het toch wel even stressvol worden hoor.
Elkaar in de haren vliegen verwacht ik niet echt omdat ze allemaal in een vreemde omgeving terecht komen wat al eng op zich is.
Dit is voor hen een neutrale omgeving waar geen van de katten de 'baas' is, dus de rangorde moet zowiezo opnieuw bepaald worden.
Als ze er eenmaal zijn, ze even aan elkaar laten zien terwijl ze nog in de korven zitten.
Ik heb alleen ervaring met nieuwkomers en die liet ik dan nadat de oudsten aan de nieuwkomers gesnuffeld hadden vrij in huis.
Dat gaf zoals bij vrijwel iedereen veel geblaas en gegrom, maar dat gaat na een weekie ook wel over als ze geaccepteerd hebben dat de indringer toch niet meer weggaat.
Maar dat verschilt bij iedereen hoor, soms wennen ze snel soms duurt het langer dus niet te gauw opgeven.
Er zijn ook altijd andere alternatieven als het echt niet goed gaat, zoals bach remedie.
Ze moeten toch wennen aan elkaar dus ze apart houden lijkt mij niet verstandig, mischien voorlopig alleen de nachten tot je zelf ziet dat het beter gaat.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nancy Schneijderberg

10jr oude poes en 6 mnd ouden kitten

Bericht door Nancy Schneijderberg »

Hallo allemaal,

Onze poes was eenzaam en gestressd, op advies van de dierenarts hebben wij er een kitten van 6 maanden bij gezocht. Maar het botert absoluut niet tussen die 2, ze zijn nu 4 dagen(vandaag dag 5)samen.
Eerst leefde ze langs elkaar heen en ging het goed, nu wil de kleine steeds spelen en doet dat te wild denk ik want onze poes is er bang van, ze blaast en gromt als de kleine dichterbij komt, deze denkt dat ze wil spelen en springt boven op onze poes, gevolg een zeer bange poes en zeer verbaasde kitten.
Beide zijn niet happy, de kleine wil heel graag contact met onze poes en loopt soms te mauwen, de grote wil het liefst dat ze verdwijnt. Toch houdt onze poes de kleine constant in de gate en zitten ze ook wel op een halve meter van elkaar, maar dan is het haar initiatief.
Ze mogen niet op de bank, onze poes weet dat heel goed, er staan 4 mandjes, een krabpaal met verdiepingen, vele speeltjes en toch zit onze poes ineens op de bank en scherpt ze er haar nagels aan. Dat deed ze voorheen nooit, ze luisterd eigenlijk heel goed.
Onze poes loopt als een geest door het huis, verstopt zich vaak en lijkt absoluut niet happy. Onze poes komt uit het asiel, ze is lange tijd heel angstig geweest( ruim een jaar) en is inmiddels alweer 3 keer verhuisd met mij( helaas) maar woont nu anderhalf jaar hier.

Hebben wij een fout gemaakt of moet ik dit nog even aanzien?? wie kan ons helpen??

Dank je wel, Nancy
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hallo Nancy,

Als ik jou was zou ik het nog even aanzien. Ook ik heb dezelfde ervaring als jij, en het is uiteindelijk toch goed gekomen. Zelf veel spelen met de jongste kat (b.v. met een verenstok) leidt de aandacht een beetje af, en de oudste kat komt uit nieuwsgierigheid vast wel kijken, misschien zelfs wel meespelen. Wij hadden daarvoor meerdere verenstokken binnen handbereik. Zo wennen ze op een positieve manier aan elkaar.

Succes ermee, groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Nancy,

Onze Tatum was ook een kitten toen we haar kregen en hadden ook al een poes van 10 jaar (Guus) uit het asiel. Bij ons hetzelfde verhaal als wat jij beschrijft. Het is een kwestie van tijd gebleken. Ze moeten even hun plek opnieuw vinden en dat kost tijd. Tatum wilde ook spelen en kreeg dan een haal of mep van Guus. Guus boos en Tatum zat in een hoekje sip te kijken omdat ze zo graag wilde spelen. Uiteindelijk heeft het zichzelf opgelost. Guus kan nu veel meer hebben dan voorheen en laat Tatum haar gang gaan wanneer ze weer eens op haar rug springt...en jawel ze geeft nog steeds een mep wanneer het haar teveel wordt maar dat mag 8-)

Ik heb wel het Guus halfuurtje ingesteld :lol: omdat zo'n kleintje in huis veel aandacht opeist werd Guus een beetje jaloers en ging daardoor ook flink meppen. 's avonds hebben we toen een halfuurtje Guus ingesteld zodat we haar niet tekort deden. Naar ons idee was ze toen veel rustiger.

Niet dat we de rest van de dag geen aandacht gaven hoor :oops: maar meer om dat beetje extra wat Guus ook kon gebruiken...

Veel succes en laat ons even weten of er vorderingen zijn!!

Groeten Renate
Nancy Schneijderberg

Bericht door Nancy Schneijderberg »

Dank jullie wel, dat was alles wat ik even moest horen om moed te houden, bij jullie is het goed gekomen!!! En ik heb met verenstokken en andere dingen gespeeld, en ik verdeel de aandacht zo eerlijk mogelijk over de twee. Maar bedankt allemaal!!

Groetjes, Nancy
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hier met de komst van Buffy en later Jessie heeft dat ook gigantische stress opgeleverd hoor.
Maar na een week was het meeste gegrom en geblaas wel over.
Het beste is gewoon laten betijen alleen als je ziet dat het te gek word ingrijpen.
Komt vanzelf wel goed, het is tenslotte wel een indringer die in haar huisje komt en dat is wel even wennen ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten