Problemen met blaas na aanrijding

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gesloten
Anonymous

Problemen met blaas na aanrijding

Bericht door Anonymous »

Mijn kater Chicho van (nog maar) 3 jaar is ongeveer een maand geleden aangereden. Hij kwam thuis met een mank pootje en een verlamde staart, gebroken tandjes en wat schaafwonden.

Het grootste probleem bleek echter na een paar dagen dat hij geen controle meer had over zijn blaasspieren. Hij kon niet meer plassen...
die blaas werd dus steeds voller en ging overlopen (zo kwamen we er achter). Ik heb zelf geleerd van de DA hoe ik zijn blaas leeg kon knijpen en heb pillen voor hem gekregen om die spieren wat te ontspannen. Dat zorgt ervoor dat hij nu zijn blaas wel zelf leeg krijgt door rond die plek te likken en dan spuit de urine er uit.

Alleen...... dat is dan wel OVERAL !!!

Heeft iemand hier ervaring mee of dat weer goed kan komen na verloop van tijd?

Of heeft iemand een soortgelijk probleem en hoe ga je daar dan mee om? (Hok in de tuin maken?? Is dat zielig als 'ie niet naar binnen mag en de andere katten wel?)

Wie heeft raad?
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik begrijp dat dit een hele moeilijke situatie is, maar de poes gewoon buiten laten lijkt mij ook niet zo´n goede oplossing. Het dier zal niet begrijpen waarom dat ie buiten moet blijven.Het lijkt me toch
verstandig om een tweede mening te vragen.Heb je geen ruimte in huis waar het gemakkelijk schoon te houden is, waar de poes kan blijven?
Ik weet hoe het kan gaan ruiken en dat het geen prettige geur is.
Ik hoop dat je een oplossing vind.Wij hebben een oude poes gehad
die ook in huis plaste, maar dat deed ze gelukkig op de plavuizen
en die waren gemakkelijk schoon te houden. Sterkte er mee.
Alma :smile:
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik zou er niet voor kiezen om het buiten te laten. Maar dat het een probleem is, dat is wel duidelijk. Loontje opperde al dat er na verloop van tijd misschien nog wat verbetering kan gaan komen en dat is wat ik ook hoop. Mocht dat niet het geval zijn dan zou ik zeker eens een bezoek brengen aan een andere dierenarts.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Millie is vanmiddag aangereden :-( :-( en heeft haar rug vlak boven haar staart gebroken. De plek is wel heel gevoelig dus daar ben ik allang blij mee, maar haar staart beweegt ze nog niet. Kan dit nog komen?

We zijn uiteraard naar de dierenarts geweest en die zei dat het vrij ernstig was maar geen spoedgeval. Morgen worden er bij een andere dierenarts fotos gemaakt en dan besluiten we wat we gaan doen.

Als ze vanavond haar urine/ontlasting laat lopen zou ze hoogst waarschijnlijk in worden geslapen. Zit hier alweer te janken als ik er alleen al aan denk. Ze ging nooit de straat op en net nu het al drukker was dan normaal gaat ze op de straat spelen?

Iemand tips of gelijkwaardige verhalen met een goeie afloop?

Groetjes Hilde
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ze had ook pijnstillers gehad en had er verder niet veel last van - ze voelt gewoon niks.

Ik had haar in de kooi gedaan maar die brak ze af, dus heb ik haar zelf laten kiezen waar ze wilde liggen. En dat was hups de trap op (!) en op m'n bed. Daar is ze de hele nacht geweest.

We zijn net terug van de dierenarts en haar rug is precies op de verkeerde plaats gebroken. Als het 1 werveltje verder haar staart in gebroken was geweest had ze alleen haar staart moeten missen. Nu is het niet duidelijk of de zenuwen naar haar blaas/anus nog werken, dus we moeten afwachten wat er gaat gebeuren. Ze heeft weer pijnstillers gehad en ik heb ook nog 2 tabletten mee naar huis gekregen.

Als haar blaas niet meer functioneert hebben we maar 1 keus. Shit 1cm verder en ze was ok geweest, hoeveel pech kan je hebben?

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Dag Hilde,
Hopelijk lukt het met de blaas en de darmen. Mijn 9 jarige poes Molly is twee jaar geleden bij mij gekomen met een verlamde staart. Hoe ze dat gekregen heeft, weet ik niet. De staart is in april van dit jaar geamputeerd dus ze ziet er nu uit als een konijn. Maar hoewel ze ook keurig op de kattenbak gaat, 'lekt' ze regelmatig, vooral als ze diep in slaap is laat ze haar plas wel eens lopen. Ook haar ontlasting gaat niet zoals het hoort: dat gaat altijd 'per ongeluk' mee als ze plast. Ze krijgt af en toe olie zodat dat niet te hard is. Ik heb de indruk dat het uiterste eind van zowel blaasuitgang als darmen gevoel verloren heeft.
Maar ze is gelukkig, ze eet goed en ze speelt. Ik hoop dat het met die van jou ook zo gaat lukken. Ik duim voor je
Groeten, Jolanda.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

claudia schreef:Hilde wat verschrikkelijk! :-( Hoe lang moet je nu afwachten totdat je weet hoe erg het is? En hoe is Millie er nu eigenlijk onder?
Millie is er prima onder want ze voelt verder geen pijn (verlamd waar het pijn zou doen). Dat maakt het juist zo moeilijk. Ze spint gewoon als je haar aait, ze gaat tegen je aan liggen als je bij haar gaat zitten en het ergste is nog wel dat ze me komt troosten als ik naast haar lig te janken.

Millie is altijd een buitenkat geweest, ze wordt gek als ze maar 1 dag niet naar buiten mag en mauwt dan de hele boel bijelkaar. In het begin bleef ze in de tuin, maar ze ging steeds vaker naar het weiland achter de tuin - nog steeds geen probleem, maar sinds een paar weken zat ze steeds vaker voor. Ik vond het doodeng om haar naar buiten te laten maar binnen laten was geen optie. Gelukkig is ze nooit veel langer dan 1-2 uurtjes buiten en zodra ik haar op de oprit hoor, ren ik naar beneden om haar naar binnen te dirigeren. 's Avonds mag ze niet naar buiten en dat weet ze en accepteert ze - al is ze soms heel eigenwijs zoals katten altijd zullen zijn.

Ze is een schat van een poes en komt altijd naar je toe als je buiten bent. Waarschijnlijk is het dit keer de oorzaak geworden. Ik heb het vermoeden dat ze aan de overkant zat (waar ze nog nooit heeft gezeten!) achter een blaadje aan of weet ik veel wat. Toen ik buiten bezig was is ze waarschijnlijk naar me toe gekomen - ik had haar niet gezien of gehoord. Had ik haar maar gezien dan was ik voor de auto gesprongen.

Ja ik voel me schuldig, maar ik weet ook dat ik haar er geen plezier mee deed om haar binnen te houden. Zelf vind ik het zielig om katten 24 uur per dag binnen te houden, ze hebben buiten zoveel plezier, maar iedereen moet dat voor zichzelf beslissen, daar zal ik nooit iemand over oordelen. En binnen kunnen ze ook hun rug breken vergeet dat niet!

Toen we hier kwamen wonen wilde ik een hoger hek, maar het is niet mijn tuin en in het begin bleef Millie ook netjes in de tuin. De grootste kattenren is voor haar te klein. Ik hou zielsveel van Millie en dat is ook waarom ik haar naar buiten laat gaan. Dat is het risico dat ik neem en ik hoop dat dat gerespecteerd wordt. Als ze dit overleeft, laat ik haar nog steeds niet 24 uur per dag binnen, want dan gaat ze dood van binnen. Dan heb ik, hoe moeilijk het ook is, nog liever 8 jaar een gelukkige kat die naar buiten kan dan 20 jaar een ongelukkige kat die naar buiten wil.

Groetjes Hilde
Laatst gewijzigd door hilde op 26 aug 2005 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hilde, ik ben het helemaal met je eens. Ik laat mijn katten ook overdag buiten omdat ik weet dat ze dan gelukkiger zijn.
Maar er is toch ook niemand die het veroordeelt? We leven juist allemaal hartstikke met je mee! En als ik het zo lees, weet ik wel zeker dat Millie zich geen beter baasje had kunnen wensen hoor! :kissykissy:
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

claudia schreef:Oh Hilde, niemand veroordeelt je toch? Dat is nu ook wel het laatste waar je je zorgen over moet maken hoor!
Kan Millie nu wel gewoon lopen enzo? Of is haar achterlichaam verlamd? Ik snap 't niet helemaal. :oops:
Je hebt mijn privé berichten niet gelezen :roll: daar word je niet vrolijk van.

Ja ze kan gewoon lopen, alleen haar staart is verlamd en die sleept over de vloer. Ik hoop zo dat ze nog gaat plassen ofzo - die onzekerheid is zo verschrikkelijk. Dit gebeurt ook allemaal veel te snel na het inslapen van m'n konijn afgelopen mei.

Groetjes Hilde
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Vreemd om te zeggen maar het gaat veel te goed met Millie. Ze voelt zichzelf helemaal 100% en doet de dingen die ze altijd doet ('s morgens op tenen jagen en bedelen om brokjes). Dat maakt het zo verschrikkelijk moeilijk, want ze heeft nog steeds niet geplast of gepoept en ik weet wat dat betekend.

Hoe kun je nou een kat in laten slapen terwijl zichzelf super voelt?

Op m'n weblog kun je trouwens meer erover lezen en ook fotos zien...

Bedankt voor je medeleven!

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Maar zou dat niet toch een goed teken zijn? Ik zou verwachten dat als die zenuwen beschadigd zijn, Millie haar plas en poep constant zou laten lopen. Nu lijkt ze er toch een beetje controle over te hebben en misschien houdt ze het allemaal op?
Ik heb er geen verstand van hoor, maar ik probeer maar mee te denken. ;-) Wat zegt de dierenarts hierover?

Ik zal zo eens op je weblog kijken.

Sterkte!
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Het gaat nog steeds hetzelfde met Millie. Ze doet werkelijk alles behalve poepen en plassen. Ze blijft maar enthousiast eten en drinken, maar ik heb geen idee waar ze het laat??

En om te laten zien hoe moeilijk het is om haar binnen te houden. Hier stond ze vanmiddag te mauwen :???:

Afbeelding

Zelfs met een gebroken rug wil ze naar buiten...ik heb haar aan een tuigje in de tuin 'uitgelaten' - wat ze niet zo geslaagd vond, maar ze ging wel achter motjes ed aan.

Jeetje wat is dit moeilijk om aan te zien.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Vanochtend om 6 uur werd ik wakker van gegraaf in de kattenbak - ik kon niet wachten om te kijken, maar helaas er was niks. Ze wilde naar buiten en ook alleen maar naar buiten. Dus om 6 uur 's morgens ben ik met haar naar buiten gegaan. Ze graaft en graaft, gaat erboven hangen, perst een beetje maar er komt niks. Zou ze voelen dat ze moet? Doet het zeer tijdens het persen, of voelt ze dat ze moet maar kan het gewoon niet meer?

Weer binnen, toen begon haar buik te sputteren, ze heeft overgegeven en ze heeft diarree. Van onderen is ze helemaal nat en vies, ze maakt overal sporen en ze wilde weer naar buiten. Binnen is ze onrustig, buiten gaat ze liggen en kijkt naar de vogels. Dus daar ligt ze nu aan een lijntje. Ik ga er zo nog een foto van maken want ze ligt heel rustig alles te observeren terwijl haar buik sputtert. Ik denk niet dat ze het einde van de dag nog haalt met of zonder hulp.

Groetjes Hilde
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ik had nog een beetje hoop dat ze het wel voelde omdat ze aan het graven was en het probeerde, maar volgens mij houd ik mezelf voor de gek. Ze lag net buiten en ze reageerde niet op haar sputterende achterkant. Als ze loopt dan lekt ze ook :-(

En ja ondertussen wil ze gewoon naar buiten om naar vogels te kijken. Nou toch liever zo dan dat ze doodziek is en pijn heeft lijkt me...tis zo moeilijk.

Over een uur heb ik geen kat meer, de dierenarts komt haar hier tussen 11.30 en 12.00 in de tuin inslapen. Kon het niet over m'n hart verkrijgen om haar naar de dierenarts te brengen, gelukkig doen ze daar niet moeilijk over.

groetjes Hilde
Gesloten