Hoe kan ik mijn katten aan elkaar laten wennen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Sandra W schreef:Er is een topic volledig geweid aan het laten wennen van katten (en honden) aan elkaar, misschien staan daar nog bruikbare ideeën voor je bij.
dat is uiteraard in het ledengedeelte, maar je kan je wel registreren en zo veel meer info vinden! ;)

een maand is niet lang, geef ze nog eventjes tijd en probeer ondertussen op tijd in te grijpen als het te heftig wordt. als je echt schrik hebt dat het de verkeerde kant opgaat kan je ook je nieuwe kat apart houden als je er niet bij bent. op zich is er niets mis met dit vechten, zo bepalen ze de "rangorde" maar het mag niet te heftig worden! veel succes ermee!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Als ze elkaar toch zo vriendschappelijk en intensief opzoeken, zou ik me niet teveel zorge maken hoor. Je eerste kat is dus niet zoo erg onder de indruk, anders zou die de andere wel vermijden ;)

Geef het in elk geval nog wat tijd, een maand is echt nog niet lang ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

GiNi schreef: dat is uiteraard in het ledengedeelte, maar je kan je wel registreren en zo veel meer info vinden! ;)
Ik bedoelde dus dit topic over het laten wennen van nieuwkomers in de Lezerspost, waar het berichtje met de vraag van Minie nu dus ook naar toe verplaatst is.

groetjes,
Sandra
Snuitje

Bericht door Snuitje »

Sinds 3,5 jaar heb ik een gecastereerde kat. Vorige week heb ik een katertje van 2 maanden uit het asiel erbij. Nu slaat die ouder kater het kleintje met de poot en blaast en gromt. Wat kan ik hier aan doen. s'nachts slapen ze apart.
groeten :oops:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

In een notendop: geef het de tijd, geef ze veel aandacht en speel met ze. Alle verdere tips kun je in dit topic over het wennen van katten aan elkaar vinden. Maak je geen zorgen: met jonge katten gaat het wennen bijna altijd goed!

groetjes,
Sandra
ts221278

katten die elkaar niet meer accepteren

Bericht door ts221278 »

Een van onze katers Laros moest 5 dagen bij de dierenarts blijven. Toen we Laros weer mee naar huis namen, blaasde de andere kater Lilo hem aan. Lilio verstopt zich nu onder de bank en komt er niet meer onderuit.
Hij schijnt nu bang te zijn voor Laros, terwijl ze voorheen onafscheidelijk waren. Dit gaat nu al een week zo. Bovendien wil Lilo niet meer eten.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt?

groetjes,
Maurice
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ze zijn elkaar weer ontwent in de vijf dagen dat je ene kat bij de dierenarts was. Daarbij komt dat die kat nu ook anders ruikt (DA-luchtje dat katten wel ruiken en wij niet).

Ik denk dat ze weer opnieuw aan elkaar moeten wennen. Doe dit net als je zou doen bij een nieuwe kat, dus: uit elkaar halen en steeds weer met periodes bij elkaar zetten. Hou ze ook 's-nachts even apart.

Geef ze hun rust en je bange kat de gelegenheid om op adem te komen. Dat betekent dat het ook beter is je bange kat apart eten te geven, want dan kan hij in rust eten.

Verder natuurlijk veel aandacht geven en gerust stellen, maar ik neem aan dat je dat nu al in overvloed doet.

Sterkte en hopelijk trekt het snel weer bij.

groetjes,
Sandra
djesica

stress in huis door kitten

Bericht door djesica »

ik heb nu een behoorlijke stress in huis sins we onze 8 weken oude kitten in huis hebben zijn mijn andere 2 katten (10 en 11 jaar) behoorlijk gestresst als die kleine al zien dan beginnt het al met grommen blazen en ze willen allebij niet meer naar binnen ik moet ze naar binnen dragen.
hoe lang gaat dat nog zo door dat hebben we nu al twee dagen. ik had niet gedacht dat het zo erg zou zijn. kan ik er wat tegen doen
wie kan mij raad geven en heeft dit ook al mee gemaakt :!:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Twee dagen is absoluut nog niet lang hoor. Geef ze nog een paar weekjes ;)

Dit is heel normaal gedrag, maak je voorlopig maar geen zorgen.

Zorg er wel voor dat je oudere katten niet heel de tijd buiten gaan zitten, het is nl wel de bedoeling dat ze wennen aan die kleine.

Succes!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wat ook kan helpen is dat je af en toe de oudsten de kamer alleen gunt, zodat ze daar een uurtje rustig kunnen zijn zonder belaagd te worden door het kitten.

Dus ga een uurtje met het kitten ergens anders zitten, ga daar even spelen ofzo
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

wij hebben sinds vanmiddag een kitten van 7 weken bij een kitten van 12 weken.. die van 12 weken(boris) loopt de 'nieuweling' (shrek) de hele tijd achterna, maar shrek maakt dat niet uit.. boris haalt af en toe zachtjes uit met zijn pootje, lijkt meer speels, zie zijn nageltjes ook niet.. ze blazen verder ook niet naar elkaar dus ik denk dat het tnt wel redelijk gaat:)
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
willie

nieuwe kitten

Bericht door willie »

hallo,

Ik heb sinds 2 dagen er een kitten van 12 weken bij, we hebben al een kitten van 4 maanden. Ze kunnen het alleen nog niet echt met elkaar vinden, de oudere kitten blaast heel erg naar de jonge kitten maar ook andersom. Mijn vraag is nu kan ik ze wel samen in 1 ruimte laten zonder dat ze elkaar aanvliegen?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Je kan ze prima in één ruimte laten zolang je er zelf maar bij bent. Je kunt ze absoluut niet nog niet alleen laten nu. Maar aangezien het allebei kittens zijn zullen ze wel aardig aan elkaar gewaagd zijn. Geef ze even wat tijd om aan elkaar te wennen, het kan soms helpen om ze samen eten te geven of ze te lokken met een touwtje waar ze dan per ongeluk samen achteraan gaan. Het kan best zijn dat ze in het begin wat zullen vechten om uit te maken wie de baas is, grijp pas in als het echt een ongelijke strijd is. Of probeer ze dan af te leiden door bijvoorbeeld je sleutelbos te laten vallen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Ik zou ze nog niet alleen laten in dezelfde ruimte, maar als je thuis bent, zou ik ze juist zoveel mogelijk bij elkaar laten.
Probeer ze zoveel mogelijk samen te laten eten en spelen. En probeer ze ook zo veel mogelijk tegelijkertijd te aaien!

Succes!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Niet panikeren hoor!!

Wij hebben sinds vrijdag (11/8) er een nieuw katertje Musti bij (ongeveer even oud als de andere, dus 5 maanden). Eerst was de andere poes, Woefie, er helemaal niet blij mee. Ze blies en gromde en ging boos in een hoekje zitten kijken. Helemaal over haar toeren.
Ik werd er zelf compleet gestresseerd van en vond het hoe langer hoe meer geen goed idee om die twee te houden.

Vrijdagnacht heb ik Woefie mee naar boven genomen, maar veel slapen zat er voor mij niet in. Zaterdagochtend ben ik dan met Musti naar de da geweest.

De da zag er niet echt veel problemen in. Hij dacht dat Woefie wel snel bij zou draaien. Zeker omdat ze elkaar niet aanvlogen en eigenlijk elkaar al op redelijke afstand tolereerde. Hij vond het veel te vroeg om al meteen Feliway of zo te proberen. Hij zei wel dat we moesten proberen te voorkomen dat 1 poes zich compleet zou afzonderen vermits het alletwee knuffelbeesten zijn en we dat ook zo willen houden. Op die manier wennen ze ook niet aan elkaar, hè.

Door het da bezoek had Woefie eventjes rust en kon ze alles een bekijken (of beter beruiken). Ze was een totaal andere poes toen we terug kwamen. Nog steeds moest ze niet veel van Musti hebben en dat liet ze nog steeds met veel geblaas en gegrom merken, maar ze was wel veel relaxter.

In de loop van zaterdag is het dan geleidelijk aan veel beter beginnen te gaan. Ze hebben die nacht ook gewoon alletwee bij elkaar doorgebracht. Dat was voor mij wel spannend, maar ja, zondag hadden we een afspraak die al lang vastlag dus niet zomaar konden afzeggen. Zondagmorgen waren ze heel erg met elkaar aan het spelen. Zag er meer uit als vechten, maar ze stopten wel als de andere eventjes "krijste" van de pijn. We zijn dus gewoon vertrokken omdat het er allemaal wel goed uit zag. Mijn zus is nog eens langs geweest in de namiddag en die vond het er ook goed uit zien.

Vandaag ziet het er compleet anders uit dan 4 dagen geleden. Momenteel liggen die twee gewoon te slapen. En Musti ligt met zijn pootjes tegen Woefie die van haar plekje op de rugleuning van de zetel naar het zitgedeelte (waar ze nu dus liggen) om bij Musti te kunnen liggen. Het is precies een verliefd koppeltje. En heel af en toe betrap je ze al op elkaar likken.

Hopelijk heb je aan dit verhaal iets. Al was het maar om weer een beetje moed te hebben. Ik dacht eerst ook dat het nooit goed zou komen.
Maar vermits het bij jou ook zo'n jonge katjes zijn, denk ik dat je er zeker van mag zijn dat ze de beste maatjes worden. Hun nieuwsgierigheid wint het toch!
Gesloten