Abces bij de kaak

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Anonymous

Abces bij de kaak

Bericht door Anonymous »

Hallo,
Mijn kat, Luna, heeft dus een abces. :-(
We waren vrijdag met haar naar de dierenarts gegaan, en ze kreeg een injectie en een 10daags kuur mee (antibioticum). Nou de dierenarts zei al dat het open kon barsten. Zaterdag en zondag werd het al iets dikker, en vandaag is het opengebarsten. Ze werd helemaal gek, rennen, vliegen, springen, etc. Nou het bloedden enorm, nu gaat het wel weer en het bloeden is opgehouden. Maar er zit wel een opening in haar huid, best wel groot. Gaat dit vanzelf weer dicht? En kan het geen kwaad als de kat zich schoonlikt (dus het bloed?) Doei! Eline. :cathappy:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb geen ervaring met een abces bij een kat maar wel bij een cavia. Het is belangrijk om het schoon te houden zodat het goed kan genezen en mijn dierenarts hamerde er heel erg op dat ze er zelf juist niet aan mochten zitten. Ik zou dus proberen om het toch met een verbandje af te dekken, dat hebben wij toendertijd op aanraden van de da ook gedaan. Als ze er aan blijft zitten kan je misschien beter bij de da een kap gaan vragen zodat ze dat niet meer kan doen. Zolang de wond schoon blijft zal het inderdaad uiteindelijk wel weer helen maar dat heeft even tijd nodig.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Het is inderdaad wel vies, maar de wond moet wel open blijven zodat alle pus en bloed eruit kan! Als het weer dicht gaat, kan het weer zo'n dikke bult worden.
Ik denk ook dat het belangrijk is dat Luna er zelf niet bij kan, dus een verbandje of een kap. Op welke plek zat het abces?
Gebruikersavatar
zwartekat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2005 16:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door zwartekat »

claudia schreef:Het is inderdaad wel vies, maar de wond moet wel open blijven zodat alle pus en bloed eruit kan! Als het weer dicht gaat, kan het weer zo'n dikke bult worden.
Ik denk ook dat het belangrijk is dat Luna er zelf niet bij kan, dus een verbandje of een kap. Op welke plek zat het abces?
De wond moet inderdaad open blijven zodat alle rommel eruit kan en deze lekker op kan drogen. 'tis niet zo'n ramp als katten zo'n abces zelf schoonlikken hoor.
° People that hate cats were mice in a former life °
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Eline,

Heb je ook de mogelijkheid buiten de spreekuren zoiets met je dierenarts te overleggen? Dat zou je misschien wat meer rust geven.
Ik denk wel dat zo je kat de druk en daarmee pijn kwijt is. Wel de kuur afmaken en eventueel morgen anders even met je dierenarts bellen.

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Toen Boris een abces had moest ik de wond 2x daags spoelen met sodawater of een biotexsopje. Ik deed dit door een washandje in het biotexsopje te dopen en tegen de wond aan te houden en herhaalde dit zo'n 5x. Nu zal je kat dat niet leuk vinden en kun je dit dus ook het beste met z'n 2'en, waarbij 1 van jullie haar vasthoudt en de ander met het washandje aan de gang gaat. Daarna deed ik nog 1x een washandje gedoopt in schoon water tegen de wond aan.

Als je daarnaast de kuur afmaakt zal dit voldoende zijn. Maar ik zou toch ook voor de zekerheid nog even telefonisch met je huisarts overleggen.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Carol schreef:Maar ik zou toch ook voor de zekerheid nog even telefonisch met je huisarts overleggen.
Maar omdat het voor je poes is, kun je beter bellen met de dierenarts ;-) :silly: (Sorry Caroline ;-) ).

Ik hoop dat je wat aan bovenstaande hebt, succes!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Was zeker tweemaal daags de wond uit en zorg dat het openblijft, dat is het allerbelangrijkst. De pus moet er uit kunnen. Bloed is niet erg, dat zorgt ervoor dat het schoon wordt.
Als de ab goed aanslaat, droogt de pus binnen 48 uur in en wordt klonterig, en dan is het niet meer zo vies.
Je kunt de wond uitwassen zoals Caroline beschreef, of met Betadine-oplossing die je mengt tot de kleur van slappe thee.

Succes!
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Mijn kat heeft ook en abces in haar nek gehad, de DA heeft haar toen verdoofd en het abces open gesneden, haar een spuit antibiotica gegeven en nog een 10 daagse kuur antibiotica, geen paniek het gaat zo zeker over!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Bij ons had ook een poes een abces en de dierenarts kon er niets aan doen toen we er naar toe gingen moest het nog beter rijpen.
Het is open gesprongen en hoe het leek wel een bloedbad in de slaapkamer.
Het is zeker een lelijk gezicht dat het zo openstaat maar wij moesten het ook openhouden van de dierenarts en misschien kan je het schoonmaken zoals het hier boven staat beschreven

Maar het is een rotgezicht daar ben ik het met je eens.
Ik dacht zelf dat gaat nooit dicht.
Maar geloof me het gaat zeker dicht!!!!!!!!!
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gesloten