Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Diarree

Bericht door Mirjam86 »

Degenen die het kletstopic regelmatig lezen weten het al, maar wilde ook in dit topic even aangeven hoe het afgelopen is.
Het kuurtje heeft geholpen: Tsuki produceert inmiddels weer sigaartjes. Ze krijgt nu gewoon haar brokken (in kleinere beetjes per keer) en heel voorzichtig haar extraatjes (rauwe kip, natvoer, tweede smaak brokken en kauwstaafjes) erbij. Maar niet alles in één keer. Voor de zekerheid maar rustig opbouwen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diarree

Bericht door Anne »

Fijn Mirjam dat het voorbij lijkt te zijn en het weer goed gaat!!! :-P
Is er nog iets bijzonders naar voren gekomen uit het ontslastingsonderzoek?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Diarree

Bericht door Mirjam86 »

Ze hebben het ontlastingonderzoek voor nu laten varen.. mocht ze weer om onverklaarbare redenen aan de diarree raken dan wordt alsnog een ontlastingonderzoek gedaan.
Nu waren 2 van de 3 monsters alweer hard en bij één kon ik niet met zekerheid zeggen of die van Tsuki of Taiyo was (natuurlijk poepen ze 's nachts)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
pennie69
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2012 16:50

Re: Diarree

Bericht door pennie69 »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op het forum!
Vier weken geleden hebben wij twee katten uit de dierenopvang in ons gezin opgenomen, een gecastreerde zwarte kater van bijna twee jaar, Miron en een gesteriliseerde 'schildpad' poes van 10 maanden, Cherry. Enorme lieverds, zaten ook bij elkaar in een ruimte in de opvang, dus goed aan elkaar gewend. In de afgelopen weken heb ik al enorm veel informatie en antwoorden op vragen kunnen vinden op dit forum. Vooral ook in het forumoverzicht over diarree, want met name Cherry heeft hier de afgelopen weken herhaaldelijk last van. Dan gaat het een paar dagen goed en dan is haar
ontlasting weer als caramelvla. Eerst dacht ik dat het door de stress en verandering van voer kwam en heb ik ze op een dieet van gekookte kip en rijstwater gezet. Daar leek het in eerste instantie mee verholpen te zijn, maar plotseling was het weer terug. Toen naar de dierenzaak gegaan en het probleem voorgelegd en toen werd me Royal Canin sensible 33 geadviseerd. Dat leek ook goed te gaan, maar toch kwam de diarree weer terug bij Cherry. Bij een oline dierenapotheek heb ik toen colostrum-therapie besteld en daar heel voorzichtig mee begonnen om te kijken wat het resultaat zou zijn, leek beter te gaan, maar vanmorgen ging ze op de bak en weer was het dun, en bovendien vond ik haar buikje vrij hard aanvoelen. Dus toen besloot ik om toch maar even naar de dierenarts te gaan. Hij constateerde onrustige darmbewegingen en stelde een antibiotica- kuur metrazonol 250 mg. van vier dagen voor. Dit omdat er misschien toch een stoornis in de weg zat, maar het dier het zelf niet meer gereguleerd kon krijgen. Daarom nu een kuur om alles even te elimineren, ook eventuele aanwezige parasieten, zodat de darm zich weer kan herstellen.
Ik wilde haar niet eerder de stress van een rit naar en onderzoek door de dierenarts aandoen, omdat ze nog maar zo kort bij ons is en ik haar vertrouwen in ons niet wilde breken, nu dat juist zo aan het groeien is. Bovendien bleef ze heel actief spelen en streken uithalen en ook haar eetlust is al die tijd goed gebleven en drinkt ze ook goed. Hopelijk is ze er nu dan over een dag of vier vanaf. Ik heb ook al een potje probiotica klaar staan, is het verstandig om haar dit na deze kuur te gaan geven?

In ieder geval dank voor degenen die de moeite nemen om dit verhaal te lezen!

Veel groeten en een kopje van Miron en Cherry,
Petra.
Groetjes Petra en een kopstootje van Miron en Cherry

Rust zacht Musty, Coco en Saartje
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Diarree

Bericht door Mirjam86 »

Welkom op het forum Petra. Ik zou met de probiotica inderdaad wachten tot na de kuur. Onze Tsuki had ook last van diarree (zie hierboven) en dat was na zo'n kuurtje verholpen.
Ben je direct overgegaan op ander voer nadat je ze uit het asiel hebt gehaald?
Het advies is altijd een gelijdelijke overgang van voer ivm darmproblemen.
Ook het veel wisselen van voer kan dat in stand houden. Na het kuurtje zou ik ze voorlopig maar een soort brokken geven.

Overigens zou ik voor voedingadvies niet afgaan op het advies van de dierenspeciaalzaak. Vaak ontbreekt het aan kennis en is het winstoogmerk de voornaamste reden voor een advies!

Laat je even weten hoe het verder gaat?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
pennie69
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2012 16:50

Re: Diarree

Bericht door pennie69 »

Ja, Mirjam, ik was inderdaad direct overgegaan op ander voer nadat we ze uit het asiel hebben gehaald. De eerste twee dagen was er nog niets aan de hand en hadden ze normale ontlasting, maar toen ging het dus mis. Daarom ben ik toen informatie op gaan zoeken en zodoende kwam ik ook op dit forum terecht, waar ik toen ook las, dat te plotselinge overschakeling naar ander voer problemen in de vorm van diarree konden geven! Maar toen was het kwaad dus al geschied... :???: Ik heb ze toen wel een paar dagen gekookte kipfilet en rijstwater gegeven om de darmen tot rust te laten komen, maar toen ik weer voorzichtig wat brokken ging geven, ging het weer mis. Dus maar eens even wat info opgezocht over de brokken die wij ze voerden (Carocat 3-mix), maar daar werd voor het grootste deel niet veel goeds over geschreven. Daarom ben ik toen maar naar de dierenwinkel gegaan. De eigenaar had ook recentelijk een kat uit dezelfde opvang als ik in huis gehaald en was die RC indoor gaan geven, resultaat ook diarree. Hij is toen RC sensible gaan geven en toen was het binnen een dag over. Dus ik wilde dat ook wel proberen en kocht een zakje van 400 gr. En het ging ook een aantal dagen goed, maar toen kwam bij Cherry de diarree weer terug... Daarop de colostrum-therapie ingevoerd (voorzichtig, eerste dagen minimale/halve dosering), na wat ik daarbij gelezen had over herstel darmwand, bevordering van goede darmwerking en prebiotische werking. Ondertussen bleef ik de RC sensible voeren (Geen natvoer verder; dat wil ik ze eigenlijk alleen maar af en toe geven als een klein extraatje, niet dagelijks).
Maar toen het afgelopen vrijdag weer mis was met die kleine meid, was het genoeg en kon ik niet anders dan toch maar even naar de da te gaan. (Overigens was het me binnen tien minuten na thuiskomst al vergeven, want toen kwam ze weer volop kroelen, knuffelen en spinnen :smile: )
Na enig uitproberen hoe ze de medicatie het beste in wilde nemen zonder al te veel dwang en stress, is het even afwachten nog of het nu verholpen is, tot op heden nog geen 'caramelvla' gezien. Ik verstop een stukje tablet in een klein balletje van gourmet paté en dan gaat het ongemerkt mee naar binnen! Verpulverd door wat natvoer werd geweigerd en onder dwang in haar bekje stoppen ging wel, maar ik wilde het liever op een onopgemerkte manier naar binnen zien te krijgen bij haar. Nog twee dagen te gaan, ik zal nog wel laten weten hoe het dan met haar gaat!

In ieder geval bedankt voor je advies, mirjam!
Groetjes Petra en een kopstootje van Miron en Cherry

Rust zacht Musty, Coco en Saartje
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Diarree

Bericht door Mirjam86 »

Fijn om te horen dat het lijkt te werken. Hopelijk blijft het na het kuurtje weer stabiel!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Diarree

Bericht door Solis »

Ben voornamelijk een meelezer, en ik heb al veel gezocht en gelezen over diarree bij katten (vooral hier).
Sorry als ik dus ongewenst een inmiddels ouder topic omhoog schop, maar ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover;

Dexter is sinds 24 juli bij mij, Bo sinds 8 augustus (twee weken later). Dexter is nu bijna 4 maanden oud en Bo bijna 5 maanden.
Sinds Dexter bij mij is heeft hij eigenlijk nooit een mooie stevige keutel gebakken. Inmiddels na twee keer ontwormen met Milbemax, daarna een 3-daagse Panacur kuur voor beide katjes (Bo had mooie keutels maar dat werd ook steeds dunner) is het nog steeds niet over.
Vanmorgen bij de dierenarts Finidar tegen de diarree en Metrobac (AB) meegekregen voor 10 dagen, als dat ook niet mag baten dan gaan we ontlasting uitgebreider laten onderzoeken.

Mijn vraag eigenlijk; heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie en deze medicijnen?

Ik heb ze beiden hier thuis heel geleidelijk van de asielbrokken naar Prins kitten en Animonda carny kitten overgezet. Ik weet inmiddels dat ik beter kan dan Prins, maar ik wil nu nog even niet nog een keer gaan wisselen. Laatste twee dagen gekookte kip en bouillon gegeven, maar daar veranderde weinig door.
Beiden lijken ze er totaal geen last van te hebben; drinken goed, spelen veel, zijn actief en vrolijk, slapen ook goed. Ze moeten gewoon wat vaker en het is dun. Stinken doet het niet meer zo hard dan wanneer ik nog aan het overstappen was van asielbrok naar Prins/Animonda.

Dierenarts denkt aan een virus en ontregelde darmen omdat Bo nu ook aan de diarree is, dat ze elkaar een beetje blijven aansteken en de darmen gewoon van slag zijn door de inmiddels langer aanhoudende diarree.
Ik houd alles dan ook goed schoon, gebruik zakken in de kattenbakken en was ze uit.. wat kan ik nog meer doen voor nu?

Ben benieuwd!

Oja nog een editje; ondanks dit groeien ze erg goed, beiden zo'n 100 gram per week meer. Bo wordt al echt een zware holle bolle gijs, Dexter was nog wat iel toen hij uit het asiel kwam maar haalt aardig in (1,5 kilo nu)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Diarree

Bericht door mittenslief »

hoe vaak vindt jij vaak?? kittens gaan nog wel 5 keer poepen per dag dus hoe vaak doen ze het bij jouw?
mijn kat heeft in zijn kitten tijd ook een virus gehad en dat kan echt lang aanhouden, bij mij tot zijn 1e verjaardag. en bij kittens duurt het ook vrij lang voordat het darmstelsel goed is. ook ik heb toendertijd van alles geprobeerd, hij deed het wel aardig goed op de almo kip hypo allergeen (bij zooplus) je kan best nog wel switchen hoor, gewoon rustig aan. ook heb ik een onderzoek laten doen maar daar kwam niets uit, kijk ook maar uit met de antibiotica dat is ook niet altijd goed voor de darmpjes, ze groeien in ieder geval prima
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Diarree

Bericht door Solis »

Poe, ik heb niet geteld om eerlijk te zijn.. ik schat het op zo'n 8 keer. Het gaat me er denk ik meer om hoe en wat er dan uit komt; (pas op, niet fris verhaal) ik hoor het behoorlijk pruttelen, er komt lucht mee, het is dun en licht van kleur. Het blijft ook hangen aan de anus en haren eromheen, dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling..
Ik begrijp inderdaad dat ik dan misschien geen mooie stevige sigaartjes mag verwachten van zulke jonge dieren? Maar goed, Bo had toch echt een poos keutels. Soms vond ik er ook wat bloed in, dat gelukkig niet meer recentelijk.

Ik wil inderdaad wel switchen, maar niet nu zo snel al en nu terwijl we andere dingen (die remmers en de AB) geven. Dit in overleg ook met de dierenarts. Ik vroeg inderdaad ook of de AB niet juist kwaad kan voor de darmen, keus was om vanwege langdurige diarree toch te kijken of dit verbetering geeft. Wat dat betreft vertrouw ik het wel, het is immers iemand die meer kennis van medicatie heeft dan ik..

Die van jou heeft het ook lang gehad dan zeg.. hoe weet je dat het een virus was? En je hebt verder niks ervoor gegeven, toen hij een jaar was stabiliseerde het vanzelf?

Ik vind ontlasting aan de dunne kant acceptabel hoor, maar dit is me gewoon te lang te vloeibaar, dat zit me niet lekker.
Ben inderdaad wel blij dat ze goed groeien!

Bedankt voor je antwoord :)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Diarree

Bericht door mittenslief »

ja Mr. Cat heeft het echt tot aan z'n eerste verjaardag gehad, ook alle wormen kuren erin gedaan, hypo
allergeen voer van RC gegeven ontlasting laten onderzoeken, en vooral veel heel veel stront geruimd want hij liet ook nog wel eens wat vallen, en hij stond er ook nog in.toen heb ik in overleg met mijn dierenarts afgeproken dat we het even rust gaven (zij dacht ook een virus) en toen in een keer werden het sigaartjes en ik wilde het wel in de krant zetten zo blij dat ik was. nu zie ik wel dat je de kittens uit het asiel heb, dan zal het eventueel wel een e coli bacterie kunnen zijn (kan erg heersen in het asiel en is geel/wit en stinkt) maar daar moet de antibiotica dan wel voor helpen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Diarree

Bericht door Solis »

Toch fijn om te lezen dat het ook gewoon kan overgaan ja. Volgens mij was ik dan jouw verhaal al eerder tegengekomen bij het lezen..
Op zich stinkt het niet zo hard meer, tenzij ze gaan lopen stempelen (dan zit het aan staart en poten, onhandig ondergekrabd) door het huis, dan kan ik het inderdaad overal terug vinden. Dat opruimen vind ik overigens niet het ergste, ik wil gewoon dat ze gezond worden/zijn. Vind het ook gewoon heel zielig als ik dat gepruttel en gespetter op de bak hoor.
Wit/geel is het niet echt.. het is net vloeibare pindakaas eigenlijk (of bedoel je zoiets), de ene dag wateriger dan de andere.
Ik ga het met de antibiotica en diarreeremmers (dat vind ik persoonlijk enge dingen hoor, bang voor obsitpatie ofzo) aankijken, en ik houd jullie op de hoogte :)
eelco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2012 09:54

Re: Diarree

Bericht door eelco »

Ik lees vaak over rijstewater met kip. Maar hoe maak je dat precies? Ik heb 2 kittens die al paar weken aan de diarree zijn en vandaag gestopt zijn met de kuurtjes (milbemax en panacur) dus hopelijk zijn ze dan van de diarree af!
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Diarree

Bericht door Solis »

Rijstewater lijkt mij gewoon het vocht van gekookte rijst. En kip kook je. De bouillon daarvan vinden ze ook vaak erg lekker.
Ik hoop ook voor je dat ze van de diarree af zijn!

Hier draait Bo inmiddels mooie sigaren, dus ik denk dat ik hem niet 10 dagen die diarree remmer ga geven. Dexter is nog steeds aan de diarree, en een grote hopen zeg.. weet niet zo goed wat dat te betekenen heeft. Het vlees (wat ze normaal met bak en al opeten) met de vermalen pilletjes gaat er niet zo enthousiast in, ik las al over het verpulverd in smeerkaas op de poten smeren, maar ben zo bang dat dan de helft op de vloer terecht komt?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Diarree

Bericht door Chiquita98 »

Oef wat herkenbaar die pindakaaspruttel ;-) Mijn balou heeft het ook gehad(wrs coccidiose). Duurde bij hem ook lang voordat hij eindelijk vaste ontlasting had. Nu draait hij gelukkig weer mooie sigaartjes, maar af en toe rommelt het nog wel wat bij hem. Op een gegeven moment ook gestopt met allerlei behandelingen. Zo'n klein kitten zal het toch zelf moeten gaan doen. Hypo allergeen voer hielp bij hem wel heel goed en hij had gelukkig ook geen aandacht voor het andere voer van de andere katten.
Er zijn veel trucjes om medicijnen te geven. Tja ik doe gewoon dwingend in het bekje en dan achterin duwen. Is even niet leuk, maar duurt maar 3 sec. Heb ook wel eens de pillen gemalen en dan in een klein spuiten met water gedaan zodat ik het in het bekje kon spuiten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie