Ontstoken oogje gaat niet weg

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Anonymous

Ontstoken oogje gaat niet weg

Bericht door Anonymous »

Hey mensen,

Ons lieve poesje had vorige week een ontstoken oogje, en daar ben ik voor naar de dierenarts geweest met r. Toen kreeg ze een antibiotica zalfje (Terra-Cortril) die we er drie keer per dag op moeten smeren. Ik heb alleen (nu vijf dagen later) niet echt het idee dat ik erg veel verbetering zie. In de bijsluiter staat dat het na twee weken wel over moet zijn, dus ik zou nu toch wel al verbetering moeten zien?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Judith
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hallo Judith
Een van mijn poezen heeft ook eens de ogen ontstoken gehad ,hij heeft eerst een spuit gekregen, een kuur met Felinamox 40 mg. voor 7 dagen en Amicol oogzalf. Drie dagen later waren zijn oogjes nog net zo rood en
zijn we toch weer terug gegaan met hem.Hij heeft toen weer een spuit gekregen en ook Terra -Cortril met Polyxine -B. Dat heeft toen wel geholpen.Ik weet natuurlijk niet of jou poes nu hezelfde aan zijn oogje heeft.
Maar hopen dat er vlug verbetering in komt.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Vervelend dat je nog geen verbetering ziet. Ons birmaantje had er ook een tijdje last van. Ik denk dat je gewoon dan ff die 2 weken af moet wachten. Maar als er gewoon totaal niks verandert, gewoon ff je DA moet bellen voor advies.

Bij Teddy ging het geloof ik ( tis een poosje geleden) het ook niet over met een bepaald zalfje. Toen moesten we terugkomen om te kijken of er misschien een beschadiging was in zn oogje. Anders mag je bepaalde zalfjes niet gebruiken. En toen kregen we een ander zalfje mee. En die hielp wel.

Het is nog een maandje later wel weer teruggekomen, maar toen mochten we hetzelfde zalfje nog wel gebruiken. En het ging er ook weer mee weg.

Nu zijn we al een jaar verder en hij heeft het niet meer gehad.
Ik gebruikte ook wel afgekoeld gekookt water (met wattenschijfje) om zijn oogjes mee schoon te maken. Dit is ook gebruikelijk bij kleine kinderen om ontstoken oogjes mee schoon te houden.

Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het lijkt wel of 1 middeltje niet werkt, wij hebben met Xandor ook 3 verschillende zalfjes geprobeerd voor het uiteindelijk minder werd en weg trok.
Hou in ieder geval in de gaten of het niet erger wordt, dat hebben wij namelijk gehad en dan zou je meteen moeten stoppen. Als het alleen niet meteen beter wordt kan je het nog even aankijken en dan na die 2 weken zeker nog eens naar de da gaan voor een andere zalf.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Irma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2004 22:13
Locatie: Schiermonnikoog
Contacteer:

Bericht door Irma »

Wij hebben een keertje gehad dat onze cavia een beschadigd oog had, daar hebben we toen ook een zalfje voor gekregen van de da, maar die hielp ook niet.
Toen zeiden ze bij st. cavia, dat je het beste vitamine A oogzalf kon gebruiken en toen ging het over. Ik heb inderdaad het idee dat sommige zalfjes minder goed werken. :roll:
Groetjes Irma
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De oorzaak van een ontstoken oog is heel verschillend en dus is de zalf die voorgeschreven wordt, altijd een gok of dat de juiste is. Als een ontstoken oog gecombineerd is met nies, weet men over het algemeen wel wat men voor moet schrijven. Als er een beschadiging in het oog zit, mag er niet geen cortico-steroïdzalf worden gebruikt omdat het oog dan kan exploderen of 'leeglopen'.
Kijk dus goed of het verslechtert; het kan wel 8 dagen duren voordat de zalf echt resultaat gaat geven, althans bij een hevige infectie.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nou het verslechtert niet (gelukkig!!) maar volgens mij begin ik nu ook al hier en daar een heeel klein beetje verbetering te zien.. ik wacht nog even af.. en hou jullie op de hoogte!!
Tnx!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Langzamerhand begint er nou weer haar op de huid om haar oggje te groeien.. gelukkig het gaat beter! De vooruitgang is nog niet erg snel, maar ik zie duidelijk dat het goed gaat komen..
pak van mijn hart!!!
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

dichtknijpen door oogzalf

Bericht door cindy »

Hoi,
ging jullie kat ook steeds zijn oogje dichtknijpen? Ik gebruik nu 3 dagen een oogzalfje, maar onze Sunny zit steeds heel zielig zijn oogje dicht te knijpen, alsof het pijn doet. Af en toe is het weg, en dan zit hij weer heel zielig met zijn oogje dicht. Bijna alsof hij toneel speelt en wil laten zien hoe zielig hij is..... Er komt wel minder vuil uit het oogje, dus het blijkt te helpen, maar ik voel me er toch niet heel goed bij.... Kunnen katten uberhaupt expres zielig doen????
Groetjes,
Cindy
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: dichtknijpen door oogzalf

Bericht door Marije »

cindy schreef: Kunnen katten uberhaupt expres zielig doen????
Volgens mij niet. Ze kunnen wel heel zielig mauwen als ze aandacht willen, maar ik denk niet dat ze expres met haar oogje knijpt.

3 dagen is nog niet zo lang. Ik zou nog een tijdje doorgaan met die oogzalf en anders, als het dan niet beter wordt, toch naar de dierenarts gaan.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja katten kunnen expres zielig doen. Dat is me bij Zody wel eens opgevallen die had wat aan zijn pootje en liep daar heel zielig mee te doen toen ik keek maar 2 tellen later liep hij in de slaapkamer weer normaal.
Ik kan me echter niet herinneren dat Xandor met zijn oogje begon te knijpen, tenminste niet bij de zalf die hielp. Wel bij de eerste zalf die we hadden maar die zorgde ook voor meer schade dan dat het hielp. Hou het dus goed in de gaten en kijk of het oog niet geirriteerd is. Misschien helpt het ook als je het oog tussendoor schoonmaakt met een doekje met gekookt (afgekoeld) water.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Lady kan ook expres zielig doen. Toen ze met haar pootje tussen de deur zat ging ze even later op haar ruggetje op de bank liggen met haar pootje recht omhoog. En ons maar aankijken! Maar toen haar voer tevoorschijn kwam liep mevrouw er al weer op :lol:

Ik zou het nog even aankijken en anders naar de dierenarts gaan ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Misschien knijpt ze haar oogje dicht omdat het licht haar op het
moment te fel is aan haar oogje.Het kan gevoelig zijn omdat ze een ontsteking heeft.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Beertje heeft twee ontstoken oogjes ik heb caf zalf dat is toch niet hetzelfde als cortico-steroïdzalf :shock:
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wij hadden Terra-Cortril met polymyxine-B (wat dat ook mag wezen? :)) en er stond op de bijsluiter dat het binnen twee weken weg moest zijn dus we verwachtten ook erg snel resultaat, maar dat was helaas niet zo (vandaar dit topic ;)).. We hebben met de dierenarts gebeld (na twee weken) en hij vertelde ons gewoon nog even door te gaan, en het is nu bijna helemaal weg.. Bij snoozle duurde het gewoon wat langer dan bij gemiddelde katjes..
ging jullie kat ook steeds zijn oogje dichtknijpen?
Maar nog even over dat oogje knijpen; nee wij hebben ook nooit het idee gehad dat zij er pijn aan had..
Plaats reactie