Wormen ondanks ontworming

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Wormen ondanks ontworming

Bericht door Admin »

Ingezonden door: S. Veenstra op maandag 16 mei 2005

Onze katten worden regelmatig ontwormt, al vanaf de eerste dag. Toch vind ik nog wormen in de ontlasting. In overleg met de dierenarts hebben ze toen een middel in tabletvorm gekregen. Ook hierna zijn ze nog niet wormenvrij. Ze zijn met wormen uit het asiel gekomen.

Wie weet er een goed werkend middel?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Om dit tegen te gaan, moet je eigenlijk een tijdje wekelijks ontwormen. Je kunt mebendoral gebruiken, 2 dagen achter elkaar, met daarbij Praziquantel voor eventuele lintwormen.

Verder moet je dan tegelijkertijd de kat behandelen met Program, Stronghold of Frontline tegen vlooien, omdat wormen en vlooien altijd samengaan.

Als je dit 3 weken volhoudt, is de kat vermoedelijk wormvrij. Zo niet, dan nog 3 weken doorgaan zodat ook alle eventuele larven dood zijn.

Succes!
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Na ontworming met die traditionele gele pasta (de naam weet ik niet vanbuiten), had Evita ook nog steeds last van wormen. Je zag ze letterlijk uit haar kruipen: hele kleine witte stukjes ter grootte van rijstkorrels. Bleek na bezoek aan de dierenarts dat de worm waarvan ze last had een lintworm was, en daartegen was dat middel niet effectief (dat middel was tegen spoelwormen) (het kan ook omgekeerd zijn). Ze heeft dan een injectie gekregen met een ander middel en dat leek wel te werken, de wormen waren niet meer te zien.
Het is wel zo dat ze nadien ook nog heel wat problemen met braken heeft gehad, die uiteindelijk zijn verdwenen na heel wat veranderingen van voeding enerzijds en medicijnen anderszijds. Het laatste medicijn dat ze heeft gekregen was ook een antiworm middel in tabletvorm, met de naam Panacur.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Panacur kan ook, maar wordt in Nederland niet zo vaak voorgeschreven. Lintworm zie je inderdaad door de 'rijstkorreltjes', en daarvoor is de praziquantel die ik noemde. De mebendoral is voor spoelwormen.
Ook Drontal helpt tegen lintworm.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Stronghold helpt zowel tegen de meeste wormen als tegen vlooien en oormijt. Je druppelt dat in de nek. De lintworm moet je dan nog wel bestrijden met bijvoorbeeld Drontal.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Charry

Bericht door Charry »

Ik heb een 2 jarige kat sinds 3 maanden.
Hij eet echt hardstikke veel maar komt geen gram aan.
Hij is niet echt mager maar van achter een beetje ingevallen.
Hij heeft altijd honger.
Ontwormen heb ik wekelijks gedaan maar hij komt er maar niet vanaf..
Ook heeft hij best een harde buik gekregen de laatste 2 weken.
En hij slaapt steeds meer.
Zelf dnk ik dat ik het beste met hem langs de dierenarts kan gaan.
Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Dit klinkt niet zo best nee...
Weet je zeker dat het ontwormen goed is gegaan (juiste middel, hoeveelheid) en heb je hem ook behandeld tegen vlooien? (sommige wormen worden overgedragen via vlooien)

Ik zou hier niet te lang mee wachten. Voor hetzelfde geld is er iets heel anders aan de hand dan wormen en dan blijf je ontwormen.... Naar de DA dus.

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou zeker met hem naar de dierenarts gaan! Zo te horen kosten die wormen hem veel te veel energie en ik zou ook willen weten of er niet iets anders aan de hand is of dat er een ander middel is dat beter helpt.
Wij hebben met Yoran ook een aantal verschillende ontwormingsmiddelen moeten proberen voor het uiteindelijk helemaal over was.
groetjes Sharon
Gesloten