Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
zjanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 apr 2007 00:17
Locatie: Almelo

Bericht door zjanneke »

Ik wil even weten of hij 2x 3E of 2x 6E krijgt. 2x 3 is eigenlijk ook al teveel om te beginnen, maar ik hoop niet dat het 2x6 is, want dan spuit ze hem gelijk in een hypo en logisch dat ie dan niet lekker is. Maar waar woont je moeder dan?

Ik hoop dat het gaat lukken met het spuiten, tijdens het eten. Is hij een goede eter?
Suikerkattenforum - Al sinds 2000 de site voor steun en hulp, voor en door personeel van suikerkatten! http://forum.suikerkatten.nl
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Zover ik weet spuit ze twee keer drie eenheden, dat was als ik het goed heb eerder 4 eenheden.

mijn moeder woont in Geleen.

Ik heb haar in ieder geval de naam van je site doorgemaild, ik hoop dat ze die snel nakijkt, ze is niet zo handig met computers nog.....

Wat ik weet van de laatste keer dat ik daar was, eet hij ontzettend veel.
Drinken deed hij in het verleden eigenlijk helemaal niet, dat is hij wel gaan doen op een gegeven moment.

ik heb vandaag nog niets gehoord, ga haar morgen even bellen en dan laat ik wel wat weten!

bedankt dat je reageert en advies geeft!

Liefs Sylvia
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Ik heb gisteren met mijn moeder gebeld, en ik schrok van wat ze zei, naar aanleiding wat je hier schreef.

Teiger moet 2 keer per dag zes eenheden krijgen!!! Dat zegt de huisarts....

Ze belt vandaag nog als het goed is. ze zou naar de site gaan kijken in ieder geval. Ik hoop het maar!

liefs Sylvia
zjanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 apr 2007 00:17
Locatie: Almelo

Bericht door zjanneke »

Sylvia, dat is hartstikke veel voor een kat die nog aan het begin staat van de suikerziekte. Helaas zijn er nog teveel dierenartsen die of geen nascholing doen of de bijsluiter niet goed lezen en de dosering van honden geeft en dat kan voor katten fataal zijn.

Het kan daarom zijn dat Teiger geen zin heeft in die spuit omdat hij zich iedere keer beroerd voelt. Dierenartsen zeggen vaak dat je wel een week met een spuitje kunt doen, maar het is beter om per dag 1 spuitje te gebruiken. Voor die spuitjes heb ik wel een adresje op het internet om ze voordelig te kopen, de helft minder dan bij de dierenarts. Ze gebruikt toch wel U40 spuitjes en geen U100 he? Waarschijnlijk heeft ze de Terumo Myjector U40 12mm 1ml. De naaldjes worden snel bot en botte naaldjes doen erg veel pijn als je gaat spuiten.

Verder wil ik haar adviseren om ook zelf te gaan testen, want dan krijg je zuivere waardes bij het meten. Een bezoekje aan de dierenarts levert stress op en stress verhoogt de bloedsuikerspiegel en dan wordt op die verhoogde stresswaarde de insuline bepaald terwijl Tijger veel lager zit met zijn bloedsuikerwaarde en dus te veel insuline krijgt. Hoe vaak is Teiger nu getest en welke waardes zijn er gemeten. Dat hoeft maar een klein druppeltje uit het oortje en je weet de waarde, scheelt ook een hoop in de kosten. Ook hier hebben wij een voordelig adres gevonden om zo'n meter te bestellen en welke het beste geschikt zijn voor een kat.

groetjes Jeanne
Suikerkattenforum - Al sinds 2000 de site voor steun en hulp, voor en door personeel van suikerkatten! http://forum.suikerkatten.nl
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Jeanne, fijn dat je hier bent om adviezen te geven. 8-)

Ik ben met deze topic begonnen, toen Rooy suiker kreeg. Het is met hem helemaal misgegaan. Hier wil ik ook nog steeds mee aan de gang, het waarom.
Columbus heeft het nu en ik heb zoveel aan jouw site. Het is zo ingewikkeld en dierenartsen weten het vaak ook niet.

Sylvia, ook ik heb het advies zes eenheden aan Columbus te geven gekregen en ben hier tegen ingegaan. Het werden er vier en ik ben voor twee eenheden gegaan.
Ik hoop dat het je moeder lukt de adviezen te kunnen lezen op de site van Jeanne en dat je haar daar anders bij kan helpen.
Heel veel sterkte voor jullie!

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Dankjewel jeanne en Bella!

Ik heb me ondertussen aangemeld, en ik ga zeker vanalles lezen om mijn moeder tot ze zelf kan kijken te helpen met adviezen!

Liefs Sylvia
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Via Jeanne heb ik vernomen dat er iets mis is met de hardware van de suierkattensite waardoor het forum niet werkt. Ze zijn er erg hard mee aan de slag en hopen het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Met Columbus lijkt het aardig te gaan. Ik heb hem twee keer gemeten en de eerste keer zat hij op 15. De tweede keer had hij 16.8, maar we waren beiden gestressed en ik had achteraf niet de goed naalden om te meten. Vandaag laat ik hem met rust en zaterdag ga ik weer meten.
De bakken zijn veel minder vol met plas.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Suikerkattensite bedoel ik. Mijn typekwaliteiten zijn niet echt goed zo ' s avonds :oops:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Ik had het gezien! Ik ben blij dat het met columbus beter gaat! Ik hoop dat het meten morgen ook een goede uitslag geeft!

Met Tijger gaat het ook beter. Gisteren heeft hij zijn spuiten weer gehad, en hij is weer fitter aan het worden!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Columbus zat met de nieuwe meter op 15.3. Ik vond dit helemaal niet verkeerd. Ik ga mijn eigen verhaal van Roy nog even na. Volgens mij heeft hij nooit zo laag gezeten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Met Roy ben ik sowieso veel te snel omhoog gegaan met de insuline lees ik nu. Er was geen stabiliteit daarin. Ik ben echt blij wat ik nu heb geleerd.
Columbus reageert veel beter mede dankzij de tips van iedereen op de suikerkattensite :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
zjanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 apr 2007 00:17
Locatie: Almelo

Bericht door zjanneke »

Ja het gaat de goede kant Columbus en wij leren ook nog iedere dag bij hoor. Vooral nu er zoveel katten naar de humane insuline zijn overgegaan, daar is nog niet zoveel ervaring mee, maar het wordt iedere dag meer. Gewoon met elkaar ervaringen uitwisselen, des te 'wijzer' worden we met elkaar. 8-)
Suikerkattenforum - Al sinds 2000 de site voor steun en hulp, voor en door personeel van suikerkatten! http://forum.suikerkatten.nl
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Jammer genoeg is het hier in het noorden nog echt zoeken naar de humane insuline voor katten en daarbij de juiste begeleiding. Ik ben inderdaad nu maar even blij met de caninsulin, maar heb het wel aangegeven bij mijn dierenartsen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cok Jansen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2007 12:03

Suikerziekte

Bericht door Cok Jansen »

We zijn ten einde raad Drie weken geleden is er bij onze kat Binky van 20 jaar suikerziekte geconstateerd. Hij had op dat moment een waarde van 27. Onze dierenarts zou hem maandags opnemen om hem in te stellen, dat was vier dagen later. Het weekend werd hij zo ziek dat we naar de weekendarts zijn gegaan en toen bleek hij al half in coma te zijn. Ze heeft hem opgenomen, aan het infuus gelegd en hem dwangmatig ge voerd. Na een week met fluctuerende waardes hebben we hem thuisgekregen om te kijken of het in zijn eigen omgeving beter zou gaan. Thuis kreeg hij ook nog eens de pech dat zijn oren op gingen spelen met veel jeuk, dus veel stress. We kregen zijn waardes ook niet echt goed, maar hij ging er wel beter uitzien. We gaven hem alle eten wat hij wilde om hem goed te laten eten en kwamen er achter dat als hij laag had (0) en we gaven hem eten dan ging het weer even goed. Als het hoog was (31) dan was hij veel zieker en ging het met zijn oren helemaal fout. Er sprongen spontaan wondjes open en hij kreeg ondraaglijke jeuk. We hebben hem een kap op moeten doen maar vonden dat zo erg dat we toch maar hebben besloten hem weer naar de dierenarts terug te brengen. Zijn oren zijn twee keer uitgespoeld en zoals het zich laat zien gaat dat een stuk beter. Zijn suiker helaas niet. Ze proberen hem dieetvoer te laten eten omdat dat zo goed is voor hem maar hij eet het niet. Hij vermagerd en ziet er niet meer uit maar ze willen daar niet van ons aannemen dat hij dat voer nooit gaat eten. We willen hem nu naar huis halen want ze hebben het er al over om hem in te laten slapen, maar als hij weer alles krijgt wat hij lekker vind dan weten we zeker dat hij wel weer gaat eten. Heeft iemand nog suggesties om zijn waardes op de rit te krijgen, want we zijn te einde raad en willen hem de tijd die hem nog rest zo prettig mogelijk maken.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Cok,

Ik heb je al een PB gestuurd en heb nu je bericht wat beter gelezen.

Mijn Columbus heeft ook suikerziekte. Hij lust in ieder geval absoluut de blikken niet, maar wel de brokken.
Krijgt jullie kat insuline en jullie kunnen zelf ook meten.

Ik raad je aan om naar de site http://www.suikerkatten.nl te gaan voor raad en daad. Ik heb daar erg veel opgestoken.

Heel veel sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie