Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Kattenbella »

Salima, had je info over Yarrah? Dat is biologisch, maar bevat wel veel granen. Jerry reageerde hier niet goed op. Ik heb 20 kilo in de gang staan voor de liefhebber. Hier geheel overgegaan op vers ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Camoth »

NaNe schreef:Is er van Royal canin(en hills enz) ook een voer, voor katten die binnen en buitenkomen? omdat ik veel lees van indoor ... enz.

Mijn katten komen niet elke dag buiten, in de zomer wel meer dan nu natuurlijk. Soms een paar uur, soms
een half uur, heel verschillend.
Daar is wat Royal Canin betreft zelfs speciaal voer voor :lol:
Royal Canin Fit 32
Royal Canin Fit 32 kattenvoer voor katten met ideaalgewicht, die af en toe naar buiten gaan, de meeste tijd echter binnenshuis verbrengen

Royal Canin Fit 32 is speciaal voor katten, die af en toe naar buiten gaan, de meeste tijd echter binnenshuis verbrengen. Hun energiebehoefte is gematigd, maar de natuurlijke afweerkrachten worden door de activiteiten buiten sterk bevorderd.
Bij Hills kan je kiezen voor de Adult variant in de smaken: kip, konijn, tonijn of lam.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door NaNe »

Ah thanks. De laatste zak Whiskas schiet al lekker op, en dan weg ermee ;)
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Salima
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2008 15:48
Locatie: Drenthe

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Salima »

Kattenbella schreef:Salima, had je info over Yarrah? Dat is biologisch, maar bevat wel veel granen. Jerry reageerde hier niet goed op. Ik heb 20 kilo in de gang staan voor de liefhebber. Hier geheel overgegaan op vers ;-)
Nee hoor Kattenbella. Ik koop altijd Orijen en ben daar zeer tevreden over.
esje1973
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2009 13:44

welk voer??

Bericht door esje1973 »

Hallo, ik ben net nieuw hier op t forum, heb sinds twee weken een lieve poes van twee jaar die bij ons naar de naam Bella luisterd. Tis een schat van een beestje, luisterd goed, eet en drinkt goed, doet alles netjes op de bak...
Alleen vraag ik me af welk kattenvoer nou eigenlijk het beste is voor een poes, qua blikjes/zakjes, waar zit het minste zout in, en dan bedoel ik gewoon die soorten voer die je gewoon in de supermarkt kan halen want helaas ben ik financiel niet zo bedeeld dat ik duur voer voor dr kan halen. Er zijn Zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie, maar wel weet dat zout heel slecht is voor ze, en ze daar makkelijk last van kan krijgen, iemand advies??
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: welk voer??

Bericht door puck0906 »

Ik haal tegenwoordig ah eigen merk die zakjes omdat daar geen granen en geen suiker in zit. Geen zout weet ik eigenlijk niet. Leuke naam Bella! Die van mij heten Bono, Coco en Bailey.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: welk voer??

Bericht door Adriana »

esje1973 schreef: Alleen vraag ik me af welk kattenvoer nou eigenlijk het beste is voor een poes, qua blikjes/zakjes, waar zit het minste zout in, en dan bedoel ik gewoon die soorten voer die je gewoon in de supermarkt kan halen want helaas ben ik financieel niet zo bedeeld dat ik duur voer voor dr kan halen.
katten zijn ingesteld op muis, ik bedoel zij eten en krijgen vocht binnen vanuit hun prooidieren.
nogal wat katten drinken slecht en dat kan op den duur problemen geven. (blaasgruis en ellende met nieren).
zij eten in het wild geen graan/rijst/mais/brood en ook geen marsrepen, suiker bedoel ik.

zou je daar in de buurt willen blijven dan zou een vorm kunnen zijn iedere dag een foliezakje of een half 400 grams blik natvoer
met beetje vocht nog aangelengd (kokend water, dan is het gelijk op temperatuur) en goede kwaliteit harde brokjes.
blik is goedkoper dan foliezakjes maar ik weet niet of Bella twee dagen met één blik voer wil doen.
bij Jumbo en C100 hebben ze drie blikken Felix (senior) in gelei voor totaal euro 1,85 en dat is zonder graan en zonder suiker.
en er zit wat minder maar genoeg eiwit in voor Bella.

met brokjes heb je een groter probleem want die kun je niet maken zonder graan
maar kies er dan eentje waar vlees/vis/kip als eerste staat vermeld en niet tarwe of rijst of mais.
en blijf onder het voedingsadvies per dag van de brokjes want Bella krijgt daarnaast dus ook natvoer.
en dan is het een beetje plussen en minnen en etiketten lezen (ingrediënten): wat kun je betalen en wil Bella het eten.
bezuinig ook weer niet al te veel op voer want je kunt jaren later een heleboel kosten tegen komen
als je de dierenartsrekeningen moet betalen voor bijv. blaasgruis of andere kwalen die mogelijk met minder goed voer te maken kunnen hebben.

en verder en dat zul je zien bij de 'Voeding's-berichtendraadjes, zijn er binnen het Kattenforum net zo veel voorkeuren als dat er leden zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
esje1973
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2009 13:44

Re: welk voer??

Bericht door esje1973 »

Hallo adriana-oele+momo en Puck 0906 bedankt voor jullie reacties!! Tuurlijk is t zo dat de ene dat goed voer vindt en de ander dat maar ik wil dat mijn kat gezond eet, ik haal meestal bij de c1000 kattenvoer, nu heb ik het van Gourmet gehad de afgelopen weken en vandaag heb ik van het c1000 eigen merk gehaald, vlees en vis door elkaar, brokjes krijgt ze al van dat merk en dat eet ze ook goed. Ook doe ik door haar water een klein scheutje kattenmelk om het wat aantrekkelijker voor haar te maken, dat werkt goed, ze drinkt aardig en heeft ook aardig wat plasklontjes in haar bak zitten!!!
Ik blijf geintresseerd in reacties dus kom maar op :edance:
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: welk voer??

Bericht door Umimeis »

Ik geef ze meestal Prins Indoor (premium brokken te koop bij dierenspeciaalzaken) brokken. Het zijn wel buitenkatten,maar ze worden een beetje dik. In indoorbrokken zitten minder vetten, vandaar. Verder geef ik ze Whiskas maaltijd zakjes. Daarvan geef ik ze ieders de helft van.
Omdat ze nu niet veel eten en meer slapen en dus weinig beweging krijgen (dus ook dikker worden), geef ik ze 1x per dag zo'n zakje (erst gaf ik ze 2x per dag ieder een heel zakje.)

Soms geef ik ze ipv natvoer rauwe kipfilet of rauwe koolvis of kabeljauw als traktatie.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: welk voer??

Bericht door Adriana »

esje1973 schreef: Ik blijf geintresseerd in reacties dus kom maar op :edance:
heel fijn dat ze goed plast.
wat ik nog wil toevoegen is dat je haar af en toe gerust een beetje rauw vlees kunt geven (rauw lamshart of beetje rundvlees)
dan krijgt ze ook nog anders stofjes en natuurlijke vitamientjes binnen, naast t gekookte en bewerkte nat- en droogvoer.

kijk dus even op de ingredientenlijstjes, dan zie je zelf of het allemaal goed zit.
en lees je in bij de topic 'Voeding', dan ben je binnen de kortste keren goed op de hoogte.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Tessa-M »

Hallo allemaal,

Ik lees hier heel veel over het aantal gram etc. dat je mag geven aan je kat.

Wij geven RC voor kittens en in totaal mogen ze volgens de verpakking 85 gram hebben. Dat verdelen we meestal in twee porties van 40 gram.

Binnenkort gaan we van voer veranderen, want de zak kittenvoer is bijna op en ze zijn inmiddels 10 maanden, gecastreerd en gaan naar buiten. We zullen dus overstappen op FIT32 van RC. Ze mogen daarvan ongeveer 65 gram per kat hebben.

Daarnaast geven wij in de avond beide katten een half zakje whiskas junior natvoer als extraatje.

Al die tijd hebben wij het aantal gram aangehouden van RC plus nog het natvoer erbij, wat dus in totaal veel meer gram is dan op de verpakking wordt aangegeven. Zouden jullie die 65 gram aanhouden en dan ook nog het natvoer erbij of zouden jullie dan iets minderen in het droogvoer?

Ze wegen nl allebei nu bijna 5 kilo en we willen niet dat dit veel zwaarder gaat worden!

Alvast bedankt!
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Admin »

Wij hebben 4 binnenkatten (gecastreerde katers). Eentje ervan lust geen blikvoer en krijgt alleen droogvoer. Hij krijgt/eet per dag zo tussen de 40 en 50 gr. RC en hij is net iets te mollig. Zo zie je dat verschillende katten verschillende hoeveelheden nodig hebben.

De andere drie lusten wel graag blikvoer en die krijgen ieder per dag 36 gr. RC en 40 gr. blikvoer (paté). Ze zijn allemaal niet te mager, maar wel binnenkatten. Als je kat een actieve buitenkat hebt, verbrandt hij meer energie dus zal hij meer nodig hebben. Misschien dat 65 gr. RC en een half zakje blikvoer (= 40/50 gr.) net iets teveel is, maar als je hun figuur goed in de gaten houdt, kun je dat met een paar gram per dag verschil weer goedmaken ;-)

Het gewicht van katten aanpassen gaat heel goed, maar erg langzaam. Het is dus zaak om dat in de gaten te houden en meteen te corrigeren als dat nodig is, dan gaat het het snelst met de minste impact op de kat ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Tessa-M »

Oke, super bedankt!

We gaan voorlopig het laatste kittenvoer wat we nog hebben iets terugdraaien. Met name omdat ze nooit zeuren, alleen op de tijdstippen dat ze altijd eten krijgen, maar dat is normaal lijkt me :-)

De een is ook sneller klaar met eten en de ander eet dan ook zijn restjes op en die is inmiddels ietsje zwaarder. Dus met name voor hem moeten we iets minderen en aangezien de ander sneller klaar is zal hij ook wel genoeg hebben aan minder brokjes.

We gaan maar even kijken hoe dat gaat!
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Anne1988 »

Als een kitten ongeveer 100 gram per week aankomt (soms wat meer), krijgt ze dan genoeg te eten?

Ik zie overal erg hoge hoeveelheden staan in vergelijking met wat mijn kittens krijgen.. Ze krijgen 30 gram droogvoer en 35 gram natvoer verdeeld over de dag, maar ze komen volgens mij wel gewoon goed aan. Is dit wel gewoon genoeg dan?
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Viper »

Onze europese korthaar Viper woog met 10 weken 1200gram en met 12 weken 1550gram, hij is een gemiddelde grootte en volgens de dierenarts zag hij er goed uit en heeft hij een goed gewicht.
Over het gewicht dat een kitten per week aankomt kan je niet zoveel zeggen denk ik. Dat heeft met de grootte te maken van de kittens en de energie die verbruiken.

Denk dat als Ayla en Nala gewoon een licht bollend buikje hebben(dus niet ingevallen zijn) en een gezonde indruk maken dat ze voldoende eten en aankomen ;-).
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Plaats reactie