Hardnekkige tandvlees ontsteking door snel terugkerend tandsteen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Anonymous

Hardnekkige tandvlees ontsteking door snel terugkerend tandsteen

Bericht door Anonymous »

Zazu, mijn poes van bijna 7 jaar, blijft hardnekkig en steeds heviger tandsteen met bijbehorende flinke tandvleesontsteking terugkomen. Erg pijnlijk voor het arme beestje.
Inmiddels is al een paar keer haar gebit gereinigd, de laatste keer 2 maanden geleden. Ook heeft ze meerdere antibiotica kuren en ontstekingsremmers gekregen, maar het mag niet baten. Poetsen mag ik van haar niet meer i.v.m. het pijnlijke tandvlees.
Mijn dierenarts ziet als enige optie nog het trekken van alle kiezen en misschien ook nog de tanden. Ze zegt dat Zazu daar het beste mee geholpen is en dan, tandeloos, ook weer goed zal kunnen eten.
Heeft een van jullie een dergelijke ervaring of tips / alternatieven? Ik vindt het nogal een beslissing en een behoorlijk naar idee alle tanden te laten trekken, maar niets doen kan ook niet meer... :-(
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Drie van mijn katten hebben problemen met hun tandvlees en daarom zijn er aangetaste tanden en kiezen getrokken.
Ze hebben geen problemen met eten, wel hebben degenen met de minste tanden voorkeur voor natvoer, maar dat vind ik logisch.

Als rotte kiezen blijven zitten, kan dit hartkwalen veroorzaken (vraag me niet waarom, maar er is een verband).
Ik zou dus kiezen voor de optie trekken, zodat ze weer pijnloos kan eten. Tandvleesontsteking (gingivitis) is ontzettend pijnlijk en je bespaart nu de kat veel pijn.
Gesloten