schimmelinfectie bij katten info

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Emma Boom schreef: Ik licht mensen die hier willen komen goed voor, vraag ze van tevoren of ze hier wel willen komen en vertel wat ze moeten doen om besmetting te voorkomen. Als ik een dier plaats, is het minimaal 2x gewassen, krijgt het imaverol plus Program mee en wordt ook nog een nabehandeling met Trisporal aangeboden.

Schimmel is heus wel iets waar je rekening mee moet houden en wat je moet behandelen, maar ik vind het erg uit proporties geblazen. Voor mij is het irritant, veel werk en duur. En dat is alles.
Precies. Yoran en Zody zijn inmiddels 3 keer gewassen met Imaverol en hebben hun eerste program gehad. Bij Zody is de schimmel helemaal weg en zie je het al niet eens meer. Bij Yoran zie je de plekken op zijn oren nog wel maar ook bij hem hebben we het idee dat we het ergste gehad hebben. Het is een hoop werk om ze elke keer te behandelen en niet prettig maar het is ook geen rampzalig iets.
Onze andere katten hebben er geen last van gekregen en wij zelf ook niet.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Nee, ik vond het ook niet zo dramatisch hoor. Wel vervelend maar er zijn veel ergere dingen. Onze jongste telg was er zo vanaf en de andere meiden zijn door haar niet besmet omdat we met hulp van Marjolein goede voorzorgsmaatregelen genomen hebben. Ook wij hebben zelf niets opgelopen en er werd toch wat afgeknuffeld met ons meisje hoor. Het is inderdaad vervelend maar geen ramp.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

ik heb Surolan geldruppels vd DA gekregen voor schimmel op/in oortje
en je kunt het ontsmetten met zilverwater
Anonymous

Bericht door Anonymous »

yana schreef:ik heb Surolan geldruppels vd DA gekregen voor schimmel op/in oortje
en je kunt het ontsmetten met zilverwater
wat is zilverwater?
Waar kan je die krijgen?
Ja Surolan gebruik ik ook voor de plekjes en in Spidy's oren,Kitty's oren zijn schoon


lieve groeten nelleke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

kattenbel schreef:wat is zilverwater?
Waar kan je die krijgen?
Gebruik de zoekfunctie :wink: Dan vind je er voldoende topics over :cool:
Gast

Bericht door Gast »

Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Waar haal ik Clinafarm?
Ik heb hiervoor steeds schoongemaakt met Dettol maar dat helpt dus kennelijk niet tegen schimmels..
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Shaz schreef: Precies. Yoran en Zody zijn inmiddels 3 keer gewassen met Imaverol en hebben hun eerste program gehad. Bij Zody is de schimmel helemaal weg en zie je het al niet eens meer. Bij Yoran zie je de plekken op zijn oren nog wel maar ook bij hem hebben we het idee dat we het ergste gehad hebben. Het is een hoop werk om ze elke keer te behandelen en niet prettig maar het is ook geen rampzalig iets.
Onze andere katten hebben er geen last van gekregen en wij zelf ook niet.

En heb je ook een kweek met een tandenborstel genomen en op laten sturen naar Utrecht Shaz?
Vraagje aan Emma....moet dit ook en doe jullie dat ook?
Is dit gebruikelijk als er geen plekjes meer zijn?
Want het is geloof ik erg duur als je iets laat onderzoeken door Utrecht.
Toen onze hond ziek was (god hebben zijn ziel) deden we een stuk darm (punctie) naar Utrecht sturen om te onderzoeken en we waren rond de 300 gulden kwijt geloof ik(kan ook minder zijn,precies weet ik niet meer,maar het was wel duur.)
Tuurlijk weet ik dat deze schimmelziekte je aardig wat kan gaan kosten en als je wilt dat je dieren beter worden moet je betalen
Kan je ook als er plekken blijven ontstaan gewoon door gaan met Program?

Ze zijn dus wel geschoren en gelijk gewassen(ze waren toch onder narcose) door de DA
Gisteren hebben ze(en niet dinsdag vergiste mij) de 2de keer Program gehad.
Bij Spidy zie je dat ze heel erg het heeft,op haar koppie en bij haar befje(onder haar kin)
Bij Kitty zag ik zelfs een heel klein plekje naast het grote plekje.
Ja het is irritant en vervelend,maarja ik kan niet meer doen dan mijn best

oke tot zover weer

lieve grioeten nelleke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, wij hebben niet gekweekt. Standaard een kweek laten doen is veel te duur voor ons, dus ik leef met de wetenschap dat we blijven aanlopen tegen dit fenomeen.
Zoals ik al zei: ik weiger het als levensgevaarlijk te zien, dus ik weet dat we hiermee te maken blijven houden zolang we opvangen.

Als er plekken blijven ontstaan, kun je doorgaan met Program, maar je kunt beter doorgaan met wassen. Je mag trouwens de plekken ook met Dartarin-creme insmeren. Schimmel treedt op bij verminderde weerstand, dus de kat kan het een leven lang bij zich dragen zonder er verder ooit weer last van te hebben.

Sommige dieren was ik 4 tot 6 keer en je ziet de vacht zich herstellen. Na twee wasbeurten is de vacht niet meer contactbesmettelijk, aldus mijn da die onlangs een cursus hierover heeft gevolgd. De schimmel is dan niet uit het dier weg, maar het kan geen andere dieren (of jouzelf) meer besmetten. Wel kan de omgeving nog besmet zijn, dus daar moet je wel het nodige aan doen. Maar dat is al uitgebreid besproken.

En meer dan je best kun je inderdaad niet doen.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Bij mij hebben ze ook allebei al schimmel gehad en na een paar maanden is het nu bij 1 van de 2 weer terug op zijn koppie bij zijn oog.
Ook ik heb van de DA tabletjes meegekregen die je de ene week wel moet geven en dan weer een week niet.

Ik gebruikte de vorige keer ook Imaverol, maar hier raakte mijn katten echt van in de stress (en ik ook)!

Ik zie het ook niet als een hopeloze situatie, maar meer als gewoon ontzettend lastig iedere keer en duur. Mijn katten lijken er ook niet echt last van te hebben, ik ben ook niet bang dat ik er iets van mee krijg. Heb de eerste keer ook last gehad van ringworm en heb dat toen ook gelijk behandeld met Tea-Tree olie. Was echt geen ramp hoor.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

2 maanden geleden heb ik een kitten uit een verwaarloosde cattery gehaald, toen ik naar de DA ging bleek hij onder de schimmel te zitten...... :sad:
We hebben hem elke 5 dagen moeten wassen en hij kreeg pilletjes, een maand later was alles weg, de kale plekjes kregen weer nieuwe haartjes en z'n vachtje ziet er nu na 2 maandjes helemaal perfect uit!
Het meest vervelende van alles is dat ik en mijn zoon na een tijdje ook plekjes op ons lichaam vonden, gelukkig is dat nu ook over met een creme van de HA, maar het was wel vervelend :???:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het hele verhaal van Kitty en Spidy is te lezen op:



http://www.lepenca.4t.com


lieve groeten nelleke
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nou onze lieve poes heeft dus ook een schimmelinfectie. Ik heb dus een uur even in flinke stress gezeten, want toen ik belde kreeg ik de assistente van de praktijk en een uur later zou de dierenarts pas bellen met alle informatie.. Ik natuurlijk hier een beetje zoeken, en van dit topic wordt je niet vrolijk!!
Gelukkig; de dierenarts kwam met beter nieuws. We beginnen met drie weken tabletten (kan ik volgende week ophalen, dus nog geen idee hoe ze heten), dan moet ze voor controle bij hem komen en daarna nog een keer drie weken tabletten. (Dus in totaal zes weken achter elkaar)
Hij zei dat het in 95 van de 100 gevallen werkt, dus dat hoop ik echt heel erg. Ik vertelde hem van wat ik hier had gelezen (hij vond het goed dat ik me zo goed had ingelezen.. 8-) ) maar dat kwam pas als die zes weken tabletten niet gingen werken..
Dus ik ben erg opgelucht.. en ik hoop zo dat de tabletjes aanslaan bij snoozle!!

(Oja Loontje en Ilse; ik heb Imaverol nog steeds genoteerd dus daar kan ik altijd nog op terugkomen bij de dierenarts als de tabletten niet werken, nog bedankt!!)
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Succes he Dodo en ik hoop dat het snel aanslaat.
Want ik weet hoe vervelend het is en mocht je hetzelf krijgen met een zalfje van de dokter ben je er zo vanaf
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Ik werk zelf met schimmels, heb overigens nog nooit een besmette kat gehad, maar wel een besmet paard.
Een schimmel vormt inderdaad sporen, je kan zeggen dat de schimmel dan een beschermingskapje om zich heen trekt en jaren (echt tientallen jaren) zo kan overleven tot de omstandigheden er naar zijn dat hij weer kan gaan groeien of zelfs woekeren.
Zodra een schimmelinfectie zich uit, kan dus het gehele huis al onder schimmelsporen zitten.
Mensen en dieren kunnen zelfs een infectie oplopen door een boom aan te raken, schimmels zijn echt overal. Op een gezonde huid zal zich niet snel een infectie vormen, maar met een verminderde weerstand of bij antibioticagebruik is dit wel snel gebeurt.
Mensen en dieren kunnen ook een resistentie opbouwen tegen schimmels. Vaak gebeurd dit als je in aanraking komt met een schimmel als je wel een goede weerstand hebt, deze resistentie is overigens niet voor 100%.
Op het laboratorium maken wij schoon met een oplossing van 70% ethanol (ontsmettingsalcohol) en 1% lyorthal (veel in ziekenhuizen gebruikt). Dit is een chloorhoudende oplossing. Chloor op zich heeft al een schimmeldodende werking (Dettol is beter tegen bacterieen).
UV licht werkt ook, maar dit is een beetje moeilijk in huis te doen.
Dan even over koudijs. Als koudijs verdampt vormt het koolstofdioxide en verdrijft het zuurstof, ofwel een verstikkingsmechanisme. VERLAAT DUS ALTIJD MET ALLE DIEREN HET HUIS ALS JE DIT WILT PROBEREN! Maar sommige schimmels zijn ook in staat om anaeroob te groeien (zonder zuurstof), dus dit werkt niet altijd.
Over behandelingsmethoden voor de dieren weet ik niet zo veel, alleen dat je een paard inderdaad behandelt met een speciale shampoo, maar kaalscheren hoeft niet.
Was ook zoveel mogelijk bij 60 graden of de kookwas in geval van een infectie, ongeveer 55 graden is de maximale temperatuur waar schimmels (ook sporen) tegen kunnen.
Gesloten