Ontstoken tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Gisteren ander voer gekocht; royal canin oral sensitive 30. Gaat volgens de verpakking de vorming van tandsteen tegen... Nou had ze daar nu juist geen last van, maar goed, kwaad kan het voer in ieder geval niet en voor die andere twee kan het misschien in de toekomst problemen voorkomen.

Ik heb het nog eens opgezocht: de werkzame bestanddelen van paradontax zijn: Minerale zouten, Echinacea, Salvia, Mirrhe, Kamille en ratanhia....

vanmiddag maar even naar de gezondheidswinkel oid om te kijken of iik een druppel of zo kan vinden met deze bestanddelen...

Ik sta nog steeds open voor tips wat betreft het bespoedigen van de genezing!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Voorzichtig doen met te zoute dingen he ;-) Ik ben wel benieuwd of het gelukt is met je katten.

Henk is ook naar de dierenarts geweest en zijn bekkie was ook een slagveld :-( Ook hij heeft altijd premiumbrokken gegeten zeven jaar lang(zijn hele leven)

Ik las in een oud bericht van Dani geloof ik dat juist brokken voor tandplak zorgen. Ik geloof dat ook wel. Het alternatief is versvoeding. Dit is mijn wens, maar helaas met alle katten niet uitvoerbaar. verder zoeken dus naar een tussenoplossing.

Weet iemand van jullie (barfers) hoe het komt dat die brokken zoveel schade aanrichten. Ik vind ook dat er teveel katten zijn met gebits en tandvleesproblemen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Volgens mij komt het door de soorten eiwitten en enzymen die bij het verhitten van brokken in de brok voorkomen. Deze zorgen voor plak op de tanden / kiezen.

Bij BARFEN moeten honden en katten het vlees echt scheuren en stuk kauwen waardoor er meer massage is aan het tandvlees en de tanden op een natuurlijkere manier schoon gemaakt worden.

Hoezo niet met alle katten uitvoerbaar ?
Als alternatief kan je ze muizen / eendagskuikens tussendoor geven en dan langzaam gaan opbouwen. Hier kreeg mijn oudje (ook meeste kiezen eruit) een gedeeltelijke stuk geslagen kippennek. Ondanks dat hij nog weinig kiezen had ging dit er nog goed in.

Hier krijgen ze alleen in nood blikvoer en brok heb ik wel staan maar eten ze amper. Met BARF zijn ze ook veel meer verzadigd.
Had ooit een goede site erover, zal die weer eens opzoeken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat er hier sprake is van een klein misverstandje, want Bella heeft namelijk 38 katten in huis, vandaar dat het bij haar met al haar katten niet uitvoerbaar is (te duur en te veel werk om te bereiden). Ze bedoelde dus niet dat het niet bij alle katten uitvoerbaar is. Voor de rest denk ik dat je helemaal gelijk hebt over het barfen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Oeps daar had ik even niet aan gedacht :???: Dan mag je wel een hele grote vriezer hebben ja.

Even nog een aanvulling me net te binnen schiet : Brokken vallen heel gemakkelijk uit elkaar bij het kauwen (vergeleken met het scheuren van vlees). Ook blijven er daardoor makkelijker kleine stukjes brok tussen de tanden zitten wat weer tand bederf kan veroorzaken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ben ook helemaal voor barfen hoor Boomer, maar onderdaad niet te doen. Je hebt mij wel uitgelegd wat er met de brokken is.

Ik wil wel meer met de carnibest gaan doen.

Volgens mijn dierenarts heeft de ene kat meer aanleg dan de andere net als bij ons, maar ik vind het toch jammer.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

We postten tegelijk ;-)

Het blijft soms behelpen met mijn grote groep en ik wil natuurlijke het beste voor mijn dieren. De grote brokken zouden dus beter kunnen zijn. Carnibest is helemaal fijngemalen, hoewel ik het wel erg mooi voer vind.
Kippennekken misschien dus. Ik heb maar een klein vriezertje. helaas is de grote gesneuveld :???:

Het zijn er natuurlijk een paar op de grote groep, maar ik vind het toch naar allemaal. Henk is een pracht, zie foto en zijn hele gebit naar de maan :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik kijk verder naar het barftopic. Ik hou iedereen wel op de hoogte hier hoe het is gegaan met mijn mooie boegbeeld ;-)

Duimen jullie vrijdag voor mijn man!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Toch is het niet alleen te wijten aan het verkeerde voedsel, want sommige katten hebben nu eenmaal een andere samenstelling van hun speeksel, waardoor tandvleesproblemen en tandrot veel eerder op de loer liggen.

Dit is eigenlijk goed te vergelijken met de samenstelling van urine, waardoor sommige katten - met precies hetzelfde voer - wel blaasgruis krijgen en andere katten niet. Het is dus ook helaas gewoon een beetje pech hebben.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat was ook exact wat mijn dierenarts vertelde. De één heeft meer aanleg voor tand en tandsteen problemen dan de ander net als bij ons.
Voelt toch lullig :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ben het met jullie eens dat de ene kat er meer aanleg voor heeft als de andere. Bij Banjer (op 18 jarige leeftijd) waren er ook verschillende kiezen getrokken terwijl zijn moeder nog een vrij goed gebit had op 21 jarige leeftijd.

Sterkte met je manneke en verwen hem maar lekker met carnibest :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hij vond het heerlijk en ik zal het zeker vakervgeven. Ik heb een adres gevonden in de buurt en met edelgist vinden mijn katten het geweldig!'

Henk ligt alweer heerlijk op zijn rug en zijn gebit behandelen heeft hem veel goed gedaan! 8-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten