Mijn kat is bang van de kinderen en durft na de verhuizing niet meer naar buiten.

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Anonymous

Mijn kat is bang van de kinderen en durft na de verhuizing niet meer naar buiten.

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Onze poes (6 jaar) is een heel schattig klein katje (tijgertje) die wat nerveus is aangelegd. In onze vorige buurt kon ze altijd naar buiten en genoot daarvan. Ze stond wel onder aan de ladder bij de buurtkatten. Ze delfde altijd het onderspit, maar aangezien ze altijd naar binnen kon vluchten was er niet veel aan de hand. Na zo'n 5 jaar werd onze poes wat heldhaftiger en joeg af en toe een andere kat weg.

Toen de poes 3 jaar was kregen we een zoontje die gek was op de kat en de kat was vanaf het begin af aan doodsbang. Dit is nu na 3,5 jaar nog niet over. We hebben nu nog een zoontje erbij, die is rustiger en de kat is daar minder bang van. Jammer voor de kat, maar ook onze jongste zoon wordt mobieler en de kat wordt weer banger. We zijn nu een half jaar geleden verhuisd en de kat is mager geworden en heel schichtig. Ze komt pas beneden als de kindjes in bed liggen. De kat kan niet zelf naar buiten via een luikje en woont al een half jaar op zolder. Hij loopt heel veel klagelijk te blèren en is doodsbang als we hem buiten zetten.

We weten niet meer wat we moeten doen, het is zo zielig!!! Is het een idee dat we proberen een leuk kleine-kinderloos adresje te zoeken (waar vind je zo'n adresje) of zijn er andere opties. Zo is het leventje in elk geval niet leuk voor haar. Een assiel doen we beslist niet!!!!

Wie heeft er tips?

Groeten Muk

Heb je tips
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Beste Muk,

Zet aub je berichten in het vervolg in het juiste forum. Wie is Wie op het Forum is niet de juiste plaats voor dit onderwerp.

Alvast bedankt.

:moved:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hallo Muk
Onze oudste poes Ashley is ook wat bang aangelegt. Ze is nu bijna 17.
Toen ze 11jaar was is ze 5 weken weggeweest en wij hebben haar
gelukkig weer terug gekregen. Maar ze was zo angstig geworden dat
we ook niet meer wisten wat we moesten doen. Ze wilde niet meer van de keukenkastjes afkomen.
We hebben toen de dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt.
Ze kreeg Diazepam voorgeschreven. We moesten haar iedere avond
¼ tabletje geven. Binnen 1 week kon je de poes niet meer terug.
Ze was een stuk kalmer geworden, ook naar de andere katten toe.
Het gaat nu prima met haar en de tabletjes krijgt ze nog altijd.Ik heb
geprobeert om af te bouwen, maar dan vervalt ze weer in dat schichtige
gedrag.De D.A zegt dat het geen kwaad kan om die tabletjes te blijven
geven. Het gaat dus goed met haar, voor haar leeftijd.
Misschien ook een idee voor jullie poes. Ik zou zeggen neem eens
kontakt op met jullie dierenarts.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, misschien heb je wat aan Alma's raad. Anders is het inderdaad misschien beter een riustig adresje voor haar te zoeken, hoe moeilijk dat waarschijnlijk ook is voor jullie.

Ik hoop dat er nog wat aan gedaan kan worden, succes!
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Hoi Muk,

Hebben jullie haar vanaf het begin of komt ze uit een asiel? 't Is fijn dat je kinderen zo gek zijn met katten, maar blijkbaar moet deze kat rustig benaderd worden begrijp ik. Of gaat zelfs dat niet?

Ik zou ook eerst gaan voor Alma's oplossing. Wie weet helpt 't.

Salukes,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Diazepam (valium) kan echt geen kwaad en doet vaak heel veel goed voor katten. Ik vind het een goede optie!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

We hebben de kat vanaf het begin dus niet uit het assiel. Dat valium zal ik eens na gaan vragen. Bedankt voor de tip!
De kat moet inderdaad rustig benaderd worden, maar leg dat een peuter maar eens uit. Het kwaad is meestal al geschiedt. Kinderen moet je dingen wel 100x uitleggen voor ze het snappen en dat snapt een kat weer niet.
Mocht die valium geen optie zijn of niet werken, wie weet er waar je een goed nieuw baasje voor je kat kan vinden?
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Het is niet zo simpel om even een nieuw tehuis voor een poes te vinden.
Jullie hebben het beestje al 6 jaar, dat is toch niet niks.Een kind kun je ook wel leren om wat voorzichtig met de poes om te gaan.Je zult er wel
consequent in moeten zijn en dat is met 2 kleintjes niet altijd gemakkelijk denk ik.Ik zou wel bij de DA naar Diazepam vragen.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Hey Muk,

Wij hebben ook een bange kat. we hebben hem wel uit het asiel toen hij 3 was. Heel gelukkig bij ons maar altijd wel een stoere kater geweest.

Toen ons zoontje er was, wisten we al meteen dat hij er niets van moest hebben. Hij negeerde gewoon de kleine en ging in het begin meer naar buiten dan binnen. Wat hij wel deed, was in de wieg gaan liggen (haalden we er telkens uit en legden we aluminiumfolie in, helpt ;-) ). Ik moet wel zeggen dat Diego (ons zoontje) er ook niet teveel aandacht heeft aan gegeven. Pas nu (4 jaar later) sinds een klein jaartje begint hij het wel te doen. Maar hij weet dat Goya, onze kater, rustig benadert moet worden omdat hij anders wegloopt.

Goya is nog steeds niet voor de kleine, maar blijft wel liggen in de wonkamer of gaat niet lopen omdat hij er is.
Wat hij wel doet, is bij ons komen liggen PAS als de kleine gaan slapen is, anders nooit! Alleen hebben wij geluk dat Diego de kat altijd met rust heeft gelaten en ook nooit heeft pijn gedaan. Wel eerder een kusje willen geven maar dat de poes dan krabte aan z'n arm. Hij kent de stoerre kater al intussen ;-).

Bij jullie wel spijtig dat die angst blijft bij de kat en dat ze er meer angstig van wordt. Komt ze ook niet in de buurt als de kinderen er zijn? Ook niet naar jullie?
Natuurlijk wle lastig als de kinderen het nog niet begrijpen de poes te laten doen. ze vinden het schattig hé.

Ik zou ook best eens met de da praten of er een oplossing kan zijn voor je kat. De stress voor je kat kan wel best erg zijn. Hopelijk vinden jullie er wat op en zal ze wat zekerder zijn ;-).

Hou ons op de hoogte !!
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Angies verhaal is wel tekenend. Het kan dus wel, al is het niet altijd even leuk. Ik zou niet zomaar overwegen de kat weg te doen. Zolang de kat je zoontjes geen pijn doet, kan er best mee geleefd worden. En misschien als ze wat ouder worden, kunnen zij beter met de kat overweg en vice versa.

Salukes,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik denk dat dat voral voor de kat erg belangrijk is. Dat hij/zij met rust gelaten kan worden.
Dan hebben ze er geen of toch minder problemen mee.
Goya had iets van... ok er is een kleine maar ik moet er niets mee. En bij Diego was het van, we hebben een kat en ik moet er niets mee. We leven gewoon onder één dak.
We hebben ook nooit gedaan bij Diego van, kijk eens naar de poes, geef eens een aai, een knuffel,..etc. Omdat we juist wisten dat Goya liever die stress niet heeft, dus hebben we Diego er ook niet mee laten opgroeien zeg maar.
Nu hij wat groter is, gaat dat beter. Goya durft wel eens een kopje geven aan Diego.
Onze andere kater is wel anders en heeft er geen problemen mee. Die blijft slapen als Diego in de woonkamer aan het rondlopen is. Komt wel eens bij Diego zitten. En zo heeft Diego ook aandacht voor de kater. Het komt samen zo hé ;-).


Hopelijk kom je er snel uit ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

We zijn naar de dierenarts geweest en hebben die "valium" voorgesteld. Hij vertelde dat hij daar geen voorstander van is omdat je het probleem daarmee niet verholpen hebt. Onze kat komt niet in de buurt als de kinderen er zijn, hij zit veilig boven. Jammer is wel dat dat van 7 uur 'smorgens tot 7 uur 'savonds is!

Biij andere katten bij vrienden blijkt dat onze kinderen er heel goed mee om kunnen gaan, alleen thuis krijgen ze de kans niet eens. OP zich was dit in het vorige huis geen probleem,want toen kon ze naar buiten. Hier durft ze niet naar buiten. Er lopen nl. heel veel kinderen rond, dus naar buiten durft ze al 8 maanden pas 's avonds laat als ik er bij ben!!!
Ach ja, we kijken het nog even aan. Als een goed adresje zich aandient dan gaan we ervoor. Intussen hopen we dat het snel zomer wordt en dat ze dan toch vaker naar buiten durft te gaan. We zien wel.

Groetjes Muk
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ga je de kat dan wegdoen of toch niet?

Misschien juist de bedoeling van de kat dat hij die kans niet wil geven. Alleen jammer dat hij dan zich verder niet kan uitleven omdat hij bang is om naar buiten te gaan :???:.

Heeft de da verder nog iets gezegd of voorgesteld?
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik vind het jammer dat je Da er zo over denkt, onze poes Ashley is ook heel angstig, maar is door die diazepam nu weer zo ver dat ze normaal fuctioneert. Ze krijgt ¼ tabletje s´avonds en het verschil in gedrag is echt enorm.Misschien moet je eens bij een andere DA gaan voor een tweede
mening. Ik heb er in ieder geval geen spijt van dat ik het gedaan heb.
Ik vind het heel belangrijk dat Ashley zich hier thuis lekker voeld.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Zou je misschien het volgende eens willen lezen?

Onze buren hebben een kat die is aan komen lopen, Sophie. Sophie is met hun meeverhuist, zo'n 6 jaar geleden. Zij hadden toen geen kinderen. Mijn kleine buurmeisje is nu bijna 5. Vanaf het moment dat zij werd geboren, zat Sophie op zolder. Daar staat dan ook haar bak en water en voer. Sophie komt naar beneden wanneer ZIJ dat wil en gaat naar buiten wanneer ZIJ dat wil. Ze wordt niet gepushed om iets te doen. Zoals ik al zei is mijn buurmeisje nu bijna 5, en nu komt Sophie steeds vaker naar beneden. Ze wil graag bij je zitten op de bank en toen ik laatst moest oppassen, heeft ze wel een half uur met me geknuffeld. Ze verandert dus wel, maar het duurt gewoon lang.

Ben je niet bereid om een plek voor je kat te creëren op zolder o.i.d.? En je kat, zolang het nodig is, zijn eigen gang te laten gaan? Sophie lijkt erg tevreden en niet gefrustreerd. Misschien dat het bij jullie ook helpt.
Gesloten