Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou het duurt zeker een paar dagen voor je weet dat er geen vlooien meer leven. Als je je tapijt behandeld hebt moet je na 3 dagen volgens mij weer zuigen want dan zijn ze wel dood meen ik me nog te herinneren. Het beste is om je katten en je tapijt, de kussentjes enz. allemaal tegelijk te behandelen. Dan weet je zeker dat je niet weer opnieuw besmet wordt.

Succes! Ook met het uitzoeken van een nieuwe naam :grin:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :-P .

Heb je nu wel iets meegekregen van de dierenarts? Je zal er vast zelf al aan gedacht hebben, maar Sjors moet nu ook even ontvlooid worden hoor, anders doorbreek je zo'n plaag niet ;-) . Verder inderdaad flink blijven stofzuigen en het tapijt sprayen, dan zijn jullie er vast heel erg snel vanaf ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Leuk, een katje erbij! :grin:

Wij hebben een tijdje terug een katje gevonden (dat is nu Jelle, van Kattenbella ;-) ) die ook helemaal onder de vlooien zat. We hebben anti-vlooien-spray gekregen van de dierenarts en kregen de tip om vooral de plinten en kieren en hoeken heel goed in te spuiten. Als je alles ingespoten hebt, moet je even een paar dagen wachten met stofzuigen.
Als je het katje hebt behandeld tegen vlooien kun je ervanuit gaan dat hij binnen een paar dagen vlovrij is. Bij Jelle vielen de eerste dode vlooien er zelfs na een paar uur al vanaf.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Het is al een tijd geleden dat in dit topic nog iets geschreven is, maar ik heb nog een tip voor als je met vlooien, luizen-plaag zit, die hier nog niet vermeld staat.

Ik heb in de zomer van 2004 met een vlooien plaag gezeten, ikzelf stond helemaal vol beten. Alles gedaan wat hier al beschreven staat, katten behandeld, spuitbussen (meerdere) leeggespoten, gewassen, zelfs een stoomreiniger gehuird voor de zetels. Niets mocht baten echter, uiteindelijk mijn probleem voorgelegd aan de da, deze nam mij gelukkig serieux, hij heeft voor mij een ongedierte-bom besteld ( de naam van het produkt weet ik niet meer ).
Dit is een spuitbus, die als je ze activeert, zichzelf leegspuit, wat een vrij dikke witte damp veroorzaakt ( vandaar de naam bom ). Dit vernietigd dus alle ongedierte in huis, niet alleen vlooien end... maar ook , en dat was lekker meegenomen, stofmijten en die beestjes waarvan iedereen er een paar miljoen van in z'n matras heeft zitten.
Je moet dan wel gedurende 12 uur ergens anders een onderkomen vinden, voor jezelf en je dieren. Na 12 uur moet je je hele huis gedurende 2 uur verluchten, dwz, alle deuren en ramen open.
Daarna mogen jij en je dieren weer gewoon in huis, en zijn ALLE beestjes dood.
Dit produkt is de doe het zelf versie van wat de ongedierteverdelgers gebruiken als ze ergens een huis moeten gaan ontsmetten of ongediertevrij maken. Het voordeel is dus dat je dit zelf kan doen, je krijgt geen roddels van buren, want ze weten niet dat je een vlooien invasie hebt, wat je met zo een firma wel hebt natuurlijk, die hun busje staat voor je huis geparkeerd, en de buren ( mijn buren toch ) kunnen dan lekker gaan roddelen, en zo'n firma is ontzettend duur.
Die spuitbus, ik had er twee nodig voor de opervlakte van mijn huis, viel in prijs erg goed mee, ik geloof iets van een 50 € voor twee bussen.
Nog een voordeel, ze hebben een lange nawerking.
O ja, je kan ze alleen via de da bestellen.
liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Ik heb ook nog een vraagje. Wij hebben dus sinds kort ook een kitten (nu 10 weken oud). En wij zijn met hem ook naar de dierenarts geweest voor inentingen, vlooienspul en ontwormen. Wij hebben voor die kleine (Sammie) een pipetje van stronghold gehad. En voor Spooky (een volwassen kater) hebben we pipetjes van Frontline. We gaven hem altijd pipetjes van Excil, maar na een tijd niet meer omdat hij geen vlooien heeft. Nu weer wel gedaan i.v.m. de nieuwe kitten. Maar wat me opvalt is dat onze kat (en nu die kleine ook) altijd door het lint gaat als we een pipetje in z'n nek doen. Nou heb ik het idee dat het heel erg prikt. Het lijkt me niet omdat het nat aanvoelt in de nek, want vooral die kleine trekt zich er niks van aan als we 'm natspuiten met de plantenspuit. Weet iemand wat het kan zijn? En een vriendin gebruikt tabletjes van Excil tegen de vlooien en is daar heel tevreden mee. Kijk, dan geef ik ze ook liever een tablet, want dat gaat een stuk makkelijker als een pipet! Iemand daar ervaring mee?
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ik heb Millie altijd Stronghold gegeven en Thomas & Femke nu ook. Ik vind het erg fijn spul, vooral ook omdat het tegen wormen is. Ze hebben nooit gekke dingen gedaan nadat ik het pipetje in hun nek had gedaan, ze lijken er eigenlijk weinig van te merken. Pillen zijn een nachtmerrie om te geven, dus ik ben allang blij dat het op deze manier kan!

Hoe reageren die van jou dan precies?

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Ik geef Enzo en Simba ook Stronghold. Ik heb hier ook het idee dat het heel erg prikt. Enzo trekt een heel vies bekkie als ik het in zijn nekkie spuit en rent vervolgens een paar minuten raar springend door de kamer af en toe klagelijk mauwend. Simba reageert er helemaal niet op.
Geven jou katten deze reactie ook??

PS ik vind het ook heel erg stinken. Misschien vinden ze dat naar??
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Goh, wat gek dat er zulke verschillende reacties zijn op de Stronghold pipetjes! :shock:
Als onze katten Stronghold krijgen, kijken ons wel minstens een half uur aan alsof we hebben geprobeerd ze te vermoorden :roll: maar verder merk ik niet dat ze ergens last van hebben.

Wat ik ook wel eens doe, is dat ik ze het pipetje geef en dan vervolgens lekker koolvis o.i.d. voor ze ga klaarmaken. Dan hebben ze het vaak zo druk met schreeuwen en voor mijn voeten lopen dat ze zomaar het pipetje vergeten. :lol:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Wij gebruiken Frontline pipetjes en ik heb altijd een zakje snoepjes bij de hand. Vooral in het begin gebeurde het regelmatig dat ze het probeerden "weg" te wassen en dan behoorlijk gingen schuimbekken. Dus zodra we nu een pipetje hebben geleegd geven we de betreffende kat een paar snoepjes en dan zijn ze het blijkbaar al weer vergeten. :grin:
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Spooky wordt altijd ontzettend wild als hij z'n pipetje krijgt, je moet 'm echt met z'n tweeën in bedwang houden. Daarna is hij "beledigd" en gaat gewoon ergens zitten, hij probeert het gelukkig niet op te likken. Die kleine ging rondrennen. Maar ik zal de volgende keer ook eens een lekker stukje vis voor ze klaarzetten, misschien dat ze het dan weer snel vergeten zijn ;-)
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

kan een binnenkat vlooien krijgen?

Bericht door Elvisa »

Wij hebben in maart 2005 een kat van ongeveer 3.5 jaar uit de asiel gehaald, en zijn er erg blij mee (ze heet Mimi en het is een echte Mimi ;-)). We zouden niet meer zonder haar kunnen. Ze komt niet echt buiten behalve dan op de balkon. Soms heeft ze jeuk gehad, maar niet echt vaak, en dan ben ik bang dat ze vlooien heeft. Ik heb haar nagekeken en er was niks te zien. Toch heb ik haar zo'n anti-vlooien middel gegeven van de dierenwinkel (eentje die vlooien doodt voordat ze bijten en geen kwaad kan voor de kat, een pipetje met vloeistof wat je op de nek aan moet brengen). Graag zou ik willen weten of het mogelijk is dat een binnenkat vlooien krijgt? En kun je ze dan ook zien?

En by the way, over ongeveer een half jaar gaan we verhuizen zodat we dan ook meer ruimte zullen hebben. Graag wil ik dan een kitten halen zodat ik die zelf op kan voeden. Onze Mimi is nou eenmaal geen knuffelkat; komt ook wel omdat ze in haar eerste levensjaar niet echt goede verzorging heeft gehad (hebben we begrepen). Waar kan ik dan het beste een jonge kat halen?

PS Ik vind de forum echt geweldig. Ik heb al best veel gelezen en al wat antwoorden op mijn andere vragen gevonden. Soms kun je beter antwoorden van kattenbezitters krijgen dan van de dierenarts.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hoi Elvisa,

Allereerst welkom hier. Het is inderdaad een leuk forum ;-)
Ik heb zelf ook twee binnenkatten en heb de dierenarts en kennisen eerst ok gevraagd of mijn katten wel vlooien kunnenkrijgen. Het antwoord is ja. Je kan zelf namelijk vlooien of eitjes meenemen. Die zitten dan in je kleren of onder je schoenen. Die neem je dan mee van anderen of van buiten.
Hoe je kan zien dat ze vlooien hebben? Ze krabben erg veel. Bij onze Simba zag ik ze ook lopen. Je kan dan op warme plekken controleren(achter de oortjes, liezen) en daar zie je dan kleine zwarte puntjes lopen.

Ten slotte zou ik je toch aanraden om je katten wel in te spuiten of een pipetje te geven tegen vlooien(zoals je hebt gedaan) Het hoeft dan niet elke maand, maar als je het om de maand doet weet je zeker dat ze geen vlooien krijgen.

Over een kitten: Als je hem van kleins af aan hebt hoeft dat niet te betekenen dat het knuffels worden. Het blijven katten. Simba hebben we ook als kitten gekregen. Heel veel geknuffeld maar het is nog steeds geen schootkat en zal dat ook niet worden.
Aangezien we hier niet voor het fokken met katten zijn is het enige antwoord op je vraag waar je een kitten kan halen: het asiel of een opvang. Daar zitten veel katten en kittens die een tweede kans verdienen.

Ik hoop dat ik je zo wat verder geholpen heb...En anders vraag maar...
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Hoi Elvisa, welkom op het forum!
Ja je binnenkat kan zeker vlooien krijgen maar ik moet zeggen dat ik dat in de afgelopen 3 jaar nog niet heb meegemaakt. Mijn katten zijn hier wel allemaal met vlooien gekomen en ik heb ze dus allemaal eerst moeten behandelen maar daarna hebben ze er nooit meer last van gehad.

Je ziet de vlooien dan vaak wel lopen en je vindt dan ook altijd zwarte kruimeltjes en je kat zal heel veel krabben.

En inderdaad een knuffelkat maak je niet maar die krijg je. Al kan je er natuurlijk best wat in sturen door je kat te laten merken hoe heerlijk het kan zijn om lekker bij je op schoot te zitten.
Whoopy was ook helemaal geen knuffel, waarschijnlijk doordat zijn oude baasjes nogal hardhandig met hem omgingen, maar op dit moment zit hij luid spinnend bij me op schoot :grin:

Veel plezier nog hier op het forum ;)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

Bericht door Elvisa »

Bedankt jullie allebei voor de antwoorden ... :grin: En wat hebben jullie zelf prachtige katten :smile: Het is zoooo leuk om naar foto's van katten te kijken ...

Ik zal Mimi regelmatig nakijken, en indien nodig behandelen. Nadat ze in de dierenhotel was geweest voor een week tijdens onze zomervakantie heb ik haar zo'n anti-vlooien middel gegeven ... just in case Ze had ons toen echt veeeeel gemist ... Dus dat was een goed teken - ze heeft het goed bij ons met veeeeeeel aandacht

We waren al van plan om weer bij de asiel een jonge kat te halen aangezien ik niet echt een raskat wil en het is ook wel fijn om te weten dat je een kat uit een asiel een goed thuis kan geven. Toen we voor Mimi naar de asiel gingen kijken, was het al moeilijk beslissen. Elke kat was wel leuk, maar Mimi sprong eruit omdat ze zo mooi wit was, met kleine schattige pootjes, en ze was kopjes aan het geven. Toen hebben we haar maar meegenomen, eentje uitkiezen was al moeilijk genoeg. Maar voor een kat erbij wachten we nog een paar maanden totdat we wat meer ruimte hebben. Maar ik kan bijna niet wachten. En een echt knuffelkat hoeft nou ook weer niet, als ze maar lief is (en dat zijn alle katten) en als ze het maar wel leuk bij ons heeft, net als Mimi. In een boek over katten stond namelijk dat als je een kat als kitten veel knuffelt dat het echt een knuffelig dier wordt. Ik wil wel weer een vrouwtje omdat ik denk dat onze kat beter met een andere poes overweg zal kunnen dan met een kater. Maar we zien wel ... :grin:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Alles is zowat al gezegd, maar nog even dit: ze moeten niet per se heel veel krabben om vlooien te hebben. Alleen katten met een allergie krabben ;-) .

Veel plezier!
Plaats reactie