herplaatsing oudere katten (11 jr en 10 jr) is dat haalbaar?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

herplaatsing oudere katten (11 jr en 10 jr) is dat haalbaar?

Bericht door Lotte »

Mijn ouders wonen op een verbouwde boerderij in Salland. Dus op het platteland.

Toen wij daar 11 jaar gingen wonen vond ik dat verschrikkelijk. Daarom mocht ik voor mezelf een katje uitzoeken. Dit was Floortje, 8 weken oud en op 6 haren na helemaal zwart. Mijn zusje wilde toen ook een katje, zij kreeg Doortje, zusje van Floor en iets meer wit.

Na niet goed opletten met de pil :oops: hadden beide dames op bijna een jaar oud (ik schaam me nog diep) een nestje. We konden niet alle kittens kwijt en hebben Lars een zwart witte kater en Lilly een lapjes poes toen gehouden.

Vroeger mochten ze binnen komen, maar omdat de honden ze steeds naar boven joegen en ze daar dan gingen vechten en plassen mogen ze van mijn ouders nu al 3 jaar niet meer binnen komen.
Doortje is overigens al jaren geleden weggelopen, voor haar was het te druk thuis. Ik hoop nog altijd dat ze een goed plekje gevonden heeft.

Nu gaan mijn ouders waarschijnlijk scheiden. Dat houdt in dat mijn moeder ergens anders gaat wonen en zij neemt zeker de katten niet mee. Mijn pa zal dan ook moeten verhuizen en ook hij wil ze niet mee nemen. De katten zouden dan daar moeten blijven.

Ik woon niet meer thuis en om allerlei redenen kom ik er ook bijna niet meer. Maar ik voel me nu ontzettend schuldig tegen over Floortje Lilly en Lars. Ik kan het niet over mijn hard verkrijgen om ze daar te laten en maar te hopen dat de nieuwe bewoners ze eten en hopelijk wat liefde geven.

Ik wil nu eigenlijk proberen ze te herplaatsen als de scheiding daadwerkelijk door gaat (is nog niet helemaal zeker, maar als het niet nu gebeurd is het wel over een paar jaar)

Maar is een herplaatsing haalbaar voor deze katten? Floortje is inmiddels 11 maar sjouwt kilometers.
Lilly en Lars zijn 10, sjouwen stukken minder maar zijn dus ook altijd buiten.

Wat is verstandig? Ik weet het echt niet, maar voel me zo ontzettend schuldig! Ik kan ze zelf niet nemen, Xiara accepteerd geen andere katten en ik woon op een flat waar ze echt niet naar buiten mogen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wat een verdrietige situatie, Lotte.

Ik zou eerst afwachten tot zich nieuwe eigenaren voor de boerderij aandienen, en met die mensen praten. Wie weet, mogen de dieren daar gewoon blijven.

Herplaatsen van oudere katten gaat moeizaam, maar het lukt soms toch wel omdat de zieligheidsfactor hoger ligt. Klinkt akelig, maar zo is het wel.
Alleen is het voor de katten vaak erg stressvol, vooral als ze daar geboren en getogen zijn.

Kortom: ik zou wachten en als het echt moet, pas aan andere opties gaan denken. Je schoonouders vinden Xiara lief, misschien willen zij wel een kat? Je moet je in elk geval niet schuldig voelen; dit is iets wat je ouders de katten aandoen, niet jij!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Inderdaad een rotsituatie, Lotte. :-( Niet alleen voor de katten, maar ook voor jou lijkt me.

Ik zal mijn ogen en oren openhouden voor Floortje, Lars en Lilly. Mijn ouders wonen ook op het platteland (hebben zelf al 2 katten), misschien dat iemand bij hen in de buurt ze zou willlen.

Verder lijkt het me, wat Emma ook zegt, een goed idee om met de eventuele nieuwe eigenaren te praten. Het kan goed zijn dat zij best deze drie katten willen verzorgen. Helemaal als je uitlegt dat ze min of meer bij de boerderij horen en niet veel meer nodig hebben dan een warm plekje, wat eten en wat aandacht. Wie weet vinden ze het dan zelfs leuk!

Sterkte ermee! Voel je niet te schuldig, dit is niet jouw keuze!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dank je voor jullie reactie! Doet me echt goed!

Het is iid niet mijn keuze, maar ik wilde zo graag een katje toen. En nu kan ik de taak die ik toen nam niet voltooien en zo vind ik niet dat je met dieren om kan/mag gaan. Je gaat een dierenleven lang een band aan, niet voor zolang als het je zelf uit komt. Dus deze hele situatie gaat erg tegen mijn eigen gevoel/regels in.

Marije als je iemand weet zou ik het inderdaad heel erg graag weten. Misschien kan ik voor 1 of meer een mooi plekje voor ze vinden waar ze gelukkig en verzorgd oud mogen worden.

Ik zal iid met de eventuele nieuwe eigenaren proberen te overleggen. Misschien zijn ze inderdaad dol op katten.

Dank voor jullie berichtjes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten