Abces

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Clavubactin zit in dezelfde groep als clindamycine. Dus ik denk ook dat het nu goedkomt. Goed gedaan, Rian!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Het gaat alweer beter met Luna, maar het openmaken van het wondje, of eigenlijk zijn het twee wondjes is ECHT niet leuk. Er komt geen pus uit, wel vocht, maar het loopt er niet uit.
Luna blaast en mauwelt, dus het doet echt pijn als ik het doe.
Nog eventjes...
Mauw
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Jeetje, lees je verhaal nu pas Rian :oops:
Ik herken je verhaal, onze Vondel heeft het een paar jaar geleden ook gehad, een dikke zachte bult op z'n rug, die behoorlijk pijnlijk was, en omdat de DA hier op Schiermonnikoog maar één keer in de 14 dagen komt, heb ik hem klem tussen de benen genomen, het korstje opengekrabd en de pus eruit gedrukt, wel een kop vol :esick: Daarna de DA gebeld en die heeft AB opgestuurd, ook heb ik het een aantal dagen opengehouden met een spuit met gekookt afgekoeld water. (deed hem wel pijn...) Hij was er toch aardig snel weer bovenop, dus met Luna gaat het nu ook snel de goede kant op denk ik. :wink:
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Het gaat al weer stukken beter met Luna. Als ik 'sochtends de woonkamer binnen kom, waar zij al aan het wachten is op haar eten, en ze ziet mij, dan rent ze snel weg. ('o daar komt dat mens weer dat zo irritant aan dat pijnlijke plekje gaat pulken' :evil: )

Maar vanochtend zag het wondje er zo mooi uit, dat ik heb besloten om er niets meer aan te doen. Ik heb haar op de strijkplank gezet en toen goed onderzocht of ik nergens meer een verdikking kon vinden. Dat was niet zo, dus ik denk dat de ellende bijna voorbij is :grin: .

Wel moet ik nog naar de da om 1 pilletje antibiotica te halen. Ik was zo slim om het in haar natvoer te doen en Luna was zo slim om alles op te eten behalve dat pilletje, dat inmiddels een soort papje was geworden. Dat kreeg ik dus niet meer bij haar binnen..... :???:
Mauw
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

He verdorie, ben ik Luna vanavond aan t aaien,lijkt het alsof er toch weer een bult komt...
Toch maar weer de korstjes opengemaakt, maar ze zien er zo mooi uit, echt alsof ze al aanhet helen zijn.
Als ik er aan de zijkanten op druk, komt er ook alleenhelder vocht, geen pus. Maar die kwam al niet meer toen ze bij de da vandaan kwam.

Ik hoop echt niet dat het toch weer terug komt...... :sad:
Mauw
ellebel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2007 09:42

abces/pus

Bericht door ellebel »

Hoi,
Ik ben nieuw hier, en heb meteen een vraagje.
Vorig weekend kwam onze (gecastreerde) kat thuis met een flinke buil op z'n kop. Omdat die buil er schoon uitzag, dachten we dat iemand hem een flinke tik gegeven had. Maandag zag ik dat het zwart was, en wou met hem naar de d.a., maar m'n dochter had hem naar buiten gelaten, en toen hebben we hem een paar dagen niet gezien. Nu hebben we hem afgelopen donderdag kunnen vangen, en zijn meteen gegaan. Het bleek een flinke abces te zijn. Er kwam flink wat prut uit. De d.a. had het behandeld, en ik kreeg medicatie mee voor hem (voor 10 dagen). Nu Kwam ik vannacht beneden en zag dat er overal weer pus lag (kon vannacht dus gezellig aan de poets :???: ). Nu mijn vraag. Heeft iemand dit ook meegemaakt? Het lijkt erop dat er nergens geen pus meer zit (heb er nog een paar keer stukken keukenpapier tegenaan gehouden/gedrukt. Er druppeld wel af en toe wat bloed uit). Dat zwarte lijkt losse dode huid te zijn (gaat dit eraf vallen?). Wat kan ik verwachten dat allemaal gaat gebeuren nu? Ik vind het er zo vies uitzien. Gister heb ik een kap gekocht voor over z'n hoofd/nek, maar hij lijkt met en zonder kap, zo ongelukkig. Dit heeft hij, na 11 jaar, toch echt niet verdient. (die kap is, omdat hij steeds met z'n poot er overheen gaat, en krapt).
Maar wat nu? Wat is het beste voor m'n kat? Gaan we hier nog een hoop problemen mee krijgen?
We zijn verhuist (hoeven de sleutels volgende week pas in te leveren), dus hij mag nu zowiezo een week of 6 (dacht ik) niet naar buiten.
O ja, die plek zit vanaf halverwege zijn hoofd tot ongeveer iets onder zijn wang (1 oogje kreeg hij niet helemaal open), en halverwege zijn neus.
Groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit lijkt me een vechtabces. Sommige katers die vaak buiten zijn en daar hun territorium willen verdedigen lopen tijdens het vechten dergelijke wonden op, meestal op de kop of schouders.

Het is heel goed dat je hiermee direct naar de dierenarts bent gegaan, want het is belangrijk dat de wond als hij open is ontsmet wordt en dat je kat antibiotica krijgt. Soms moet de wond als hij erg diep is zelfs gehecht worden, maar dat beoordeelt de dierenarts. Soms ook wordt de wond als hij nog dicht is door de dierenarts voorzichtig opengesneden als er te veel druk op zit.

In jouw geval heb je alles gedaan wat je moest doen, dus dat is heel goed. Als er nog meer pus uitkomt (maar dat denk ik niet) dan kun je even wat afgekoeld gekookt water op een schone (thee)doek doen en daarmee de wond reinigen.

Verder kun je de kat voorlopig beter niet naar buiten laten tot de wond helemaal dicht is. Wat betreft de hoofdkap kun je uitproberen of hij de wond weer openkrapt of hem voor de zekerheid gewoon maar laten zitten tot de kuur klaar is.

O ja, de zwarte huid is inderdaad dood en wordt er meestal door de dierenarts afgeknipt als hij er niet vanzelf afvalt.

Als je een echte vechtersbaas hebt in een omgeving vol met andere katten dan zal dit helaas nog wel vaker gebeuren, maar gelukkig is je kater gecastreerd, want ongecastreerde katers zitten vaak onder als ze vaak vechten.

groeten,
Sandra
ellebel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2007 09:42

abces/pus

Bericht door ellebel »

Bedankt voor je reactie. Er kwam gister toch nog wat uit, en nu nog een heel klein beetje, maar dat is bijna te verwaarlozen. Dan heeft hij dus straks een gat in z'n wang? Of groeit eronder eerst weer gezonde huid, voordat dat zwarte eraf valt?
Naar buiten mag hij toch nog niet, want hij zit nu in ons nieuwe huis, en hij zal daar eerst moeten wennen. Dat was toch 6 weken, of is dat korter of langer? Hoelang zal het duren voordat die wond goed genezen is (het is best een grote plek voor zo'n klein koppie)?

Groetjes
sannie2312
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2007 20:14
Locatie: Purmerend

abces

Bericht door sannie2312 »

Hoi allemaal,

Ik wilde mijn verhaal ook eventjes kwijt.In maart van dit jaar had ik problemen met mijn kat ze zat verstopt. Alles geprobeert met der en diverse keren naar de dierenarts geweest.Laxatract gehad en laxa pasta. Niets hielp.Voor 2 weken geleden zag ik ineens 2 grote gaten bij der anus.ik in paniek van wat is er nu weer met der aan de hand ik was die 2 dagen ervoor ook al geweest ivm wederom verstopping.Assistent zei nog zijn der anaalklieren niet verstopt tegen de da.nee hoor zegt die ze heeft een blaasontsteking.Afijn 2 dagen erna weer naar de da toe ivm die grote gaten bij der anus.de ontlasting kwam overal uit was echt heel erg smerig.bleek dus dat ze een abces had en dat die die maandag dus gesprongen is bij hem op de praktijk maar hij heeft dat niet echt goed gezien.foutje bedankt.kreeg een antibiotica kuur mee en ontstekingremmers.heb ik een week gegeven en wat denk je ik was net gestopt ermee zat ze weer verstopt shadow.ik weer gebeld met de da en kon gelijk komen.eindelijk foto's genomen van der buik en wat bleek ze had ongeveer 20 a 25 cm ontlasting vast zitten.nu heb ik isogel gekregen en moet haar elke dag een theelepeltje door der voer geven.De werking is als der ontlasting dun is dan maakt isogel het steviger en als der ontlasting dik is maakt die het dunner.inderdaad het werkt als een tierelier.ze gaat nu weer fijn op de bak poepen zonder geluid en der ontlasting is weer normaal.ik heb nog wel ontstekingremmers gekregen omdat het laatste gedeelte van der darm ontstoken kan zijn of die is niet meer zo stevig na alles.
Ik hoop dat iemand wat aan dit verhaal heeft en wie weet kan iemand het gebruiken isogel voor zijn kat of poes die verstopt is als laxatract of laxa pasta niet werkt. ik ben zeer tevreden over isogel

groetjes Sandra
sannie2312
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2007 20:14
Locatie: Purmerend

shadow

Bericht door sannie2312 »

Hoi allemaal,

Helaas is het niet goed afgelopen met shadow. De dierenarts kon niks meer voor haar doen. Ze bleef continu verstopt raken en de isogel in combinatie met laxatract hielp ook niet.
Helaas hebben we dan gisteravond onze 5 jarige poes Shadow dan ook moeten laten inslapen. Ik heb nog nooit voor zo'n rottige beslissing gestaan helemaal omdat ze nog zo jong was.

Groetjes Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Hoi naamgenootje,

Wat een naar bericht zeg, zeker nu het zo goed leek te gaan! Toch heb je, denk ik, wel de juiste beslissing genomen, want als ze langdurig continu verstopt zitten kunnen er hele nare dingen gebeuren, zo kunnen ze zich vergiftigen of uiteindelijk een stuk dikke darm meepoepen en daarnaast voelen ze zich vaak heel misselijk en sloom.

Gelukkig is jouw arme poesje verder leed bespaard gebleven, ook al is dit nu een schare troost. Heel veel sterkte dus met het verwerken van deze klap!

groeten,
Sandra
Gesloten