Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Asse-Poes »

Klopt 😞
Bij Kim is het gratis 😀 (Kim werkte vroeger mee aan de lijsten van Catmoneo)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Fotokonijn »

Ik denk dat hij/zij goed op gewicht is.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door OMH »

Rik schreef: 14 jun 2023 17:22 Mensenweegschaal vind ik zelf niet accuraat genoeg. Die van mij kan heel wat afwijken. Digitale keukenweegschaal vind ik veel fijner. Zeker als het om 100 gram nauwkeurig moet gaan.
Maar de mijne is enorm secuur, en ook digitaal. Nou ja, je hebt waarschijnlijk gelijk dat het met een keukenweegschaal beter gaat, alleen moet de kat wel blijven liggen of staan; bij mij gaat dat niet. Ik heb mijn meting wel eens vergeleken met die van de DA, scheelde niets.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MKkitten »

Ik heb m woensdag op de keukenweegschaal in een kom gezet (met snoepje). Hij was toen precies 12 weken en woog 1,4kg. Is dan inderdaad goed. Vind m er alleen best mager uitzien. Ook voel je met name bij z’n rug waar z’n achterpoten beginnen echt het bot. Maar dat is misschien normaal op die leeftijd? Het is onze eerste kitten dus heb geen referentie. Qua eten kan ik er nog steeds niet altijd hoogte van krijgen. Nu heeft ie bijvoorbeeld bijna al z’n eten laten staan van gisterenavond terwijl sochtends normaal alles op is. Ik heb wel verschillende smaken van wild freedom die ik geef. Ik las dat het misschien beter is om gewoon een 1 smaak te geven ipv elke dag wat anders. Buiten dat doet ie t gewoon goed. Ontdekkend. Ondeugend. En lief. Misschien maak ik me gewoon onnodig zorgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

MKkitten schreef: 17 jun 2023 11:14 Nu heeft ie bijvoorbeeld bijna al z’n eten laten staan van gisterenavond terwijl sochtends normaal alles op is. Ik heb wel verschillende smaken van wild freedom die ik geef. Ik las dat het misschien beter is om gewoon een 1 smaak te geven ipv elke dag wat anders.
Nee hoor, smaken van natvoer mag je gewoon afwisselen. Lijkt mij zelfs beter. Dan trekt ie niet gewend (lees verslaafd) aan 1 smaak. Hoe meer variatie de kat gewend is, hoe minder kieskeurig, denk ik altijd. (Hier krijgen ze elke dag een andere diersoort.)

Hoe geef je eten (welke momenten welk voer en hoeveel)? Ik neen niet aan de volledige 200gr op 1 moment want dat kun je beter verdelen over de dag (anders staat het erg lang en een kat moet ook een beetje het idee krijgen dat 'zijn prooi wegloopt' als ie die niet opeet :lol:). En op zich is 200gr wel veel hoor (krijgt ie ook nog brokjes?).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Fotokonijn »

Ik denk ook dat de temperatuur meespeelt.
Bailey had vanmorgen ook niet zo'n trek, maar toen ik het weggooide even later hem iets anders voorzette, weer wel.
Bailey wil de ene keer een bepaald merk natvoer en de volgende keer vind hij het niet te pruimen.
Ik heb acht soorten natvoer in huis.
Want mijnheer is de baas en ik slechts zijn personeel.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MKkitten »

Hij krijgt sochtends 100gram. Dat eet ie zelf in delen op zo tot een uur of 18:00u. Dan geef ik rond 19:00u de andere helft 100gram en die is dus meestal sochtends weer op. Brokjes staan er standaard, die eet ie niet heel graag maar wel af en toe. Die laat ik max 1,5 dag staan. Wat er dan nog in zit gooi ik weg en krijgt ie weer verse brokjes. Maar goed vanochtend stond dus bijna alles er nog. Maar zou dan wellicht inderdaad door de warmte kunnen komen. Ik ben labradors gewend die alles eten wat los en vast zit haha
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Dat er nu niet zo goed gegeten wordt kan inderdaad aan de warmte liggen. Maar dan krijgen ze dus ook minder vocht binnen.

Zelf zou ik het natvoer eten geen uren willen laten staan. Ze krijgen hier max 50gr per keer. Dat eten ze dan direct op. Er blijft niets staan (want anders eet Bono het toch op). Dus wat meer kleinere maaltijden zou ook een trigger kunnen zijn dat ze de maaltijd ook direct opeten (in plaats van laten staan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Fotokonijn »

Helemaal mee eens.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MKkitten »

Bedankt voor de opmerkingen. Ik ben inmiddels qua brokken overgestapt op orijen regional red. Hij vindt deze erg lekker. Hij krijgt nu sochtends natvoer en avond brokken. Werkt goed zo. Hij is vanochtend voor z’n 2e inenting geweest en weegt inmiddels al 1,67kg. (13,5 week). Ik moet voor de eerste keer zijn ontworming geven maar dit was geen succes. DA zei dat het een smaakje had maar hij haalde er z’n neus voor op. Toen fijn gemaakt en door zo’n snack zakje van shiba gemengd. Deze eet ie normaal bijna kwijlend op , maar dat ging nu ook niet van harte. Denk dat ie nu misschien een kwart of half tabletje binnen heeft. De rest van het prutje heb ik maar even als eten neergezet hopelijk eet ie t straks nog op. Hebben jullie ervaring hoe je dit het beste kunt geven? Hij lijkt nl. heel goed te ruiken dat er iets doorheen zit wat ie niet moet.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Asse-Poes »

Ik gebruik de gewone methode.

Op je knieën gaan zitten, kat tussen je benen klemmen.
Linkerhand trekt bekje open en houdt het kopje omhoog, tegen jouw borst
Rechterhand mikt pilletje naar achteren in het keeltje.
Bekje goed dichthouden!! En keeltje wrijven. Goed opletten of de kat slikt.
Daarna snoepje geven en de kat de hemel in prijzen.

Mocht de kat zo slim zijn om net te doen alsof hij slikt, maar hij spuugt het uit zodra hij weer vrijs is:
Herhaal het stappenplan. :lol:

Hoe jonger ze zijn om er aan te wennen, hoe meer profijt je er later van hebt.
Maak er geen drama van, gedraag je naar de kat toe alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Het zal heus een aantal keer niet lukken, maar gewoon doorzetten, je wordt er vanzelf handig in.
Je kan ook prima oefenen met een klein snoepje of brokje. :grin:


Er zijn natuurlijk ook andere methodes zoals een pillenschieter (ik vind dat best link) en de Easypil (trapt ook niet elke kat in)
Maar ik zou je de gewone methode aanraden. Er kan een moment komen dat je pillen moet geven die niet verkruimeld mogen worden of die niet met iets lekkers gegeven mogen worden.
Nog een belangrijk voordeel van de gewone methode: je weet zeker dat de pil binnen is!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door crazycatladyP »

Ik kreeg van mijn DA de tip om bij katten die hun pillen weer uitspugen (hier ook) ;-) een klein beetje water in een spuitje klaar te leggen en dat meteen na de pil in de wangzak te spuiten, dan moeten ze wel slikken :grin:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Asse-Poes »

Das een goeie!
Maar hoe doe je dat dan? Pil erin mikken, kaken dichthouden en dan dat water in de wangzak spuiten?
Loopt het water er dan niet gewoon weer net zo hard uit?

bij spuitjesvoeren gebeurt dan namelijk ook, als Bellow echt niet wil meewerken :icon_shifty:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door crazycatladyP »

Asse-Poes schreef: 28 jun 2023 17:56 Das een goeie!
Maar hoe doe je dat dan? Pil erin mikken, kaken dichthouden en dan dat water in de wangzak spuiten?
Loopt het water er dan niet gewoon weer net zo hard uit?

bij spuitjesvoeren gebeurt dan namelijk ook, als Bellow echt niet wil meewerken :icon_shifty:
Hier ging het ongeveer zoals jij beschreef, maar er ging toch genoeg water naar binnen om te slikken blijkbaar :lol:
De DA zelf deed het veel sopeler, toen ze het voordeed, dus waarschijnlijk is het ook een kwestie van oefenen ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MKkitten »

Ja denk dat ik inderdaad volgende keer het gewoon zo direct geef ipv door van alles te mengen. Weet je zeker dat ie t binnen krijgt. Idee met water valt ook te proberen 👍🏻
Plaats reactie