Ontstoken tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Ach jeetje Cathy,

Gaat het met Kayleigh weer beter, dan wordt Karel weer ziekjes... En niet zo'n beetje ook. Het enige wat ik kan bedenken is het voor heel vloeibaar te maken, dus blikvoer prakken en wellicht aanlengen met warm water om het nog dunner te maken. Dan kan ie het oplikken... Meer zou ik ook niet weten eigenlijk...

Veel succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Emma heeft op een gegeven moment een soort "astronauten voer" gehad voor de katten. Misschien kan je dat voor hem gebruiken.
Dat was vloeibaar en heeft een hele hoge voedingswaarde. Dat krijgt hij misschien wat makkelijker binnen en dan kan hij met minder af.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Cathy,

Wat erg allemaal, ik vraag me af waarom hij maar om de drie maanden een cortisone injectie mag? Mijn Winnie die zo ziek en benauwd was, dat ik ook dacht ik laat hem gaan, dit wil ik hem niet aandoen, krijgt dagelijks een cortisone-tabletje, en nu heeft hij minder pijn, en kan veel beter ademen, cortisone geneest het niet, maar houd het onder controle, zodat ze voor de tijd die hun rest een kat-waardig betaan kunnen leiden, misschien toch eens vragen aan de DA.
Ik wens Karel veel beterschap toe, en doe maar wat je hart je ingeeft Cathy!

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Hoe heet dit cortisone tAbletje? EN MAG JE HET HEM DAGELIJKS GEVEN?

Cortisonespuitje mag volgens DA maar om de 3 maand gegeven worden omdat het niet bevordelijk is voor de algemene gezondheid van de kat.
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Cathy,

Pilletje heet Moderin 2 mg, d'as de merknaam, het werkzaam bestandeel is METHYLPREDNISOLON, natuurlijk is dit op termijn schadelijk voor andere organen, maar ik weet dat ik Winnie geen jaren bij mij ga kunnen hebben, maar de tijd die hem rest, wil ik hem laten leven zonder pijn, en extreme klachten, en dat kan dus met die pilletjes. Volgens mijn DA is dit een lage dosis, net voldoende om de klachten te beheersen, en minder schadelijk dan V.B. om de drie maanden een injectie, waarbij de dosis dan hoger ligt. Ik MOET het hem dagelijks geven, om de boel stabiel te houden. Je kan het eens navragen Cathy, succes ermee.
Emma, heeft ook ervaring met die cortisone-tabletjes dacht ik

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, geen ervaring maar ik ken ze wel. Het is inderdaad prednisolon dat ontstekingen tegengaat. Ik heb ze (op advies da) gebruikt bij een kitten met longontsteking, maar was te laat.

Volgens mij krijgt Kitty van Bella, die ook ernstige tandvleesproblemen heeft, andere pillen. Hopelijk leest Bella dit als ze uit haar werk komt, zij kan je vast meer vertellen.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Naar DA geweest met Karel ,eerst werden de klitten uit zijn vacht gehaald en werd hij gekamd ... en hij lag op schoot van DA en spinde dat het een lieve lust was ,niet van pijn maar van genot :grin:
Als ik dit thuis probeer blaast en krabt hij .
Dan naar zijn bekkie gekeken en het is nog erg onstoken doch niet van die aard dat het alarmerend is.
Tuurlijk heeft Karel pijn en ongemak ,maar volgens DA valt er mee te leven ,als je Karels kinnetje aait heeft hij het graag en een kat die enorme pijn heeft zou dit niet verdragen.
Karel zal levenslang last hebben van ontstoken tandvlees.
DA vindt het beter als we cortisone pilletjes nu nog kunnen vermijden.Wel moet ik 3 maandelijks met Karel op controle gaan.
Ik moet hem nu 6 dagen antirobe geven en dan checken of het nog zo erg onstoken is ,indien wel nog wat doorgaan met de medicijnen.
Karel zal regelmatig zo'n kuurtje antibiotica nodig hebben.
Liever dat dan dat ik mijn Kareltje kwijt zou zijn ,ben wel opgelucht want ik vreesde het ergste :-P
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Gelukkig Cathy!!! Valt dus toch nog wel een beetje mee.
Hopelijk blijft dat voorlopig zo!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
cantal

tandverlies

Bericht door cantal »

Onlangs heeft mijn kater van bijna 6jaar z,n onderhoektand verloren,hij hing al een paar dagen los en leek er geen last van te hebben.Gisteren was die eruit hij is wel vaak buiten,maar weet iemand of zo,n tand weer aangroeid?
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Tanden groeien niet aan.

Ik zou je aanraden om naar je dierenarts te gaan. Een van mijn katten heeft ook zoiets gehad. Hij begon schrokkerig te eten (en daardoor te kotsen, want hij kauwde z'n brokjes niet meer). Onderzoek door de dierenarts wees uit dat hij ontstoken tandvlees had en dat een gebitssanering noodzakelijk was. Kort na deze constatering viel de losse hoektand er vanzelf uit, maar de ontsteking was daarmee nog niet verholpen.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Precies, en vergeet niet dat als je kat een flinke tandvleesonsteking heeft hij het risico loopt al zijn tanden en kiezen te verliezen. Een kat kan zonder gebit meestal nog wel goed eten (het tandvlees wordt dan namelijk keihard), maar een onsteking is natuurlijk heel pijnlijk.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Onze Odie heeft een hele tijd geleden ook een hoektand verloren...geen idee hoe. Hij kwam toen nog wel buiten en ineens verscheen hij zonder hoektand weer op de stoep.
Maar er zit geen ontsteking o.i.d. (hebben we bij DA na laten kijken)
En eten doet hij verder prima...no problemo.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Froei had precies hetzelfde. Ik heb hem ook meegenomen naar de dierenarts en hij heeft ook een gebitssanering gehad. Dat was ik al van plan, want hij stonk vreselijk uit zijn bekje. let daar dus ook goed op.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

ontstoken tandvlees

Bericht door a3 »

Misschien staat dit er al op maar kon het nergens anders vinden....

Gister bij DA geweest voor jaarlijkse controle en entingen van onze drie katten. Katrientje bleek behoorlijk ontstoken tandvlees te hebben, maar haar tandjes zagen er keurig uit (geen tandsteen ed). Volgens mij is het nogal plots komen opzetten want ik controleer hun bekkies toch regelmatig. Het moet dus haast wel iets van de laatste week zijn.

Maar goed; de DA zei dat ze er in principe niets aan willen doen in eerste instantie. Zijn verhaal: Als de tandvleesontsteking chronisch blijkt werken antibiotica hiervoor niet. Enkel een levenslange behandeling met zeswekelijkse steroiden zou verlichting kunnen brengen, maar dat doen ze om duidelijk redenen liever niet te snel. Verder zou uiteindelijk het probleem zodanig kunnen worden dat alle tandjes getrokken moeten worden.... Vooralsnog wordt Katrien dus niet behandeld (we weten ook natuurlijknog niet of het chronisch is), maar wanneer ze slechter gaat eten en/of overmatig veel speeksel gaat produceren moeten we met steroiden beginnen.

De DA zei dat chronische tandvleesontsteking een regelmatig voorkomend probleem is bij katten. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Daarnaast vroeg ik mij af of wij iets kunnen doen om de genezing te versnellen? Voor mensen met tandvleesontsteking heb je paradontax bijvoorbeeld. Nou ga ik haar tandjes niet met paradontax poetsen want dat wordt een slagveld, maar misschien kent een van jullie een homeopatisch middeltje met dezelfde werkzame stoffen/ een zelfde werking die iets eenvoudiger toe te dienen zijn? Is er misschien een ander soort droogvoer dat ik kan proberen?

ik wil natuurlijk graag voorkomen dat mijn pas tweejarige poesje met zware chemicalien behandeld moet worden, en het trekken van haar tandjes zou al helemaal vreselijk zijn wanneer het zover moet komen....

Ik hoop echt dat jullie wat bruikbare tips voor ons hebben! Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ontstoken tandvlees

Bericht door Admin »

a3 schreef:Misschien staat dit er al op maar kon het nergens anders vinden....
Dmv de zoekfunctie bovenaan het scherm kom je topics tegen die hier over gaan. Vul bijv. "tandvlees" als zoekwoord in dan heb je de topics zo gevonden.

Topic -> verplaatst
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten