Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Ook als hij weer "schoon" is zou ik voortaan geen hart meer geven.

En dan op den duur overgaan op b.v. Specific Crystal Prevention. Daar doen die van mij het alledrie prima op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Dus. De dierenarts belde net met de uitslag van het urineonderzoek. De kat heeft dus oxalaatgruis. Morgen maakt ze een röntgenfoto om te kijken of er stenen in zijn blaas zitten. Zo ja, dan moet hij geopereerd worden. En dan kan ik alleen maar hopen dat het allemaal goed komt en goed blijft gaan. Zitten er geen stenen, dan moet hij goed blijven plassen zodat hij het oxalaatgruis er helemaal goed uit plast. En dieetvoer natuurlijk (dat vind ik nog het minst erge). WAT NU.....! :shock:
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Ik lees dit toevallig en wil je een tip geven: vraag morgen of ze behalve een foto van de blaas ook een foto van de nieren maken. Ik heb nogal wat ervaring met oxalaat gehad vroeger bij mijn kater Ben. Het bleek dat hij ook steentjes in z'n nieren had. Hoeft bij jouw kat niet zo te zijn, maar als ze tóch een foto maken zou ik meteen ook de nieren willen zien. Je weet dat hij onder narcose moet voor die blaasfoto? en dat je hem dus nuchter moet houden?

Bij Benneke is de blaasoperatie heel goed gegaan en is hij prima hersteld. Je kunt een blaas zelfs meerdere keren opereren als het moet. Dat was mijn angst als het terug zou komen, wat kun je dan nog doen? maar die blaas is normaal gesproken best sterk. Bij Ben kwam het oxalaat inderdaad terug, maar hij bleek een aandoening (Idiopathische Hypercalcaemie) te hebben waardoor hij heel veel calcium aanmaakte in z'n bloed dat zich vastzette in al z'n organen.
Mocht er morgen of tzt een bloedonderzoek gedaan worden dan zou ik ook de Calcium laten testen. Moet je apart om vragen, hoort niet bij de standaard test, is een losse strip.

Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Dank voor de tips, Margali. De dierenarts zei het al ja dat hij onder narcose moet als hij niet vanzelf goed stil ligt. Ik ben nogal ondersteboven, want ik heb een behoorlijk klote-jaar tot nu toe gehad (overspannenheid/doodzieke vader) en nu dit weer. Eind augustus vakantie gepland waar ik snikkend hard aan toe ben, maar met een beetje pech moet ik dat nu ook nog gaan afzeggen vanwege de kat. Zal wel heel kinderachtig zijn van me, maar nog los van de ellende met en voor de kat heb ik het dus ook even moeilijk met mezelf...
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Begrijpelijk, maar het is nog niet eind augustus. Herstel van een blaasoperatie kan best snel gaan, maar ik zou hem absoluut niet alleen laten. Ik persoonlijk zou dus niet weggaan. Moet dat wel dan moet er wel iemand in huis zijn om hem heel goed in de gaten te houden.

Wil je een goeie blaasfoto maken dan zou de blaas gevuld moeten worden met lucht zodat hij mooi te zien is. Dat doen ze met een catheter, en dat is niet iets wat je zonder narcose wilt doen.
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Hoelang duurde het herstel eigenlijk, na een operatie? Viel dat mee of is de arme kat wekenlang aan het tobben met zichzelf...?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Hangt van de kat af, en van de operatie. Bij Ben duurde het ca. 2,5 tot 3 weken voordat zijn blaas weer helemaal OK was.

Wacht eerst maar af óf er überhaupt geopereerd moet worden. Ik snap dat je vooruit zit te denken, maar morgen is al dichtbij en zal hopelijk duidelijkheid geven. Misschien wordt er niet geopereerd.
Ik duim voor jullie.
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Hopelijk valt het allemaal mee, ik hoor het morgen wel. Hij plast eigenlijk momenteel normaal (alweer sinds een week) en er is geen (zichtbaar) bloed (was er steeds ook niet). Ontstekingswaarden in de urine waren ook lager geworden; goed teken lijkt me. Hij oogt verder ook gewoon relaxt en happy, gaat gewoon in één keer naar de bak en gaat niet meer steeds voor niks terug. Eet, drinkt, doet zijn ding. Dus dat geeft me wel hoop dat er geen stenen zitten, of in elk geval geen joekels. Nu ik mezelf weer een beetje "in de hand heb" schaam ik me een beetje voor eerdere berichten met gejammer over vakantie e.d. :oops: Maar zoals gezegd ik heb behalve de kat nog een flinke stapel andere shit en zorgen op mijn bordje en dan is het soms lastig om mezelf (voor de zoveelste keer) even bij elkaar te rapen en dingen in perspectief te zien....... Dit was vanavond voor mij echt even de druppel die er niet meer bij kon in het emmertje, toen de dierenarts belde met dat oxalaat-nieuws.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Je hoeft je wat mij betreft niet te schamen hoor. Je bent eerlijk in het verwoorden van je gevoel. Belangrijkste is dat je uiteindelijk doet wat nodig en veilig is voor je kat ;) Je wilt niet weten hoe vaak ik m'n katten achter het behang heb willen plakken in m'n frustratie en uitputting door chronisch slaapgebrek bijvoorbeeld omdat Ben niet (voldoende) wou eten. Vier jaar bijvoeden met een spuit gaat je niet in de kouwe kleren zitten, maar ik zou er alles voor over hebben als hij er nog was....
Ik heb daardoor trouwens geleerd dat het heel belangrijk is om te proberen ook goed voor mezelf te zorgen: mijn stress wordt door mijn katten als een spons opgezogen ....
sterkte en succes vandaag!
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Goh! Opgelucht zeg... De dierenarts zag op de blaasfoto nog wat vaag gruis zitten, maar geen stenen, en ze ziet dan ook geen reden tot opereren. Uitplassen die handel en dieetvoer ter voorkoming van erger, en zolang hij geen klachten heeft gaat ze nu verder niks doen. Oja ook nog een voedingssupplement speciaal voor de blaas. En genoeg drinken natuurlijk. Ik ga er nu ook natvoer bij geven (met extra water).
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Gefeliciteerd! dan is het enige dat je nu inderdaad kunt doen: vocht vocht vocht .... dus 3x per dag (als dat kan) een portie natvoer aangelengd met water, zet overal verschillende soorten drinkbakken neer en kijk eens of je een drinkfontein aan kunt schaffen. Mijn katten hebben een gewone drinkbak maar kijken daar nooit naar om: ze willen alleen uit de fontein drinken, en als ik die oppak om te verschonen lopen ze er verontwaardigd en blerend achter aan ....
Zorg ook voor voldoende en brandschone plasgelegenheid (maar dat zul je vast wel doen). Plas ophouden is desastreus voor dit soort katten.

Weet je overigens of de foto onder narcose is gemaakt en of de blaas met lucht gevuld is? als dat niet zo is dan zou ik een klein vraagteken in m'n achterhoofd houden. Niet om je ongerust te maken, maar ik vind dat minder betrouwbaar. Toch komen z'n gedrag en de uitslag met elkaar overeen, dus ga daar maar van uit .... maar blijf opletten hoor.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Dat zal zeker een opluchting zijn! Het feit dat hij alweer normaal plast is ook positief :) Hoop dat hij het inderdaad allemaal weet uit te plassen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Met mijn kat gaat het nog steeds goed zo te zien, hij plast normaal en lijkt oké. Nu wel een vraag over voer, los van de discussies over rauw voer / fabrieksvoer....

Gezien zijn jonge leeftijd dacht de dierenarts dus eerst aan struvietgruis en daarom kreeg de kat dieetvoer Hill’s Feline S/D voorgeschreven. Na een uitgebreide urinetest bleek het dus om oxalaatgruis te gaan. Nu heeft ze hem Hill’s Feline C/D voorgeschreven. Maar ze zegt dat ik het S/D-voer eerst nog kan opmaken, maar ik heb her en der op internet gelezen dat dit urine-aanzurende voer juist ONgunstig is voor oxalaatgruis. Bovendien mag van de dierenarts mijn kat wél de C/D-maaltijdzakjes eten, in combinatie (of afgewisseld) met S/D-brokjes. Terwijl ik op bijvoorbeeld www.medpets.nl lees dat je het C/D-voer juist niet moet combineren met aanzurend voer.
Wat zal ik nou doen? Luisteren naar de dierenarts en het S/D-voer opmaken (gecombineerd met C/D-natvoer) en dan verdergaan met de zak C/D-brokken? Of toch maar meteen aan de C/D-brokjes (en C/D-natvoer) beginnen? Ik ben geneigd om met het C/D-voer te starten en de halve zak S/D-brokken die ik nog over heb als “verloren” te beschouwen (hoe zonde dat ook is).
En kan de kat dit soort voer levenslang blijven eten of is dat op een of andere manier ook weer slecht ergens voor?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Oxalaat ontstaat in te zure urine, struviet in urine die niet zuur genoeg is.
Zou dus zeker geen voer geven dat tegen struviet werkt omdat het de urine aanzuurt die al te zuur is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Ik zou een kat met oxalaat zeker géén s/d geven.
Je kunt een oxalaat-kat wél c/d geven (en dat kun je desnoods levenslang doen) en dan liefst vooral de natte vorm eventueel aangevuld met de harde c/d brokjes.

Ik zou Hill's bellen gratis 0800 0222466 en vragen of de aanschaf van Hill's s/d heel misschien onder hun garantie-regeling valt omdat het uiteindelijk om oxalaat bleek te gaan zodat je hem retour mag geven. Dat gaat via je dierenarts dan. Ik meen dat er in ieder geval een bepaalde hoeveelheid in die aangebroken zak moet zitten, moet je even navragen. En kijk dan meteen eens wat ze zeggen over dat advies van je dierenarts. Niet gaan mailen want dan krijg je standaard antwoorden die verwijzen naar je dierenarts. telefonisch krijg je soms meer info.
Plaats reactie