Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Seemy »

haha ja dat groeit zeker erg snel!

Wij hebben ze toevallig afgelopen weekend alweer geknipt bij Brenton, er zat ongeveer 4 weken tussen met de vorige keer.
Achterpoten was trouwens nog niet nodig nu ;-)
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door beestenbende »

Ik heb ook nog nooit zelf geknipt. Enige wat ik wel merk is dat de beide dames, die hier ca 6 weken zijn gekomen, soms wel in kussens etc blijven haken, maar dat probleem lossen ze zelf ook weer op. Beetje de indruk dat ze niet echt een huiskamer gewend waren want op een bank of vensterbank springen gaf nog wel eens een inschattingsfoutje, lees grote plof op de grond op. Ze zijn niet echt gewend om overal op te springen en schatten de afstand soms verkeerd in, op zich wel grappig om te zien, stelletje motorisch-gestoorde katten, zolang het maar geen gewonden oplevert...ach, en die nagels we houden het wel in de gaten, maar ik denk dat als het wel nodig is ik het de da vraag. Veel te bang om het verkeerd te doen en ze pijn te doen...Auw!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door yvontje »

beestenbende schreef:Ik heb ook nog nooit zelf geknipt.......ach, en die nagels we houden het wel in de gaten, maar ik denk dat als het wel nodig is ik het de da vraag. Veel te bang om het verkeerd te doen en ze pijn te doen...Auw!
Eerste keer waren wij ook hardstikke bang.... Maar achteraf waren we zo blij dat we het gedaan hadden. Maar met dat speciale schaartje kan het volgens mij niet fout gaan.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door loek »

Ik denk wel dat het fout kan gaan hoor...als je in dat roze gedeelte knipt...
Iew nou ik heb het net ook voor het eerst gedaan. Reactie van de katten was gelukkig prima. Diesel (die nog niet helemaal gelukt is...1 nageltje gedaan ;-) wilde het schaartje alleen aanvallen. (spelen) Maar daarbij luid spinnend...hij dacht gewoon: 'oh leuk nieuw speeltje'.

Ik heb ze eerst vastgehouden...maar dat was een minder succes. Toen ze net even lekker rustig lagen er gewoon bij gaan 'liggen' en pootjes gepakt, geen probleem (bij Muis). Toen dacht ik weer eens: 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan'. Denk ik helemaal dat het toestand wordt en ze in de houdgreep moet houden....is dat helemaal niet nodig!

Nog wel een vraagje. Ik vind het moeilijk om die nageltjes echt te voorschijn te toveren. Waar moet je dan precies op duwen? (ik heb gewoon zitten zoeken tussen de vacht....maar da's niet heel handig, veel meer kans dat ik ze in hun vel knip...dat moet anders kunnen volgens mij)

Oja nog een vraagje, De achterpoten heb ik niet gedaan, die voelen niet zo scherp, juist een beetje 'rond' en glad. Dus ik bedacht me dat ik ze scherper maak als ik ze afknip. Klopt dit? Of lijkt dat maar zo?
p.s. Even tussendoor Diesel ook gedaan. Behalve dat hij in mijn hand bijt gaat het prima. Dat in mijn hand bijten is spelen (niet hard, en af en toe likken)...maar dat mag hij normaal niet. Maar heb het nu maar toegelaten aangezien het een goede afleiding was.
Muis lag erbij...al met al vonden ze het volgens mij gewoon een heerlijk aandachtmoment! haha heerlijk, ik hoop dat dat zo blijft!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Leonie89 »

ik doe ook alleen de voorpootjes hoor.. ik principe hoef je helemaal niet te knippen, als ze de krabpaal gebruiken.. ik knip haar nageltjes alleen als ik vind dat ze te vaal blijft haken aan de bank of kleren..
als je een teentje van onder omhoog drukt steekt het nageltje wat uit.. dan kun je makkelijk knippen..
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door beestenbende »

Ik deed het eerder ook nooit, maar sinds we meer binnekatten hebben dan buitenkatten ben ik er wel van overtuigd dat je af en toe de nagels moet knippen. Het verschil tussen de buiten en binnenkatten is echt heel groot, de buitenkatten hebben mooie korte nages, maar de binnenkatten hele lange en scherpe waar ze regelmatig ergens in blijven haken. Omdat ik bang ben dat ze zich daar nog eens mee verwonden ben ik er mee begonnen. Wij hebben ook een speciaal honden/katten schaartje gekocht en het is ideaal. Veel stress geeft het overigens niet, ze zijn het alleen op een gegeven moment weer zat. Maar inderdaad werkt het aardig goed als ze in diepe slaap zijn.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door yvontje »

Wij gebruikten eerst een gewoon nagelschaartje, en dat was ruzie!!!
We doen het nu samen, vriendlief houd de kat vast en ik knip. A omdat ik niet genoeg kracht heb en b omdat hij het eng vindt om te knippen. Het speciale schaartje waarderen ze echt veel meer.
We doen alleen de voorpoten.
En de nagels vinden we door gewoon hun pootje bij de nagel een beetje plat te drukken om het zo maar te zeggen. Dan komt de nagel vanzelf meer naar buiten.
Succes!!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door loek »

Yvontje,
Is het een idee om het ook eens te proberen als ze slapen? Scheelt allemaal gedoe en stress. Tenzij ze natuurlijk het al niet leuk vinden als je aan hun pootjes zit. Ik was laatst bij een vriendin die twee katten heeft. En ik ben altijd dus gewend om automatisch ook aan de pootjes te zitten tijdens het aaien (noem het een tik haha) Die van mij zijn dat dus gewend en vinden dat prima, en helpt dus denk ik bij het nagels knippen. Maar haar katten trokken hun pootjes meteen terug toen ik eraan zat. Vonden ze 10 keer niets. Mara als die van jou het ook niet erg vinden, is het echt wel een idee om het tijdens slaap. (of in mijn geval gewoon als ze rustig liggen) te doen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Mandy »

Wij knippen de nageltjes van de katten niet, want we hebben hier 2 flinke krabpalen staan waar ze zich af ent oe flink in uit leven! :-P
Maar mocht dat we nodig zijn als ze bijv zich aan andere dingen vergrijpen dan laat ik 't door de dierenarts doen!
Want ik doe dat zelf niet!
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door yvontje »

@ Loek, Ze vonden het alleen erg als ik aan hun nagels/pootjes zat toen ik dat andere schaartje in mijn handen had. Nu vinden ze het inprincipe prima. Maar we doen het toch maar met zn 2-en vanwege mijn blessure en mijn vriend zn angst. Onze cattery eigenaar heeft precies laten zien hoe het moet. Als we klaar zijn beginnen ze gewoon weer tegen ons aan te knuffelen hoor. Hoef je je echt niet druk om te maken ;-) Misschien voelde ze gewoon onze angst wel.

@ Mandy, sommige (ras)katten moeten hun nagels laten knippen omdat ze anders te lang doorgroeien en aan bijvoorbeeld de kussentjes vastgroeien. Wij moeten het zo'n 1 per 3 weken doen. Mocht je dat elke keer bij de dierenarts laten doen (even makkelijk gerekend a 10 euro per keer x 52 weken is dat toch 520 euro per jaar) wat je anders aan leuke dingen uit kunt geven.

GRZ
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Mandy »

@ yvontje okej daar zit ook wel wat in!
Had ik niet zo bij stil gestaan! :lol:
Love cats
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Preventief nagels knippen

Bericht door Viper »

Heb al de zoekfunctie gebruikt, maar kon hier eigenlijk niks over vinden. Vanaf dat wij Viper(nu 8mnd oud) hebben en nu ook bij Vito(vandaag 10wkn oud), knippen wij hun nagels.

We knippen alleen het allerscherpste puntje eraf, dus het worden niet van die botte stompjes. De reden hiervan is dat Viper overal achter bleef hangen met zijn nagels, aan de bank(stoffen bekleding), aan je kleding e.d.. Daarnaast haalde hij je ook ogen met spelen. Sinds we het scherpste eraf knippen heeft hij daar geen last meer van. Viper en Vito scherpen gewoon meerdere keren per dag hun nagels aan de krabpalen en hebben voldoende grip om tegen de bank op te rennen of om in de krabpaal omhoog te klimmen(zonder moeite). We hoeven de nagelpuntjes van Viper maar 1x per 2 á 3 weken te knippen, soms zit er nog langer tussen. Die van Vito hebben we pas 1x geknipt, maar we hebben hem pas 1 week.

Zijn er nog meer mensen die dit doen bij hun katten? Onze vorige kat was een kat die ook buiten kwam, hij maakte nooit ergens lusjes in(behalve met kneden tijdens een kroelsessie :lol:). Zijn nagels hebben wij nooit geknipt omdat het niet nodig was en hij ze ook nodig had om over schuttingen te klimmen of af en toe met een vechtpartij :eshhh: .

Viper vindt het knippen ook helemaal geen probleem en blijft onderuitgezakt op je schoot liggen tot je klaar bent :eangel:.
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Preventief nagels knippen

Bericht door Anne1988 »

Ik doe het op dit moment niet, maar ik was het eigenlijk wel van plan. Momenteel vind ik het alleen zielig om ze nog meer 'te pesten' omdat ze ziek zijn, en ze twee / vier keer per dag een spuitje in het bekkie krijgen.

Zodra ze beter zijn, denk ik dat ik dit ook ga doen. De nageltjes worden nu wel erg scherp, haha!
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Preventief nagels knippen

Bericht door Leonie89 »

wij doen het niet elke paar weken, eigenlijk alleen wat je zegt, 'als ze ergens achter blijven haken'.. als me dat te vaak gebeurt houdt ik ze even in de houdgreep om de nagels te knippen, anders niet.. ze hebben een krabpaal en die wordt met alle liefde gebruikt, dus vaker is niet nodig..
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Preventief nagels knippen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi, welkom op het forum! En wat een leuke katten, ga je wel foto's plaatsen zodra dat kan? :grin:
Als de katten binnen zitten kun je inderdaad de nagels knippen, dat doe ik zelf ook bij Dean aangezien hij het erg leuk vindt tegen je op te klimmen en zijn nagels te gebruiken tijdens het spelen. Ook maakt hij goed gebruik van de krabpaal dus ze worden vanzelf weer scherp.
Zodra je ze buiten laat (weet niet of dat de bedoeling is in de toekomst) wordt het een ander verhaal. Dan moet je de nagels eigenlijk niet meer knippen omdat ze die hard nodig hebben met klimmen, vechten e.d.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Plaats reactie