Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Afleiden is altijd goed en geef je kat overdag ook maar wat rust door haar naar buiten te laten gaan of naar een aparte kamer als ze dat prettig vindt, maar verder zou ik me er niet mee bemoeien. Ze zal zelf wel haar grenzen aangeven als ze het echt zat is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door jobey »

als ot het niet wil, dan geeft die vanzelf wel een tik. Ik heb hier ook gewoon de natuur haar gang laten gaan, en een beetje een oogje in het zeil houden. Hier is dat goed gegaan
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Zoe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:36

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Zoe »

Hallo beste mensen,

Ik ben hier net bewust lid geworden van dit forum, omdat wij morgen een kitten poesje erbij in huis krijgen.
We hebben sinds 2 maanden een katertje in huis. Het is zo'n geweldig dier. Graag wilde ik er een poesje bij hebben, zodat ze lekker samen kunnen spelen enz.
Een paar weken geleden hebben we het ook geprobeert, maar dit poesje was nog zo klein. Onze kater viel haar steeds aan, beet haar, sloeg haar. Het was gewoon te zielig. Wij hebben haar terug gebracht naar haar moeder......

Morgen willen wij dit avontuur dus weer opnieuw aangaan met een poesje wat iets ouder is. Ze is helaas nog steeds jonger dan onze kater, maar goed; ik lees hier verhalen met jaren verschil, dus dat moet waarschijnlijk niets uitmaken.

Stel nou dat hij zich morgen meteen weer zo agressief en dominant gedraagt, hoe kunnen wij dat dan het beste aanpakken?
Ik hoop echt op goede tips.

Wat kunnen we het beste doen, zodra zij binnenkomt?
Een kennis vertelde dat het slim was om de kater in de reismand te doen (ongeveer 6 uur), terwijl het poesje dan inbreekt in zijn territorium. Hij ziet dus alles wat ze doet. Ze kan dan overal haar geurtje achterlaten.
Is dit een goed plan van aanpak, of moeten we dit juist niet doen?

Wie kan/wil ons helpen?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door jobey »

je kan inderdaad altijd 1 van 2 in een bench doen en dat rustig aan elkaar laten wennen. Ik heb dit bij mijn jongste moeten doen omdat ze enorm bang was voor alles. De kroop later rustig wel een keer eruit en ging de boel verkennen.

Het kan best zijn dat de kater de baas wil zijn, in dat geval is het te hopen dat je nieuwe kat niet meteen over zich heen laat lopen,maar misschien pakt het wel heel anders uit.

ik zou dus zeggen rustig aan elkaar laten wennen en dan moeder natuur haar gang laten gaan
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Zoe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:36

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Zoe »

Bedankt voor je reactie.

Is een bench hetzelfde als een reismand? Of heb je het echt over zo'n bench voor een hond?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door jobey »

ja ik heb hier een bench voor een hond. Mijn ouders brengen hem wel eens hier, dus zo doende dat ik hier 1 heb staan. Ik het gastgezin waar Stimpy vandaan komt hadden ze gewoon een heel groot konijnenhok er staan.

Het is in ieder geval handig om een plekje te maken waar het beestje zich terug kan trekken, en waar het zich veilig voelt. Een reismand werkt ook wel, maar het moet er zich wel veilig in voelen
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Zoe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:36

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Zoe »

Gisteren hebben we alles nieuw aangeschaft voor het poesje. Een bench, een kattenbak, etensbakjes, speeltjes.
's Avonds hebben we haar opgehaald. Poesje in de bench terwijl de kater kon kijken wie we in huis gehaald hadden. Beetje blazen en met zijn voetjes in de bench graaien.
Na alle verhalen hier een beetje gelezen te hebben, en na onze vorige ervaring: waren we op het ergste voorbereid.

Na een half uurtje deed ik het deurtje van de bench open. :edoh:

Spelen, spelen en nog eens spelen :epray: :edance: :eclap:

Het gaat werkelijk boven verwachting hartstikke goed tussen deze twee. Echt ongelovelijk, geen woorden voor: zo geweldig (oke toch woorden voor haha).

Bench vanmiddag maar weer terug gebracht, die is echt overbodig! :lol: :edance:
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door jobey »

Gelukkig om te horen dat de bench overbodig was en dat het zo goed gaat met je nieuwe beesie!!

natuurlijk willen we wel een keer foto's zien! ;-)
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
annemiek101
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:45

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door annemiek101 »

Hallo,

Ik heb mij vandaag aangemeld voor dit forum omdat ook wij heel erg aan het denken zijn om een kitten erbij te nemen! Wij hebben al een poes, die net 1 jaar is. Het is een heerlijk beestje, lekker speels en knuffelig, maar helaas soms hele dagen alleen... Nu valt het nog mee en ben ik nog vaak thuis, maar vanaf oktober zal ze 5 dagen in de week de hele dag alleen zijn en dat is toch zielig.
Mijn vriend is een beetje bang voor de reactie van poes, omdat het soms wel een beetje een bange poes is.... maar na alle verhalen die ik hier heb gelezen ben ik gerust gesteld en heb ik een hele boel goede ideeën en tips gelezen! Ik denk dat we ervoor moeten gaan!
Dus heel erg bedankt hiervoor!

Groetjes Annemiek
Gebruikersavatar
Zoe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:36

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Zoe »

jobey schreef:lekker stel met zn tweeen :-P
Ja, het is inderdaad een heel lekker stel. Alleen: Naomi blijkt geen vrouwtje te zijn :edoh: Dus hij heet geen Naomi meer, maar Boaz.
annemiek101 schreef:Hallo,

Ik heb mij vandaag aangemeld voor dit forum omdat ook wij heel erg aan het denken zijn om een kitten erbij te nemen! Wij hebben al een poes, die net 1 jaar is. Het is een heerlijk beestje, lekker speels en knuffelig, maar helaas soms hele dagen alleen... Nu valt het nog mee en ben ik nog vaak thuis, maar vanaf oktober zal ze 5 dagen in de week de hele dag alleen zijn en dat is toch zielig.
Mijn vriend is een beetje bang voor de reactie van poes, omdat het soms wel een beetje een bange poes is.... maar na alle verhalen die ik hier heb gelezen ben ik gerust gesteld en heb ik een hele boel goede ideeën en tips gelezen! Ik denk dat we ervoor moeten gaan!
Dus heel erg bedankt hiervoor!

Groetjes Annemiek
Nu... een paar dagen later, kan ik het je wel aanraden. Het is erg leuk voor het poezenbeest om een kameraatje te hebben. Mijn man hield ook zijn hart vast of het wel goed zou gaan, maar het gaat echt super.
Nu is de ene kat de andere niet, dus garanties zijn er nooit.

:!: Tip: vraag aan de eigenaar van de kitten/kat of je een proeftijd mag hebben van 2 weken. Dat hebben wij ook gedaan. Dan heb je tijd om ze aan elkaar te laten wennen. Gaat het dan echt niet, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om het beestje terug te brengen, en eindigt het niet op straat of in een asiel! :idea:
annemiek101
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:45

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door annemiek101 »

Bedankt voor je reactie!
Wat ik inderdaad ook al gelezen heb op dit forum is dat je niet te snel moet denken dat het niet lukt, maar geduld moet hebben en ze de tijd moet geven om aan elkaar te wennen.
Maar inderdaad een goede tip om een afspraak te maken, mocht het écht niet gaan...
Sowieso staat deze site boordevol goede tips! Echt fijn!
KarenH
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2008 11:34

Re: Andere katten

Bericht door KarenH »

We hebben sinds kort twee katjes in huis. Ze komen echter allebei uit een ander nestje en de een is ook ongeveer een maand ouder. We hebben een mannetje en een vrouwtje, het mannetje is het oudste. Het mannetje doet echter steeds blazen en een soort van grommen naar het vrouwtje, waardoor deze niet in de buurt durft te komen van het mannetje. Ze zijn vrijwel gelijktijdig hier in huis gekomen. Weet iemand misschien hoe je hier iets aan kunt doen?
Bedankt alvast
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door jewelz »

Hallo allemaal,

Ondanks dat het al een tijdje stil is op dit onderwerp, hoop ik toch dat iemand misschien tips heeft of advies kan geven.

We hebben een kater (Cooper) van ruim 1,5 jaar oud. Echt een kat met karakter, af en toe erg druk en eigenzinnig en hij kan zijn agressieve momenten hebben, maar hij is ook heel erg lief en best een knuffelaar als het hem uitkomt.

Omdat we allebei fulltime werken ('s avonds en in weekends zijn we wel veel thuis), leek het ons een goed idee om er een katje bij te nemen. We hebben vrijdagavond dus een poesje (Suusje) uit het asiel gehaald. Het is een poesje van ongeveer 6 maanden. Ze zat bij een vrijwilligster omdat ze vrij schuw was en een misvormd pootje heeft, waardoor ze haar pootje niet zo veel en goed gebruikt.

We hebben haar eerst in de werk/poezenkamer gedaan, Cooper hebben we apart gehouden. Zaterdagochtend kwam Suusje al knuffels halen en zelfs op mijn schoot liggen, met die schuwheid valt het dus redelijk mee. Alleen wanneer we rondlopen zijn we iets te imposant voor haar. Op zaterdag hebben we Cooper en Suusje laten kennis maken, op de werkkamer, onder toezicht. Cooper was reuze enthousiast en wilde alleen maar aan Suusje ruiken en met haar spelen. Suusje is daar echter niet zo van gediend en blaast en gromt wanneer Cooper te dicht bij haar komt, af en toe worden wat tikken uitgedeeld. Niet meer dan normaal natuurlijk (wij stonden er eigenlijk van te kijken dat Cooper zich zo goed gedroeg.

Vandaag wilden we Suusje ook de woonkamer laten verkennen, maar zodra Suusje naar beneden wilde lopen, rende Cooper hard achter haar aan en deelde hij wat tikken uit. Hij rende hard achter haar aan en maakte drukke gebaren. Hij blies of gromde helemaal niet. Ik heb het idee dat Cooper vooral wil spelen, maar hij is vrij groot (6 kilo) en ook erg druk. Suusje is toch erg rustig en vrij klein.

Nu durft Suusje alleen helemaal niet meer de werkkamer uit, terwijl ze nieuwsgierig genoeg is. Ze blijft dus voornamelijk op de werkkamer, maar Cooper is ook vooral daar te vinden. Die houdt haar goed in de gaten, maar is over het algemeen wel lief... Wanneer ik het spelenderwijs probeer, durft Suusje wel, maar dan komt Cooper meteen achter haar aan en dan is ze meteen weer bang.

Hebben jullie tips over hoe ik Suusje over haar angst heen kan krijgen zodat ze ook de rest van het huis durft te ontdekken, of moet ik gewoon nog even wachten totdat ze wat beter met elkaar overweg kunnen? Ik heb het al geprobeerd met lekker eten te lokken, maar dat werkte niet. Wel eten ze gewoon naast elkaar als ik de bakjes dicht bij elkaar zet.

En denken jullie dat we ze 's nachts en overdag (als wij werken) bij elkaar kunnen laten? Of is dat te lang?

Nou, ik hoop dat jullie goede tips hebben!

Groetjes,

Julie
Gebruikersavatar
Zoe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:36

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Zoe »

Dat suusje nog erg angstig is, is niet meer dan logisch. Wat ik je aanraad is: neem tijd, geef haar vooral de tijd. De tijd om te wennen aan haar nieuwe huis, naar nieuwe huisgenoot. Ook cooper zal moeten wennen aan een nieuw meisje in huis. Ze komt toch in zijn terretorium, waar hij al die jaren de baas is geweest. Ik zou ze dus zeker niet alleen laten, zonder toezicht van jullie. Als suusje het nu al niet durft, dan zal het zonder jullie alleen maar traumatischer zijn voor haar. Blijf er lekker bij, en zodra je naar je werk moet breng je haar weer naar haar kamer, net zolang totdat je zeker weet (doordat je het gezien hebt) dat ze het samen prima redden. Spelen is niet erg, maar ze moeten niet bang zijn voor elkaar, dan zijn ze er blijkbaar nog niet aan toe om samen gelaten te worden.

Veel succes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Allereerst is dit vooral een kwestie van veel geduld hebben, want dit kan best een aantal weken duren, maar gelukkig komt het met een kittentje erbij meestal vanzelf wel goed, al duurt het misschien wat langer omdat ze wat bang is aangelegd.

Het is hierbij vooral belangrijk om haar het tempo aan te laten geven en dus te zorgen dat ze niet te veel opgejaagd wordt in het contact maken. Het is daarom ook heel belangrijk om haar haar rust te gunnen en haar apart te houden als je er niet bij bent. Laat haar ook nog maar niet het hele huis zien, dat is veel te overweldigend voor haar, want ze moet ook al aan de andere kat wennen. Gewoon kamer voor kamer, als ze daar aan toe is.

Probeer als ze samen zijn om ook samen met ze te spelen en het voor beide katten leuk te maken. Grijp ook niet meteen in als er geblazen of gegromt wordt, want dan duurt het alleen maar langer, maar natuurlijk wel als het fout dreigt te gaan. Haal ze dan na een tijdje weer uit elkaar en maak deze periode steeds langer. Het is ook een goed idee om om de beurt langs hun flanken te aaien, zodat ze elkaars geur overnemen en verder is een Feliway stekker ook een goed idee, want dat geeft kalmerende geuren af.

Het is trouwens een heel goed teken dat ze al samen eten, dus wanhoop niet, want dit komt vast goed.

groeten,
Sandra
Plaats reactie