Drinken van melk of water

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Sophie_nikita »

Maar ik weet niet of het belangrijk is voor katten met nierproblemen om (extra) veel water te drinken? Is dat dan beter voor de nieren? Wie weet daar wat over?
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

ja maar als je kat een nierprobleem heeft en ze drinken veel meer water dan krijgen die nieren toch ook veel meer te verwerken of zie ik dat verkeerd.

Bij mensen met nierproblemen adviseren ze toch ook om niet teveel en niet te weinig te drinken :?:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Mijn dierenarts zei gister dat je het volgende ongeveer aan kunt houden bij te veel drinken;
Als ze ongeveer een soepkom per dag leeg drinken is het echt te veel, alles (ruim) daar onder hoef je je geen zorgen over te maken.
Over te weinig hebben we het niet gehad
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Ritske
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2005 16:37
Locatie: Tilburg

Bericht door Ritske »

Mijn twee katten drinken alleen 's avonds. Ik zet 's ochtends twee bakjes drinken neer, maar als ik thuis kom is er niets uit. Na het eten van de brokjes, beginnen ze allebei te drinken. 's avonds zie ik ze dan regelmatig drinken. Ze drinken de bakjes dan ook maar half leeg.
Groetjes,
Ritske

Miauw,
Jeroentje en Sophie Poes
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Mijn DA zegt ong 100ml p/dag. Uiteraard afhankelijk van het voer, luchtvochtigheid, evt medicijnen ed. Wij dachten dat onze poes Drakie veel dronk omdat ze vaak dronk ong 6-8x p/dag. We hebben toen eens een dag het bijgehouden van 9:00- 23.45. Elke keer na het drinken het bakje gewogen. Ze kwam aan ong 26ml. De kater aan 28ml (in slechts 2x drinken!), Rosa 24ml, Spotje 18ml. Drakie drinkt dus helemaal niet overdreven veel. Ze drinkt net zoveel als de anderen alleen drinkt ze niet effectief, maar weinig per keer (2-6ml). Dacht dat ze van speciaal blaas/niervoer wel meer gingen drinken maar dat moest ook kennelijk. Blikvoereters drinken niet/nauwelijks.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

William schreef:ja maar als je kat een nierprobleem heeft en ze drinken veel meer water dan krijgen die nieren toch ook veel meer te verwerken of zie ik dat verkeerd.

Bij mensen met nierproblemen adviseren ze toch ook om niet teveel en niet te weinig te drinken :?:
Bij nierproblemen is het belangrijk dat de nieren goed door kunnen spoelen. Dus veel water is niet erg, maar andere dingen wel. In melk bij voorbeeld zitten meer kristallen die de nieren kunnen schaden (heb ik van sKatje geleerd :smile: ), dus dat moet je niet drinken.
Door veel water te drinken, spoelen de afvalstoffen sneller uit het lichaam weg en hopen zich niet op in de nieren.

Datzelfde geldt ook voor blaasgruis; door veel te laten drinken, verlaat het gruis sneller het lichaam en richt dus minder schade aan.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Water is het enige waar je goed mee kan spoelen hoor. En het dagelijks drinken van voldoende water kan al heel wat nierproblemen voorkomen.

De kristallen in melk schaden de nieren niet per se, maar zijn veel groter en dus moeilijker te verwerken. Zo kreeg ik in de tijd van mijn vernauwing in de urineleider altijd nierkolieken als ik yoghurt had gegeten. Gewoon omdat ze het er zo moeilijk mee hadden.

Water is voor alle mensen en dieren heel erg belangrijk ;-)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Een kat met nier of blaasgruisproblemen zal dan ook meer drinken meestal. Het is dan niet zo dat het schadelijk is dat je kat meer drinkt, maar dat het een indicatie kan zijn dat er iets loos kan zijn. Je ziet je kat dan ook vaker drinken als je er zelf ook bij bent.
Hoe snel het waterbakje leeg is hang natuurlijk ook af van de grootte van het bakje ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
kihtfrg
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:15

mijn kat drinkt niet

Bericht door kihtfrg »

Mijn kat is intussen 9 jaar oud en drinkt niet veel meer sinds we verhuisden.
Normaal dronk ze aan de kraan maar dat doet ze nu niet meer wegens andere kraan.

Ik heb al vanalles geprobeerd: kraantjeswater, mineraal water, kattenmelk, in verschillende bakjes, glazen schaaltjes, in bad, aan alle kranen ...

Wie heeft er voor mij een gouden tip om mijn kat weer te leren drinken, ik en Mousty zullen je eeuwig dankbaar blijven ;)
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Misschien helpt een cat-it waterfontein. Die heb ik zelf ook en meerdere mensen hier op het forum. Ik merk dat mijn katten daar graag uit drinken. Dat is stromend water, en dat vinden ze toch lekkerder.... Volgens mij is de fontein voor meer mensen een uitkomst geweest...
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hier is het topic over de waterfontein: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7355
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
kihtfrg
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:15

Bericht door kihtfrg »

bedankt voor de tip, btw link werkt niet --
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Jawel maar die is alleen voor vaste gebruikers sorry. Daar kan jij niet bij. Maar als je googled naar Cat-it dan vind je het ook hoor...
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

als ik deze topic lees merk ik dat melk geven toch niet zo goed is?
onze Sumi drinkt amper water, ik heb haar nog nooit zien drinken, maar ze speelt er af en toe wel mee door haar poot er in te droppen... ik geef haar dan maar wat melk (met beetje water bij) zodat ze wel drinkt, maar zou ik dat best stoppen of verminderen? ik ga meteen eens een andere drinkbak proberen, misschien dat dat helpt.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een van onze katten drinkt ook vaak wat gewone melk uit mijn beker.
Zij heeft er nooit last van maar het is niet aan te raden want over het algemeen verdragen ze het slecht.
Aangelengd is beter maar het beste kan je dan kattenmelk geven maar ook met mate.
Ik doe het met Buffy nu nog af en toe is en doe 3 dagen met een flesje.
Maarja die pikt nog steeds dagelijks melk uit mn beker :icon_shifty:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten