Uitslag autopsie: cardiomyopathie (DCM)

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
boncuk
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2005 23:32
Locatie: Rotterdam

Uitslag autopsie: cardiomyopathie (DCM)

Bericht door boncuk »

<titel aangepast door moddy>

Hallo allemaal,

Ik heb twee katjes (hasan en boncuk)
vorige week vrijdag kwam ik thuis en boncuk viel zo van de trap voor me neus neer. Ze kon ineens niet meer op haar pootjes staan maar na een minuut of vijf was alles ineens weer in orde. Zaterdag wou ze de tuin in lopen maar zakte voor de deur weer door haar pootjes zomaar ineens. ik vertrouwde het niet en ben naar de DA gegaan. die wist het niet echt, want er was niks gebroken of iets (wat ik al wist) en gaf haar een pijnstiller via injectie. zondag avond was ze ineens benauwd. ik dienstdoende DA gebeld. die vertelde mij dat ze misschien gekneusde ribbetjes had van haar val en ik de volgende ochtend zeker fotos moest laten maken bij de DA. De volgende ochtend ging ik naar mijn werk en mijn man was opgestaan om haar weg te brengen. Tegen de tijd dat die aangekleed was vond hij haar schuimbekkend op bed. als een gek naar de da gereden en zo de behandelkamer ingerend. ze hebben haar aan de zuurstof gezet en fotos van haar longen gemaakt. vocht in haar longen en ze leed heel erg. Ik ben toen op mijn werk gebeld om haar te laten inslapen. maar tegen de tijd dat ik daar was hoefde het ineens niet meer ze knapte op en wouden haar nog een kans geven. ze is die nacht daar gebleven. Weer de volgende ochtend gebeld alles ging wel wat beter maar heel langzaam. Na twee uur belde de DA mij op ze was net ineens overleden. ongelovelijk. De da wist niet wat het nou was. Ik heb haar naar utrecht gebracht voor autoptie en haar zaterdag begraven bij de dierenbegraafplaats. ik heb nog geen uitslag gekregen van die autoptie, maar heb heel internet nou al afgespit. weet iemand wat het misschien kan zijn. ik heb haar broertje hasan nog en ben gewoon bang dat hij ook ineens ziek wordt ofzo.
Laatst gewijzigd door boncuk op 17 apr 2005 22:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Boncuk, wat een verschrikkelijk verhaal. Dit is echt de schrik voor elke kattenliefhebber denk ik. Helaas kan ik je ook niet vertellen wat ze heeft gehad. Je zult met geduld de autopsie moeten afwachten. Maar als ik eerlijk ben, denk ik wel dat het met de val van de trap te maken had. En als dat zo is, hoef je je om Hasan geen zorgen te maken.
Laat je ons nog even weten wat er uit de autopsie is gebleken?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat een verdrietig verhaal, Boncuk! :-( Heel naar om zo je katje kwijt te raken.
Ik zou ook niet weten wat er gebeurd is. Het zou inderdaad kunnen dat het met de val van de trap te maken heeft. Maar aan de andere kant, ze valt natuurlijk niet zomaar van de trap. Misschien had ze wel een hersenbloedinkje?
Ik hoop dat de autopsie gauw uitsluitsel geeft!

Veel sterkte in elk geval en knuffel aan Hasan.
Gebruikersavatar
boncuk
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2005 23:32
Locatie: Rotterdam

Bericht door boncuk »

ja zodra ik wat meer weet laat ik het jullie weten. Volgens de DA heeft de vocht in haar longen niks met de val te maken vandaar mijn bezorgdheid. wat ik zelf denk is dat ze op de trap stond en toen door haar pootjes is gezakt waardoor ze is gevallen. maar goed we zullen zien
nu heb ik nog een probleem hasan mist haar en maar heen en weer te rennen en te miauwen. dag en nacht
ik geef hem heel veel aandacht
hoop dat het helpt
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik meen me te herinneren dat nog een paar forummers 'zomaar' hun poezel verloren hebben. Misschien kan je eens kijken in het afscheidstopic of hier bij dit topic eens zoeken, misschien kom je dingen tegen die je wat wijzer maken.

Alleszins veel sterkte met het verwerken van je verdriet, het is heel erg rot om je lieveling plots kwijt te raken. Misschien kan een mooi afscheidstopic je verdriet ook een plaatsje geven.

Sterkte, een geef Hasan maar een knuffel van me,

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

boncuk schreef:nu heb ik nog een probleem hasan mist haar en maar heen en weer te rennen en te miauwen. dag en nacht
ik geef hem heel veel aandacht
hoop dat het helpt
Dat helpt vast wel wat! Hij mist natuurlijk ook zijn maatje. :-( Waarschijnlijk wordt het over een tijdje wel wat beter. Poezen die gewend zijn om samen te zijn, moeten vaak heel erg wennen in hun eentje.
Misschien kun je op den duur, als jij daar ook aan toe bent, denken aan een nieuw speelkameraadje voor Hasan.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ach wat een vreselijk verhaal! Ik wil dan ook beginnen met je heel veel sterkte toewensen!
Ik heb geen idee wat het geweest kan zijn, misschien een hersenbloeding inderdaad? Ik denk inderdaad dat je de uitslag van de autopsie zal moeten afwachten.
Hasan is vast zo onrustig omdat hij haar mist. Quinto bleef ook maar zoeken en aandacht vragen nadat Yogi overleden was. Dat zal vanzelf minder worden enin de toekomst een nieuwe maatje voor hem zal hem daar zeker bij helpen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Boncuk, allereerst heel veel sterkte met je verlies. Het onverwachtte is erg naar. Jullie hebben je hier helemaal niet op kunnen voorbereiden :-(

Antwoord op je vraag: als ik lees wat je beschrijft doet het me erg denken aan een vergroot hart of HCM (het kan best zijn dat dit hetzelfde is) Het achterlijf raakt hierbij vaak verlamd doordat het bloed niet meer goed wordt doorgepomt.
Als je de behoefte voelt zou je dit kunnen vragen aan je dierenarts.
Bij de ziekteinfo op de kattensitepagina kan je informatie lezen over hartaandoeningen. Misschien herken je symptomen.

Nogmaals, sterkte!

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Ik heb dit onderwerp speciaal opgezocht vandaag om te kijken of er al bekend was wat er was met de kat van boncuk.

Sinds vandaag heeft onze Sammy (1,5 jaar) last van zijn achterpoot. Hij gaat dan plotseling grommen en blazen en miauwen en wil dan alleen maar liggen en niet lopen. Naar een paar minuutjes staat hij dan weer op en lijkt alles in orde.
Toen ik hem vandaag oppakte gromde hij weer erg en ik heb hem toen gauw op de grond gezet. Weer liep hij niet, na een paar minuutjes weer wel. Verder loopt hij de trap op en af, springt op de stoel en er weer af.

We gaan vanavond naar de dierenarts. Ik vind dit wel heel vreemd en het deed me erg denken aan dit topic

:???:
"Eerste gewin is kattengespin"
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Net bij de dierenarts vandaan.

Eigenlijk weet de dierenarts het op dit ogenblik ook niet echt. Sammy had wat verhoging (39,5). Alles is stevig nagekeken en in geknepen. Blaas voelde goed, poten, heupen...op niets reageerde Sammy met tekenen van pijn.
Toen ineens was daar weer het doorzakken door de achterpoten. Geen echte verlamming maar Sammy ging gelijk liggen. Hij leek ook wat gedesoriënteerd.
Het is dus in het lijf, misschien in het zenuwstelsel. Hij heeft een injectie gehad met antibiotica en pijnstiller en voor vijf dagen een pillenkuur (Baytril 15mg).

Vooralsnog dus nog een raadsel. :???:

Ik heb angst voor erge dingen.
"Eerste gewin is kattengespin"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik begrijp dat je bang bent, maar zolang het eenzijdig is, is het vermoedelijk niet hetzelfde als wat Boncuk had. Baytril helpt vaak snel hoor. Mocht Sammy's pot dik en warm worden, dan moet je aan een abces denken. Dat moet dan wel doorgeprikt worden.
Voorlopig fingers crossed.
Gebruikersavatar
boncuk
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2005 23:32
Locatie: Rotterdam

Bericht door boncuk »

Hallo Karin,

wat erg van Sammy! Ik heb helaas nog geen uitslag van de autopsie.
Het duurt ongeveer drie weken hadden ze me gezegd en ik hoop dus dat ik vanaf maandag eindelijk eens het verlossende telefoontje krijg, want ik ben er nog steeds erg mee bezig wat het nou geweest kan zijn.
Ik zal dan ook als ik de uitslag binnen heb gelijk op de site zetten. Hou je ons ook op de hoogte?


veel sterkte en een grote aai voor Sammy
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Ik kan gelukkig melden dat Sammy er over heen is... :grin:

Ik heb het toch een paar dagen somber ingezien. Hoewel hij wel at en dronk.
Nu vandaag heeft hij ook weer voor het eerst als vanouds lopen rennen (galopperen noem ik het altijd) van helemaal achter uit de tuin richting huis door de open achter deur om dan tot stil stand te komen voor de voordeur. Dit is bij ons 1 rechte route en favoriet voor Sammy om te galopperen.. :lol:

Ik heb hem de hele week echt bestudeerd en in de gaten gehouden om te kijken hoe het met hem ging. Als hij naar mijn mening te lang buiten uit mijn zicht was ging ik hem roepen en kijken waar hij was. Gelukkig voor mij geeft hij altijd antwoord als ik hem roep.

Boncuk weet jij inmiddels al iets meer :?:
"Eerste gewin is kattengespin"
Gebruikersavatar
boncuk
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2005 23:32
Locatie: Rotterdam

Uitslag autopsie Boncuk

Bericht door boncuk »

Ik heb vrijdag de uitslag van de autopsie gekregen van mijn kleine meid. Het was dus cardiamyopathie (DCM). Het houd in dat ze een vergroot hart had waardoor het bloed dus niet goed circuleerde (verlamde pootjes). Daarnaast houd het lichaampje teveel vocht vast. Dat hoopt zich op bij het hart en longen. Dat verklaart dus de vocht in haar longen. Er stond ook iets bij van een cronische stuwingslong. Ik heb haar broertje Hasan nog zoals velen weten, maar omdat zij allebei uit hetzelfde nest komen en dus ook op dezelfde dag zijn geboren, bestaat er een kans dat Hasan misschien ook ziek is. Wij hebben maandag gelijk een afspraak gemaakt om Hasan te laten onderzoeken. Ergens is mijn kleine meid dus een heldin en red ze misschien haar broertje wel, doordat we er nu op tijd bij zijn. Als die het heeft dan. Ik hoop het niet. Ik kan het nu echt niet aan om nog een kat te verliezen op deze manier. Maandag 18-04-2005 hebben we een afspraak en op die dag zou boncuk vijf jaar zijn geworden en Hasan wordt vijf jaar. Misschien een teken van haar dat het allemaal goed komt met haar broertje? Ik zal de uitslag van Hasan laten weten. Info volgt nog.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De long wordt door het opstuwende vocht en de slechte doorbloeding chronisch overbelast. In feite zijn de longblaasjes gevuld met vocht, waardoor ze niet kunnen uitzetten en krimpen tijdens de ademhaling.
De kat krijgt het dus erg benauwd.
Hier komt het in het kort op neer; het is een veel voorkomende klacht bij hartkwalen/-falen.
Gesloten