Kitten/kat naar buiten?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gesloten
Maxximus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:28

Kitten/kat naar buiten?

Bericht door Maxximus »

Mijn vriendin en ik willen een kat, maar het lijkt mij leuker voor de kat als deze naar buiten kan.

Maar nu wonen wij op een oude boerderij en een aan grote drukken straat (veel vrachtverkeer).

Is het dan verstandig om de kat naar buiten te doen?
Zijn er evt dingen die ik kan gebruiken om te zorgen dat ze daar niet komt?
Of kan ik haar beter binnen houden?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Maxximus,

Leuk dat jullie een kat willen nemen!
Als jullie vlak aan zo'n grote drukke weg wonen is het risico wel erg groot vind ik. Als jullie er wel voor kiezen om je kat naar buiten te laten, zou ik dat pas doen als hij of zij ruim een jaar is. Vanaf deze leeftijd zijn ze min of meer volwassen en kunnen ze gevaren beter inschatten. Laat je kat dan alleen overdag naar buiten, 's nachts schijnen de meeste ongelukken met katten te gebeuren.
Je kunt er ook voor kiezen om je kat binnen te houden. Heel veel katten op dit forum blijven binnen en hebben een prima en gelukkig leventje.
Tenslotte zou je je tuin (of een deel ervan) af kunnen zetten, zodat je kat wel naar buiten maar niet naar de weg kan. Op dit forum kun je wel tips vinden over hoe je dit het beste kunt doen.

Veel succes ermee!
Gebruikersavatar
ann22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2005 13:21
Locatie: 's Gravendeel

Bericht door ann22 »

Ik woon zelf ook aan een drukke straat en heb daarom ervoor gekozen om mijn twee katten vanaf kleins af aan binnen te houden.
Boven heeft mijn vriend een soort van klimmeubeltje gemaakt en beneden staat een krabpaal. Ook zorg ik regelmatig voor iets nieuws om mee te spelen zoals een lege doos ofzo. Mijn katten zijn nu alletwee rond de 9 maanden en heel speels en graag aan het rommelen met vanalles.
Ik heb ze als kitten met een tuigje buiten laten lopen maar ik vind het een nadeel dat je dan constant op moet letten of er niets gebeurd.
Als je de mogelijkheid hebt om buiten een ren ofzo te maken zou ik dat zeker doen. Maar je zult zien dat jouw kat het binnen ook prima naar zijn zult hebben. (trouwens niet gedacht aan twee katten? dan kunnen ze elkaar gezelschap houden ;-) )
Veel succes met het uitkiezen van de nieuwe tijger!!
groetjes Ann
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Dag Maxximus

Als je een kat niet eraan laat wennen om naar buiten te gaan, denk ik dat de meeste katten er gaan probleem mee hebben dat ze niet naar buiten kunnen. Als ze het wel gewend zijn, zullen ze niet anders meer willen! Persoonlijk denk ik daarom dat ze liever wel dan niet naar buiten gaan. Daarom laat ik mijn Pukkie wel naar buiten, met alle risico's van dien.
Maar ja, bij mij is het allemaal relatief veilig, in ieder geval is er geen verkeer in mijn binnentuin.... ;-)

Als jullie een oude boerderij hebben, heb je misschien wel veel ruimte in huis, dat maakt vast veel goed. En een ren maken, dat is echt de beste oplossing denk ik, ze zullen het heerlijk vinden om in de lente in het zonnetje te kunnen zitten!

Succes ermee!
Maxximus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:28

Bericht door Maxximus »

Ja de tuin afzetten wordt inderdaad een probleem dat is geen oplossing.

ruimte zat grote tuin (weiland en voetbalvelden er om heen) das geen probleem.

zal eens kijken naar de ren.

wordt toch lente en zomer das ook voor de kat leuk en lekker om in de zon te zitten.
Gebruikersavatar
hieronymus
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:16

Bericht door hieronymus »

Brenda And The Cats schreef:Ik heb ook een ren van mijn balkon gemaakt, bevalt mij en de katten prima.
Op nettenlijn.nl kun je relatief goedkope netten aanschaffen van alle maten, ca E 0,85 per m2!
Ik verwacht dus binnenkort ook 2 "bundle's of joy" en weet nog niet helemaal zeker wat te doen als ze zo oud zijn dat ze naar buiten mogen.

Nu is de buurt de laatste tijd aardig verbeterd en wordt er niet meer zoveel gescheurd als eerst. Dus dat zal geen probleem opleveren, maar toch zit het mij niet lekker.
Als ze al naar buiten gaan (en dan niet op het balkon) is het als ik vrij ben.
Maar stel dat ze het niet willen en wel op het balkon, wil ik ook zoiets als Brenda doen, maar hoe werkt zo iets?

Zet je je hele balkon af of tot aan de rand van de reling?
Moet je daar toestemming voor hebben?
En als ze ouder zijn en wel gewend zijn aan het feit dat ze minder beweegruimte hebben op het balkon, kan geheel dan weg?

ADMIN TOEVOEGING: Kijk in de volgende topics:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5669
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5909
Gebruikersavatar
brutus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2005 17:44

Bericht door brutus »

Ik heb mijn kittens eigenlijk vrij snel naar buiten laten gaan, ik heb wel een omheinde tuin, maar het ging prima. Ik kreeg het idee dat ze, ook naar mate de tijd dat ze opgroeiden, langzaam hun terratorium gingen verbreden. Op deze manier ging het allemaal geleidelijk.
Katten die op een boerderij mogen opgroeien mag je eigenlijk niet verbieden om naar buiten te gaan, toch?
morgen ga ik aan de lijn
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Mijn Pukkie is opgegroeid op een boerderij, totdat ie bij mij kwam, en ik heb hem het buitenleven dan ook niet lang onthouden. Hij gaat ook best lange tijd op stap en soms maak ik me dan wel zorgen. Maar hij loopt in feite nauwelijks gevaar (althans, niet door verkeer) want hij kan de binnentuin, waar zo'n 50 huizen aan grenzen, niet uit.
Poes is, totdat ze bij mij kwam, alleen op een balkon buitengeweest. Ze is daardoor, maar misschien ook door haar karakter, erg voorzichtig. Ze gaat onze tuin bijna nooit uit.

Ennuh... als ik in een landelijke omgeving of op een boerderij zou wonen, zou ik ze zeker naar buiten laten!
Gesloten