(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik denk dat het eerder te maken heeft met het slapper worden van het weefsel na de sterilisatie/castratie.
Missy weegt maar anderhalve kilo en Redney 3 kilo.
Ze hebben dus ondanks hun hangbuikjes een normaal gewicht.
Ik vind het wel een bepaalde charme hebben. :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik snap er niets van. Ik geef Lady maar drie kleine handjes voer (droog) per dag. En ze is zo dik :shock:

Ze moet echt nodig afvallen :???:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, zou ook kunnen en die gewichten zijn inderdaad niet afhankelijk van buikje of niet, want Spooky heeft er bijvoorbeeld geen, maar weegt wel dik 5 kilo. Daar houden we het op zware botten, net als bij mensen het geval kan zijn.
dartagnan
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mei 2004 19:24

Bericht door dartagnan »

ik heb al 15 jarig oude kat en een van 13 jaar.
nu kwamen er vorig jaar 4 katten bij sinds die tijd durft de oudste geen harde brokken meer te eten. ik zag haar gewoon afvallen
nu geef ik haar 3 a 4 keer daags zacht voer en ik zie de flanken die een tijd lang waren ingevallen weer dik worden.
ok het is slecht al dat zachte voer maar als je kat niet meer wil eten wat doe je dan???
groetjes helma, 5 katten en 18 caafjes
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Oudere katten hebben soms last van gebitproblemen.

Misschien deden de harde brokjes op een gegeven moment zeer?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ja, je kunt eens proberen of ze de brokjes wel wil eten als je ze even in wat warm water weekt.

Als ik zo'n oude kat zou hebben, zou ik haar ook gewoon geven wat ze het liefste wil eten hoor. Maar het zou best kunnen dat die harde brokjes pijn doen aan haar tanden.

Moeten de katten uit hetzelfde bakje eten? Misschien wil ze dat niet delen met de andere 5 katten. Dan zou je haar een eigen bakje kunnen geven.
Gebruikersavatar
RmE
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2004 12:27
Locatie: Randstad

één jaar oud en nu al te zwaar

Bericht door RmE »

Hoi mensen,

Ik heb een hele leuke één jaar oude kater uit het asiel gehaald. (zie de fot hiernaast)
Hij is middelgroot maar best zwaar. Toen ik hem 6 weken geleden in mijn huis haalde was hij 5 kilo, nu is hij al 5,8 kilo.
Deze kater krijgt alleen droge brokjes en niet meer dan op de verpakking staat dat is dus zo 2 maal 40 gram. Omdat hij zo snel toeneemt in gewicht ben ik al over gegaan op 2 maal 35 gram.
Hij schokt alles in één keer op. Wellicht is dit gedrag nog een overblijfsel van zijn asielverleden; daar woonde hij met zo'n twaalf katten in één ruimte.
Hij ziet er uitstekend uit (behalve dat hij echt wat dikkig is) en heeft het dik naar zijn zin, denk ik zo. Sinds zondag laat ik hem in de tuin, daar klimt hij op wat een schuurdak en in de bomen om naar de vogels te loeren. Soms speelt hij ook wat in huis.Ik hoop dat deze lichaamsbeweging hem terug brengen naar een gezonder gewicht.

Weet iemand of er dieetschema's zijn voor zo'n jonge kater?
En is zo gewichtstoename verontrustend?

O,ja er zijn geen andere katten of dieren in huis waar hij mee kan eten.

alvast bedankt
en een mooie feestdagen
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Mischien is de voeding die hij nu krijgt te energierijk.
Wel eens gedacht aan Indoor voer of Light?

Anders heeft het misschien een medische oorzaak, stofwisseling o.i.d.
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

80 gram brokjes is wel veel. Onze katten krijgen 44 gr. per dag (Royal Canin Young Male) dus je geeft bijna het dubbele. Je schrijft niet welk voer je geeft.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Je geeft inderdaad wel erg veel brokjes. Je zou ook prima 2x 30 of zelfs 25 gram kunnen geven. Een Light voer is misschien ook verstandig. Dan kan hij toch meer eten maar krijgt hij minder voedingswaarde per brokje binnen.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Quinto is 2,5 en weegt 5,8 kilo en Xandor is 1,5 en weegt 4,8 kilo. En Quinto is echt behoorlijk groot dus ik denk inderdaad wel dat hij te zwaar is. Mijn katten krijgen samen zo'n 80 gram op een dag dus hij krijgt volgens mij in ieder geval te veel brokken. Daarnaast krijgen ze bij mij Indoor voer van RC en dat scheelt ook al aanzienlijk. Quinto is ook een tijdje nog wat zwaarder geweest en werd daardoor te dik, nu met Indoor is hij beter op gewicht.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
RmE
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2004 12:27
Locatie: Randstad

Bericht door RmE »

Phil krijgt nu 2 maal 35 gram Whiskas Senior brokken. Op de verpakking staat dat een kat van 4 kg. 80 gram per dag nodig heeft. Phil weegt nu 5,6 kg.
's avonds krijgt hij ook drie a vier kattensnoepjes.
Kan ik Phil nu nog minder geven dan de 70 gram per dag die hij nu krijgt?
denk aan anderen, anderen denken aan jouw
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Als hij echt te dik is, kan dat wel. Als je wil dat hij niet dikker wordt dan hij nu is, moet je een beetje uitproberen met welke hoeveelheid hij op dit gewicht blijft.
Je moet hem trouwens wel andere brokken geven dan Senior hoor, als hij nog maar 1 jaar is. Senior is voor katten vanaf een jaar of 7.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

De 40 gram die door iedereen aangegeven wordt, is van de zgn. premium merken zoals Royal Canin en Iams. Omdat er meer voedingsstoffen inzitten, hebben ze minder brokjes nodig om alles binnen te krijgen.

Ik weet niet of Phil andere soorten brokjes ook lekker vindt, maar anders is het misschien handig om eens een light-voer te proberen. Dat zou dan waarschijnlijk wel een ander merk zijn, dus dan is het even opletten hoe veel voer hij daarvan mag hebben.

En wat Marije al zegt: Senior van Whiskas is volgens mij voor de wat oudere kat, voor een katje van 1 jaar zou je Adult moeten hebben.

In ieder geval veel succes! Ik spreek uit ervaring: het is ontzettend moeilijk om niet aan een smekend katje met overgewicht toe te geven. :wink:
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

dieet voor simba?

Bericht door mickey »

We hebben twee katten, Mickey van 1 jaar en prima op gewicht en Simba, een veels te dikke ex-kater van 10 jaar. Hij moet echt op dieet, maar hoe?
Ik geef hem nu een half jaar lang al wat minder blikvoer, maar geen resultaat. Verder heeft hij wel altijd wat brokjes staan (Gourmet) en hij neemt soms een hapje, hij schrokt ze niet op ofzo.
Eigenlijk moet hij 's avonds wel een hapje blikvoer hebben, anders breekt hij 's nachts het huis af. Hij krijgt een halve vork.
Moet ik minder brokjes geven? Of speciale dieetbrokjes? En Mickey dan, zij heeft geen dieetbrokjes nodig en we werken overdag dus dan is er geen controle.
Of moet ik dan 's morgens en 's avonds als ik thuiskom brokjes geven (ik ben wel van 8 tot 6 weg)?
Hebben jullie ideeen?
O ja, in spelen heeft hij ook niet veel zin, hij vindt het leuk om naar het touw te kijken, maar hij steekt geen poot uit. Volgens de dierenarts is hij verder wel gezond afgezien van het overgewicht.

En hebben jullie ervaringen met de verschillende merken dieetvoer?
Plaats reactie