Drinken van melk of water

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Kattenmelk is gewoon een extra'tje. Ik gaf mijn katten altijd wat kattenmelk wat ik aanlengde met water toen ze nog zo jong waren. Dan weet je zeker dat ze voldoende vocht binnen krijgen en het smaakt voor hun toch net weer even anders dan water.

Dat hij dat natvlees niet wil geeft niks hoor, de brokjes zijn toch beter voor zijn tanden en dan stinkt de kattenbak ook niet zo erg ;)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap krijgt sinds hij hier is kattenmelk aangeboden. In het begin ging hij er om miauwen als het op was, en aangezien het zo heet was toen hij hier net was, vond ik het alleen maar prima. En hij dronk daarnaast ook gewoon water.

Nu krijgt hij het nog steeds aangeboden, maar hij wil zelf niet meer zo vaak. Drinkt wel veel water.

Hij krijgt brokjes van RC, maar omdat hij een tijdje weinig hier van at, heb ik op advies van de dierenwinkel verkoper een zakje purina kitten gekocht, en voer dit als snoepjes, zodat ik zeker weet dat hij genoeg binnenkrijgt.

Inmiddels eet hij z'n eigen brokjes ook weer gewoon, maar ik blijf hem als snoepjes steeds ca 5 brokjes purina geven. Merk wel dat deze brokjes zouter zijn, want iedere keer na het geven, gaat hij meteen drinken.

Weet iemand trouwens ook of Yakult eventueel een optie is voor de kat? Zodra ik een flesje open trek komt Dap aangesprint, maar durf hem er niets van te geven.
Dappie rules!
Xenobinol
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:00

Bericht door Xenobinol »

Hier drinken beide katers kattenmelk van Athena, al jaren.
Met zijn tweeen drinken ze een pakje per dag als aanvulling op het droogvoer (Orijen) Ik ben er ooit mee begonnen toen 1 van de katters blaasgruis kreeg. Naast de melk krijgen ze ook gewoon water, maar het liefst drinken ze de meest gore water uit een bak in de tuin. Echter op kattenmelk zijn ze gek, als ik een liter zou neerzetten zou het opkomen :grin:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kattenmelk is niet zo goed voor katten. Voor kittens kan kittenmelk geen kwaad, want die hebben nog een bacterië (of zo iets) bij zich in hun spijsverteringssysteem die dit goed verteerd, maar op latere leeftijd hebben ze dit niet meer en dan valt het ze letterlijk zwaar op de maag.

Je kunt ze beter koffiemelk, yoghurt, Yakult, magere kwark of Biogarde geven als je ze wilt verwennen, maar natuurlijk niet te veel en te vaak.

groeten,
Sandra
Xenobinol
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:00

Bericht door Xenobinol »

Sandra W schreef:Kattenmelk is niet zo goed voor katten. Voor kittens kan kittenmelk geen kwaad, want die hebben nog een bacterië (of zo iets) bij zich in hun spijsverteringssysteem die dit goed verteerd, maar op latere leeftijd hebben ze dit niet meer en dan valt het ze letterlijk zwaar op de maag.

Je kunt ze beter koffiemelk, yoghurt, Yakult, magere kwark of Biogarde geven als je ze wilt verwennen, maar natuurlijk niet te veel en te vaak.

groeten,
Sandra
Yogurt, kwark en biogarde lusten ze ook, krijgen ze ook wel eens een beetje van. Of de melk slecht is voor ze, geen idee, ze vinden het in ieder geval wel erg lekker. De ontlasting is goed, ze zijn aktief, vacht ziet er schitterend uit en ieder jaar worden ze gekeurd door de DA. Zal bij het volgende bezoek eens vragen naar de mening van de DA m.b.t. de kattenmelk.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Ik zelf doe altijd een heel klein beetje water bij de brokjes. Zo weinig dat de brokjes gewoon hard blijven. Bovendien likt SPencer eerst het water op en eet pas daarna de brokjes. Zo weet ik dat hij in elk geval een beetje water krijgt, aangezien hij niet zo veel drinkt en blaasproblemen heeft gehad.

Hij is trouwens wel meer gaan drinken sinds we een tweede katje hebben. Modelling?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Een pakje kattenmelk per dag is echt teveel volgens mij. Ik dacht ook dat dat op het pakje stond.
marcello
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2007 16:54
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door marcello »

Vanaf wanneer kan ik kittenmelk gaan verdunnen met water? Zodat Tommi straks alleen water drinkt? Of doe ik daar niet verstandig aan?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Vanaf het moment dat ze kittenbrokjes kunnen eten hebben ze eigenlijk geen kittenmelk meer nodig en kun je beginnen met afbouwen. Meestal valt dit samen met het moment dat een kitten van de moederpoes afgaat en in een nieuw huis komt, dus vanaf zo'n 8 tot 10 weken, maar je mag het best nog wat langer geven als lekkernij erbij en dan gewoon steeds wat meer water erbij doen tot het alleen nog water is.

Sommige kittens vinden hun brokjes in het begin ook lekkerder met wat kittenmelk erover, maar andere kittens eten de brokjes wel direct gewoon en dan kun je dus brokjes en een bakje water ernaast gaan geven. Let wel goed op dat ze het water ook echt gaan drinken, want anders drogen ze misschien uit.

groeten,
Sandra
marcello
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2007 16:54
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door marcello »

Oh, ik hoorde vanavond dat ik gewoon door kan gaan met de kittenmelk
Andieke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2007 22:10

Bericht door Andieke »

Wij zetten onze Turbo elke ochtend en avond vers water voor, maar zien toch regelmatig dat hij regenwater drinkt, of zo als vanmorgen toen ik hem uit het toilet zag drinken.

We hebben al van alles geprobeerd, maar hij blijft zijn waterbakje straal negeren. Nu heb ik wel gemerkt dat hij buiten telkens uit hetzelfde plaatsje drinkt: namelijk een ondergelopen plantenbakje uit ijzer. Heeft het zin om dat telkens te vullen met vers water of kan het geen kwaad dat hij het regenwater drinkt? Hij doet dit al enkele maanden en is er tot zo ver ik weet niet ziek van geweest.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt je kat met een gerust hart regenwater laten drinken als hij dat liever heeft, want dat drinken zwerfkatten ook en ook is het geen probleem als hij uit de toilet drinkt als je er maar geen wcblokje in hangt en na het schoonmaken met een sopje eerst een paar keer goed doortrekt.

Kijk bij het ijzeren bakje wel even goed of het niet is gaan roesten en gooi het water weg als het er al een tijdje in staat zonder dat het heeft geregend in verband met de kans op botulisme bij stilstaand water.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, sommige katten drinken liever uit een waterfontijn, dus als je graag wilt dat hij kraanwater drinkt kun je dat ook nog uitproberen.

groeten,
Sandra
tijgertje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2007 18:47

Bericht door tijgertje »

yana schreef:Wat eet je kat normaal gesproken? Als het veel blik is, heeft een kat minder behoefte aan drinken omdat daar al veel vocht in zit. Ik zie onze Angora ook bijna nooit drinken. Zij eet veel blik. Als ze wel drinkt weet ik dat het een warme/vochtige dag is/was!
In een blikje kattenvoer zit 80% water
Chloci
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2007 18:59
Locatie: België

Bericht door Chloci »

Ik heb al 4 dagen geprobeerd om mijn kitten water te doen drinken en het lukt mij ook niet.
Vandaag heb ik kittenmelk meegebracht, ik ga hem iedere dag meer en meer aanlengen met water en hopelijk drinkt hij na een tijdje gewoon water dan.
Wat ik zo ambetant vind aan die flesjes is dat je ze maar 4 dagen mag houden in de koelkast en de hoeveelheid die Rocco maar drinkt en dan nog eens aangelengd met water...
Ik zal dus iedere keer meer dan de helft van het flesje moeten weggooien. :???:
Gesloten