Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnnSwinnen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2007 20:56

Re: Diarree

Bericht door AnnSwinnen »

Je moeten ook eens stilstaan bij een eventuele voedselovergevoeligheid.
Mijn kitten had diarree toen ik ze pas in huis haalden.
Niks leek te werken!
Na een tijdje bleek de diarree toch stilletjes aan over te gaan.
Na behandeling van ontworming, antibiotica enzo...
Na haar sterrilisatie ( veel tijd zat er niet tussen ) kreeg ze een ander soort voeding (hills).
Wat eerst even goed ging tot ze na een tijdje om de andere dag begon over te geven.
Volgens de DA waarschijnlijk een maagontsteking.
Na behandeling hiervan ging het weer een tweetal weken goed omdaarna terug in het oude patroon te hervallen.
Hierna zijn we overgeschakeld naar RC voor gesterriliseerde katten en ja hoor! Ze voelde haar dadelijk veel beter en het overgeven stopte al na 2 dagen!
War was ik blij!!
ongeveer 1,5 maand later had ze weer last van verschrikkelijk diarree!
Ik zat echt met mijn handen in het haar!! Wat moest ik nu nog????
Sinds deze week zijn we gestart met een hypoallergeen dieet! Na bloedonderzoek...
Hopelijk gaat het snel beter en gaat ze deze voeding nu wel verdragen wat nog helemaal niet zeker zal zijn. Er zijn namelijk verschillende soorten!
Ik wil bij deze maar zeggen dat de oorzaak soms dieper ligt dan enkele wormpjes of de verandering van omgeving.

Zijn er ook nog andere mensen die hier ervaring mee hebben????

Ann
dromer
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2008 22:47

Re: Diarree

Bericht door dromer »

Hoi, ik heb even een vraagje, in welke richting ik het zoeken moet. Onze kater nu bijna 5 maanden heeft opeens last van diaree. Nou komt hij niet buiten (alleen op het dak, maar we hebben geen gewone woning, dus dat kan prima). Hij krijgt geen ander voer, en voor zover als ik dat kan inschatten heeft hij geen stress (gehad).We zijn niet meer of minder thuis geweest..

Waar zou hij die diaree van kunnen hebben en wat kan ik doen om hem eer weer vanaf te helpen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Diarree

Bericht door Sandra W »

Op deze leeftijd is de kans heel groot dat hij wormen heeft en daar kan hij diarree van krijgen. Even ontwormen dus en dan gaat het meestal vanzelf over. Als dat niet zo is kan het ook van blikvoer komen, dus het is verstandig dit tijdelijk niet te geven en alleen brokjes te geven totdat de diarree weg is. Als de diarree lang aan houdt moet je zeker even naar de dierenarts gaan voor een kuurtje, want kittens kunnen snel uitdrogen van diarree.

groeten,
Sandra
elffantasy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2008 11:49

Re: Diarree

Bericht door elffantasy »

Hallo allemaal!

Ik heb 2 kittens van 17 weken, waarvan 1 katertje die al zeker 10 weken last heeft van diarree. De ene keer is het erg dun en daarna is het weer een paar dagen wat vaster. In het begin dacht ik dat het kwam doordat de omgeving en baasje nieuw waren, maar nu is het nog steeds zo. Wormen zijn het niet, daar hebben ze pilletjes voor gehad en in zijn ontlasting zie ik niks. Ik ben al overgegaan op een ander merk brokjes, eerst Royal Canin gegeven en nu (op advies van de dierenwinkel) Nutro Choice. Ook geprobeert om voedsel te geven voor volwassen katten (dit op advies van de dierenarts). Rijst en kip gegeven, maar het lijkt allemaal niet te helpen. Heeft iemand nog ideeen wat ik zou kunnen doen, voordat ik de dierenarts maar weer voor advies/raad bel???!!??
Voor hem is het best zielig en voor mij erg lastig omdat ik constant achter zijn kontje aan moet lopen om het af tevegen en me huis blijft er ook niet erg schoon van!! :???:

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Diarree

Bericht door rieneke »

ik zou het eens proberen met probiotica, eventueel gecombineerd met isogel.
voor de werking van probiotica; kijk eens in de bibliotheek bij http://www.whgdierenartsen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Diarree

Bericht door Kattenbella »

Je kan ipv isogel ook de colun clean gebruiken van pharmafood. Dit is in natuurwinkels en natuurgerichte drogisterijen te koop. Het is veel goedkoper dan de isogel en exact hetzelfde middel ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
elffantasy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2008 11:49

Re: Diarree

Bericht door elffantasy »

Hallo,

Ik wilde even laten weten dat ik vorige week het probioticum heb gekocht. Nu geef ik het dus een week aan Çarli en ik moet zeggen dat ik al wel wat verbetering zie. Zijn ontlasting wordt wat vaster en ik hoef niet zo vaak meer achter zijn kontje aan het lopen met een doekje! Het is nog niet zo als ik zou willen en wat normaal is, maar ik ga er gewoon mee door. En dan hopen dat het helemaal overgaat...
In ieder geval bedankt voor de tip!

groetjes
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Diarree

Bericht door rieneke »

graag gedaan hoor, mijn katertje daan is er toendertijd ook van opgeknapt. hij krijgt het nu nog wekelijks, als onderhoudsdosis zeg maar.
fijn dat je verbetering ziet, hopelijk zet het door!
silviawichards
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2008 12:10

Re: Diarree

Bericht door silviawichards »

Ik heb sinds 2 weken 2 kittens. De ene dag hebben ze vaste ontlasting en de andere dag is het weer dun. Nu las ik hier dat je ze probiotica daarvoor kan geven. Is dit bij iedere dierenwinkel te koop of moet ik daarvoor naar de dierenarts? Alvast bedankt.
Groetjes Silvia Wichards
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Diarree

Bericht door Sandra W »

Het helpt ook goed om diarreepasta (Finidiar) en/of ontwormpasta voor kittens te halen bij de dierenarts, want kittens hebben vaak diarree omdat ze wormen hebben en van diarree kunnen ze bij warm weer snel uidrogen.

groeten,
Sandra
silviawichards
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2008 12:10

Re: Diarree

Bericht door silviawichards »

Wormpjes kan haast niet want ze zijn afgelopen maandag nog geënt en ontwormt. Die diarreepasta is dat wel goed om die zo te geven kan dat geen kwaad? En waar kan ik die halen?
Bedankt voor de snelle reactie in ieder geval!
Groetjes Silvia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Diarree

Bericht door Sandra W »

Van inenten en van ontwormen kunnen ze tijdelijk diarree krijgen, want beide middelen werken laxerend, dus wacht nog maar even een paar daagjes en dan kun je daarna als het niet weg is of juist erger wordt diarreepasta bij de dierenarts gaan halen.

Finidiar voor kittens is volkomen onschuldig, maar je mag er maar heel weinig van geven (bij erge diarree gedurende 4 dagen een vingertopje). De makkelijkste manier om het te geven is om het vanaf je vingertop achter hun voortandjes te smeren, dan moeten ze het wel doorslikken. Als je het door het eten doet laten ze het vaak staan en als je het in de bek spuit geef je meestal te veel en kunnen ze stikken.

groeten,
Sandra
silviawichards
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2008 12:10

Re: Diarree

Bericht door silviawichards »

Oke ik wacht het nog even af. Bedankt voor je hulp!!
Groetjes Silvia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Diarree

Bericht door Sandra W »

Wel even tijdelijk alleen brokjes geven, want van blikvoer/verszakjes krijgen ze ook vaak diarree.

groeten,
Sandra
silviawichards
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2008 12:10

Re: Diarree

Bericht door silviawichards »

Ze krijgen ook alleen brokjes. Maar ik ga vandaag de dierenarts bellen, want het duurt me toch te lang nu. Ik laat het nog horen. Ze (of 1 van de 2 ) poept nu ook naast de kattenbak 's nachts :???:
Groetjes Silvia
Plaats reactie