bange kittens

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: bang kitten

Bericht door Sandra W »

brutus schreef:heb hier het eea gelezen over bange katten/kittens, maar heb toch nog wat vraagjes...

Ik heb sinds donderdag een kitten in huis, ze komt van een boerderij waar ze behoorlijk verwaarloosd eraan toe was, heel veel vlooien, wormen, mager, amper willen eten, Maar de vlooien zijn na grondige wasbeurt weg, de wormen zijn ook redelijk weg, maar ontworm haar nog wel, en eten doet ze als de beste. Ze weegt helaas alleen nog maar 721 gram, ondanks dat ze al 3 maanden oud is... Ze krijgt kittenmelkpoeder, whiskas kitten, en neemt ook graag een hapje van mijn andere katten hun voer..
Nu heb ik nog 3 katten, 2 van 2 jaar, geholpen katers, en een poes (ges) van 9. Uiteraard is het kitten, Guusje, doodeng, maar dat went wel.

Nu is deze dame op een boerderij 'opgegroeid', met een moederpoes die niets van mensen wil hebben.. Ze is vorige week zondag door een vriendin van mij meegenomen, die heeft haar de 'extreme make-over' gegeven, en nu heb ik de zorg over haar.
Ik heb een bench voor d'r, ze is al zindelijk, doet alles op de bak, maar ik dacht, ik kan er niet alleen maar in die bench laten zitten, ze moet d'r omgeving ook leren kennen.
Dus ze is nu vanaf zaterdag los in huis. Heb geen groot huis, alles gelijksvloers, maar ze zit het liefst op plekken waar je d;r niet ziet...

Nu heb haar de eerste avonden gepakt, en s'avonds op me gelegd, in mijn ochtendjas, en de knormolen gaat aan, en ze is helemaal gelukkig, totdat ze me ziet, dan is het blazen, . Maar, als ik er dus wil pakken is ze zeer angstig, nu wil er niet iedere x 'grijpen' want zo associeert ze dus mij met grijpen en niet met lekker slapen...

Ze wandeld af en toe dapper door het huis, maar als ze me ziet, of ik beweeg, zoef weg.. Nu heb ik dus al gelezen, laag benaderen, niet in de ogen aankijken, dus pas het toe.
Vanmorgen was ze superdapper, de kids kregen voer van me, en ze kwam zeer dapper dichtbij! Wilde zelfs bij Poes meeeten. Ik bakje gevuld, in de bench gezet, mevrouw weer weg... Heb hier ook gelezen dat je ze moet aaien als ze eten, maar dat laat ze echt niet toe....

Wat moet ik nu? Moet ik er los laten, moet ik er toch maar in de bench doen?
Die andere katten kunnen bij haar eten, mits de bench, zoals nu, open is. Maar aangezien ze weer, ws, onder het bed zit, wil ik haar daar niet voeren, want ze moet een vaste plek hebben, toch?

Ik zie het als een gigantische uitdaging, ik weet ook wel dat ze ooit wel komt, maar ik ben niet van plan op me tenen te gaan lopen, want ze moet ook wennen aan alle geluidjes hier, toch?

Moet ik er nu s'avonds op schoot nemen? Ondanks dat ik er niet te pakken krijg, ze geniet er wel van, als ze eenmaal ligt...

Is het wijs om alle plekjes waar ze onder/ in kan, zo te doen dat ze er niet bij kan? Ik heb bv de koelkast al 'ontgaat', daar kan ze niet meer onder.
Moet ik dat ook bij de bank doen? En het tvkastje?

Wat een vragen he, ik weet wel dat het allemaal goed, komt, en ik kan niets forceren, maar doe ik het zo goed?
Allereerst wil ik zeggen dat ik het fantastisch vind dat je dit kleintje in huis hebt genomen . Het is een echte uitdaging, maar ik zie zeker mogelijkheden!

Ze is nog jong, er zijn andere katten om van te leren en ze geniet nu al van het aanhalen. Ze is dus niet wild, ze is alleen schrikachtig omdat ze niet aan mensen gewend is.

Ik heb redelijk veel ervaring met kittens en ik heb gemerkt dat het goed is haar leefruimte zo klein mogelijk te maken zodat ze aan de nabijheid van mensen kan wennen zonder weg te kunnen schieten. Bij voorkeur in de bench, want dat is een goed benaderbare kleine ruimte, waar je haar aan je handen kunt laten wennen zonder dat ze weg kan rennen en zich verstoppen, maar als je dat te klein vind is een logeer- of slaapkamer (zo klein mogelijk, niet de keuken ivm de verstopplekjes) ook een goed idee.

Je laat haar daar net zo lang totdat het kwartje is gevallen dat mensen leuk zijn en aanhalingen lekker en dan geef je haar kamer voor kamer de ruimte. Nu wordt ze overweldigd door alle nieuwe indrukken (vreemde katten, nieuw huis, mensen!) en dat is te veel voor haar.

Wat betreft het oppakken en/of aaien: dat kan heel goed als ze rustig zit of ligt, maar niet achter haar aangaan, want dan wordt ze nog schrikachtiger.

Tot slot helpt het om veel tegen haar te praten en je hand aan te bieden en zo het contact langzaam op te bouwen. Lekkere hapjes willen ook nog wel eens helpen en natuurlijk veel spelen, want dan vergeten ze hun angst door hun nieuwsgierigheid. Daarnaast zijn er natuurlijk nog Feliwaystekkers en Bachdruppels om haar te kalmeren.

Hopelijk heb je hier iets aan en laat je ons horen hoe het verder met haar gaat?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
brutus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2005 17:44

Bericht door brutus »

Hai Sandra,
bedankt voor je reactie, en vwb het in huis halen, 3 is geen mooi getal, ik wilde 4 katten, maar had het nog niet gepland wanneer, dit is, voor mijn overtuiging de beste manier geweest :D

Maar, ik heb inderdaad wat aan je reactie, ik vermoedde al het eea, heb Guusje vanmiddag dus in de bench gedaan, beetje janken en piepen, maar inderdaad veel tegen haar praten en toen begon ze te knorren.

Dat ik er helemaal dood ga verwennen is natuurlijk normaal :D alleen het is nu gewoon elkaar beter leren kennen.

Het lijkt mij wel een goed idee om er s'avonds in ieder geval bij te laten liggen, als ik op de bank hang, dan kan ze wennen aan me geur, en zijn mijn handen fijn.
Verder zal ik er maar in de bench houden, ik werk ip gewoon de hele dag, en dan mag ze aan het eind van de week even los.

Heb alle gaatjes al dichtgemaakt met opgerolde handdoeken, ze kan alleen wel in de keuken, daar ik een open keuken heb, maar daar kan ik makkelijk bij. De bank en het tvmeubel is wat lastiger.

Ik zal het zeker laten hoe het met Guus vergaat, zodra ze wat makker is, zal ik ff een kiekje van d'r maken, maar om nu met die enge handen en nog een eng flitsding naa die bench te gaan... en, geloof mij, je wil nog niet weten hoe ze ernu uitziet... nouja, eten doet ze als de beste, dus het komt allemaal wel goed... de arme schat...

in ieder geval superbedankt!
morgen ga ik aan de lijn
Solanche
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2006 12:52

Bange kittens (&zindelijkheid)

Bericht door Solanche »

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje, of eigenlijk - een paar vraagjes. Ik heb sinds een paar dagen 2 katertjes van rond de 8 weken.
Ik ben erachter gekomen dat deze kittens van een handelaar afkomt, maar wil ze (juist!) graag houden (natuurlijk) en ze oplappen tot gezonde sterke katten!
Ze waren behoorlijk verwaarloosd, zaten onder de vlooien en zijn tot op heden echt doods- en doodsbang! Ik ben dezelfde dag nog met ze naar de dierenarts gegaan en ze zijn gelukkig wel gezond.
Maar nu... ze zijn zó bang! Het enige wat ze doen is verstoppen en als je ze probeert te pakken gaan ze blazen en halen ze uit. Als je doorzet en ze zitten even bij je, gaat dat wel weer. Gisteren (dag 3) hebben ze zelfs even bij me zitten spinnen. Maar bij elk geluidje duiken ze weer weg en blazen ze in het rond.
Mijn vraagje zijn:

- wat kan ik hier het beste tegen doen?
(moet ik ze laten bekomen/heel veel aandacht geven/even aandacht geven en dan weer een paar uur met rust laten/etc)

- hoe train je een kitten het beste om zindelijk te worden?
(ik heb ze thuis meteen op de bak gezet en er zijn aardig wat 'dingetjes' in achter gelaten, maar ze hebben gisteren ook in een hoek van de kamer gepoept. Het lastige is dat je ze niet kunt belonen of 'straffen' of zelfs maar negeren als ze zooo bang zijn!!)

Alvast ontzettend bedankt,
Joyce &

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Heeft je DA nog tips/adviezen gegeven?

Ik zou als ik jou was bij de dierenwinkel of via de DA een feromonen-stekker kopen.

Via de DA kan je Feliway krijgen, in een spuitbus waar je spuit op plaatsen waar ze buiten de bak dingen doen, en een stekker. Deze werkt 30 dagen lang, en geeft feromonen af (dit geven katten af als ze kopjes geven) hier worden ze rustiger van.

Heeft bij ons katertje erg goed geholpen, alleen heb ik het niet van de dierenarts, maar van de dierenwinkel, en dan heet het Cattitude van Sire.

Verder veel toenadering zoeken door spelen (speeltjes zonder geluidjes eerst), en ze met wat lekkers steeds wat dichterbij je te laten komen.

Succes!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou eerlijk gezegd niet gelijk na 3 dagen met fermonen gaan beginnen. Geef het katjes de rust om te doen en laten waar ze zelf zin in hebben. Het kost gewoon veel tijd en geduld om kittens die mensen niet echt gewend zijn te laten wennen.

Wat betreft het zindelijk krijgen; elke keer na het eten direct op de bak zetten. Als je ziet dat ze iets moeten doen (onrustig rondscharrelen, op zoek naar een mooi plekje) op de bak zetten, als ze iets gedaan hebben, op de bak zetten. En als ze het dan doen op de bak; belonen!! Doe dit door een snoepje, een brokje, je stem of een aai. Uiteindelijk leren ze het wel!

Veel succes!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat goed dat je ze deze kans geeft! Uit je beschrijving lees ik dat je kittens uiteindelijk het aaien wel lekker vinden, dat is heel mooi, want dan zijn ze in ieder geval niet wild, maar wel mensenschuw.

Mijn tip is om ze een tijdje in een zo klein mogelijke ruimte te zetten zoals een logeerkamer of een slaapkamer of alleen de woonkamer. En dus zeker niet door het hele huis laten lopen. Dat is veel te groot en overweldigend voor ze en dan wennen ze nooit aan jou aangezien ze zich overal kunnen verstoppen. Door de kleine ruimte komen ze jouw steeds tegen en wennen ze sneller aan een mens.

Verder veel met ze spelen en aaien als ze rustig zitten en niet achter ze aan zitten, want dan jaag je ze op. Ik wens je heel veel sterkte!

groetjes,
Sandra
Solanche
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2006 12:52

Bericht door Solanche »

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor de reacties!

Op het moment dat ik niet thuis ben kunnen de kittens nu alleen in de keuken en als ik wel thuis ben, ook bij mij in de kamer. Ik hoop dat ik het zo even klein genoeg houd (ik woon niet in een kasteel ofzo, dus - normale kamers, haha).

Ze verstoppen zich eigenlijk de hele dag, dus het is moeilijk ze te zien scharrelen naar een plekje om te gaan poepen of plassen. Ze doen al veel op de bak, maar niet alles. Maar eigenlijk verwacht ik dat ook niet van ze (en gelukkig heb ik laminaat in mijn gang, haha). Jammer is wel dat wanneer ze op de bak zijn, heel hun pootjes onder de ehm poep zitten. Viesjekkers.
Om ze te lokken of als ze van de bak komen en (naar mijn idee) iets gedaan hebben (kan er moeilijk in/door kijken), geef ik ze een héél klein stukje fricandeau zonder vet. En dan komen ze ineens wel/zijn ze veel minder bang, :-D

Inmiddels is poesje 1 (nog steeds geen naam), het onderste poesje (onder mijn bed verscholen) van de foto's, al een stuk minder schuw. Hij blaast nog nauwelijks als ik eenmaal een uurtje in zijn buurt ben. Net deed ik heel zacht roepen ('pssst' - want nog geen naam dus ) en kwam hij al meer in de richting. Die ander is nog wat schuwer en feller.

Spelen heb ik ze vandaag ook voor het eerst zien doen (met elkaar). Heel even, maar toch. Toch een teken dat ze iets vrijer worden!

Vanmiddag nadat ik hun vertrouwen weer een klein beetje had gewonnen, heb ik ze weer helemaal gekamd met de vlooienkam en dat vinden ze echt lekker. Het gaat alleen allemala heel langzaam, voorzichtig en met grote zorg. Maar da's natuurlijk helemaal niet erg.

Ik heb verder niet echt tips van de DA gekregen. Dat ze even bij moeten komen. Maar dat had ik zelf ook wel bedacht. Over een krappe 2 weken moet ik terug voor de entingen.

Ik zal eens vragen over die cattitude, want ze leggen hun cadeautje wel op dezelfde plaatsen neer! Misschien doet wat. Thnx voor de tip in ieder geval!

Trouwens, allemaal nogmaals bedankt. Heb er echt wat aan!

Groetjes,
Joyce
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Misschien is het makkelijker om te proberen om op de plek waar ze hun behoefte regelmatig doen ook een (tijdelijke) kattenbak neer te zetten.

Maar ik ben blij om te lezen dat het elke dag weer een stukje beter gaat!!
Gebruikersavatar
Mieuwp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 apr 2006 17:02

Bericht door Mieuwp »

Niet helemaal in het topic, want de kat in kwestie is geen kitten meer, maar bang is ze zeker wel! Ik snap daar dus niets van, want ze heeft zowel bij haar eerste gezin (zwerfkattenopvang) als bij mij een liefdevol huisleven gekregen en nooit (voor zover ik kan zien) iets gehad waar ze bang voor zou moeten zijn.
Toch is ze compleet panisch voor vreemde indrukken, en als ik iemand over de vloer krijg is ze spoorloos, en zit als ze binnen wordt gehouden als een ijsstandbeeld bevroren te kijken. Zodra de bezoekers weg zijn, is ze weer haar bijdehandte zelf. Ze is opgegroeid in zwerfkattenzorg, met een aantal andere katten en genoeg menselijk contact (denk ik, er zullen regelmatig mensen langs zijn gekomen om de katten te keuren om te nemen), en bij mij met een ander katje en mijn toenmalige vriendje. Ik zie geen oorzaak voor haar hysterie aangaande andere mensen, ze is niet de mindere van de andere kat (ze zijn gelijkwaardig), en mij accepteert ze volkomen, maar helaas dus niemand anders. Zou haar graag wat minder gestressed door het leven laten gaan...
Slaafje van Fay en Pippin, en eeuwig dankbaar voor mijn Lily.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Heel herkenbaar helaas, want ik heb zelf ook zo'n katje. Ik weet dus hoe lastig het is.

Mijn schildpadpoesje is nu 12 jaar en in de loop van de jaren steeds meer gewend aan vreemde mensen geraakt. Ze is echter altijd eenkennig gebleven en komt voor haar aandacht alleen naar mij toe. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd en gun haar een rustig plekje in de slaapkamer als er visite is. Daarna komt ze vanzelf weer tevoorschijn.

Ik heb dus helaas geen echte tips voor je, maar kan alleen mijn eigen ervaring met je delen. Misschien zijn er anderen die wel weten hoe ze dit kunnen oplossen (ik hou me aangevolen ;-)).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Guusje is ook zo'n katje dat naar vreemde schuw is. Guusje heeft maar 1 grote held en dat is mijn hubby. Door veel tegen Guusje te praten en te spelen merk je wel dat hij losser wordt. Ik laat hem gewoon bepalen hoe hij met mij om wil gaan.
Op zich is het natuurlijk wel jammer dat je geen 'makkelijke' kat hebt maar ik zou me er niet zo druk over maken, rustig aan en veel geduld hebben.
( Een voordeel is ook dat als dit soort katten buiten lopen, ze ook niet met iedereen meegaan en overal naar binnen lopen.)
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
mcamerli
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2006 21:45
Locatie: Belgie

hoe maak ik mijn katertje tam??!

Bericht door mcamerli »

Hallo,
ik heb een kater van ongeveer 3 maanden oud. Hij is gewoon van buiten te leven en is dus tot nog toe niet veel ik contact gekomen met mensenhanden. Hij is, tot mijn verbazing, niet zo schuchter als zijn zusjes. Als ik hem binnen laat bv. kruipt hij niet onmiddelijk onder een kast, maar begint hij vrijwel onmiddelijk te spelen. Maar je mag niet te dichtbij komen of hij springt weg. Ik heb hem proberen eten te geven uit de hand en dat lukt voorzichtig, stapje voor stapje. Ik denk dus dat het, met enige moeite, wel mogelijk is om hem aan mensen gewoon te laten worden. Wat denken jullie? Ik had het idee om hem een 2-of 3-tal weken binnen proberen te houden en per dag een half uurtje de volle aandacht te geven (met eten, balletje rollen, zo dicht mogelijk bij te gaan zitten,...) om zijn vertrouwen te winnen. Door hem altijd naar buiten te laten gaan, vrees ik dat t niet zal lukken. Wat denken jullie? Is dit een goed idee? Hebben jullie nog andere tips?
Alvast heel erg bedankt,
groetjes,
maaike
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat leuk dat je dit katertje een kans gaat geven. Ik denk dat je zo al heel goed op weg bent, maar ik vrees dat 2 à 3 weken te kort is om hem goed te laten wennen aan mensen.

Mijn advies is dan ook hem minstens 3 maanden binnen te houden en hem in het begin (de eerste 2 weken) hem in een zo klein mogelijke ruimte te laten. Het liefst in een kattenbench maar anders in een kleine (slaap)kamer. Dit klinkt misschien zielig, maar het is de snelste manier om hem te laten wennen, want hij kan zich dan niet verstoppen.

Verder veel met hem spelen (dan is zijn nieuwsgierigheid sterker dan zijn angst), hem lokken met je stem en met lekkere hapjes en niet achter hem aanzitten (dan jaag je hem op). Als hij dan wat aan je gewend is kun je beginnen met je hand aan te bieden en nog veel later met (kort) aaien.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik wens je heel veel succes!

groetjes,
Sandra
Gesloten