# Nagels uit laten trekken?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

# Nagels uit laten trekken?

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Tamara op donderdag 14 juli 2005

Hallo, mijn kat vernielt alles met zijn nagels. Ik knip ze regelmatig maar dat helpt vrij weinig. Ik ga verhuizen en en worden nieuwe meubels aangeschaft. Ik houd van mijn kat en wil hem daarom niet weg doen.
Nu is mijn vraag: kunnen de nagels uitgetrokken worden? Zodat ze niet meer terug komen?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Een kat heeft zijn nagels nodig!

Ik weet dat dit in Amerika gedaan wordt, maar ik vind het onmenselijk!

Je hebt een kat en van zo'n beestje weet je dat hij zijn nagels kan gaan gebruiken.

Ik ga zelf ook verhuizen en neem nieuwe meubels. Mijn katten zullen ongetwijfeld proberen hun nagels daarin te zetten, maar ik probeer dat af te leren d.m.v. een plantenspuit.

Dat is een stuk vriendelijker!
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Nagels operatief verwijderen is ontzettend wreed en in Nederland -godzijdank- verboden!

Je kunt er beter voor zorgen dat je kat genoeg krabalternatieven heeft, zoals een krabpaal, krabplankjes aan de muur, een kokosmat op de vloer etc. ect. Als je hem beloont op de momenten dat hij op de juiste plek krabt en straft op de momenten dat hij op een verkeerde plek krabt, zal hij het gauw genoeg leren hoor! Leg vooral nadruk op de positieve beloning, dat werkt bij katten veel beter dan straffen, daar leren ze namelijk vaak alleen van dat ze het niet moeten doen op momenten dat jij in de buurt bent.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Als je van je kat houdt, zou ik ze niet laten verwijderen :???:

En het is een kwestie van opvoeden en er veel tijd insteken. Onze katten hebben namelijk nog nooit aan de bank gekrabt, wel keurig aan de krabpaal en de boom buiten en oja, ook aan de kokosmat! ;-)
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Sterker nog Miranda.....ik zou je opmerking nog willen aansterken..wanneer je van je kat houdt, dan komen deze gedachten niet eens in je op :shock:

Wanneer je een kat aanschaft dan weet je dat dit ook consequenties met zich meebrengt. Je kunt een hoop ondervangen door opvoeding maar ze zullen het toch altijd wel weer eens proberen. Ook hier zijn er nieuwe meubelen van halen voorzien omdat ze een onbewaakt ogenblik hadden gevonden....maar ja dat dit soort dingen gebeuren had ik van te voren ingecalculleerd. Niet leuk, geef ik toe maar dan had ik niet aan huisdieren moeten beginnen.

Ik ben ook benieuwd naar tips en trucs om dit te kunnen voorkomen maar dan wel gericht op diervriendelijke oplossingen.

Groeten Renate
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens, Renate! Ik heb dezelfde aflevering van "Verbouw je huisdier" gezien als waarschijnlijk meer mensen hier en ook ik vond het hartstikke gemeen.
Toch, ik ben 1 van die mensen die altijd onder de kattenkrabben zit, waarom weet ik niet, ze vinden het blijkbaar leuk om hun nagels in mij uit te slaan. En ik zeg het je: Op sommige momenten wens ik ook dat ze geen nagels hebben!

Als ik heel eerlijk ben vond ik het er in die aflevering van "Verbouw je huisdier" (in Amerika was dat) niet zo weerzinwekkend uitzien. Het bleek voor de katten maar een relatief kleine ingreep en ze waren er ook snel weer overheen. Gelukkig ben ik wel van mening dat mijn huisdieren absoluut geen cosmetische ingrepen ondergaan alleen omdat ìk dat zou willen. ;-)
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Claudia,

Ook ik heb de uitzending gezien maar toch anders beleefd...

Ik vind het walgelijk dat er iets wezenlijks van een dier wordt geamputeerd. Tuurlijk is het soms vervelend om onder de krabben te zitten maar is dit niet inherent aan het houden van een kat als huisdier ?

Groeten Renate
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Je weet wat je kan verwachten als je katten neemt, ook hier willen ze wel eens proberen hun nagels in de bank te zetten. Een grote mond en het is over, en de bank ziet er nog steeds gaaf uit.
Dit zijn dingen waar je rekening mee dient te houden als je aan een kat begint!
Katten hebben hun nagels nodig om zichzelf te verdedigen, om zich af te zetten, om te krabben.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Een collega van m'n vader heeft een kind met erge gedragsproblemen. Ze kan maandelijks nieuwe schoenen voor hem kopen, omdat hij ze vervreet. Zij laat zijn tanden toch ook niet operatief verwijderen, hoe erg ze het ook vind en weinig geld ze heeft voor steeds nieuwe (tweedehands) schoenen, want hij doet het ook met andere spullen.

Bij een kat horen gewoon de nagels, net zoals die bij ons ook horen...
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Nagels verwijderen van een kat is pure mishandeling.
Voor mij zijn mijn katten véél belangrijker dan mooie of nieuwe meubelen.
Nieuwe meubels maken mij niet gelukkig ,mijn katten zijn mijn geluk :smile:
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Het erge is dat je niet alleen de nagels van de katten verwijderd maar de nagel compleet met het eerste vingerkootje dan wordt het dus een amputatie. Dit is pure dierenmishandeling. Als je een kat hebt die dwangmatig dingen stukmaakt of zichzelf kapot krabt denk dan alsjeblieft eerst aan nagelhoesjes die je over de nagels heen kan schuiven.

Declawing, oftewel ontklauwen is in Nederland overigens verboden!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Klopt!

Ik heb die aflevering (verbouw je huisdier) ook gezien.

Daarin werd ook gezegd dat het te vergelijken was met als wij een vingerkootje af laten knippen :shock:

Ik blijf erbij dat het pure dierenmishandeling is.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Op http://www.declawing.com vind je heel wat humanere alternatieven én een uitleg van hoe het ontklauwen gebeurt. Hopelijk brengt dit je op andere gedachten.

Enne, blijkbaar zijn ze in amerika niet echt vertrouwd met het begrip krabpaal, maar dat ding werkt écht hoor!

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

claudia schreef:Het bleek voor de katten maar een relatief kleine ingreep en ze waren er ook snel weer overheen.
Claudia! :shock: Hoe kun je dat nou zeggen?
Ze zullen er nooit overheen zijn, want ze missen een essentiëel deel van hun lichaam. Een deel waarmee ze geursporen af kunnen zetten, waarmee ze zich goed kunnen krabben als ze jeuk hebben, waarmee ze zich kunnen verdedigen, waarmee ze een prooi kunnen vangen etc. ect. Allemaal wezenlijke dingen in een kattenleven!

Het lijkt misschien zo dat ze er snel overheen zijn omdat katten taaie beesten zijn met een grote wil om te (over-)leven. Flanna was ook snel over haar pootamputatie heen en is nu een erg gelukkig katje, maar dat betekent niet dat ze die poot niet mist of dat we maar beter alle katten een poot uit kunnen draaien omdat ze dan zo grappig huppelen of omdat ze dan minder prooien vangen of weet ik veel wat voor belachelijke reden.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

:oops: Sorry! :oops: Ik denk dat ik het dan verkeerd heb begrepen. Of ze hebben het niet reëel in beeld gebracht.

Toch vind ik de vergelijking met mensen (baby's) ook niet terecht. Wij laten allemaal onze katten steriliseren omdat er al zo'n overschot is. Als een land overbevolkt is, laten mensen dan ook maar vast hun kinderen steriliseren? Zo werkt het natuurlijk niet.

Voordat iedereen denkt dat ik het goedkeur: Dat is natuurlijk absoluut niet zo! Ik zei in m'n vorige berichtje ook dat mijn dieren geen cosmetische ingrepen ondergaan als het niet medisch noodzakelijk is! ;-)
Gesloten