Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Fijn dat je reageert!!!

Kattenmelk mag hij niet meer, kan evt wel bouillon geven?
We weten niet of zijn blaas helemaal leeg was bij de DA, maar hij heeft bij de DA wel 2 flinke infusen met vocht plus dat hij thuis ook gedronken heeft.

Ik wil hem wel laten drinken maar ben ook bang dat áls zijn plasbuisje toch weer verstopt is, drinken dan niet goed is omdat als alles te lang in de blaas blijft zitten, tot niervergiftiging kan leiden.

Moeilijk dilemma :sad:
Gast

Bericht door Gast »

Hij heeft geplast!!! Eindelijk heeft hij geplast nadat we hem tig keer op de bak gezet hebben. Ik ben zo blij! Nou weet ik in ieder geval dat de bacteriën zijn lijf uitkunnen :grin:

Pffff een pak van mijn hart.

Hartstikke bedankt hoor, voor je steun. Ik ben echt een softie :roll:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Geeft niks ben ik ook :wink:
Wat fijn dat je nu gezien hebt dat hij geplast heeft! Dat is inderdaad een goede eerste stap.

Ik ben met Quinto gisteren begonnen met colloidaal zilver en heel veel drinken geven. En vanochtend is hij gewoon aan het slapen en spelen zonder dat rare mauwtje en zonder steeds naar de bak te gaan, dus ik heb goede hoop.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

We zijn net weer terug van de DA, we hebben Bailey daar moeten laten. Hij heeft vannacht 2 keer geplast maar vanmorgen was het weer mis; hij had nu zoveel pijn dat hij zelfs zat te grommen; dat heeft hij nog niet eerder gedaan.

Hij krijgt nu waarschijnlijk een catheter die ze vasthechten zodat alles eruit kan. Hij zal dan thuis in een bench moeten. Geen idee hoelang die catheter moet blijven zitten...

Om 17.00 kunnen we bellen....

Gelukkig dat het met Quinto goed lijkt te gaan!! :)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij onze oude kater Pieter voelde de blaas als een tennisbal aan, zo hard. Hij kreeg daarvoor glucospasmyl (weet niet zeker of je dit zo schrijft), om de blaas weer te ontkrampen.
De kramp en de afsluiting veroorzaken de pijn. Heeft Bailey ook een harde blaas, of is het puur de afsluiting?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Emma,

Bailey heeft Struviet in zijn blaas, dit schijnt andere blaasgruis te zijn dan hetgeen voorkomt bij oudere katers.

Het gaat er meer om dat zijn plasbuisje steeds verstopt raakt omdat er zoveel gruis in zijn blaas zit. En hij heeft een grote blaasontsteking door het gruis.

Ik ben benieuwd hoe het straks met hem gaat als we hem mogen ophalen!!!!

Bailey heeft trouwens wel medicatie gehad om zijn blaas te ontspannen in de hoop dat hij dan weer kon plassen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Zo, we zijn weer terug met Bailey. Hij zit nu in een bench met een kraag, zodat hij niet aan zijn catheter kan zitten. Hij heeft in zijn eigen plas gelegen; zijn linkerzij en -poot zijn helemaal nat.

De DA heeft hem onder narcose gecatheteriseerd en drie keer gespoeld. Er is een ontzettend grote hoeveelheid gruis uitgekomen, "het leek wel een zandbak". De DA had het nog tien keer kunnen doen, want het gruis is er nog niet uit maar ze durfde het niet aan om weer in zijn blaasje te knijpen, die is nu al zo kwetsbaar.

Hij heeft nu een catheter die is vastgehecht, zodat urine en gruis eruit kunnen lopen. Echter kan het zijn dat het weer gaat verstoppen. Zodra dat het geval is moeten we meteen naar de dienstdoende DA, die zij alvast heeft ingelicht over Bailey zodat we niet heel het verhaal hoeven te doen.

Verder heeft hij ook extra vocht gehad, wéér anti-biotica en veel pijnstillers.

Hij wordt helemaal gék van zijn kraag, hij moet en zal dat ding afkrijgen.
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Jeetje zeg,wat ontzettend naar voor die arme Bailey.
Hij heeft wel flink last van die gruis.Hopelijk blijft de catheter goed zitten en raakt hij niet nogmaals verstopt.

Dikkie had vorig jaar Juni ook blaasgruis.Daarvoor heeft hij blaasgruis-voer: Urinary van Royal-canin.Dat werkt echt heel goed bij hem.Omdat dikkie veelste dik was/is moet hij afvallen.Hij heeft in Juli dit jaar 4 weken Obesity ook van RC gegeten.En na die vier weken was het alweer helemaal mis.Na het plassen waste hij zich ontzettend vaak van onderen.Dan lag hij net om te gaan slapen...weer wassen.Het irriteerde hem echt.Dus heb meteen urine naar de da gebracht en ja hoor gruis.Nu staat hij dus weer gewoon op Urinary.Dikkie is dus een echte "plaskater".En hij mag dan ook niets anders dan dit voer hebben.Gelukkig eet hij het heel graag.
Heb dit even verteld omdat je er misschien iets aan hebt.Oja,dikkie heeft ook Struviet(zo heet dat toch?).

Nogmaals heel veel sterkte met je manneke!!

Liefs karin
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Karin,

bedankt voor je reactie!
Het voer dat jij noemt hebben wij ook van de DA meegekregen, plus voer dat helpt om zijn blaasgruis op te lossen. Dat moet hij eerst een periode eten.
Fijn te horen dat het goed gaat met Dikkie, en je weet dat je je gewoon aan dát voer moet houden omdat het anders misgaat.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Shaz schreef:Agos jullie hebben ook wel enorme pech :sad: maar nu met de pijnstillers heeft hij in ieder geval niet zoveel pijn meer. Veel sterkte maar weer :wink:

Quinto heeft vandaag geen last meer gehad gelukkig.
Hé fijn dat het met Quinto goed gaat!!!

Nog even een update:
Bailey wil niks drinken...hij is al de hele avond uit de bench en hij ligt op zijn eigen plekje te slapen, loopt af en toe een rondje (en loopt overal tegenaan met zijn kraag). Maar drinken, ho maar. We hebben zelfs een paar brokjes met heel veel water vermengd, maar hij wil gewoon niet drinken.
Ik kan me voorstellen dat hij nog misselijk is van de narcose en dat hij daarom niks drinkt. Maar eigenlijk moet hij wel drinken, zodat zijn blaas verder gespoeld wordt.

Hij heeft wel net twee keer geplast. Maar hij stikt van de pijn, hij grauwt en jankt, het doet me zo'n verdriet :cry:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja dat is naar als hij zo loopt te piepen :sad:
Heb je de brokjes met koud water gemengd? Ik heb de katten net nog een bodempje brokken gegeven dat ik geweekt heb in kokend water. Hier vinden ze dat heerlijk.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Als hij weer extra vocht heeft gekregen hoeft hij niet direct te drinken hoor, zeker na een narcose kan dat even duren. Gewoon gaan slapen, die rust heeft hij nu ook nodig.

Jacqueline
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

En Millie heeft ook weer een blaasontsteking...shit.

Gisteravond had ik haar rond half 10 een pijnstiller gegeven en toen ging het goed - ook vandaag deed ze normaal. Maar nu mauwt ze weer aan 1 stuk door. Vind het zo verschrikkelijk rot om haar elk jaar weer zo te zien.

Is het bij iemands kat wel overgegaan en nooit meer terug gekomen?

Ik weet het echt niet meer. Ze drinkt goed, ik heb haar dieet aangepast, wat kan ik nou nog meer doen om het te voorkomen?

Het is ook elke keer rond dezelfde tijd van het jaar - kan het met het weer te maken hebben??

Ik ga in ieder geval proberen om het homeopatisch te behandelen samen met een pijnstiller, maar is antibiotica dan ook nodig?

Ik hoop dat iemand wat antwoorden voor me heeft...

groetjes Hilde
Laatst gewijzigd door hilde op 19 aug 2004 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

Onze kater heeft het ook gehad toen ie 1 jaar was we hebben hem toen bij de dierenarts gebracht die hem toen heeft gecateriseerd de volgende dag kon ik hem weer ophalen hij was wel erg zielig maar hij was wel opgelucht dat ie niet meer verstopt zat
Ik kreeg meteen speciaal voer mee en sinds dien gaat het goed
eerst kreeg ie van Hill's S/D en nu krijgt ie C/D droog voer er zijn ook blikjes van dus af en toe krijgt ie een blikje
Mijn twee andere katten eten er ook van anders is het zo lastig het is wel iets duurder dan gewoon voer maar ze eten er ook minder van
De dierenarts hier heeft ook speciale katten snoepjes die bij een dieet gegeven kunnen worden Merk: Trovet -MPT
Heel veel succes hopelijk is ie snel weer beter
Anonymous

kat doet raar

Bericht door Anonymous »

Hi allemaal,

Onze kat doet raar.
Toen we pas verhuisd waren, ging onze kat overal zitten. Net of hij moest poepen staart strak naar achteren. En hij liet op sommige plekken zijn plas ook lopen. De volgende dag was het over. Paar weken later begon hij weer. En na een halve dag was het weer over.
Vandaag begint hij weer.
Maar nu zijn we nog meer bezorgt . Vandaag doet hij het weer, maar nu mogen we niet in de buurt van zijn blaas komen. Dan begint hij klagend te miauwen. En begint aan zijn geslacht te likken, terwijl hij klagend miauwt.
Ook als je hem oppakt en ergens anders neer zet, blijft hij net zo zitten als hij eerst zat.
Weet iemand wat hij heeft?

Groetjes Arco en Sabrina
Plaats reactie