winderigheid

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Bonn

Kater laat winden

Bericht door Bonn »

Hallo,

Onze kater is nu bijna 2 jaar oud en sinds een paar weken laat hij veel winden en dat is ook een hele erge geur.

Hij heeft een tijdje aan de Wiskas gezeten en toen is het eigenlijk begonnen. Nu zit hij aan C1000 eigen merk en dat was ook wel goed dacht ik. Maar het houdt niet op. Hij krijgt elke dag vers water met af en toe eens een beetje melk erdoor. En een zakje met vlees in saus.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Het maakt namelijk niet uit wat voor brokjes je koopt, want het houdt niet op.

In ieder geval alvast bedankt.

Liefs, Bonnie.
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Ik neem aan dat je met melk de kattenmelk bedoelt en geen gewone melk?
Probeer eens een tijd dat natte voer weg te laten. Ze hebben het niet nodig als ze toch al brokjes krijgen.
Bij mij krijgen ze alleen natvoer als ze bijv medicijnen moeten innemen en dan nog maar heel weinig....1/3 van een theelepel (het gaat er dan om dat ze medicijnen naar binnenwerken en dat gaat makkelijker/sneller dan met droge brokjes).
Maar misschien hebben anderen andere tips voor je.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sommige katten hebben ontlasting dat enorm gaat stinken van blikvoer of verszakjes, ook is kattenmelk voor deze katten niet goed, want ze hebben een gevoelig spijsverteringssysteem.

Dan vormen zich gassen in de darmen (gevolg: winden). Dit kan ook kramp veroorzaken en pijn gaan doen of ze krijgen langdurige diarree.

Mijn advies: kies voor 1 soort/merk brokjes (het liefst zonder kleur-, geur- en smaakstoffen, dus geen Whiskas of ander kleurrrijk spul) en blijf daar dan bij. Alleen brokjes geven en niet varieren, dan komt de spijsvertering tot rust en stopt de gasvorming en dus de stank.

groetjes,
Sandra
Bonn

Bericht door Bonn »

Bedankt voor jullie advies!

Ik heb de brokjes uit het blik laten staan en heb ze geen melk meer gegeven & het wordt nu al beter!!

We hebben er bijna geen last meer van.

Groetjes!
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Hoihoi,

Bij één van mijn kittens is het niet zozeer dat ze winden laat, maar gewoon dat haar achterwerk best wel stinkt! En dan niet alleen als ze bijvoorbeeld net van de kattenbak afkomt, maar gewoon de hele dag. Ze houdt zichzelf goed schoon, ze is een echt dametje dus dat is het probleem niet. Er hangt gewoon vaak een vies geurtje om haar heen wat regelmatig mijn neusgaten bereikt... ;-)
Het is geen groot probleem, maar ik ben benieuwd of één van jullie hier ervaring mee heeft of zo.

Groetjes!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Geen idee wat je eraan kan doen maar ik heb er hier eentje rondlopen die er ook soms meer soms minder last van heeft.
We noemen haar dan ook wel is stinkkontje, als we ze weer is ruiken :lol:
En zij is ook schoon op zichzelf dus waar het aan ligt :ethink:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Is het een penatrante geur of een normale poepgeur. Anders zou het best haar anaalkliertjes kunnen zijn.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Meer een 'normale' poepgeur, de ene keer wat sterker aanwezig an de andere keer..
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Boomer schreef:Anders zou het best haar anaalkliertjes kunnen zijn.
Onze Biebs heeft dit de laatste tijd ook, en ik ben er zelf inmiddels wel van overtuigd dat het haar anaalklieren zijn. Ook omdat er zo nu en dan wat vocht uit kwam (inmiddels is dat wel over ;-) ). Vraag anders eens aan je dierenarts of hij wil kijken als je eens op controle of voor de entingen gaat ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Boomer schreef:Anders zou het best haar anaalkliertjes kunnen zijn.
Ik ben een paar weken terug naar de dierenarts geweest en heb het maar even gevraagd voor de zekerheid. Ze zei dat het inderdaad waarschijnlijk de anaalkliertjes zijn, en dat ze daar (hopelijk) meer controle over krijgt naarmate ze volwassen wordt. Dat hopen we dan maar ;-)
Gesloten