Katten die niet verharen???

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Anonymous

Katten die niet verharen???

Bericht door Anonymous »

Hallo!!
Ik ben op zoek naar een lieve (asiel)poes. Nou weet ik dat er honden zijn die niet verharen, zijn er ook katten die dat niet doen of minder (geen naaktkat uiteraard) Ik heb er geen verstand van.
Alvast bedankt!
Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Monique,

Is het vanwege een allergie of omdat je niet van stofzuigen houdt? :-D Ik denk zelf dat alle katten wel verharen, maar dat kortharige katten met heel weinig ondervacht het minste zullen verharen, want die hebben nu eenmaal minder haar. Als je daarnaast het dier wekelijks kamt en het voer erop aanpast, zal het waarschijnlijk meevallen met verharen.

Kijk ook even op de site onder Anatomie -> Huid en Vacht.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Roland!
Bedankt voor het snelle antwoord!! :smile:
Mij maakt het namelijk niet uit, maar mijn vriend heeft een hekel aan haren in huis. Nou probeer ik hem te overtuigen dat dat best wel meevalt als je wat vaker stofzuigt, maar het zou natuurlijk helemaal fijn zijn als er katten(rassen?) zijn die niet of nauwelijks verharen... ;-)
Mijn moeder heeft ooit met mijn vader toegestemd om een hond te kopen toen ze hoorde dat terriers niet verharen maar naar de trimmer moeten... Ik kon nergens een antwoord op mijn vraag vinden...vandaar...
Groeten Monique
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

moontje81 schreef:Mij maakt het namelijk niet uit, maar mijn vriend heeft een hekel aan haren in huis.
Tja, verharen hoort eigenlijk gewoon bij een kat, maar dat is één van de dingen. Naast verharen zijn je spullen en je behang/bankstel/snoeren meestal ook niet vrij van beschadigen. Dat zijn zaken die je toch wel moet incalculeren als je een kat neemt. En dan zijn er ook nog katten die (misschien per ongeluk) een plasje doen op je (lievelings)tas ;-)

Ondanks dat ze rustiger worden als ze ouder worden en minder kattenkwaad zullen uithalen, blijven sommige katten ondeugend en daar moet je tegen kunnen.

Hebben jullie verder nooit katten gehad thuis en zou dit dan de eerste worden?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ja is de eerste poes. Maar ik wil hem dan sowieso uit het asiel halen. Daar weten ze dan toch ook meer over het gedrag van het dier??
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ja, iets meer dan niks (tenzij ze er pas zitten, dan is het gissen), want vaak gedragen de katten in een asiel zich iets anders dan wanneer ze thuis ingeburgerd zijn. Ze maken daar natuurlijk deel uit van een grote groep, terwijl ze bij jullie thuis aan het hoofd staan van 2 personeelsleden :-D

Bij katten in het asiel heb je niet echt veel keus qua ras en op zoek gaan naar een asielkat die weinig verhaart lijkt me een moeilijke opgave. In het asiel zal het meer om zijn gezondheid, gedrag en verleden gaan. En natuurlijk of het klikt tussen jullie ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Anonymous

Bericht door Anonymous »

dankjewel!!
Ik ben me ook eerst aan het orienteren hoor! Ik wil eerst een en ander uitzoeken voor dat ik hals over kop een poes koop. Er zijn genoeg mensen die ddat doen en ze later net zo makkelijk weer wegdoen :???:
dat wil ik niet...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Da's alleen maar goed. Veel mensen zien alleen het leuke van een kat en hebben het snel gehad omdat ze af en toe krabben, meubilair beschadigen of ergens plassen. En dan heb je ook nog katten die niet goed gebakken zijn en wel eens ziek kunnen worden. En aangezien een kat gemiddeld 15 jaar wordt, zijn dat toch wel aardig wat jaartjes waarbij je als baasje volledig zelf de verantwoordelijkheid hebt over zo'n beestje (en de kosten).

Dus eerst oriënteren is alleen maar goed en voorkomt teleurstellingen achteraf.

Veel succes in ieder geval.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Een Rex (alle varianten) verhaart denk ik van de niet-naaktkatten het minste, omdat ze dus zo'n heel dunne krullende vacht hebben, is natuurlijk wel een ras waar je voor moet zijn (idem als naaktkat dus) daar ze dr wel wat anders uitzien dan een "standaard kat".
*Foto's kan je bekijken op de homepage onder kattenrassen*

Wel enkele "nadelen" betreffende deze katten: Ze kunnen niet al te goed tegen koude en zijn prijzig in aanschaf, zoals de meeste raskatten. Je zult ze dus niet makkelijk tegenkomen in asiels. De kittens zijn over het algemeen ook weinig behaart en katten van dit ras hebben veel aandacht nodig (dus veel thuis zijn of een speelkameraadje nemen)...

Verder sluit ik me volledig aan bij Roland :smile:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ook Siberische katten verharen nauwelijks, ondanks dat ze een half langhaar ras zijn. Maar deze zul je waarschijnlijk niet in het asiel vinden ;-)
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Inderdaad, ons sibeertje verhaart ook minder dan onze andere halflangharige poes. Maar het zal wel weer meer zijn dan bij die heel kortharige rassen. Maar goed borstelen en goed eten scheelt ook een hoop. En ze zijn niet gratis natuurlijk.

En de volgende bank pas je een beetje aan aan de kleur van de kat ;-)
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door JoBoris76 »

Blauwe Russen verharen ook nauwelijks. Je kunt ze bekijken op mijn website. :-P ;-) Ze zijn trouwens rond de 400-500 Euro.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Kuess
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mei 2005 15:44

Bericht door Kuess »

katten die niet verharen? :) Een sphinx dus... :) Die zijn kaal, heel erg lelijk maar vaak ook heel lief!. Helaas erg prijzig ook en je vind ze niet vaak in he asiel...

Wat ik doe tegen de haren van mij kat...ik ga niet elke dag stofzuigen. Maar ik heb zo'n droge dwijl. Die haal ik wel elke keer door de woonkamer (laminaatvloer). Hierdoor valt het met de haren wel mee :)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Wil je vriend eigenlijk wel een kat? Katten verharen inderdaad tenzij je een dure raskat koopt. Als deze wat haren verliezen, pikt hij dat dan?

Ik zou niet aan een kat uit het asiel beginnen tenzij jullie er met zijn beiden echt uit zijn of een kat met zijn voors en tegen in jullie levens past.
Naast het verharen kan een kat stinken op de bak, die moet ook verschoond en kan een kat sproeien of inderdaad meubels en andere zaken verkrabben.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik fok LaPerms, ook een Rexkat. We hebben ons van begin aan voorgenomen ons ras niet te promoten als 'niet harend' of 'antiallergisch' omdat je dan de verkeerde mensen aantrekt. Wel is het een feit dat mijn kattenallergische man veel beter tegen onze LaPerms kan dan tegen onze Coons en onze HTK. Ook verharen ze minder....of anders gezegt: ze verharen wel maar je vind geen losse haren maar hele krulletjes die je dan makkelijk weg kunt pakken.

Als je geinteresseerd bent in een vertegenwoordiger van een Rex-ras dan bestaat ook de mogelijkheid om een herplaatsingskat in huis te nemen. Herplaatsingskatten worden vaak via de fokker bemiddeld en komen zeer zeker niet in het asiel terecht....maar kunnen vanwege uiteenlopende reden niet op hun momentele plaats blijven wonen. Neem hiervoor contact op met een fokker van het door jou uitverkoren ras en hou rekening met evt. wachttijden.
Groetjes van Angela
_________________
Angela Bruynswyck
Brunswick's Maine Coon & LaPerm
http://www.brunswickcats.tk
Gesloten