Abces

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Abces

Bericht door rian »

<titel aangepast door moddy>

Hoi allemaal,

volgens mij heeft Luna pijn aan haar rug, of poten of buik, in ieder geval mogen we haar niet meer achter aanraken.
Ik ben net even weggeweest en toen was ze nog als een gek aan het spelen. toen ik thuis kwam pakte ik haar op en toen ging ze mekkeren, meer het geluid dat ze doet als ze een vogel ziet.

Mijn vriend ging haar aaien en toen ging ze op haar zij liggen, maar toen hij haar bij haar buik/rug aaide blies ze naar hem!! Dat doet ze echt nooit!

We komen er ook niet achter wat het is, want ze reageert zo fel meteen als we er nu ook maar in de buurt komen.
Misschien maak ik me wel druk om niets, maar het lijkt nu ook wel of ze zich niet lekker voelt, of ze stiller is als anders...

:sad: komt het bekend voor bij iemand??
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hoe oud is Luna en is ze al gesteriliseerd? Zo ja, wanneer?
Kun je voelen waar de pijn precies zit? Lijkt ze koorts te hebben?
Sorry voor al die vragen, maar misschien helpt je dat een beetje op weg.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Luna is anderhalf jaar en ze is in maart dit jaar gesteriliseerd. Ik weet niet of ze koorts heeft, ze voelt niet warmer aan in elk geval.
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik weet het ook niet, Rian. Soms doen ongesteriliseerde of pas gesteriliseerde poezen dat omdat het pijn doet bij hun baarmoeder, maar dit weet ik zo ook niet.
Ik zou het even tot morgen aanzien, tenzij ze nu echt sloom en duf wordt, dan zou ik haar temperaturen (digitale thermometer, rectaal)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Volgens mij kunnen er verschillende oorzaken zijn, maar ik kan alleen maar uit mijn eigen ervaring spreken. Onze kater had dit min of meer ook, wilde niet meer springen en miauwde bij het oppakken. Bleek dat zijn anaalklieren verstopt en ontstoken waren. Deze zijn toen door de DA gespoeld (onder een roesje) waarna hij een week lang antibiotica heeft gekregen.

Je kunt het het beste toch even laten nakijken.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi,

Luna is sinds gisteravond niet meer uit haar mandje gekomen. Normaal gesproken ligt ze altijd bij ons op bed en s ochtends op mijn kussen, maar nu dus niet. Ze heeft ook weinig gegeten, alleen een paar felixsnoepjes en wat kattenmelk, brokjes wil ze niet. Dat is ook raar, want het eerste wat ze doet is eten s ochtends.

Net ging ze uit haar mandje, heel voorzichtig en moeizaam. Ze ging eerst onder het bed, want ze dacht dat wij haar wilden oppakken. Toen ging ze stapje voor stapje de trap af en als ze loopt, loopt ze heel laag, nog net geen sluipen.

Vanmiddag om 20 over 2 heb ik een afspraak bij de dierenarts.
Mauw
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Nou ik ben net terug en volgens de dierenarts is het niks ernstigs.
Ze heeft in ieder geval niets gebroken, want toen ik net thuis kwam van mijn werk om haar op te halen, zat ze bij de deur op me te wachten :roll: .
Maar toen ik haar oppakte en ook toen de dierenarts haar onderzocht, mekkerde ze toch weer luid en blies ze weer.
Volgens de da heeft ze veel pijn, maar er is waarschijnlijk het een en ander gekneusd.
Ze is aangereden, of gevallen of heeft ergens tussen gezeten, maar daar komen we toch niet achter denk ik :???: . :evil:

Ze heeft pijnstilling gekregen en ik heb ook nog wat pijnstilling in een flesje meegekregen, dat moet ik 1x daags in haar bekkie doen met zo'n spuitje...ben benieuwd of me dat lukt..

Als het vrijdag nog niet over is moet ik terug, maar aangezien ze al weer beter liep toen ik thuis kwam heb ik goede hoop!
Ze moet wel goed blijven eten/drinken en poepen/plassen zei de da en dat doet ze nog niet helemaal zoals het hoort...ik hou het in de gaten!

Dankjewel voor jullie lieve zorgen! :grin:
Mauw
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Nou, Rian, dan is er werk aan de winkel, als je zelf de medicatie moet geven! Gelukkig dan maar dat het niks ernstigs is, wel vervelend dat je niet weet wat het dan wel is. Zijn er ook foto's gemaakt?
Vertroetel Luna maar extra veel!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Nee ze maakten alleen foto's als het vermoeden er was dat er iets gebroken was.
Mauw
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Wat raar, ze moeten toch ook controlleren op inwendige bloedingen...

Is haar tandvlees bijvoorbeeld heel bleek, en er zijn nog andere symptomen.

Foto lijkt mij persoonlijk op zijn plaats.
Heb je er wel om gevraagd??
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ja Luna kan wel lopen. Ze liep net ook al beter dan vanochtend. Ze mekkert nu alleen nog als je haar bij haar poten of rug aanraakt.
Ik vertrouw er wel op dat ze alles gecontroleerd heeft, hoor, ze onderzocht haar erg rustig en lief, dus dan zal ze ook weten dat er geen inwendige bloedingen zijn.
En Luna reageert nog op spinnetjes, geluidjes etc en is nog erg nieuwsgierig, dus ik denk dat het gelukkig toch mee valt en dat ze 'alleen' wat kneuzingen heeft...
Mauw
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Shaz schreef:Als er daadwerkelijk inwendige bloedingen geweest zouden zijn zou ze er nu al niet meer geweest zijn om het maar even cru te zeggen.
Maar gelukkig lijkt het mee te vallen!
Geef Luna maar een voorzichtige knuffel van me :wink:
Niet om naargeestig over te komen, en als Luna opknapt is het volgende helemaal niet van toepassing, maar een inwendige bloeding kan ook klein zijn, hoeft niet gelijk opgemerkt te worden, net als bij kinderen.

Die moeten na een val (bijvoorbeeld met hun buik op of tegen een hard voorwerp) ook 24 uur in de gaten worden gehouden.

je ziet dan vanzelf aan de lippen, tandvlees en gelaatskleur of er veranderingen zijn, of dit bleek wordt.

Ik vind het dus wel degelijk iets dat ook bij dieren goed in de gaten moet worden gehouden.

Maar Nogmaals:

Als Luna lekker opknapt, is dit niet van toepassing.

Ik hoop dat het goed met haar gaat!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Hoi Rian,

Fijn om te horen dat het met Luna alweer wat beter gaat.

Ik heb met mijn eerste kat iets soortgelijks meegemaakt. Ik kwam thuis en hij kwam hinkend naar me toe en blies toen ik hem wilde oppakken. Bij de DA bleek hij een flinke kneuzing te hebben op zijn achterlijf. De DA dacht dat ie gevallen was. Ik kreeg ook pijnstillers mee en met een paar dagen was Much weer helemaal de oude.

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi allemaal,

dit avontuur heeft een staartje gekregen. Afgelopen donderdagavond ontdekte mijn vriend een bult op Luna's rug. Ik ging ook voelen en inderdaad, een ronde zachte bult ongeveer tien centimeter van haar staart.
Ik ben de volgende dag naar de dierenarts gegaan. Zij deed de haartjes op de plek waar de bult zat opzij en er zat een korstje. Ze haalde het korstje weg en er kwam een grote hoeveelheid pus uit het wondje. Het was best een groot ' gat', ik had het gevoel dat ik ' in' haar ruggetje kon kijken :shock: . Ik schrok heel erg, want ik dacht dat het een buil was, opgezet vanwege een kneuzing.

Het blijkt dat Luna gevochten heeft met een hond of kat (ik denk hond aan de grootte van dat wondje te zien :???: ) en is dus gebeten in haar rug. De da heeft het wondje gespoeld met antibiotica (vond Luna niet zo'n fijn gevoel) en ze heeft een antibiotica-kuur meegekregen.

Ik moest in de gaten houden of er meer bulten kwamen, want het kon zijn dat de ontsteking zich ging uitbreiden. En inderdaad, vandaag ontdekte ik een nieuwe bult, vlakbij de plek waar het korstje zit. Ik denk dat er toch nog pus zit die niet helemaal eruit is gekomen. Dus nu verwacht ik dat ik morgen weer met mijn beestje naar de da kan.... :sad:

Ik vind het zo zielig voor haar, want ze voelt zich echt niet lekker. Ze eet en drinkt wel en gaat ook gewoon op de kattenbak, maar ze kijkt zielig en ligt vooral wat te liggen. Af en toe doet ze een diepe zucht en kijkt ze ons aan van: ' weten jullie nog wel dat ik zielig ben?' :roll:

Ik hoop dat ze snel van dit gevoel af is....
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dit is dus de gevreesde G-strep, Rian :???: Welke antibiotica heb je meegekregen, want het is belangrijk dat je de juiste hebt. Je kunt het beste Luna's wond 2x daags schoonspoelen. Belangrijk is dat je het abces openhoudt, en dat kan met clindabionzalf, waar een lange tuit aan de tube zit. Het is inderdaad een heel naar gezicht dat je zo diep kunt kijken, maar als het schoon en roze is, trekt het echt binnen een dag dicht. Ik heb het nu vele malen gezien en de dieren zijn er allemaal bovenop gekomen (behalve de hele kleintjes) met de juiste medicatie.

Een dikke knuffel voor Luna en voor jullie voor de schrik :wink:
Gesloten