Opgezette buik kitten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gast

Opgezette buik kitten

Bericht door Gast »

Sinds een paar weken heb ik een kitten van 5 maanden in huis. Ik heb hem uit de opvang waar Indy met 20 andere verwaarloosde kittens was opgevangen. Alle kittens hadden niesziekte maar de meeste kittens zijn genezen. Na hun eerste inenting werden de kittens toch weer ziek, onstoken oogjes en niezen. In die periode heb ik Indy geadopteerd, gelukkig maar, want hij herstelde heel snel, ik kreeg zalf mee en antibiotica.
Laatst heeft hij zijn tweede enting gehad. Hij werd gezond verklaard alleen vond de dierenarts dat zijn buikje wel wat dik was. Ik vertelde dat ik hem ontwormd had met Drontal en dit moet ik a.s. dinsdag nogmaals herhalen.
Nu vind ik dat de laatste dagen zijn buik (vooral 's avonds) erg dik is. Ik voel echt lucht in zijn buik zitten, en zijn buik rommelt erg. Ook laat hij erg veel winden en is zijn ontlasting niet zo vast als het zijn moet. Dit is eigenlijk al zo zolang als ik hem heb.
Verder glanst hij goed, eet goed (RC kitten) en is behoorlijk speels en knuffelig.
Zou het kunnen zijn dat door al die antibiotica kuren zijn darmflora ontregeld is? Of zou hij toch nog last hebben van wormen?
Weet iemand raad?
bijvoorbaat hartelijk dank

senna
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Senna

Het zou kunnen dat het door de antibiotica komt. Maar dat is natuurlijk
moeilijk te zeggen. Als je blijft twijfelen, of als je merkt dat hij er last
van krijgt, raadt ik je aan om weer terug te gaan naar de dierenarts.

Succes hoor.

En laat je ons weten hoe het allemaal afloopt?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Onze Blissy had ook een dik buikje nadat ze meerdere malen ontwormd was. Van de dierenarts kregen wij een pasta mee om haar darmen op te schonen en tot rust te brengen. Het heet Finidiar en ze kreeg er 2x daags 1 ml. van. Ze heeft tijdens en na het gebruik ervan flink veel scheten gelaten; we meurden hier de tent uit, maar het heeft haar wel geholpen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je ziet vaak dat kittens die veel antibiotica hebben gebruikt, een dikkere buik hebben met veel darmgeruis en gas. Een finidiar-kuur is een goede oplossing, maar het kan ook andere oorzaken hebben.
Daarvoor is een ontlastingonderzoek gewenst; dan kan je da redelijk goed beoordelen wat er aan de hand is/kan zijn.

Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja nu je het zegt! Xandor had dat inderdaad ook na zijn antibioticakuur, die had ook een bol buikje en liet constant winden :roll: Dit kenden we niet van Quinto maar dan zal het inderdaad daarmee te maken hebben gehad.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Antibiotica heeft effect op de darmen van kittens; vooral als ze klein zijn, krijgen ze snel diarree van ab. Dat is een aanslag op de darmen; de peristaltiek moet daarna weer goed worden en dat kan een tijd duren. Het kan zijn dat er door de ab (dus diarree) een soort verlamming van de darmvlokken is geweest, waardoor het kitten ook niet genoeg voedingsstoffen opneemt. Dat herstelt allemaal langzaam maar zeker wel weer, maar het moet zijn tijd hebben.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hee, dat herken ik ook!
Flanna had ook een bol buikje en vrij dunne poep van de ab.

Sterkte met Senna! Gelukkig eet en speelt hij goed!
Gast

bedankt voor jullie reacties!!

Bericht door Gast »

Ik wilde jullie even bedanken voor de reacties! Ik kijk het nog even aan met Indy, ik heb het idee dat zijn buik toch iets minder opgezet is. Ook laat hij wat minder winden, gelukkig!! Goh, dat het nog zo vaak voorkomt na een ABkuurtje.....En Indy heeft er al een aantal gehad, heeft een slechte start gehad, ik weet niet of iemand het verhaal van de 21 kittens heeft gelezen op Wicca's Poezenparadijs site, daar is Indy er 1 van.
Nogmaals bedankt!
groetjes

senna
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ah dat verhaal heb ik gelezen, Senna. Fijn dat je haar een goed thuis geeft!
Gesloten